Consumentenbond.nl

Misvormde groenten en fruit: is er wat mis mee?

• 15 augustus 2018
  • 69 reacties
  • 8658 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Voedselverspilling is vaak een punt van discussie en met de droge, hete zomer komt het onderwerp opnieuw bovendrijven. In de supermarkt zijn we gewend aan piekfijne, bijna identiek uitziende groente en fruit. Dat komt o.a. door de strenge Europese handelsnormen voor klasse 1 producten waarmee supermarkten graag hun schappen vullen.

Maar de zomer van 2018 heeft het telers bijna onmogelijk gemaakt aan die criteria te voldoen. Omdat supermarkten hun schappen toch vol willen houden, knijpen sommige een oogje toe voor die kromme komkommers en misvormde paprika’s, zodat leveranciers niet een groot deel van hun oogst hoeven weggooien (zie artikel AD).

Zelf vind ik groente met een afwijkende vorm of een plekje geen probleem. Daarom vind ik jammer dat er onder normale omstandigheden zoveel wordt weggegooid, alleen omdat iets een centimeter te klein is of het kleurtje niet perfect is. Van mij mag er veel meer aanbod zoals de “Buitenbeentjes” van de Albert Heijn komen. Daar kunnen we zelf ook aan meehelpen: uiteindelijk legt een winkel in de schappen wat de consument graag wil zien en kopen. Dus het helpt om als consument de minder mooie groente en stukken fruit mee te nemen en niet gelijk voor het mooiste exemplaar te gaan.

Wat vind jij van misvormde groenten en fruit en het aanbod ervan in de supermarkten?

69 reacties

Vorige week nog drie courgettes gekocht in een Duitse supermarkt. Merk: "Ich bin nicht perfekt".

Een kilo voor €0,79.

Ze smaakten perfect.
Reputatie 7
Dat heb ik nooit begrepen, het zal me een zorg zijn of die komkommer zo krom is als een hoepel, of die winterpeen het is soms een beetje lastig schillen, dat wel). Op de markt hebben veel groenteboeren zulke producten, die zijn dan iets goedkoper dan rechte komkommers of wortels, boontjes, pepers en puntpaprika's in de winkel zijn recht, op de markt hebben ze de vreemdste modellen, als je paprika's wilt vullen (dolma's) moet je een beetje prutsen maar wat maakt het nou uit voor andere gerechten?
Wat er mis me is, is dat AH die handel verkoopt voor een kiloprijs die hóger is dan wat ernaast in de winkel ligt.... Alleen maar omdat mensen er een goed gevoel van krijgen: Marketing op haar best... (of slechtst zo je wil)
Reputatie 7
@Ronaldvr , Als je andere winkels in de buurt hebt moet je geen groenten en fruit bij AH kopen, niet alleen omdat ze diurder zijn dan de meeste andere winkels maar ook omdat Jumbo en Dirk een betere kwaliteit verkopen, Lidl tegenwoordig ook. Ik ga ervoor naar de markt maar als ik tussendoor iets nodig heb naar Jumbo of de Lidl, terwijl AH zo dichtbij is dat ik bijna naar binnen kan kijken.
Reputatie 7
Badge +4
Het is bizar en totale onzin dat supermarkten beweren dat klanten alleen paprika's, appels, peren, komkommers, tomaten, bloemkolen, enz willen kopen die er vrijwel allemaal hetzelfde uitzien en die allemaal nagenoeg even groot zijn. De ene keer heb je een grote paprika nodig, de andere keer is een kleintje juist handig. Een kromme komkommer is net zo goed als een rechte. Een gezin met 4 kinderen is gebaat bij een grote bloemkool, maar een alleenstaande heeft meestal liever een kleintje. 😀
Enkele weken geleden was er een pruimenteler die op het punt stond om 60.000 kg.(!!) pruimen te vernietigen omdat de supermarkten weigerden om ze te kopen omdat ze 3 mm. (!!) te klein waren... Zij waren namelijk "maar" 33 mm. en de winkels wilden 36 mm.... 🤔 Zijn zus kwam toen op het idee om een actie op internet te plaatsen en de pruimen werden vervolgens aan de lopende band verkocht! De meeste mensen zien de totale onzin van dergelijke maatregelen gelukkig in en wilden de pruimen graag kopen. Mensen maakten er zelfs een dagje uit van, gingen bij de teler pruimen kopen, die overigens heerlijk smaakten, en combineerden het met een mooie wandeling in de natuur of een bezoek aan familie of vrienden. Toen het zo goed liep belden later Albert Heijn en nog een andere supermarkt dat ze de "te kleine" pruimen toch graag wilden kopen... Maar de teler ging daar niet op in. In korte tijd was de hele voorraad met succes verkocht en in de media werd de bevolking geconfronteerd met de bizarre onzin in het bedrijfsleven. Het maakte mensen bewuster en liet hen nadenken over voedselverspilling. Wereldwijd wordt permanent ongeveer de helft van alle voedsel verspild!!
Niet te geloven toch?😣
Wij kopen altijd in biologische winkels en daar liggen gelukkig gewoon allerlei vormen en groottes van groenten en fruit. En zo groeien ze op natuurlijke wijze dus daar is absoluut helemaal niets mis mee. 🙂
Reputatie 7
Ekokok, wat je zegt over die pruimen gebeurt met tomaten, komkommers, paprika's en weet ik wat nog meer. Ik had vroeger een buurman, helaas is hij verhuisd, die in het westland werkte. Er werd regelmatig van alles "doorgedraaid", je mag niet aan die partijen komen maar dat doen de mensen die daar werken natuurlijk toch. Ik heb in het verleden heel wat kistjes ongelijke tomaten, kromme komkommers, schonkige paprika's en te kleine aubergines gekregen, aardappels, soms van die kleine knikkertjes waar bijna niets van overblijft als je ze schilt, ook had hij weleens een hele lading sla maar daar was niet tegenaan te vreten, zes kroppen sla voor twee personen kun je nog net goed houden maar een hele kist?
Reputatie 6
Badge +6
Misvormd groente en fruit is even goed te eten, het wordt alleen als afkeur eruit gehaald omdat de consument er zijn neus voor ophaalt en het dus niet verkoopt. Doorgedraaid groente en fruit van de veiling gooien ze weg omdat het de prijs niet haalde en je anders de marktprijs verstoort als je het goedkoper op de markt brengt.

