Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Misvormde groenten en fruit: is er wat mis mee?

• 15 augustus 2018
  • 69 reacties
  • 8489 Bekeken

Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7
@Mevrouw Jones Ik meen me ergens te herinneren dat je altijd geacht word de pitten uit aardappelen te halen. Iets met "familie van de nachtschade" en giftig. Is natuurlijk niet strijdig met in de schil koken maar het is dat ontpitten wat ik zo'n crime vind bij mijn favoriete aardappel. Om on topic te blijven; Een kromme komkommer of paprika heb ik net zo snel klaar als een rechte maar al die pitten kosten gewoon veel tijd (en een hoop aardappel).
Reputatie 7
Er zitten niet zo veel pitten in, die kun je er ook uithalen als je ze niet schilt, ze zien er dan alleen wat meer misvormd en bobbeliger uit.
Reputatie 7
Badge +4
@A. Deen schrijft:
"Dat heb je als je compleet uit de bocht vliegt, dan moet je inderdaad weer op zoek naar de lijn. Wat mij betreft mogen die propaganda berichten die niets met hef onderwerp te maken hebben dan ook opgeruimd worden."

Duurzaamheid in het grote geheel om de leefbaarheid op deze prachtige aarde te beschermen en het op gigantisch grote schaal verspillen van voedsel tegengaan heeft alles met elkaar te maken.
Jammer dat u dat u dat niet ziet.
Reputatie 5
Badge +5
Laatst een kilo "kneuzen-paprika" voor € 1,- gekocht bij de Nettorama (drama-supermarkt die zich normaal gesproken niet bekommert om dit soort ecologische afwegingen, maar goed dat is een andere discussie). Paprika's zagen er aanvankelijk prima uit, maar verouderden sneller dan normaal.

Geen problemen mee, als je dat weet hou je er rekening mee en eet je die week gewoon een keer extra Goulash of zo. Wat ik maar bedoel: supermarkten nemen alleen artikelen op in hun assortiment waar ze denken op te verdienen. Zie je als consument zo'n aanbieding van tweede-keus groente, koop het dan en pas je receptuur voor de komende week wat aan. Daarmee stuur je de supermarkt een beetje de goede kant op. Win-win.
Reputatie 6
Badge +5
Groente en fruit dat wegens vormafwijkingen wordt vernietigd is voor consumptie geschikt en het lijkt dus beter en ook logisch om die productie in de supermarkt voor een kleine prijs te koop aan te bieden. Maar die supermarktprijs bestaat maar voor een klein deel uit de productiekosten, wat in een uitzending van Pauw onlangs weer eens bleek: voor een kilo aardappelen, gemiddelde prijs voor de consument EUR 1,50, krijg de boer EUR 0,06, dus slechts 4% van de consumentenprijs. Een merkbaar goedkopere prijs voor de consument zou dus uit besparing op de overige 96% moeten komen. En hoe dat dan zou moeten, daar werd (zoals in dit soort oppervlakkige uitzendingen gebruikelijk) totaal niet op ingegaan terwijl de minister van landbouw zelve aan de praattafel zat.
Reputatie 7
Groente en fruit dat wegens vormafwijkingen wordt vernietigd is voor consumptie geschikt en het lijkt dus beter en ook logisch om die productie in de supermarkt voor een kleine prijs te koop aan te bieden. Maar die supermarktprijs bestaat maar voor een klein deel uit de productiekosten, wat in een uitzending van Pauw onlangs weer eens bleek: voor een kilo aardappelen, gemiddelde prijs voor de consument EUR 1,50, krijg de boer EUR 0,06, dus slechts 4% van de consumentenprijs. Een merkbaar goedkopere prijs voor de consument zou dus uit besparing op de overige 96% moeten komen. En hoe dat dan zou moeten, daar werd (zoals in dit soort oppervlakkige uitzendingen gebruikelijk) totaal niet op ingegaan terwijl de minister van landbouw zelve aan de praattafel zat.

