Consumentenbond.nl

Meewegen (en betalen) van verpakkingen bij bijvoorbeeld de slager

• 9 september 2019
  • 16 reacties
  • 834 Bekeken

Bij bijvoorbeeld een slager mag ik 10 cent betalen voor voor het plastic tasje. Daar heb ik geen probleem mee, want het helpt mogelijk tegen de "plasticsoep". Maar bij diezelfde slager worden de producten voorzien van een plastic schaaltje en een plastic zakje. Ik heb dat eens gewogen. gemiddeld kwam ik uit op zo'n 10 gram plastic per product. Dat wordt ook meegewogen. Stel dat het product 2,00 euro per 100 gram kost dan betaal je per product 20 cent. Bij 5 producten wordt dat dan 1,00 euro. Ik vraag mij af waarop de leverancier meer rendement maakt: op de verpakking of op het product. Verder vraag ik mij af of dit meewegen in dus ervoor laten betalen toegestaan is.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik zit daar ook mee, ik vind het een streek van de slager. Aan de ene kant logisch dat je het vlees schoon wil houden en niet zomaar op het metalen oppervlak van de weegschaal legt. Daar gaat dan dat plastic schaaltje onder. Ik herinner me dat dit als issue al eens in een vroegere Consumentengids heeft gestaan, ik waag een gokje, circa 1995. 20 cent per 10 gram is toch een kleine €20 per kilo!

Als huisvader stond ik wel eens bij de slager en dan liet je wat snijden, en ijverig werd er tussen elk plakje een velletje plastic gelegd. Dat werd me toch te gortig, en dan moet je daar stennis over maken met publiek erbij dat je het plastic eruit wil. Ja maar dan plakt het zo aan elkaar. Nou, dat is bij ons nog nooit een probleem geweest, die plakjes halen wij wel uit elkaar. Ik vond het niet leuk.
Reputatie 7
Als ik het goed heb is de winkelweegschaal zo afgesteld dat je niet betaalt voor het gewicht van de verpakking.
Reputatie 7
Badge +4
hoppa! zo lossen we hier wereldproblemen op!
Reputatie 7
Was het maar waar @E.B.F. Stroeve , er schijnt een tarra knopje op zo'n weegschaal te zitten, daarmee trek je het gewicht van de verpakking eraf. Ik vraag me alleen af hoe dat werkt, ik ken keuken- brieven- en personenweegschalen, die van de slager ken ik alleen als klant.
Reputatie 7
Badge +4
of was het cynisch?
Reputatie 7
Nee, niet cynisch bedoeld, ik heb het destijds van mijn slager gehoord. Instellen zoals ik zei mag natuurlijk niet maar zo'n knop schijnt er wel te zitten. Of hij wordt gebruikt weet ik niet en misschien is het een broodje aap van de slager. Ik beweer dan ook niet dat ik het zeker weet.
Een "echte" weegschaal heeft een knop om hem te tarreren dwz de nul in te stellen. Je legt er een bakje op, tarreert, en het wegen van het vlees kan beginnen. De lege weegschaal moet na afloop dus een negatief getal laten zien te weten min het gewicht van het bakje. Ga je nou een hele salami versnijden en verpakken per 200gr dan is het natuurlijk onzin om ieder bakje opnieuw te tarreren.

Als je een beetje geavanceerde keuken weegschaal hebt doe je precies hetzelfde. Eerst de kom erop, tarreren en je kunt de hoeveelheid bloem aflezen zonder te hoeven rekenen en zo kun je doorgaan met de volgende ingrediënten.
Reputatie 7
O ja, nu je het zegt, dat kan met mijn keukenweegschaal ook maar ik trek gewoon het gewicht van het schaaltje eraf, scheelt gepruts met een klein knopje. De slager verkocht dus geen broodje aap.
@MrsJones ik denk dat er heel wat mensen zijn die liever met het knopje prutsen dan te moeten hoofdrekenen 🤪
Reputatie 7
@A. Deen , mijn generatie heeft daar geen moeite mee, dat werd er vroeger ingestampt. Tegenwoordig rekenen ze op hun smartphone uit hoeveel 2 x 2 is.
Reputatie 6
Badge +5
Ik geen enkele slager die niet eerst tarreert.
Weegschalen staan onder controle van het ijkwezen.
Op niet correct wegen staat een boete.
Om die reden geven heel veel slagers je ook net iets meer, dan ze in rekening brengen.
Reputatie 7
Badge +7
Het is duidelijk dat dit soort zaken gebeurt, niet alleen bij de slager, al is dat een voorbeeld dat het best te begrijpen is.
Ik heb me er nooit zo druk over gemaakt. Vaak helpt zo'n velletje ook tegen het aan elkaar plakken. Maar het kost geld. Dan moet je eigenlijk in het groot gaan rekenen. Wat kost het per jaar, 10 jaar, 20 , 50 enz. Dan lopen de bedragen wellicht fors op. Maar ik heb nooit zo gedacht. Zal natuurlijk wel fout zij, maar een paar centen op een onsje, ach daar maak ik me niet druk over. Maar hoeveel scheelt dat dus per jaar c.q. meer jaren. Groeten Leo.
Reputatie 5
Badge +5
Ik denk dat we ons beter druk kunnen maken over de hoeveelheid water die soms in vlees en kip gespoten wordt, dan over een schaaltje van een paar gram...
Reputatie 7
Badge +7
Zoals ik al zei, ik maak me daar niet zo druk over, niet over een plastic velletje of een schaaltje, zeker niet die keer dat het gebeurt, maar ook over wat het na jaren kost maak ik me niet zo druk. Je hebt gelijk er zijn belangrijker/ergere dingen. Maar de topic auteur bedoelt dat er nog veel te veel plastic rommel gebruikt wordt, dat het water en het leven bedreigt. Dat water hoort zonder plastic te zijn net als die kip zonder ingespoten water..... voorzover ik begrepen heb. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Ik denk dat we ons beter druk kunnen maken over de hoeveelheid water die soms in vlees en kip gespoten wordt, dan over een schaaltje van een paar gram...

Daar heb je helemaal gelijk in.
Als ik een karbonade haal bij Appie krult hij helemaal op in de pan.
Gelukkig heb ik een supermarkt ontdekt net over de grens waar een gewone slager staat die het ter plekke vers voor je afsnijd en het is nog goedkoper ook.
De kwaliteit is daar echt veel beter.
Reputatie 7
Omkrullen kan ook omdat er een randje vet langs zit, even insnijden en dan krult het niet.
Ging het niet over weegschalen?

Reageer