Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Moet een vleesvervanger op vlees lijken of juist niet?

• 8 december 2016
  • 21 reacties
  • 2555 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
  • Betrokken deelnemer
  • 58 reacties
Nederland eet steeds minder vlees. Ondertussen zijn vleesvervangers nu in iedere supermarkt te koop. Er zijn zelfs steeds meer borrelhapjes in een vegetarische, al dan niet op vlees lijkende variant. Zo komt Unox met de Unox vegetarische gehaktballetjes in satésaus. Eet jij (wel eens) vegetarisch? Moet het vegetarische alternatief dan op vlees lijken of juist niet? Vertel ons je voorkeur!

21 reacties

Nee, waarom zou vegetarisch precies moeten lijken op vlees? Mijn man, een echte vleeseter van huis uit, en ik eten al jaren de hamburger van Garden Gourmet. Heerlijk met een aardappeltje en spinazie. Ook de groenteballetjes van GG zijn erg smakelijk. Geen vlees maar wel lekker.
Van de Vegetarische slager is de tonijnsalade erg lekker, wel redelijk duur.
Zelf vind ik vlees ook lekkerder, maar wie weet is mensenvlees nog lekkerder, en dat eet je toch ook niet.😊
Toch wel een beetje een vreemde vraag, moet de vegetarische variant op vlees lijken. Men eerste gedachte is dat heel veel vlees niet ineens meer op vlees lijkt.
Zelf vind ik het belangrijker om de ingrediënten te bekijken. En het is een mooi alternatief om minder rood vlees te eten. En voor alle duidelijkheid, ja het mag op vlees lijken. Geen probleem mee, maakt het alleen maar duidelijker van.
Reputatie 7
[quote user="Léonz"]
De mens is een herbivoor? Zeker, en daarom noemen we de levenswijze van onze verre voorouders ook wel Hunter gatherers, vanwege alle planten die ze moesten jagen.
In de tijd waarover u spreekt, meneer Deen, kende de mens zijn ware aard nog niet.

Het nadeel van die tijd was ook dat niemand de mensen uitlegde wat hun ware aard was. Ze deden maar wat.😁😁
De mens is een herbivoor? Zeker, en daarom noemen we de levenswijze van onze verre voorouders ook wel Hunter gatherers, vanwege alle planten die ze moesten jagen.
In de tijd waarover u spreekt, meneer Deen, kende de mens zijn ware aard nog niet.
Reputatie 7
Reputatie 7
Badge +5
@Harvegan schreef: "Wanneer het over voeding gaat, is de mens een herbivoor dier."

Dit is onjuist, als wij herbivoor zouden zijn, hadden wij een veel langere darm of meerdere magen moeten hebben om alle benodigde voedingsstoffen uit planten te kunnen halen.
Onze darmpassage is derhalve te snel om alle benodigde voedingsstoffen uit plantaardig voedsel te kunnen halen.
Een mens zou ook meer moeten eten om dit voor elkaar te krijgen en dat past niet in ons darmstelsel, te korte darmen en te weinig ruimte en te weinig tijd.

Een mens is ook geworden door wat hij nu is door als omnivoor te leven.
Een ruime hoeveelheid aan: Vitamine B12, Vitamine D onderdelen, makkelijk opneembaar ijzer, Calcium, Omega-3 vetzuren en volwaardige eiwitten

Je kunt vrijwel volledig vegetarisch leven, maar daar moet je wel met een enorm grote trukendoos voor opentrekken zoals veel plantaardige variaties eten en allerlei plantaardige supplementen aan je voeding toevoegen om een volledige voeding te kunnen binnenkrijgen en al die toevoegingen zijn pas mogelijk geworden nu wij in staat zijn om alle mogelijke aanvullende voedingsstoffen te kunnen verkrijgen in onze directe omgeving.
Ik ben bijna 35 jaar vegetariër, waarvan bijna 7 jaar veganist. Nog steeds wordt niet-veganisme/niet-vegetarisme als de norm gezien en veganisme/vegetarisme als de uitzondering. Wanneer het over voeding gaat, is de mens een herbivoor dier. Nee, we gaan niet direct dood aan dierlijk voedsel, maar we worden er wel ziek van op kortere of langere termijn.
Wij zijn er als laatste diersoort bij gekomen op deze planeet, maar zien onszelf toch als meest bijzondere en hoogstaande soort. Echter, niemand kan mij tot nu toe vertellen wat onze uitzonderingspositie rechtvaardigt en wat onze verschijning op deze planeet voor goeds heeft gebracht. Wij zijn de meest on-bijzondere dieren.
Daarom kan ik gerust stellen dat menselijke dieren geen recht hebben op andere dieren of op hun habitat. Sinds ik dat weet ben ik veganist en verdediger van het recht van dieren om geen eigendom te zijn.
Hierom zijn termen als 'vleesvervanger', 'melkvervanger', 'eivervanger' en 'honingvervanger' ridicuul. Wat niet nodig is, hoeft niet vervangen te worden.
Ik eet al tientallen jaren vegetarisch en ben blij met de steeds grotere keuze in vegetarische producten, maar ... nu ik sinds enige tijd ook glutenvrij moet eten, valt me pas op in hoeveel vegetarische producten tarwe/tarwemeel verwerkt is. Jammer, de keuze voor mensen met meerdere voedselintoleranties of allergieën wordt zo opnieuw ernstig beperkt. En sommige producten zijn behoorlijk scherp gekruid, dat vind ik voor een keertje nog wel gaan, maar nodigt niet uit ze vaak te eten. Zeker niet als je ingewanden dat niet verdragen.
Ik ben benieuwd hoe anderen, die net als ik niet alleen vegetarisch eten (ook vlees kan ik niet verteren), dit ervaren?
Ik ben zelf een flexitarier, belachelijk woord ik weet het, betekent niet meer dan dat ik normaal geen vlees eet, maar dat ik wel eens een hapje mee eet als er vlees aanwezig is.

