Consumentenbond.nl

Misvormde groenten en fruit: is er wat mis mee?

Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7
Om nog even off topic te blijven, sommige mensen zweren bij ijskoud fruit, kwestie van smaak, lang niet iedere fruitsoort is lekker als hij ijskoud is, alleen als sorbet. IJskoude ananas smaakt nergens naar of is een beetje zuur, koude meloen is wel lekker, aardbeien zijn ook niet lekker als ze ijskoud zijn, eigenlijk is geen enkele soort zomerfruit lekker als het rechtstreeks uit de koelkast komt, net als kaas.
Reputatie 5
Badge +6
Het is natuurlijk je eigen smaak waar je van houdt. Maar alle fruit koud lijkt mij ook niets, ik gaf het aardbeien voorbeeld al. We kopen nu ook nectarines en perziken e.d., uit de super allemaal keihard. Je moet ze redelijk lang laten liggen, maar ook goed oppassen ze rotten snel, van binnenuit. En als er iets koud moet zijn is het ijs. En qua fruit wellicht enkele soorten uit de fles.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Haha, met betrekking tot het zien van uitgebreid knijpen in groenten en fruit had ik wel zo'n soort reactie van u verwacht. ☺
Ik was zelf een keer met de vrouw van een vriend waar ik logeerde in een grote supermarkt.
Ik was even iets lekkers bij de koffie/thee gaan zoeken. Toen ik haar zocht zag ik al op grote afstand dat zij ook in alle komkommers stond te knijpen... Het was vrij druk om haar heen en ik besloot om haar even "aan te pakken", deed net alsof ik bij de supermarkt hoorde en riep vanaf zo'n 15 meter afstand:
"MEVROUW, MEVROUW, WILT U NIET IN AL DIE KOMKOMMERS KNIJPEN?!"
Wat geschrokken keek zij enigszins beschaamd om zich heen 😥 en veel mensen keken naar haar. ☺ We zijn daarna maar snel bij de kassa af gaan rekenen. Normaal ben ik niet zo gemeen maar dit vond ik wel kunnen. Gelukkig is het nogal een vlot en sportief type die ik al 20 jaar ken, dus terug in de auto hebben we er samen om gelachen.
Wat ik in deze discussie mis: je hebt natuurlijk knijpen en knijpen.

Als ik zelf knijp, en héél soms doe ik dat, is het met ultra zachte hand.

Daar kan toch niemand bezwaar tegen hebben?
Reputatie 4
Badge +4
Als je groenten uit eigen tuin eet, dan weet je dat sperciebonen eerder krom dan recht zijn, dat kommers krom en ongelijk dik zijn en dat tomaten zeker niet altijd een ongeschonden huidje hebben. Is dat erg? Wel nee, het is juist een teken dat de plant lekker op zijn eigen manier heeft kunnen groeien en het spul smaakt uiteraard prima.

Wat ik me wél kan voorstellen, is dat het qua verpakken een stuk efficienter is om een doos rechte komkommers te hebben, dan een doos kromme. En dus ook goedkoper qua transport.
Reputatie 7
Badge +4
@R.J.T. van Weersch
Inderdaad, op natuurlijke wijze zijn vorm, dikte en grootte verschillend en is ook niet alle groente en fruit even gaaf. Dat dat bij verpakken consequenties heeft moeten we maar op de koop toenemen.
Het is zelfs zo gek geweest dat men met genetische manipulatie geprobeerd heeft om vierkante tomaten te kweken, omdat er dan minder ruimte verloren zou gaan bij het transport... 🤔😣
Voor zover ik weet heeft deze waanzin gelukkig nooit doorgang gevonden. 😥🙂
Als je de keus biedt (voor dezelfde prijs) zal een consument een mooiere, een 'rechtere', een 'gavere' en verse pakken.....en de "mislukte" laten liggen.

De supermarkt(en) waar het personeel niet kan/wil bijvullen op basis van FiFo (first in first out) levert ook wekelijks een behoorlijk stuk aan derving op.
Badge
Voedselverspilling is vaak een punt van discussie en met de droge, hete zomer komt het onderwerp opnieuw bovendrijven. In de supermarkt zijn we gewend aan piekfijne, bijna identiek uitziende groente en fruit. Dat komt o.a. door de strenge Europese handelsnormen voor klasse 1 producten waarmee supermarkten graag hun schappen vullen.