Inderdaad de kosten van de ingekochte groenten vormen slecht een klein deel van de totale kosten om spullen in de verkoop te krijgen bij de supermarkt. Er is dus vanuit de supermarkt weinig tot geen incentive om "kneusjes" te verkopen want al krijgen ze inkoop 25% korting dan betekent dat aan de kassa dus 1% voor de klant en die haalt dus weer zijn neus op voor die 1%. De oplossing is heel eenvoudig, een toeslag van 5% op alle groenten en fruit kan rechtstreeks ingezet worden om een betere korting aan de klant op kneusjes te geven en dan loopt het vanzelf.
Reputatie 5
Badge +6
Hallo alle forumleden van deze topic. Het is wel wat lang geleden dat deze topic nog actief was. Voor mij is alles wel zo'n beetje gezegd, niettemin kwam ik op de site van Scietias.nl, wetenschappelijke site, het volgende tegen:

Dit is er mis met ons voedselsysteem

Fruit en groente die met veel tijd, energie en kosten zijn gekweekt worden verspild omdat ze niet mooi genoeg zijn.

Wie nog geïnteresseerd is kan daar kijken. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +6
@Leo, ik ga lekker kijken!

Volgens mij gaat het zo: het schap in het rek van de supermarkt moet per dag minimaal X euro opbrengen. Dat lukt alleen met foutloos mooi groente en fruit omdat ze daar de hoogste prijs voor kunnen vragen. Even goed doch minder mooi groente en fruit raken ze dan alleen kwijt als ze daar minder voor vragen. Maar dan brengt dat schap in het rek minder dan die X euro per dag op. Daarom ligt minder mooi groente en fruit dus niet in de winkel.

En toen was er die fruitteler in Zeeland die door de hete zomer appels had die net iets te klein van maat waren. De handel wilde ze niet hebben. Dus de hele appeloogst kon in de kliko. (Dit wordt uitgelegd als dat "wij", dus de consument, veel verspillen). En toen had die fruitteler een ingeving. Consument, kom maar zelf appels plukken voor 50 cent per kilo. En reken maar dat het een succes was. Vooral voor de kinderen was het een feest.

Van mij mag dit meer gebeuren. Laat de consument het dan zelf van het veld of uit de kas halen, want krom, schuin, scheef, te klein, te groot, wat maakt het hun uit. Zo kan je veel verspilling door de handel tegengaan. En wat de handel verspilt niet op de conto van de consument zetten!

Voor m'n kleinkinderen vind ik dit ook zo waardevol. In dit schaaltje zelfgekweekte tomaten zit iets wat je in de winkel niet hebt, 1) verschil in rijpheid, 2) verschil in grootte, dat het allemaal niet eenvormig is. Ik zou niet weten wat er mis is met deze tomaten.

Zelfde met appels uit eigen boom, verschil in rijpheid, vorm en grootte en soms met een plekje. Ik vind ze allemaal even lekker, alleen moet je veel schillen bij die kleintjes.
Reputatie 7
Badge +5
Gelukkig zit er een Turkse supermarkt hier één straat verder die veel vervormde groenten verkoopt.

Deze meloenen, tomaten, paprika's. komkommers, zijn vaak niet alleen veel rijper dan in de supermarkt, maar ook veel goedkoper, vaak maar 20% van de supermarktprijs.

Heb je een paar kilo, dan kun je echt lekkere tomaten-, paprika- en komkommersoep maken of een uitgebreide salade of sausen.
In de diepvries, handig als je het wat drukker hebt.
Badge
Hallo, ik werd door een lid van mijn Facebookgroep Fietsen voor m'n eten - Westland*** geattendeerd op deze discussie.

De vraag van @Rosa Rolvink is: Wat vind jij van misvormde groenten en fruit en het aanbod ervan in de supermarkten?

Mijn antwoord:
Mede omdat ik faliekant tegen voedselverspilling ben, supermarkten te strenge cosmetische eisen aan voeding stellen en er mijns inziens teveel bewerkte voeding wordt aangeboden in de supermarkt, ben ik buiten de supermarkt mijn eten bij elkaar gaan sprokkelen op de fiets. Ik fiets nu al ruim een jaar mijn boodschappen bij elkaar bij stalletjes, kwekerijen, boerderijen en kleine winkeliers. Zeker in de stalletjes langs de weg wordt veel door de supermarkt afgekeurde groenten en fruit aangeboden, die ik wel koop en waar ik heerlijke soepen en andere gerechten van maak. Ik voel me sindsdien natuurlijk veel fitter en ben veel bewuster gaan letten op wat ik in mijn mond stop.
(Bovendien verbruik ik veel minder plastic verpakkingen, maar dat is een andere discussie...)

