Consumentenbond.nl
Vraag

Mag de supermarkt diepvries verkopen als gekoeld vacuüm?

• 2 januari 2021
  • 10 reacties
  • 353 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

We hebben het vaker gemerkt: producten die diepgevroren zijn geweest, maar uiteindelijk in een schaaltje met folie verpakt in de gewone koeling liggen van de supermarkt. (In dit geval PLUS en Lidl). Het viel ons op bij vlees dat bij ons thuis nog half bevroren uit de verpakking kwam, en nu weer bij een bak nasi waar binnenin de rijstmassa nog ijs zat, met ook (te) veel ontdooid vocht binnen in de verpakking tot gevolg. 

Soms vriezen wij dergelijk vlees of bv vegaburgers nog wel eens zelf in als het ruim binnen de datum is. Maar ik heb ook altijd geleerd dat je eenmaal ontdooide diepvries-waren nooit opnieuw moet invriezen. Toen wij een bedrijfsleider daarop aanspraken zei hij: “Dit mogen wij doen, zolang de verpakking maar ongeopend en vacuüm blijft kan dat geen kwaad”.

Hoe zit dat nu precies? En op welke criteria is dan de (bij vacuüm meestal zeer beperkte) houdbaarheidsdatum gebaseerd? Volgens mij zijn die schaaltjes trouwens niet eens echt vacuüm, of wel? 

10 reacties

Er is geen principieel probleem met het invriezen van voedingswaren die al eens bevroren en ontdooid zijn. Er is wel een probleem met het invriezen van voedsel dat al veel bacteriën bevat. In de praktijk betekent dit dat als vlees in de koeling is ontdooit en ook daarna schoon blijft u het tijdig opnieuw in mag vriezen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb ergens gelezen , dat heel veel diepgevroren vlees uit Zuid-Amerika afkomstig is en hier ontdooid verkocht wordt . Dat mag gewoon voor zover ik weet . Er wordt inderdaad gezegd dat ontdooide diepvries-producten beter niet opnieuw ingevroren kunnen worden . Dat valt niet mee als er bij deze producten tussen het pakken in de winkel en thuis in de vriezer leggen in ons geval een half uur tot een uur verloopt . Dan hebben we het nog maar niet over hoe heet het in de auto kan worden als hij in de zomer in de zon staat . Geldt uiteraard ook voor producten die in de winkel rechtstreeks uit de diepvries komen. We leven nog steeds . :thinking:   :relaxed:

Reputatie 1
Badge +2

Bij ons leverde het , in het geval van de nasi, wel vooral ook nog de vraag op: Komt er dan door dat invriezen en ontdooien niet te veel water in, al voordat het in de supermarkt ligt? Water dat ten koste gaat van het netto nasi-gewicht? Dus letterlijk minder waar voor je geld? In ons geval konden we zelfs een beetje water uit het schaaltje gieten toen we het openmaakte, volgens mij hoort dat echt niet (hadden we ook nooit eerder in die mate gezien)...

Reputatie 7
Badge +7

Veel ligt aan wat en hoe je het doet.

Het voedingscentrum zegt erover:  Eten ontdooien, opwarmen, op tafel of het aanrecht laten staan, terug laten koelen en weer invriezen: dat zorgt voor flinke temperatuurschommelingen in je eten. Bacteriën reageren op deze schommelingen. En krijgen volop kans zich in het voedsel te nestelen. In dat geval niet doen.

Als je restjes op een goede manier ontdooit, krijgen schadelijke bacteriën minder kans. Heb je restjes over van een maaltijd? Laat deze zo snel mogelijk afkoelen in een pan of bak met koud water. Zet ze daarna in de vriezer, daar zijn ze nog 3 maanden houdbaar.

Over opnieuw invriezen van vlees zegt de Stichting Vlees.nl dat te doen nadat het vlees eerst is gebraden c.q. verhit.

Eensluidende antwoorden op de topic zijn er kennelijk niet.

Ik heb een hele tijd geleden contact gehad met de NVWA omdat de supermarkt een bak met afbakbroodjes iedere nacht in de vriezer zet. In de ochtend zijn ze half ontdooid.
Omdat ze vochtig waren, kreeg je sneller schimmel op de broodjes.
Het waren ook zakken met een simpel clipje als sluiting.
Het waren dezelfde broodjes die ze zelf ook gebruikten om af te bakken.

Ik kreeg te horen, dat dit geen gevaar is voor de gezondheid.
Ik heb er nooit meer broodjes gekocht en de winkel is er ook niet meer.

Jawel, denk aan de hygiëne, verder kan het geen kwaad.

Helaas lees ik niets over of het dan nog wel smaakt. Mijn ervaring is soms niet best. Mij valt op dat stoofvlees soms nogal veel water loost (wat je moet verdampen tijdens het aanbruinen) en soms niet. Ik vermoed dat het de bevroren geweest zijnde versies zijn die veel water lozen. Daar gaan je betaalde kilo's.
En groenten via de diepvries vind ik soms niet meer lekker, zelfs als het mijn eigen groenten zijn die voordat ze de diepvries in gingen nog lekker waren en drie dagen later via de diepvries niet meer.

Reputatie 1
Badge +2

Helaas lees ik niets over of het dan nog wel smaakt. 

Uiteraard zijn er smaakverschillen tussen vers en niet vers, diepvries en vers, etc. De één is daar gevoeliger dan de ander. Degene die uitsluitend leeft op wit brood en cola met een hamburger zal een stuk minder fijnproeverig zijn dan iemand die met alle mogelijke kruiden en verse waar kokkerelt. 

Ik vroeg me eigenlijk een beetje af of de warenwet niets zegt over dit soort handelswijzen van de groothandel en de supermarkt. Alleen al omdat diepvries in principe heel lang houdbaar is. Op welk moment verschijnt er bv plotseling een etiket met een zeer beperkte houdbaarheid op de verpakking, en inderdaad, hoe zit dat met het netto gewicht van de waren ivm het water. En ik vraag me ook af waarom er dan niet veel méér gewoon als diepvries wordt verkocht omdat het toch ingevroren was. Is dat alleen omdat het diepvries bewaren duurder is dan in de koeling? (Terwijl de kans op weg moeten gooien =verlies voor de supermarkt wegens verlopen datum bij diepvries juist veel en veel kleiner is?) 

Reputatie 2
Badge +3

Bij ons leverde het , in het geval van de nasi, wel vooral ook nog de vraag op: Komt er dan door dat invriezen en ontdooien niet te veel water in, al voordat het in de supermarkt ligt? Water dat ten koste gaat van het netto nasi-gewicht? Dus letterlijk minder waar voor je geld? In ons geval konden we zelfs een beetje water uit het schaaltje gieten toen we het openmaakte, volgens mij hoort dat echt niet (hadden we ook nooit eerder in die mate gezien)...

Lijkt mij dat de nasi eerst gewogen op het schaaltje gaat. Daarna wordt het bevroren en krijg je pas het teveel aan water. Dus heeft het geen invloed op het originele netto gewicht.

Ook in de biowinkel trof ik een product waarbij mijn wenkbrauwen omhoog gingen. Gekoelde  makreelfilets verpakt in een hoeveelheid die je ook met twee personen niet in  één keer geconsumeerd krijgt. Met op de achterzijde de vermelding, dat de inhoud na opening binnen 24 uur geconsumeerd moet worden. Maar niet vermeld, of het product eerder diepgevroren is geweest. Voor mij een reden om het niet te kopen. 

Reageer