Maar de zomer van 2018 heeft het telers bijna onmogelijk gemaakt aan die criteria te voldoen. Omdat supermarkten hun schappen toch vol willen houden, knijpen sommige een oogje toe voor die kromme komkommers en misvormde paprika’s, zodat leveranciers niet een groot deel van hun oogst hoeven weggooien (zie artikel AD).

Zelf vind ik groente met een afwijkende vorm of een plekje geen probleem. Daarom vind ik jammer dat er onder normale omstandigheden zoveel wordt weggegooid, alleen omdat iets een centimeter te klein is of het kleurtje niet perfect is. Van mij mag er veel meer aanbod zoals de “Buitenbeentjes” van de Albert Heijn komen. Daar kunnen we zelf ook aan meehelpen: uiteindelijk legt een winkel in de schappen wat de consument graag wil zien en kopen. Dus het helpt om als consument de minder mooie groente en stukken fruit mee te nemen en niet gelijk voor het mooiste exemplaar te gaan.

Wat vind jij van misvormde groenten en fruit en het aanbod ervan in de supermarkten?
Badge
L.S.
Laten wij ophouden met geneuzel over een plekje/kronkel/bultje/uitstulpinkje/kromheid van groente en fruit.
Laten die Europese Handelsnormen Bevorderaars zich met voornamere zaken bezighouden.
Om een paar voorbeelden te noemen:
//echte europese kwaliteitsbeheersing drinkwater
//kwaliteit veiligheid momenteel 'werkende' kerncentrales
//europese importheffing grondstoffen voor de bereiding o.a xtc etc.
//europees verbod gebruik insecticiden.
Het aanbod moet veel meer worden,er moet veel minder worden verspild.De misvormingen zitten niet in of aan het fruit/de groente maar in het hoofd.Er is net zoals bij mensen een ideaal plaatje gecreeerd,waar men door allerlei ingrepen en uithongering aan wilt voldoen,met als gevolg eenheidsworst.Laten we die luchtbel doorprikken en weer onszelf zijn met al onze "afwijkingen",dan worden de groente en het fruit ook weer normaal,met alle"afwijkingen" erbij
Reputatie 6
Badge +6
Kijk eens wat ik van een kennis uit z'n moestuin kreeg! Ik heb er een luciferstokje met doosje en keukenmes bijgelegd, dan kan je zien hoe groot ze zijn. Zulke liggen er niet in de winkel. Door dat kromme en dat vlekje smaken ze niet minder om hoor.