Onlangs heb ik een blog geschreven over de redenen waarom ik niet meer in de supermarkt kom ***.

De berichten over te kleine pruimen, rimpelige snoeptomaatjes, appels in Zeeuws-Vlaanderen en zeer recent pompoenen met kurkachtige plekjes erop, stuk voor stuk afgekeurd op uiterlijk of omdat de koelcellen van de supermarkten al vol liggen met uit het buitenland geïmporteerd fruit... ze gaan me aan het hart. Ik deel ze ook zoveel mogelijk onder de volgers van mijn initiatief.

Hebben wij als consumenten dit echt veroorzaakt, door de wat minder mooie producten in de supermarkt te laten liggen?
Tijd voor een andere, bewustere keuze dan!

Of zijn de supermarkten zelf doorgeslagen in hun voorwaarden?
Wie vertelt mij hoe de vork echt in de steel zit?

Mijn keuze is elke dag fietsen voor m'n eten, buiten de supermarkt. Als (kritische) consument heb ik die keuze en ik blijf dit voortzetten. Door dit levende voorbeeld te zijn, trek ik nu anderen mee. Steeds meer mensen in mijn Facebookgroep geven aan ook te fietsen voor hun eten en laten zien wat zij van deze heerlijke 'afgekeurde' groenten en fruit maken.
(En het is niet alleen afgekeurd voedsel, het is ook de kwestie van meer streekproducten en producten van Nederlandse bodem eten en minder import van producten uit het buitenland, waar de regelgeving rondom bestrijdingsmiddelen en bemesting ook anders zijn. Daarom doe ik deze maand ook mee aan de #ikeetzuidhollands challenge van de Voedselfamilies en de #localfoodchallenge van de #foodforchange week van Slow Food.)

Inmiddels heeft Fietsen voor m'n eten regio Westland*** uitbreiding gekregen met regio Salland***. We hebben met dit initiatief daar (met de streeknaam Noaberhaptrap) zelfs de hoofdprijs in de Gezondheidsverkiezing van de Gemeente Raalte gewonnen.
In beide regio's bieden we een regiokaart met adressen van locaties buiten de supermarkt waar eten rechtstreeks of dichtbij van de bron te vinden is. In de Facebookgroep en fietsverslagen op de websites worden tips uitgewisseld en daardoor komen anderen ook in beweging.

[alinea verwijderd door beheerder]***

Alvast bedankt voor de aandacht in deze discussie!

Marja van der Ende
Fietsen voor m'n eten

*** [links en tekst die ingaan tegen gebruiksvoorwaarden community zijn door de beheerder verwijderd]
Reputatie 5
Badge +6
Uitstekend verhaal van @Marja van der Ende . Ook prima tips. Maar ..... helaas kan een volslagen gezond iemand van 90 nog fietsen, maar wij over de 70 met vele ouderdomskwalen waarbij bepaalde dingen niet mogen (kunnen), gaan niet meer op de fiets. Categorieën die wel willen, maar niet kunnen, is toch iets om rekening mee te houden. Succes verder met het fietsen.
Reputatie 6
Badge +6
@Marja van der Ende Ik heb je links gelezen, flink wat leesvoer, en ben onder de indruk wat je met particulier initiatief en berichten op internet allemaal bereikt hebt. Ik wens je alle succes, je hebt al een partner in crime in Salland, ik hoop dat het je verder nog lukt. De Nederlander in beweging krijgen is een kunst, dat kun jij wel, en zonder elektrische fiets.

Ik heb vroeger gewoond in Delft, ik mis wat kooppunten daar, richting Pijnacker zijn er een paar. Maar jouw gebied ligt meer naar Monster en zo. Daar is veel! Van ons hoeft het ook niet allemaal perfect foutloos groente en fruit te zijn, als de prijs goed is kopen we het. Op de markt gebruiken ze heel veel plastic voor eenmalig gebruik, goed idee om gebruikt mee te nemen naar de winkel. Ik probeer uit sport alleen al minder eenmalig plastic te gebruiken. Maar bij de afhaalchinees ben ik steeds de enige die een tasje meebracht! Er zijn dus ook veel Nederlanders die het juiste geloof alleen met de mond belijden en niet met de daden helaas.

