Consumentenbond.nl

Misleidende logo's: gezondere keuze of bewuste keuze

Reputatie 3
Badge +2
De bekende groene en blauwe logo’s met Vinkjes op een etiket lijken misschien een handig hulpmiddel voor het kopen van gezonde voeding. Maar in de praktijk heb je er niets aan.

De Consumentenbond ziet het Vinkje liever vandaag dan morgen van de verpakkingen verdwijnen. Het geeft gewoon geen goede informatie en wij zien dat er onder consumenten veel onduidelijkheid is over het Vinkje. We roepen de overheid en het bedrijfsleven op om te stoppen met het kies bewust logo.

Zag jij de logo’s ‘gezondere keuze’ of ‘bewuste keuze’ op producten waar ze volgens jou niet thuis horen? Deel deze misleidende Vinkjes hier!

15 reacties

Helemaal eens met de actie van de consumentenbond!!

Het is op zich prima consumenten die zich minder bewust zijn wat beter of slechter is w.b.t. voeding te wijzen op bepaalde zaken. Maar niet op deze manier. Die vinkjes: ik erger me hier al vanaf het begin aan. M.n. de misleiding.

In jullie actie geven jullie prima aan wat er niet goed aan is.

Misschien goed om nog eens extra te benadrukken (wat dat is ook een grote ergernis) dat het ook verkapte reclame is. Ik zag op de site van 'het vinkje' een logo van Remia. Het moet niet gekker worden....

Laten we dat overheidsgeld van die Vinkjes stoppen in toegankelijke en duidelijke informatie voor iedereen. Veel weten mensen wel: niet te veel suiker, niet te veel zout, veel groente enz. En uiteraard kiest de consument zelf of hij/zij zich aan die adviezen houdt. Maar maak de consumenten bewust door iets als Postbus 51 uitzendingen via allerlei media (zodat iedereen dat voorbij ziet komen). Maak er pakkende en leuke spots van waarbij elke keer (elke dag of paar keer per week) een andere productgroep even onder de loep wordt genomen (gezond of ongezond) en ZONDER merknamen. Bijv. klant en klare soep of pastasaus (pak, zak, blik, pot) en vertel (boeiend en ludiek) waar je op kunt letten als je iets dergelijks koopt en evt. alternatieven voor het zelf maken (en hoe makkelijk dat vaak is). Dan wéten mensen waar het over gaat en kunnen hun eigen keus maken.
Reputatie 3
Badge +2
Remia heeft inderdaad heel wat producten met een vinkje die je niet bepaald een 'gezondere' of 'bewuste' keuze kan noemen. Zoals 'Remia frites saus Classic' en 'Remia bakken en braden'.

Mogelijk is dit een geval van doordrukken door de deelnemende producenten.........?

Ik heb er overigens nog nooit enige notitie van genomen en storen doet het verder ook niet.

Beter had men zich (meteen) aan het overzichtelijke stoplichtsysteem georiënteerd:

traffic-light-system

Ampel-System

VRAAG: Heeft de Consumentenbond voorkeur? of een geheel eigen idee? Het moeten turen op piepkleine lettertjes is in ieder geval in de winkel bij de aankoop NIET de juiste oplossing.

Reputatie 3
Badge +2
Beste H.G. van Rheenen,

De consumentenbond ziet als eerste stap het Vinkje graag verdwijnen. Een beter alternatief vinden wij het door u zojuist genoemde verkeerslichtensysteem. Voorbeelden van verkeerslichten op producten die momenteel een Vinkje hebben kunt u in het artikel vinden.

Beste H.G. van Rheenen,

De consumentenbond ziet als eerste stap het Vinkje graag verdwijnen. Een beter alternatief vinden wij het door u zojuist genoemde verkeerslichtensysteem. Voorbeelden van verkeerslichten op producten die momenteel een Vinkje hebben kunt u in het artikel vinden.

Geplaatst door Rosa Rolvink op Mrt 25, 2016.
Bedankt voor het toezenden. Omdat ik de gids niet lees had ik (en anderen op dit forum?) hiervan géén kennis kunnen nemen.

