Consumentenbond.nl

Mozzarella: kies jij voor buffel- of koemelk?

Reputatie 1
Badge +1
In de Consumentengids van april keken we naar de verschillen tussen buffel- en koemelkmozzarella. Een expertpanel nam beide varianten op de proef. Ook deden twee consumentenpanels mee, één voor elke variant. De buffelmozzarella is een minder gezonde keus, omdat het meer (verzadigd) vet en zout bevat dan koemelkmozzarella. Daar staat wel een romigere en vollere smaak tegenover. De experts vonden dan ook bijna alle buffelmozzarella’s, op één na, qua smaak beter dan de koemelkvariant.

Ook blijkt uit de test dat een goede mozzarella niet duur hoeft te zijn. De biologische buffelmozzarella van Ponte Reale is met €1,80 lang niet zo prijzig als veel andere buffelmozzarella’s. Onder de koemelkvarianten is Goldsteig Mozzarella met €0,45 zelfs één van de goedkoopste. Met een ruim voldoende als testoordeel zijn deze twee mozzarella’s dan ook Beste Koop.

Benieuwd geworden naar de test? Vraag hier gratis het artikel over mozzarella aan. Benieuwd hoe we deze test uitgevoerd hebben? Bekijk hieronder de video!

Ga jij regelrecht voor buffel of juist koe? En waar let je precies op? Kijk je bijvoorbeeld ook naar aspecten zoals gezondheid, prijs en dierenwelzijn? Laat het weten in de reacties!

https://youtu.be/CPQJDfV0o1w

19 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Buffelmozarrella is in de meeste niet-biologische gevallen extreem dieronvriendelijk. Dat is gebleken uit undercover opnamen op de meeste boerderijen waar de buffels staan. Zeer ernstige mishandelingen, verwaarlozing, noodzakelijke verzorging van wonden en ziektes nalaten, het blijkt helaas allemaal tot de gebruikelijke praktijken te behoren. Mensen zouden dit helemaal niet moeten kopen.
Reputatie 7
Badge +5
De hele vee-industrie is in de meeste gevallen natuurlijk verre van diervriendelijk. De meeste niet-biologische koeien komen namelijk nooit buiten, ook al plaatsen fabrikanten vaak romantische plaatjes van koeien in een wei met bloemen en een zonnetje erop op hun verpakkingen. Het is een enorme miljardenindustrie die alleen maar draait om geld, "productie", snelheid, aantallen, volumes. De meeste dieren worden slechts als machine gezien en behandeld die vaak onder erbarmelijke omstandigheden zo snel mogelijk zo veel mogelijk vlees, melk of eieren moeten produceren. Om vervolgens na een veel te kort en rot leven met grof geweld naar het slachthuis afgevoerd te worden om daar afgeslacht te worden.
Badge
beste @Kajo Mo, vraagje, zou juist een instelling als de Consumentenbond niet voorop moeten lopen in kennis over de invloed van voeding op onze gezondheid? Je geeft hier aan dat buffelmozzarella minder gezond is omdat het meer verzadigd vet en meer zout bevat. De nieuwste inzichten bij artsen en dietisten zeggen dat verzadigd vet onterecht in het verdomhoekje heeft gezeten. Zo ook dat niet zout maar juist suiker bloeddrukverhogend werkt. Ik concludeer dus dat buffelmozzarellaa niet alleen lekkerder is, maar ook gezonder! 🙂
(in steeds meer landen wordt de schijf van 5 herzien op basis van bovenstaande uitgangspunten. Helaas lopen onze instituten als voedingscentrum, Hartstichting en diabetesfonds nog hartnekkig achter. Al in 2014 kwam het volgende artikel uit, en de laatste maanden stapelt het bewijs zich bijna dagelijks op. Misschien leuk om eens te bestuderen? https://www.gezondheidenco.nl/137801/dierlijke-vetten-zijn-niet-zo-slecht-als-gedacht/).
Reputatie 7
Badge +5
@R.C.H. Boutmy
Te veel zout is enorm slecht, 6 gram per dag is meer dan voldoende.
Dierlijke voeding is de oorzaak van vele ernstige en fatale ziektes. Bovendien is dierlijke voeding enorm belastend voor de planeet en het gaat in het algemeen gepaard met enorm veel intens dierenleed. Dus ook om die redenen zouden we veel minder dierlijke producten moeten gebruiken.
Ik ben met u eens dat het Bureau voor de Voeding vrij conservatief is, maar ben blij dat zij sinds enkele jaren eindelijk benadrukken dat plantaardige voeding als groenten, vers fruit, granen, peulvruchten en noten heel erg gezond zijn en dierlijke producten beter minder gebruikt kunnen worden. Datzelfde geldt voor bewerkte producten.
Badge
@Ekokok: Heb je bewijs dat zout enorm slecht is (en dan niet verwijzen naar voedingscentrum of Hartstichting)? Dat blijkt er namelijk niet te zijn (vond ik ook frappant)! En dat is precies wat ik bedoelde met 'nieuwe inzichten bij artsen en dietisten'. Het ligt aan de suiker. Verhoogde bloeddruk veroorzaakt door suiker en niet zout? Ja dus, wen er maar vast aan.