Ik zit in Midden-Brabant, we gaan wel eens kopen bij de boer in de buurt, maar ze vragen de hoofdprijs hier, duurder dan de supermarkt terwijl ze die tussenhandel, opslag en transport en koeling onderweg niet hebben. Jammer. Soms hebben ze aardappelen gerooid, dan gaan we achteraf nog het overschot rapen. Prima spul.

Ik hoop dat je doorzet en dat het uitgroeit tot iets groots. Zou dat ook kunnen, dat de consument zelf komt oogsten in de kas tegen een prijs per kilo?
Reputatie 5
Badge +6
Je slaat de spijker op z'n kop @Jan . Het is niet alleen in Midden Brabant dat de boeren er een slaatje uitslaan. Ik wil weer niet veralgemeniseren en alle boeren discrimineren, maar hier (Zuid-Holland-Zuid) heb je ook van die stalletjes en inderdaad daar wordt de hoofdprijs gevraagd. En omdat de speciaalzaken, de groenteboeren, er ook weinig aan doen hier, hebben die stalletjes een monopolie positie. Dus gaat de prijs omhoog. Tegengesteld aan wat 'wij' willen niet zo mooie producten en de prijs omlaag. Groeten Leo.
Badge
Uitstekend verhaal van @Marja van der Ende . Ook prima tips. Maar ..... helaas kan een volslagen gezond iemand van 90 nog fietsen, maar wij over de 70 met vele ouderdomskwalen waarbij bepaalde dingen niet mogen (kunnen), gaan niet meer op de fiets. Categorieën die wel willen, maar niet kunnen, is toch iets om rekening mee te houden. Succes verder met het fietsen.

Bedankt voor je reactie @L.J.F. de Ruiter, dit is zeker iets om rekening mee te houden. De kracht van een netwerkgroep zoals Fietsen voor m'n eten - Westland is dat je ook anderen kunt vragen om dingen voor je mee te nemen. Dan wordt het fietsen voor andermans eten. Dit zie ik ook in de Facebookgroep gebeuren. Dan wordt er een oproep geplaatst en nemen anderen het voor die persoon mee.

Ook gaat niet iedereen op de fiets naar de stalletjes. De regiokaart voorziet gewoon in adressen waar je ook met andere vervoersmiddelen naartoe kunt. Dat is dan natuurlijk wel weer minder goed voor het milieu...
Badge
@Marja van der Ende Ik heb je links gelezen, flink wat leesvoer, en ben onder de indruk wat je met particulier initiatief en berichten op internet allemaal bereikt hebt. Ik wens je alle succes, je hebt al een partner in crime in Salland, ik hoop dat het je verder nog lukt. De Nederlander in beweging krijgen is een kunst, dat kun jij wel, en zonder elektrische fiets.

Ik heb vroeger gewoond in Delft, ik mis wat kooppunten daar, richting Pijnacker zijn er een paar. Maar jouw gebied ligt meer naar Monster en zo. Daar is veel! Van ons hoeft het ook niet allemaal perfect foutloos groente en fruit te zijn, als de prijs goed is kopen we het. Op de markt gebruiken ze heel veel plastic voor eenmalig gebruik, goed idee om gebruikt mee te nemen naar de winkel. Ik probeer uit sport alleen al minder eenmalig plastic te gebruiken. Maar bij de afhaalchinees ben ik steeds de enige die een tasje meebracht! Er zijn dus ook veel Nederlanders die het juiste geloof alleen met de mond belijden en niet met de daden helaas.

Ik zit in Midden-Brabant, we gaan wel eens kopen bij de boer in de buurt, maar ze vragen de hoofdprijs hier, duurder dan de supermarkt terwijl ze die tussenhandel, opslag en transport en koeling onderweg niet hebben. Jammer. Soms hebben ze aardappelen gerooid, dan gaan we achteraf nog het overschot rapen. Prima spul.