Een andere, gelijkluidende publicatie lees ik HIER
Het stoplichten systeem lijkt mij een stuk beter. Maar..... komt het dan op elke verpakking van elke fabrikant te staan? Anders weet je iets over merk Y, maar niets over merk Z. Hoe komt het op die verpakkingen, hoe gaat dat met buitenlandse producten enz.? En verder zegt het alleen iets over vetten/zouten/suikers en dat vind ik dan ook weer erg beperkt. Nog los van het feit dat (gezonde) vetten zeker niet per definitie slecht zijn, integendeel.Heel eerlijk gezegd lijkt mij dit ook niet echt de oplossing.Ik ga nog steeds voor een goed campagne via de media (in de ruime zin van het woord, zodat iedereen wordt bereikt). En dan een prettige campagne: kort, bondig, duidelijk, niet irritant of belerend. En dan opbouwend. Eerst wat info over de basis (vitaminen, mineralen, vetten, eiwitten, suikers), dan de valkuilen en waar op letten enz.
Reputatie 3
Badge +2
Aangezien niet alle vetten slecht zijn voor de gezondheid vind de Consumentenbond een verkeerslichtensysteem voor de hoeveelheid verzadigd vet, suikers, zout een goed alternatief voor het Vinkje. Een verkeerslicht voor vet in het algemeen is dan ook bij de voorbeelden weggelaten.
Reputatie 3
Badge +2
De levensmiddelenindustrie in Nederland heeft meer doden op haar geweten dan de maffia wereldwijd. Het feit dat ze (fabrikanten binnen Europa) meer dan een miljard €uro in de Europese lobby hebben gestoken om het eerlijke en duidelijke 'stoplichtsysteem' tegen te houden zegt genoeg. Het zegt trouwens ook genoeg over hoe de Europese Commissie en het Europees Parlement functioneren, maar dat is weer een heel andere discussie...
Dit soort opmerkingen vind ik dit forum onwaardig, onzinnig, oncontroleerbaar en mogelijk zelfs lasterlijk. Wat dit moet bijdragen aan een betere wereld?

De levensmiddelenindustrie in Nederland heeft meer doden op haar geweten dan de maffia wereldwijd.

Geplaatst door Jan B. op Apr 6, 2016.
Eens met deze reactie. Dat gaat te ver.

Sterker nog. De levensmiddelenindustrie zijn gewoon commerciele bedrijven (net als de bakker op de hoek en de groenteboer en ook net als de slijter of de sigarenboer) die inspelen op de behoefte van de consument én op trends enz. Of mag een snoepjesfabriek geen snoepjes meer maken?

Het is de overheid die hier een rol in moet hebben, juist moeten informeren
Ik vind het ook niks omdat je niet weet wat het betekent merk ik nu ook aan mezelf
Badge
Hoog tijd om de vinkjes te verwijderen! Ik denk dat als ze alleen op daadwerkelijk gezondere en/of bewustere producten geplaatst zouden worden, al vanzelf zouden verdwijnen van al die twijfelachtige producten. Nu zijn de vinkjes misleidende informatie. Een systeem als de sterren op het vlees zou hier oplossing kunnen bieden.
Vezelrijke of suikerrijke instanthavermout van Albert Heyn!

Een nieuw instantproduct van AH: Vezelrijke havermout met bessen. Er staat niet op de verpakking hoeveel havermout er daadwerkelijk in het product zit. Wel de hoeveelheid toegevoegd suiker: 34 gram per 100 gram!!! Toch staat het blauwe vinkje nadrukkelijk in beeld: Gezondere keuze binnen productgroep. Gezien de ziektelast door toegevoegd suiker in ons eten is dit pure misleiding!!!!!
Een voorbeeld van misleiding met het lichtblauwe vinkje (gezonde keuze) is de biologische Muesli Fruit van Albert Heijn.

😠 Bevat per 100 gram: 20 gram suiker en die komen niet alleen van de gedroogde vruchten die er in zitten: aan de 5% ba­naan­chips is suiker en honing toegevoegd

😠 Bevat 65% niet volkoren graan­vlokken.

Dit product voldoet NIET aan de 'richtlijnen goede voeding' omdat een ontbijtproduct:

- niet meer dan 16 gram suiker per 100 gram mag bevatten

- volkoren graanvlokken moet bevatten
Reputatie 2
Badge +4
Het blauwe vinkje verdwijnt. Meer hierover staat hier.

Een voorbeeld van misleiding met het lichtblauwe vinkje (gezonde keuze) is de biologische Muesli Fruit van Albert Heijn.

😠 Bevat per 100 gram: 20 gram suiker en die komen niet alleen van de gedroogde vruchten die er in zitten: aan de 5% ba­naan­chips is suiker en honing toegevoegd

😠 Bevat 65% niet volkoren graan­vlokken.

Dit product voldoet NIET aan de 'richtlijnen goede voeding' omdat een ontbijtproduct:

- niet meer dan 16 gram suiker per 100 gram mag bevatten

- volkoren graanvlokken moet bevatten

Geplaatst door A. Verhoogt op Jun 28, 2016.

Reageer