Reputatie 7
Badge +4
@H. Vermeulen
Helemaal mee eens! Laten ze zich in Brussel eens richten op zaken die écht belangrijk zijn in plaats van de grootte en vorm van een komkommer of paprika.
Zo langzamerhand ben ik er achter gekomen dat veel politici helaas op hun functie zitten om namens het bedrijfsleven macht en beslissingsbevoegdheid te hebben en hun vaak kortzichtige, hebzuchtige belangen te vertegenwoordigen.🤔😣
Reputatie 7
Als de consument de enige is die gaat bepalen wat er in de supermarkt ligt vind je over een paar jaar kaarsrechte bananen, vierkante eieren, (arme kip) dito appels en ander fruit (dat stapelt makkelijk) en vierkante salami, leverworst en weet ik wat nog meer.
Reputatie 7
Ik heb het hierboven al gezegd en ik zal het nog een keer herhalen. We leven in een samenleving en het is onzin om bij ieder probleem naar het bedrijfsleven of de politiek te wijzen als "de schuldige". De consument of burger is geen willoos slachtoffer maar speelt zijn eigen rol, laat zich lastig dwingen en is soms gewoon zelfzuchtig. Het geloof in simpele oplossing die even afgedwongen worden door een sterk leiderschap stinkt. Zo lossen ze dingen dan misschien op in China maar het past totaal niet in onze tradities. Als we zo beginnen heb ik namelijk ook nog wat simpele oplossingen voor het file probleem, het roken, de overconsumptie van suiker en noem maar op.
Reputatie 3
Badge +2
Interessante discussie! Als ik jullie goed begrijp vindt praktisch iedereen hier dat fruit en groente met een andere vorm of kleur dan we in de supermarkt gewend zijn, prima eetbaar zijn en gewoon gekocht/verkocht moeten worden. Zodat er minder wordt verspild en telers niet zo veel hoeven weg te gooien.
In het verlengde hiervan loopt de discussie bij wie de verantwoordelijkheid ligt. Zoals @A. Deen al aangaf: consumenten moeten ook hand in eigen boezem steken. Wij consumenten zijn immers de kopers en de supermarkten voldoen aan de wens van de consument. Hieruit volgt de vraag: Hoe zou een grotere groep consumenten gemotiveerd kunnen worden om voor fruit en groente te gaan dat er niet perfect uitziet? Zelf denk ik aan: een lagere prijs, de hoeveelheid groenten/fruit per verpakking verkleinen of het los kunnen wegen en kopen (nu moet je altijd meerdere stuks kopen ook al heb je minder nodig), meer promotie (zoiets als de AH 35%korting sticker ‘Weggooien is zonde’).
Hebben jullie een idee wat consumenten over de streep trekt?
Ik koop alles, het liefst bij een kraampje voor iemands huis. Niet commercieel en zo biologisch als wat. Misschien moeten we maar geen groenten en fruit meer bij de supermarkt kopen en alles bij de bio groenteboer. Supermarkten maken de hele keten kapot, fairtrade en biologisch zou dat ook echt moeten zijn, maar daar heb ik altijd mijn vraagtekens bij... Ik koop sowieso groenten die er niet uit zien, de smaak is prima! Beetje duurzaam is niet verkeerd 🙂
Reputatie 7
Badge +4
@Rosa Rolvink
Ik ben al veel langer van mening dat de consument in het algemeen niet zo moeilijk is als de commercie ons wil doen geloven.🤔 De meeste klanten eisen helemaal niet dat alle komkommers, appels, bloemkolen, peren, tomaten, paprika's vrijwel allemaal even groot zijn en dezelfde vorm hebben en perfect van uiterlijk zijn, alsof het plastic producten uit een fabriek zijn.
Een fraai voorbeeld is de pruimenteler die een maand geleden 60.000 kg. pruimen wilde vernietigen omdat de supermarkten ze 3 mm. (!!) "te klein" vonden en daarom weigerden om ze af te nemen. De zus van de teler had echter het leuke idee om op internet een actie op te zetten en het resultaat was vervolgens dat talloze mensen de waanzin van de regels van de supermarkten inzagen en massaal pruimen af gingen nemen. De smaak was heerlijk en er was helemaal niets mis mee. 😋 Er werden diverse mogelijkheden benut om de pruimen te kunnen verkopen. Veel mensen gingen naar de teler toe en maakten er meteen een dagje uit van door in de natuur te gaan wandelen, of familie of vrienden weer eens op te zoeken. Een week later waren bijna alle pruimen verkocht. Tussendoor had een Albert Heijn filiaal die ze onder geen beding wilde kopen inmiddels geprobeerd om toch nog een flinke partij te bemachtigen maar de teler is daar terecht niet op ingegaan.😀
Dergelijke voorbeelden komen helaas vaker voor.

Het lijkt logisch te zeggen "dat de consument bepaalt" maar ik ben het daar maar gedeeltelijk mee eens. Het bedrijfsleven heeft namelijk helaas in het algemeen niet de intentie om de burger te dienen, maar om zo veel mogelijk geld te verdienen. Tal van psychlogen zijn permanent bezig om de psyche van "de klant" te onderzoeken en te doorgronden en vervolgens wordt op basis van de resultaten besloten welke producten en verpakkingen e.d. in de markt gezet worden en welke reclamecampagnes gevoerd zullen worden. In de praktijk gaan veel mensen dan allerlei producten kopen, waar zij echter in de veel gevallen nooit behoefte aan gehad hebben. 🤔 Natuurlijk kan de consument besluiten om duurzamer, ethisch verantwoorder en diervriendelijker voedsel te kopen, maar helaas doet slechts een klein gedeelte dat die bereid is er de meestal hogere prijs voor te betalen dan de prijs voor vergelijkbare producten die minder verantwoord zijn.