Ik hoop dat je doorzet en dat het uitgroeit tot iets groots. Zou dat ook kunnen, dat de consument zelf komt oogsten in de kas tegen een prijs per kilo?

Bedankt voor je reactie @Jan en complimenten.
Voor het gebied aan de andere kant van Delft heb ik waarschijnlijk een voorfietser gevonden, zij is nu aan het verkennen en dan kan de kaart uitgebreid worden. Met de prijs die we in Salland hebben gewonnen, wordt de website uitgebreid met een landkaart. Als dit klaar is, kunnen alle stalletjes die wij aangeleverd krijgen, daarop vermeld worden. Liefst hebben we wel een voorfietser per regio die het levende voorbeeld is en daardoor mensen in beweging brengt.

Wat de prijzen betreft @Jan en @L.J.F. de Ruiter: ik heb er persoonlijk geen moeite mee om de boer rechtstreeks een hogere prijs voor zijn producten te betalen. Ik heb gemerkt dat er een verschil is tussen supermarktprijzen waarbij de toeleverancier vaak wordt uitgeknepen op prijs en de eerlijke prijs waardoor de boer kan blijven voortbestaan, kan investeren in verduurzaming van zijn bedrijf en er ook zelf nog van kan leven.

Als ik nu naar mijn boodschappenbudget kijk, dan ben ik in totaliteit hetzelfde of sommige maanden zelfs minder geld kwijt aan mijn boodschappen dan toen ik bij de supermarkt mijn boodschappen haalde. Dit komt omdat ik bij veel stalletjes (vooral voor de afgekeurde en klasse 2 producten) vaak minder geld kwijt ben. Ook merk ik dat ik met deze nieuwe leefstijl sneller verzadigd ben en daardoor minder eten nodig heb. En voor vlees kies ik meer voor biologisch en biodynamisch wat weer wat duurder is. Dus dat heft elkaar netjes op in het totaalbedrag.
Reputatie 5
Badge +6
Beste @Marja van der Ende . Dank voor je bericht. Persoonlijk stel ik het zeer op prijs dat mensen ook antwoorden op je berichten. Dat doe ik zelf ook zoveel mogelijk en daarom ook nu.
Wat het fietsen betreft heb ik slechts willen meedelen dat niet ieder van een fiets gebruik kan maken, en wel vanwege gezondheid risico's. Maar natuurlijk hebben we de auto nog. Openbaar vervoer in onze regio is bar slecht, alleen een bus die om de paar uur gaat en niet eens naar buurgemeenten die meer faciliteiten hebben dan de onze.
Met vele gezondheid klachten, die ik niet allemaal ga benoemen, zeker niet van mezelf, waarvan er ook vele zijn, maar mijn echtgenoot heeft hartfalen, een vaak gehoorde uitdrukking maar door diverse cardiologen en ziekenhuizen vastgesteld, hartspier versleten, niets meer aan te doen dan transplantatie. Maar aangezien het met vele en zware (betablokkers) medicijnen nog gaat, sta je niet bovenaan de lijst. We moeten dus wel gebruik maken van de auto, want lopen gaat moeilijk en zeker niet lang c.q. ver. Overigens hebben wij daar geen problemen mee, je leert ermee leven en om dat draaglijk te houden zal je wel eens tegen je milieu principes in moeten. Het is dus niet een geval van niet willen maar niet kunnen, en helaas wordt dat nogal eens vergeten. Daarom deze uitleg.
Niettemin gaan we ook wel naar de boer en de genoemde stalletjes. Een groenteboer die zich met minder fraai uitziende producten bezighoudt kennen we hier (nog) niet. Maar dan moet ik toch Jan gelijk geven, dat de gevraagde prijzen in een aantal gevallen niet overeen komen met wat je, vanwege het minder fraaie uiterlijk, verwacht. Je kan helemaal gelijk hebben met alle argumenten boer versus de supermarkt, maar het zal de meerheid niet stimuleren bij het stalletje te kopen als dat veel duurder is dan de supermarkt. Het is een feit en niet mijn schuld. En helaas, neringdoenden lijken veel op elkaar, zeker als het om verdiensten gaat. Niettemin blijven we voor de stelling van de topic. Groeten Leo.
Badge
Beste @Marja van der Ende . Dank voor je bericht. Persoonlijk stel ik het zeer op prijs dat mensen ook antwoorden op je berichten. Dat doe ik zelf ook zoveel mogelijk en daarom ook nu.
Wat het fietsen betreft heb ik slechts willen meedelen dat niet ieder van een fiets gebruik kan maken, en wel vanwege gezondheid risico's. Maar natuurlijk hebben we de auto nog. Openbaar vervoer in onze regio is bar slecht, alleen een bus die om de paar uur gaat en niet eens naar buurgemeenten die meer faciliteiten hebben dan de onze.
Met vele gezondheid klachten, die ik niet allemaal ga benoemen, zeker niet van mezelf, waarvan er ook vele zijn, maar mijn echtgenoot heeft hartfalen, een vaak gehoorde uitdrukking maar door diverse cardiologen en ziekenhuizen vastgesteld, hartspier versleten, niets meer aan te doen dan transplantatie. Maar aangezien het met vele en zware (betablokkers) medicijnen nog gaat, sta je niet bovenaan de lijst. We moeten dus wel gebruik maken van de auto, want lopen gaat moeilijk en zeker niet lang c.q. ver. Overigens hebben wij daar geen problemen mee, je leert ermee leven en om dat draaglijk te houden zal je wel eens tegen je milieu principes in moeten. Het is dus niet een geval van niet willen maar niet kunnen, en helaas wordt dat nogal eens vergeten. Daarom deze uitleg.
Niettemin gaan we ook wel naar de boer en de genoemde stalletjes. Een groenteboer die zich met minder fraai uitziende producten bezighoudt kennen we hier (nog) niet. Maar dan moet ik toch Jan gelijk geven, dat de gevraagde prijzen in een aantal gevallen niet overeen komen met wat je, vanwege het minder fraaie uiterlijk, verwacht. Je kan helemaal gelijk hebben met alle argumenten boer versus de supermarkt, maar het zal de meerheid niet stimuleren bij het stalletje te kopen als dat veel duurder is dan de supermarkt. Het is een feit en niet mijn schuld. En helaas, neringdoenden lijken veel op elkaar, zeker als het om verdiensten gaat. Niettemin blijven we voor de stelling van de topic. Groeten Leo.