Dierenleed is helaas wel aan de orde en de discussie daarover vind ik ook belangrijk. Wat nog niet in die discussie meespeelt echter, is dat het alternatief dat al vele jaren geboden is ter vervanging van vlees in de prakijk blijkt te leiden tot onze epidemie aan volksziekten. Met name dus granen (koolhydraten) die nota bene bovenaan de voedselpiramide worden geadviseerd. Ook alle zogenaamde plantaardige oliën zijn uit den boze.

Het heeft er alle schijn van dat de komende jaren bewezen wordt dat juist het NIET eten van vlees en verzadigd vet de mensheid ziek heeft gemaakt (helaas voor de dieren, maar wel in lijn met wat er al duizenden jaren het normale dieet van de mens is geweest). En dan wordt de discussie een stuk complexer ben ik bang. Kiezen we voor de volksgezondheid (die steeds duurder en binnenkort onbetaalbaar aan het worden is), of voor betere behandeling van dieren? Misschien kiezen we wel voor beide. Feit is dat de voedingsindustrie heel veel geld verdient aan het verstrekken van ziekmakend voedsel, terwijl we aan de andere kant een veelvoud van dat bedrag uitgeven om ziek geworden mensen weer beter te maken.

Er zijn mensen die aangeven dat het heel inefficient en duur is om eerst dieren te fokken met plantaardig voedsel en ze dan op te eten. Maar dit soort bedragen vallen in het niet bij de ziektekosten die momenteel aan moderne ziekten worden uitgegeven.

Dus hierbij een gewetensvraag: stel dat bewezen wordt dat de enige manier om van de moderne ziekten af te komen het eten van vlees is, zou je dan toch geen vlees blijven eten? Het is lastige materie en welk antwoord je ook kiest, het is altijd ten nadele van iets anders.

Het enige wat ik hier doe, is bekendheid geven aan de 'nieuwe inzichten'. Die gaan de discussie heel erg beinvloeden, let maar op.
Hallo @Kajo Mo,

Gisteren vroeg ik het gratis artikel over mozzarella aan.

Ik ontving een e-mail met een niet werkende link.
Ach ik eet geen mozzarella omdat het zo gezond is, maar omdat het af en toe lekker is. Dus de discussie hierover laat ik maar volledig links liggen.

V.w.b. de smaaktest ga ik maar uit van wat de experts goed/lekker vinden. Het valt mij namelijk op dat mijn smaak heel vaak eigenlijk in zijn geheel niet overeenkomt met het smaakpanel van de Consumentenbond. Gelukkig wijken de experts vaak genoeg hiervan af. Daar kan ik wat mee 🙂
Michel77 schreef:

Ach ik eet geen mozzarella omdat het zo gezond is, maar omdat het af en toe lekker is. Dus de discussie hierover laat ik maar volledig links liggen.

Zéér verstandig!
Michel77 schreef:

V.w.b. de smaaktest ga ik maar uit van wat de experts goed/lekker vinden. Het valt mij namelijk op dat mijn smaak heel vaak eigenlijk in zijn geheel niet overeenkomt met het smaakpanel van de Consumentenbond. Gelukkig wijken de experts vaak genoeg hiervan af. Daar kan ik wat mee :-)

Overigens kies ik voor warme/hete bereidingen koemelk mozzarella en rauw altijd voor buffel.
Reputatie 7
Michel77 schreef:

V.w.b. de smaaktest ga ik maar uit van wat de experts goed/lekker vinden. Het valt mij namelijk op dat mijn smaak heel vaak eigenlijk in zijn geheel niet overeenkomt met het smaakpanel van de Consumentenbond. Gelukkig wijken de experts vaak genoeg hiervan af. Daar kan ik wat mee :-)

