Consumentenbond.nl

Margarine versus roomboter (ofwel Becel versus Campina grasboter)

  • 19 november 2014
  • 2 reacties
  • 3167 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb thuis regelmatig een discussie met mijn vrouw over boter dan wel margarine op brood.

Tot voor kort gebruikten wij Becel dieet light. Mijn vrouw wil nu grasboter van Campina (zonder zout). Wat smaak betreft heeft ze gelijk: ik proef nu echt boter op mijn brood. Maar ze beweert ook dat roomboter gezonder is dan margarine (lees Becel) omdat er in margarine meer transvetten zouden zitten.

Ik ben van mening dat in Becel juist veel meer onverzadigde vetzuren zitten en in roomboter juist meer verzadigde vetten.

Wie kan mij vertellen wat nu gezonder is, becel of grasboter?

2 reacties

R. Smedinga zou je de vetzuursamenstelling kunnen geven van de Campina roomboter? Op de website van Campina staat deze niet.

Op de website van Becel staat bij hun producten 'Becel Dieet' of 'Becel Light'. Welke bedoel je? Beide zijn overigens geen margarines, maar halvarines. Er is dus niet alleen een verschil in vetzuursamenstelling, maar ook in het aantal calorie√čn en vetten.

De vraag is of de verschillen in vetzuursamenstelling ook een verschil betekent wat betreft gezondheidseffecten. Verzadigde vetten lijken inderdaad het risico op hart- en vaatziekten niet te verhogen [1-3], maar beschermen er ook niet tegen zoals B. de Bruijn schrijft ("Er is ons geleerd dat verzadigde vetten slecht zouden zijn maar daar er zijn veel onderzoeken die juist het tegendeel bewijzen").

De hoeveelheid transvetten in smeersels is tegenwoordig dermate laag, dat hier geen gezondheidsproblemen van verwacht kunnen worden.



Referenties:

    Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46. Chowdhury R, Warnakula S, Kunutsor S, Crowe F, Ward HA, Johnson L, Franco OH, Butterworth AS, Forouhi NG, Thompson SG, Khaw KT, Mozaffarian D, Danesh J, Di Angelantonio E. Association of dietary, circulating, and supplement fatty acids with coronary risk: a systematic review and meta-analysis. Ann Intern Med. 2014 Mar 18;160(6):398-406. Mente A, de Koning L, Shannon HS, Anand SS. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr 13;169(7):659-69.
ha,ha, wat leuk. Ik heb zelf mijn hele familie terug aan de boter gekregen, alle kuipjes er uit en verse boter er in! Echte boter maakt mij vrolijk en ik geniet er ontzettend van!

Ik ben van mening dat goede boter lekkerder en gezonder is, onbewerkte vetten hebben altijd de voorkeur boven bewerkte, verhitte vetten zoals Becel.

Er is ons geleerd dat verzadigde vetten slecht zouden zijn maar daar er zijn veel onderzoeken die juist het tegendeel bewijzen. Bovendien heeft echte boter (en vooral grasboter) van nature belangrijke vitamines zoals vitamine A,D en K. Waarom zou je die uit een duur potje slikken als het van nature al in de voeding zit?

Tip: google eens op 'de oiling of America' van Sally Fallon, zij heeft veel geschreven over het belang van goede vetten en het vermijden van transvetten.

Ik ben het met uw vrouw eens!

Reageer