gratis artikel

Misleidende foto's op verpakkingen

• 20 July 2021
  • 14 reacties
  • 605 Bekeken
Misleidende foto's op verpakkingen
Badge +8
  • Moderator
  • 2069 reacties

Ken je dat? Dat een product er op een voedselverpakking heel smakelijk uitziet, maar wanneer je de verpakking openmaakt lijkt het in de verste verte niet op de foto. Als disclaimer bij suggestieve afbeeldingen gebruiken voedselfabrikanten bijvoorbeeld de termen 'serveersuggestie' of 'serveertip' op verpakkingen.

Wij bekeken 6 voedselverpakkingen en keken hoe deze producten er in het echt uitzagen. Meer weten? Lees dan dit gratis artikel uit de Consumentengids van juli/augustus 2021.

Heb jij ervaring met tegenvallende voedselverpakkingen? Deel ze hier!

14 reacties

Geen foto maat wel optisch bedrog.
Het is al een tijdje terug, maar ik ben er nog steeds boos over.
Het was een bakje stamppot van AH
Toen ik thuis kwam bleek er een enorme deuk in de bodem te zitten.
De maaltijd was een muizenhapje.
Tegenwoordig kom ik hooguit 1 of 2 keer per jaar in deze nare winkel.

Reputatie 3
Badge +2

¾ van de verpakkingen die ik koop zijn tegenwoordig doorzichtig, dus zie ik wat ik koop. En voor de rest: niks nieuws onder de zon. Elke foto is mooier dan het origineel.

ik was geïnspireerd door de het artikel misleidende verpakkingen: de tube is veel kleiner dan het doosje doet vermoeden.

Reputatie 7
Badge +4

die verpakking vind ik nog meevallen. de text is pas echt flauwe kul: anti age, proberen we daarmee de veroudering tegen te gaan? we trekken rimpels vlak, maar veroudering gaat op dagbasis gewoon door.

Serum is de vloeistof die overblijft als men bloedplasma laat stollen en het stolsel afcentrifugeert (bron wikipedia), is dat hier ook zo? en bevat 91% water.

Ook ik zie er op de foto beter uit dan in werkelijkheid. Niets nieuws onder de zon.

Nee ik ken dat eigenlijk helemaal niet, maar dat komt denk ik omdat ik dergelijk producten nooit koop, ik heb laatst wel een filmpje gezien hoe sommige ‘kook fotografie’ de boel flest bijvoorbeeld door voor de foto motorolie in plaats van stroop te gebruiken en meer van dergelijke fratsen: die trucs schijnen echter ‘algemeen bekend’ te zijn.

Serveersuggesties of serveertips kan ik in elk geval moeilijk als een probleem zien. Het zijn slechts suggesties of tips.

Als je een product kent maakt het niet uit.

En iets kopen vanwege de serveersuggestie of serveertip is natuurlijk zeer onverstandig.

Het probleem is niet de serveersuggestie. Dat is te vergelijken met een foto van de te verkopen tv of auto in een mooie omgeving.

Waar het om gaat is dat er een foto gepresenteerd word van iets anders (!) dan het produkt zelf, zoals het produkt zelf er nooit uit zal zien.

Stel je eens voor dat een reclame voor een auto afbeeldingen bevatte met de betreffende auto met zes deuren, of een bobbel op de motorkap die de auto zelf niet heeft. Of een reclame van een caravan met mensen en tuistoelen ernaast die verkleind zijn weergegeven zodat de caravan groter lijkt.

Ik vraag me af of het niet gewoon aanvechtbaar is als een foto wordt gepresenteerd die niet het produkt is.

Waar ik vooral aan dacht, Harrie LPP, is een afbeelding van een sardientje met een schijf citroen er bovenop, terwijl die citroen niet in het blikje zit.

Daar kun je over steggelen of dat tot de serveersuggestie behoort, maar het is niet slim om dat te doen want die discussie leidt alleen maar af van het echte probleem: dat op de afbeelding niet het verkochte produkt staat maar iets anders.

...die discussie leidt alleen maar af van het echte probleem...

Persoonlijk heb ik dit “echte probleem” nog nooit als zodanig ervaren.

Ik heb een pizza van de Jumbo gekocht. Op de verpakking staat 20 stukjes ham. Op de echte pizza waren er maar 10.

Reputatie 7
Badge +4

het waten 2 voor 5 euro, en dan zijn het weer 20 stukjes ham 😂

Ik heb een pizza van de Jumbo gekocht. Op de verpakking staat 20 stukjes ham. Op de echte pizza waren er maar 10.

In dit geval ziet de werkelijke pizza er smakelijker uit dan de foto.

Reageer