Ik snij gewoon de eventuele slechte stukken eruit en smullen maar. Iets anders is als ik in een andere winkel mooi recht spul kan krijgen voor dezelfde prijs. Dan ga ik balen en me genept voelen en loop ik weg bij die eerste. Ik lus ook wel die knikkers van aardappelen, dan schil ik ze niet maar goed wassen en dan met schil en al in de pan! Sla is een heel grappige plant, als ik hem zelf teel is het een oersterke plant die het beste groeit en een flink stootje kan hebben.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan
Dat blijkt dus vooral een idee van de supermarkten te zijn dat klanten alles van dezelfde vorm en grootte willen hebben. Het staat vooral leuk in de schappen, allemaal dezelfde grootte gele paprika's, daarnaast allemaal even grote rode paprika's, enz. Vaak hangen er ook nog spiegels schuin boven om het effect te versterken. We moeten weer dichter bij de natuur komen en mensen laten beseffen dat nu eenmaal niet alle tomaten, appels, peren, bananen, komkommers, paprika's, bloemkolen, enz. gelijk van vorm en grootte zijn.🙂
Reputatie 6
Badge +6
Groente en fruit wordt op maat gesorteerd aangeboden op de veiling. Je hebt allerlei vormen en maten daar, het is maar welke partij wordt ingekocht. De ene week heb je alles iets groter, de andere week alles iets kleiner.