@L.J.F. de Ruiter bedankt voor je uitleg. Veel van de genoemde problemen leggen zich aan mij ook bloot door dit initiatief, doordat mensen aangeven dat het voor hen niet makkelijk mogelijk is. Wellicht komt er in de toekomst wel ruimte voor om dergelijke problemen aan te halen bij lokale en provinciale politiek, zodat de weg voor iedereen vrij gemaakt kan worden. Hoe leuk zou het zijn als mensen die minder goed ter been zijn, in groepjes naar stalletjes gaan en het vervoer geregeld wordt? We zullen zien of dat toekomstmuziek blijft...
Reputatie 5
Badge +6
Beste @Marja van der Ende . Het zou een goed idee kunnen zijn, maar de organisatie is uiteraard wel nodig en particulier initiatief, vrijwilligerswerk is mogelijk, dan ligt het wel weer aan degene die zijn nek uitsteekt, dus beter is de gemeente of provincie c.q. de politiek. Ik ben zelf bestuurslid geweest bij het Rode Kruis en wij gingen één keer per week winkelen met ouderen, invaliden e.d. bij AH, die dan ook nog moet meewerken. Maar een dergelijke organisatie als het Rode Kruis, of de Zonnebloem e.d. zou ook kunnen. We wachten maar af.
Reputatie 7
Badge +7
Albert Heijn heeft iets nieuws bedacht voor het gebruik van 'Buitenbeentjes': 'Buitenbeentjes chips'! Deze groentechips zijn gemaakt van afgekeurde groente, en is op dit moment verkrijgbaar in de smaken ui en paprika. Maar of de groente zo nog net zo gezond is, of net zo lekker als reguliere chips...? We namen de proef op de som, en bekeken tevens de voedingswaarden. Wat daar uit is gekomen lees je hier. Wat vind jij hiervan?

Reageer