Ik kan me voorstellen dat vleesvervangers laten lijken op echt vlees meerdere redenen heeft, ten eerste dat de overstap van vleeseter naar vegetarier er makkelijker van wordt en ten tweede de mentale connectie die we leggen tussen de vorm en de natuur van voedsel. Vleesvervanger is makkelijker te identificeren als vleesvervanger als het de vorm van vlees heeft.

Ik heb persoonlijk geen echte voorkeur voor de benoeming van vegetarische alternatieven, al vind ik het wel een tikkeltje overdreven iets om herrie over te schoppen. Herinnerd iemand zich laatst dat verhaal van die vegetarische slager die al zijn namen moest veranderen omdat ze naar vlees refereerden en dat kon misleidend zijn? Het is een vegetarische slager, natuurlijk heeft 'ie geen vlees.

Ik denk dat we in een beetje een grijze zone zitten voor vleesvervangers en -alternatieven, tot nu toe hebben ze hun tijd besteedt aan het maken van vervangers die precies zo smaken als het origineel, maar langzamerhand komen er ook vleesvervangers met een unieke smaak en vorm (met gevarieerd succes moet ik toegeven) die meerwaarde kunnen brengen aan het introduceren van vegetarische gerechten als delicatesse in plaats van vervanger.
Het is jammer dat er in het artikel wordt gesuggereerd dat de ontbossing voor sojateelt een oorzaak vindt in de productie van vegetarische producten en dat nadeel in verband wordt gebracht met vegetarische vleesvervangers. De wereldwijde productie van soja is voor 95% (sommige bronnen spreken zelfs van nog meer) bestemd voor veevoer, dus voor de vleesindustrie. Daarnaast is het kappen van bossen een politieke en economische keuze, want een regenwoud heeft geen prijskaartje, goedkope landbouwgrond wel. Er is geen biologische noodzaak, noch ruimtelijke noodzaak om soja op de plek van tropisch regenwoud te telen. Sterker, soja kan op relatief arme grond groeien. Dit is louter een gevolg van macht van grote voedselmultinationals en lokale politiek.
Het verband tussen vegetarisch eten en ontbossing is een schijnverband en doet de aandacht nog meer afleiden van de milieubelastende activiteiten van de vleesindustrie.
Reputatie 7
Badge +4
Wij eten al sinds 1982 vegetarisch biologisch en het bevalt ons uitstekend. De voornaamste reden voor ons om te stoppen met vlees was de erbarmelijke manier waarop met dieren omgegaan wordt, daar willen wij echt niet aan meewerken! Maar het is ook nog veel gezonder en veel beter voor natuur en milieu. En als je er een beetje in thuis bent ook nog goedkoper. Voor mensen die graag iets willen dat op vlees lijkt zijn de absolute winnaars de producten van De Vegetarische Slager, in bijna elke supermarkt te koop in de bakjes met een wit karton er omheen. Hun Kipstuckjes hebben zelfs een tweede prijs gewonnen in een vergelijking met echte kip. Maar ook de Bratwurst, Speckjes, hamburgers, snackballetjes, enz. zijn erg lekker. Maar met rode of bruine linzen, kikkererwten, witte bonen, bruine bonen, adukibonen, kidneybonen en nog van allerlei soorten kun je heel goedkoop zelf vegetarische maaltijden maken. Met bv. o.a. wat komijn er door en gebakken uien er over kun je het erg smakelijk maken. Steeds meer mensen eten minder vlees of helemaal niet meer, mede door alle schandalen in de vleessector. Zelfs bekende topsporters, beroemde modellen, actrices en popmusici doen het zonder vlees of eten zelfs helemaal plantaardig. Leuk is dat het ook nog eens goed is voor de lust en de potentie. Niks geen pilletjes of druppeltjes, gewoon plantaardig eten. Mooi meegenomen toch.
Ik ben as ruim 30 jaar vegetariër. Ik eet wel eens de zogenaamde vleesvervangers omdat het makkelijk is. Ze voegen "bite", proteïne en snel smaak toe aan een gerecht of maaltijd. "Vleesvervangers" met een typische vleesstructuur zoals "schnitzel" of sommige producten van De Vegetarische Slager vind ik niet plezier. Ik vind het belangrijk dat de "vleesvervangers" zo puur mogelijk zijn: geen suiker, geen/weinig zout, liefst geen dierlijke producten, extra proteïne en in smaak kruidig.
In het artikel wordt gesteld dat Soja is voor veevoer.;
In het menvoer voor de dierhouderij is 2/3 van de grondstoffen restproduct (bijv Soja schroot) van de graan en olie verwerkende industrieen . Soms worden afgekeurde partijen sojabonen en granen verwerkt na een speciale behandeling. minder dan 2 %. Mengvoer is een grote recycling industrie.
Soja is bijna allemaal uitgemanipuleerde zaaizaden . Vooral tegen RoundUp wat steeds als rest in de voeding en water wordt gevonden.Om de vleesvervangers op smaak en kleur te brengen zijn er veel Kleur,smaak en geurstoffen toegevoegd. Steeds meer allergien worden geweten aan het stapelen van de middelen..
Dan de goedkope voedings middelen alles wordt afgeknepen op prijs Wordt betaald door de basis producent Dat is de boer..
En dan als dank maar beschuldigd worden als de grote vervuiler met eerst stikstof en nu CO2.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @E.D. Bos en @W.D.C. Meurer,