In onze supermarkt bepaalt de consument wat in het schap ligt. Wat goed verkoopt wordt bijbesteld, wat slecht verkoopt komt niet meer.
Reputatie 7
Als alles mooi rond of recht is staat dat waarschijnlijk leuker in de fruitschaal of groentenmand. Er zijn nou eenmaal mensen die daar waarde aan hechten, het zal me een zorg zijn of er een kromme komkommer in ligt of paprika's van verschillende grootte, als al die keurige appeltjes en paprika's bedoeld zijn om als decoratiemateriaal te dienen kun je ook naar Action of zo, daar hebben ze vast wel neppers.
Reputatie 7
Natuurlijk is misvormde groenten en fruit net zo goed te eten maar je zult wel rekening moeten houden met het feit dat in de supermarkt de klant zelf pakt. Basis psychology is dat mensen die de vrije keuze hebben automatisch de meest aantrekkelijke spullen de bak pakken. Voor zover ze die kunnen vinden natuurlijk en voor zover ze verschil zien maar ik heb menigeen de bak om zien spitten om te kijken of er toch niet nog een aantrekkelijker exemplaar in zit. Niet dat iedereen zo ver gaat maar de supermarkt wil ook geen klanten die laat komen het gevoel geven dat ze voor de zelfde prijs de afdankertjes hebben.
Ik ben dus een groot voorstander van het opeten van alles wat er geproduceerd wordt maar je kunt niet zo gemakkelijk stellen dat alle belemmeringen automatisch bij het winkelbedrijf liggen.
Reputatie 7
@A. Deen , zou het niet een langzaam ingesleten gewoonte zijn geworden om van alles het mooiste te willen? Vroeger had niemand zoveel keuzemogelijkheden, zeker niet toen er nog geen supermarkten waren, bijna alles werd achter de toonbank voor je ingepakt en als je dan thuis je spullen uitpakte had je waarschijnlijk weleens grote en kleine appeltjes of peren door elkaar. De komkommers waren, althans in mijn herinnering, ook niet zo kaarsrecht als nu. Ik ga niet bewust op zoek naar vreemde modellen van groenten en fruit, op de markt kom je dat vaker tegen dan in de winkel en als ik drie kromme komkommers voor € 0,50 zie of één rechte voor de zelfde prijs en die koop ben ik een dief van mijn eigen portemonnee. Soms staan er ook bakken losse tomaten van het formaat pingpongbal tot tennisbal, of allerlei verschillende maten courgettes en aubergines, niks mis mee.
Reputatie 5
Badge +6
Heb wel niet zo'n verstand van groente en fruit maar wat A.Deen zegt is waar. Mij maakt het ook niet zoveel uit hoe het eruit ziet, mits niet bedorven. Maar kijk de mensen eens aan, kijk naar de klanten, zie hoe ze graaien, helemaal van onderop halen ze de komkommer, en wat te denken van de bananen. De supermarkt kan het wel best vinden en stimuleren, maar de klanten doet dit soort zaken toch zelf. Ik heb menigeen met verpakte groenten of fruit enz. naar de weegschaal zien gaan, zodat ze de zwaarste hadden, en let dus wel er wordt dan niet meer gewogen, aardbeien kosten 2,50 een bakje, welke ook, maar ze zoeken toch de mooiste, de grootste en het zwaarste bakje. Van mij mag het allemaal, maar heb nog nooit de winkeliers op al dat soort zaken zien sorteren. Trouwens sommige klanten eten ook nog één of twee kersen, aardbeien enz.
Reputatie 7
@Mevrouw Jones Ik denk dat de nijging van alles de mooiste te willen niet bepaald aangeleerd is. Ik ken weinig mensen die in dat opzicht nog in Rousseau geloven. Opvoeding en voorlichting kunnen wellicht iets bereiken maar de oplossing ligt voor de hand, maak de minder aantrekkelijke exemplaren wat goedkoper en je neemt met een tevreden gevoel drie kromme komkommers mee naar huis.

