Minimum of maximum suikergehalte van jam?

• 16 March 2021
  • 13 reacties
  • 155 Bekeken

Als ik me het goed herinner geldt er nog steeds een wettelijke regel dat er in jam (of extra jam etc.) een bepaalde minimumhoeveelheid suiker moet zitten.

De ontwikkelingen op voedingsgebied volgend wordt die regel echter langzaamaan ietswat merkwaardig. Je zou in 2021 eerder verwachten dat er een maximum gehalte aan suiker zou worden gevraagd.

Of zie ik iets over het hoofd? Iets voor de CB?

13 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Klopt:

Volgens Richtlijn 2001/113/EG van de Raad moet (extra) jam (of: (extra) confituur) minimaal 60% suikers (of: oplosbare droge stof van bevatten – zoals refractometrisch bepaald hetgeen netto-netto op suikers neerkomt) bevatten.1 mei 2019

Maar er gaan al stemmen op om dat de veranderen:

Ik lees in die pdf niets over een maximumgehalte aan suikers, alleen een moeizame eventuele verlaging van het minimumgehalte.  Is er een suikerberg?
De oplossing is uiteraard zelf jam blijven maken.  :-)

Reputatie 2
Badge +1

@Harrie LPP mee eens.

Bij het bakken van bv appeltaart gebruik ik nog niet de helft aan “voorgeschreven” suiker. Door de keus van de soort appel smaakt het zeker zo goed.

Bijna iedere toevoeging van suiker kan vermeden worden. Sorry Suikerfabrikanten….

Reputatie 5
Badge +4

Vanwege de houdbaarheid wordt er een bepaalde minimum hoeveelheid suiker gebruikt/geadviseerd om het onbeperkt houdbaar te houden, suiker is een conserveermiddel.

Deze minimum hoeveelheid tbv onbeperkte houdbaarheid staat imho compleet los van het maximum aan toegepaste en de overige eerder genoemde richtlijnen.

Wil je de jam maar kort bewaren, kun je zelf uiteraard voor minder suiker kiezen, ze de link van het Voedingscentrum.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/koken-en-bewaren/zelf-jam-maken-hoe-doe-ik-dat.aspx#:~:text=Als%20je%20jam%20bestaat%20uit,3%20tot%206%20maanden%20houdbaar.

Jam bewaren

Als je jam bestaat uit 40% fruit en 60% suiker, is het onbeperkt houdbaar. Suiker werkt namelijk als een conserveermiddel. Als je minder suiker toevoegt, is het minder lang houdbaar. Jam met minder suiker, zoals de recepten hierboven, is in gesloten potten op een koele, donkere plaats 3 tot 6 maanden houdbaar. De jam kun je ook in kleine porties invriezen.

Als je erg veel minder suiker in jam gebruikt, komen er weer andere stoffen aan te pas.
Dit is een tijdje populair geweest.
Een van die vervangers was toen varkens gelatine.
En als er meer als 45% vruchten in zit, heet het vruchtenspread.

Volgens het Warenwetbesluit Verduurzaamde vruchtenproducten 2002 mag een product jam heten als er minstens 55% suiker in zit. Suiker is een conserveermiddel, dus zo is het lang houdbaar.

Daarop is een uitzondering gemaakt in de Warenwetregeling vrijstelling jam met verlaagd suikergehalte; dan staat er op het etiket bv. “Bereid met 70g vruchten per 100g” zodat je (evt. met vergrootglas/leesbril) kunt zien dat het aanzienlijk minder lang houdbaar is. De uitzondering wordt niet genoemd bij het Warenwetbesluit.

Alles leuk en aardig die wetgeving, maar ik kijk van de technische kant.

Waarom zou er zoveel suiker in jam moeten zitten vanwege de houdbaarheid? In potjes appelmoes zit immers helemaal geen toegevoegde suiker en ook niet heel veel eigen suiker en toch is de houdbaarheid geen probleem. En veel hulpstoffen zie ik ook niet op het etiketten, of vergis ik me?

Nb ik heb geen potjes uit de winkel bij de hand. We hebben onze eigen.

Kijk liever naar het vruchtgehalte.

Vaak is dat 50 gram vruchten per 100 gram. Maar bij marmelade zag ik laatst iets van 25 gram per 100 gram. Die koop ik dan niet.

Suiker? Geen probleem.

Waarom zou er zoveel suiker in jam moeten zitten vanwege de houdbaarheid? In potjes appelmoes zit immers helemaal geen toegevoegde suiker en ook niet heel veel eigen suiker en toch is de houdbaarheid geen probleem.

Opent u als experiment een potje appelmoes en een potje jam, sluit die weer en zet die daarna naast elkaar in de koelkast en observeer na een week de culturen op de appelmoes.

Touché, al heb ik een aantal mensen gekend die zo’n potje appelmoes gerust een maand lieten staan in een slecht afgestelde koelkast.

Van het idee dat die gewoonte niet gezond was heb ik hen nooit kunnen overtuigen. Of het toevallig is dat die mensen er geen van allen meer zijn weet ik niet.

Het verklaart allemaal wel iets dat een mysterie voor mij was waarom de dure jam met extra fruit nou juist altijd beschimmeld. Die gaat eigenlijk alleen op de pannenkoeken en die maak ik ook niet iedere week.

De oplossing is zelf jam maken. Ondanks laag suikergehalte  geen schimmel. Reden: hij gaat snel op.

In mijn hele leven heb ik nog nooit schimmel gezien, niet op jam en niet op appelmoes.

Reageer