Goed nieuws!
De tabel is zojuist online geplaatst.
Jullie vinden hem hier.

Laten jullie ons weten of jullie favoriet er bij staat? (of juist niet)

Veel plezier ervan!
Reputatie 7
Badge +7
Beste @E.D. Bos en @W.D.C. Meurer,

Bedankt voor jullie reacties!
De volledige test is op dit moment alleen terug te vinden in de laatste editie van de Consumentengids (pagina 37).

Wel heb ik zojuist van mijn collega @Rosa Rolvink begrepen dat de volledige tabel waar alle andere 33 producten in staan binnenkort ook online beschikbaar wordt gemaakt.

Wanneer dit is gedaan zullen we het jullie uiteraard laten weten.

Tot snel!
Ik zou, net als meneer of mevrouw Bos, ook graag willen weten welke merken vleesvervangers getest zijn? Ik kan ook alleen de nummers 1, 2 en 3 zien namelijk...
Als iedereen eens wat bewuster met vleesconsumptie om zou gaan is er al veel gewonnen. Ik ben geen vegetariër maar zie wel degelijk de voordelen van minder vlees consumptie. Er zijn genoeg gerechten waar 'nep gehakt' of andere vleesvervanger prima volstaan zonder dat je daarbij concessies doet aan smaak. Persoonlijk vind ik de producten van de vegetarische slager erg lekker. Een of twee keer per week zoiets eten in plaats van vlees is al winst en je eet gewoon lekker.
En als je dan nog niet toe bent (of het te duur vindt) aan een vegetarisch stukje vlees is in gerechten als bami/nasi/pasta/lasagne dit prima en betaalbaar te gebruiken.
Ik zou graag willen weten welke merken vleesvervangers getest zijn. Nu zie ik alleen welke de drie beste zijn, maar de beste waarvan?

Ik vind het overigens als vegetariër heel fijn dat er vleesvervangers zijn. Wij zijn thuis luie koks en vleesvervangers zijn lekker makkelijk.
Reputatie 3
Badge +2
Onlangs hebben we 36 vegaburgers op voedingswaarde getest. We onderzochten ook de duurzaamheid en de smaak van vleesvervangers in het algemeen. Bekijk hier de resultaten en welke vegaburger de beste vleesvervanger is! Welke vleesvervangers eet jij graag?
Reputatie 7
Badge +4
Wij eten al 35 jaar vegetarisch biologisch. Voor ons hoeft een vleesvervanger dus niet op vlees te lijken, wij denken ook niet in termen als vleesvervanger. Maar wij kunnen ons wel goed voorstellen dat om mensen regelmatig vegetarisch te laten eten het goed is om het juist wel op vlees te laten lijken. De stap is dan wat gemakkelijker om dit enkele malen in de week te doen. Met name de producten van De Vegetarische Slager scoren dan heel goed. Vegetarisch eten is uiterst diervriendelijk, veel gezonder en veel beter voor natuur, milieu en om de opwarming van de aarde tegen te gaan, aangezien de grootschalige veeteelt daar voor een enorm deel schuldig aan is door de gigantische uitstoot van CO2 en Methaan door het vee en de massale ontbossing om daar steeds meer veevoer te verbouwen.
Nee, Je bent vegetarisch of je bent het niet. Als je geen vlees wilt eten waarom zou je iets op je bord willen hebben dat op vlees lijkt ? Ik vindt vegetarische snitzels, burgers enz echt onzin-produkten.

Reageer