Oh ja, en met de opkomst van "het bezorgen" krijgen we natuurlijk weer de mogelijkheid om die ene rare appel gewoon bij mevrouw Jansen onderin de zak te stoppen en gaat er weer een nieuwe (oude) fase in.
Reputatie 7
Als je een moestuin hebt, helaas heb ik die niet, ziet je oogst er ook niet altijd even mooi en gelijkmatig uit, dat gooi je toch ook niet weg?
Reputatie 2
Badge +2
Ik heb liever fruit wat (een beetje) mis vormt is dan wat nu vaak in de winkels ligt wat helemaal niet rijp is.
Ik was vanmorgen bij de lidl en zag daar pruimen liggen en die waren gewoon keihard in de plaats van lekker sappig en zacht en dat is gewoon bij iedere supermarkt is mij opgevallen.
Ook perziken en ander zacht fruit is gewoon niet rijp.
Deels komt dat omdat het soms lang in de winkel moet kunnen blijven liggen maar vooral omdat ze veelte lage prijs betalen er voor.(Jumbo en AH zijn daar de koploper in)
Zo kost een kilo aardappelen niet meer dan 5 tot 10 cent inkoop en kijk zelf maar eens wat je in de winkel betaald er voor.
Helaas zijn er maar heel weinig boeren die zelf hun groente en fruit verkopen en al helemaal niet als huis aan huis verkoper wat mij betreft mag dat wel gaan gebeuren net als vroeger.
Reputatie 7

Helaas zijn er maar heel weinig boeren die zelf hun groente en fruit verkopen en al helemaal niet als huis aan huis verkoper wat mij betreft mag dat wel gaan gebeuren net als vroeger.

Was dat maar waar. Ik hoor nog de groentenboer keihard toeteren als hij met zijn vrachtwagentje de straat inreed. Uiteraard alleen de groenten van het seizoen, witlof die nog bitter was zoals ze hoort te zijn, andijvie die vol zat met zand en beestjes, aardappels met een kleikorst (dat weegt lekker mee), sterappeltjes.

Ze beweren altijd dat je perziken, pruimen en nectarines nog even moeten narijpen, vergeet het maar, alleen de binnenkant wordt rot. Ze worden niet normaal rijp, ook niet als je er een banaan bijlegt.
Die kun je trouwens langer goed houden als je de bovenkant, het stukje waarmee ze aan de boom zitten, stevig omwikkelt met aluminiumfolie of plastic, ze worden dan niet zo snel bruin. En nooit in de koelkast leggen.
Reputatie 7
Badge +4
@Audb
Maar alleen rijp fruit in de supermarkten leggen wordt wel heel lastig omdat dan nog veel meer weggegooid zal worden wanneer het niet snel genoeg verkocht wordt.
Bovendien is het vervoeren van rijp fruit veel lastiger omdat het snel beschadigt en dan niet meer in de winkel gelegd kan worden.
En met al die mensen die altijd eerst overal in moeten knijpen voordat ze eindelijk een keuze maken lijkt mij wat minder rijp fruit toch beter.🤔 Op dat laatste verwacht ik nog wel een reactie van Mevrouw Jones... ☺
Reputatie 7
@Ekokok, je wordt op je wenken bediend. Dat knijpen vind ik zo ergerlijk dat ik een keer iemand, het ging gewoon vanzelf, een flinke tik op haar vingers heb gegeven toen ze op de markt alle komkommers stond te bepotelen. Je ziet aan de kleur of ze goed zijn en je hoeft niet te knijpen om te weten of iets rijp is, ruiken kan ook. Misschien ook niet smakelijk als iedereen met zijn neus over het fruit gaat maar je wast of schilt het toch. Dat mens keek me aan of ze water zag branden, ze zei niets, de groenteman kon er wel om lachen, als ze het in de gaten hebben zeggen ze er op de markt wel wat van, in de winkel werken vaak kinderen die de afdruk van de pispot nog op hun achterste hebben, die durven niets te zeggen als iemand alles kapot knijpt. Ik kan nog veel meer vertellen over het bepotelen van producten op de markt maar dan ben ik helemaal off topic.
Reputatie 7
Ik was vanmorgen bij de lidl en zag daar pruimen liggen en die waren gewoon keihard in de plaats van lekker sappig en zacht en dat is gewoon bij iedere supermarkt is mij opgevallen.
Ook perziken en ander zacht fruit is gewoon niet rijp.