Ik vind dat kwaliteit voorop zou moeten staan. Shell vraagt ook aan niemand hoeveel we voor benzine of diesel willen betalen. Shell brengt benzine en diesel op de markt waar je auto het lang op uit houdt en iedereen koopt het. Ik spreek nooit mensen die zeggen dat zij benzine of diesel te duur vinden en het daarom maar niet kopen. Shell brengt niet een veel mindere kwaliteit brandstof op de markt die dan ook veel goedkoper is, ook al lijkt het te verwachten dat een behoorlijk deel van de bevolking die dan zou kopen.😀 Daarom ben ik van mening dat ingezet moet worden op goede kwaliteit voedsel dat milieuvriendelijk tot stand gekomen is, waarbij boeren en personeel (ook in buitenland) een fatsoenlijk inkomen krijgen en onder goede omstandigheden werken en waarbij ethiek en diervriendelijkheid een grote rol spelen.

De gigantische subsidie van elk jaar 2 MILJARD Euro in Nederland op niet duurzaam geproduceerd voedsel moet afgeschaft worden! Op die manier komen de prijzen meer overeen met de werkelijke kosten, hoewel de schadelijke gevolgen voor natuur en milieu en gezondheid er nog niet in verwerkt zijn.😀 Om verkoop van verantwoord voedsel extra te stimuleren zou die subsidie daar naar toe kunnen gaan. Op die manier wordt het voor consumenten aantrekkelijk gemaakt om duurzamer en diervriendelijker voedsel te kopen en wordt er automatisch een transitie in gang gezet.🙂

Kort samengevat:
Kwaliteit moet de norm zijn en daar hangt een bepaald prijskaartje aan, maar dat kan zeer redelijk blijven door de maatregelen zoals ik hierboven omschreven heb.
De keuze moet dus automatisch naar kwaliteit gaan zodat de keuze voor veel te goedkoop en vaak ongezond, milieubelastend en dieronvriendelijk voedsel op de achtergrond raakt.
De benodigde hoeveelheid voedsel kan zo geproduceerd worden tegen dezelfde of lagere kosten en de schadelijke gevolgen voor natuur, milieu, gezondheid en dierenwelzijn kunnen voorkomen worden.🙂 Iedereen en alles heeft daar uiteindelijk baat bij.
Reputatie 7
Badge +4
Grappig en zeer hoopgevend dat minister Carola Schouten vandaag in de belangrijke journaals uitgebreid verkondigt wat ik hierboven beschreven heb. 🙂😀
Gelukkig wordt ook onze regering zich daarvan bewust.
Doorgaan op de gangbare vervuilende en destructieve manier is nu eenmaal geen optie.
Die keuze is er niet dus moet overgeschakeld worden op een andere manier van landbouw en veeteelt met respect voor gezondheid en welzijn van mensen en dieren, natuur en milieu.
Alleen dan kunnen we de aarde leefbaar houden en kunnen we klimaatverandering helpen afremmen, zodat ook extreme weersomstandigheden beperkt blijven.
Reputatie 7
Ze zouden "misvormd" kunnen veranderen in "anders gevormd" of iets dergelijks. Ik heb morgen soep van kromme puntpaprika"s, nou zijn die nooit helemaal recht maar deze zijn werkelijk zo krom als een hoepel, stevig, mooi donkerrood, geen plekje op te zien. Een kilo voor € 1.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
ik moet even omschakelen van het grote geheel naar een kromme puntpaprika.
Gelukkig hangt het allemaal met elkaar samen.🙂
Reputatie 7
Ik kwam gewoon even terug op de topictitel.
Reputatie 7
Dat heb je als je compleet uit de bocht vliegt, dan moet je inderdaad weer op zoek naar de lijn. Wat mij betreft mogen die propaganda berichten die niets met hef onderwerp te maken hebben dan ook opgeruimd worden.
Reputatie 7
Nou, de lijn is er weer. Wat hebben we nog meer voor misvormde voedingswaren? Opperdoezen reken ik niet mee, die horen zo bobbelig te zijn.
Reputatie 7
Nou, de lijn is er weer. Wat hebben we nog meer voor misvormde voedingswaren? Opperdoezen reken ik niet mee, die horen zo bobbelig te zijn.

Maar het voelt altijd wel of dat ik de helft kwijt ben tegen de tijd dat ik klasr ben met pitten. Nog steeds m'n favoriete aardappel.
Reputatie 7
@A. Deen Goed afboenen en in de schil koken (zonder zout), dan zijn ze ook nog eens lekkerder, als ze gaar zijn een klontje licht gezouten boter erbij, even omschudden, eventueel een beetje vers gehakte krulpeterselie, die mag best krom zijn, dat zie je toch niet meer (zo blijf ik in ieder geval on topic). Bieslook mag ook, als het maar niet overheerst.

Reageer