Dat klopt, de enige perziken die ik dit jaar heb gegeten heb ik op vakantie in Griekenland gekocht en die waren wel lekker. Het wordt hier in de supermarkt steeds erger en je krijgt het gewoon niet meer rijp voordat het van binnen rot is. Ik heb overigens de ervaring, als ik daar eens kom, dat het fruit op de markt wel een stuk rijper is.
Reputatie 7
We waren bij vrienden in Turkije. Ze hebben een zomerhuis niet ver van Kusadasi. We gingen boodschapen doen. Er stonden bij een miniminisupermarkt een paar kratten met prachtige perziken. We gingen eerst een paar andere dingen halen, hebben ergens geluncht en gngen toen naar die minisuper voor perziken. Die waren, wat ervan over was, intussen allemaal beknepen, ze zaten vol bruine en diepe beurse plekken, je zag zelfs de afdrukken van nagels. Twee dagen later stonden er weer kratten, de helft zat vol met gegrilde schapenkoppen, de andere helft met meloenen.
Reputatie 5
Badge +6
Het is allemaal waar wat jullie schrijven. Ik heb een familielid als keurmeester werken bij de veiling, de Greenery, er wordt best streng gekeurd, maar wel met de punten die de afnemer, dus de grote supers aanbrengen. Zoals zij het willen hebben, wordt gekeurd. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar is wel keuren op uiterlijk. Daarom komt alles uit de zuidelijke landen gekoeld aan, als het maar mooi blijft. Daarom is fruit altijd nog zo hard in de super. Soms helpt laten rijpen, maar meestal komt het fruit de langdurige koeling onderweg niet meer te boven.
Reputatie 7
Sommige fruitsoorten mogen eigenlijk niet worden gekoeld. Wat uit tropische landen komt waar ook de nachten niet koud zijn bijvoorbeeld. Komt het uit een gebied waar de dagen warm en de nachten koud zijn dan kan het er beter tegen. Bananen die koud worden bewaard worden heel snel zwart, komkommer wordt snot, zeker in zo'n condoom, citrusfruit kan redelijk tegen kou. Bananen, paprika, tomaten, komkommers, perziken,nectarines, avocado's bewaar je beter op kamertemperatuur.
Er is niets mis met "misvormde (geen goede benaming, want het groeit zoals het groeit) groenten en fruit". Ik koop ze altijd als ik het in de supermarkt zie liggen. Die europese wetgeving daarover is een leuk voorbeeld van stompzinnige bemoeienis waar niemand bij gebaat is. Nu is het nog leuk maar de supermarkten krijgen het door en straks gaan we er net zoveel voor betalen als "normale" groenten en fruit. Op zich is dat een goeie ontwikkeling. Echter: let maar op: zodra dat er van komt, laat de consument de lelijke eendjes weer links liggen. Nu is het een ludiek dingetje "ik koop misvormde spullen en kijk eens wat goedkoop" straks is de aardigheid er weer af.
Het is weer een golfbeweging, straks wordt het weer eb. Zoals met alles.
Reputatie 5
Badge +6
Volkomen gelijk. Het is natuurlijk de nieuwe tijd, al lang weer, en koelen en invriezen is natuurlijk een uitkomst voor sowieso de telers, de tussenhandel, de supers enz. En als het uit zuidelijke landen komt en een afstand te overbruggen heeft, gaat het al snel in een koelhuis en/of koelwagen. Maar zoals u aangeeft het wordt er vaak niet beter op. Overigens dwalen we weer van misvormingen af, maar gezegd hebbend dat ook veel Nederlandse fruit en groente gekoeld worden. Denk maar aan aardbeien, waarom zijn die zo hard, althans uit de supermarkt. Ik laat ze zeker een dag in de keuken/kamer staan, in elk geval niet in de koelkast. Ze zijn nog niet echt 'prakbaar' zoals we vroeger met een vork deden, maar ze zijn wel iets lekkerder. Ja, het is de nieuwe tijd, zei de oude heer. Liza, ook gelijk. De volgorde in de topic is iets anders, dus had ik jouw discussie nog niet gelezen. Maar ik denk dat het inderdaad zo gaat. Overigens ben ik het ook met je eens wat misvormingen betreft, ik heb dat in de snelheid zo even genoemd, maar denk ook niet wat groeit zichzelf misvormd.

Reageer