Het mooiste verhaal in deze lijn was de pesto test. Tussen verschillende potjes pesto hadden ze ook een vers bereide pesto gestopt. De deskundigen verzuchtten, hè hè, dit is zoals een pesto moet smaken maar het panel (blijkbaar opgevoed met de rommel die ze in Nederland als Pesto verkopen) vond het maar niets. Sinds die tijd ga ik er dus maar vanuit dat "de Nederlander" gewoon geen smaak heeft en dat je smaakoordelen ter kennisgeving aan kunt nemen.
A. Deen schreef:

Michel77 schreef:

Het mooiste verhaal in deze lijn was de pesto test. Tussen verschillende potjes pesto hadden ze ook een vers bereide pesto gestopt. De deskundigen verzuchtten, hè hè, dit is zoals een pesto moet smaken maar het panel (blijkbaar opgevoed met de rommel die ze in Nederland als Pesto verkopen) vond het maar niets. Sinds die tijd ga ik er dus maar vanuit dat "de Nederlander" gewoon geen smaak heeft en dat je smaakoordelen ter kennisgeving aan kunt nemen.

whahaha dat is helemaaaaaal briljant. Tsjonge dat verschil kun je zelfs ruiken en zien. Helemaal eens: die potjes komen zelfs nog niet eens in de buurt van hoe een pesto hoort te smaken. Er bestaat gewoonweg geen noodgeval waarmee je de aanschaf van zo'n potje kan vergoelijken 🙂
Reputatie 7
Badge +5
@R.C.H. Boutmy
Ik heb de indruk dat u zich wel heel erg eenzijdig laat informeren en dat dan als de waarheid beschouwt. Over alles is wel een of ander "onderzoek" te vinden dat iets "aantoont" wat mensen graag willen horen of wat de omzet van een bepaalde branche flink opschroeft. Zo is een jaar of 15 geleden heel overtuigend de onzin de wereld in geholpen "dat het voor iedereen heel goed zou zijn om elke dag een paar glazen rode wijn te drinken". De wijnbranche heeft er enorm wel bij gevaren maar de bewering blijkt totale onzin te zijn. Op ieder gebied en over ieder onderwerp is altijd wel een "wetenschapper" te vinden die precies het tegenovergestelde beweert van wat vrijwel alle anderen doen, waaronder vaak zeer vooraanstaande wetenschappers. Er zijn zelfs enkelen die nog steeds blijven beweren dat de aarde plat is.
Ik vertrouw daarom in het algemeen liever op de conclusies van de meesten en mensen die ik vertrouw en ga verder af op mijn eigen intuïtie, gevoel en verstand en ervaringen van andere mensen die behoorlijk gezond proberen te leven.
Tot nu toe heeft me dat een behoorlijk goede gezondheid, goede conditie, en slank lichaam opgeleverd. En mensen schatten mij in het algemeen veel jonger. ☺
Reputatie 4
Badge +5
@Léonz is het inmiddels gelukt het artikel aan te vragen? Wij konden de foutmelding niet reproduceren hier, alles lijkt goed te staan. Zekerheidshalve hier nog eens de link
https://www.consumentenbond.nl/acties/gratis-artikel-mozzarella

Veel leesplezier toegewenst en een fijn weekend!
Ekokok schreef:

Zo is een jaar of 15 geleden heel overtuigend de onzin de wereld in geholpen "dat het voor iedereen heel goed zou zijn om elke dag een paar glazen rode wijn te drinken".

Dit is absoluut geen onzin: een paar glazen rode wijn per dag zijn onontbeerlijk voor een goede gezondheid.
Hallo Wendy,

Het was nog steeds niet gelukt. En, sterker nog: ook met jouw nieuwe link lukt het niet.

Er komt een mededeling:

„202 vroegen het gratis artikel aan“.

Gelukt!

„Het gratis artikel wordt nu verzonden naar het e-mailadres dat je zojuist hebt opgegeven.“

Deze keer komt er echter helemaal niets. Zelfs geen e-mail met een dode link.

Er was overigens ook niet gevraagd naar een e-mail adres.

Van „leesplezier“ kan dus geen sprake zijn. En dat met de Paasdagen voor de deur! 🙄
Reputatie 6
Badge +5
Hi @Léonz ,

We gaan na het paasweekend weer aan de slag met het nader onderzoeken. Zal ik het artikel per mail naar je toesturen? Hopelijk kan ik dan weer wat leesplezier terugbrengen in je leven..

Aanvulling: bestelprocedure werkt bij mij wel goed. Ik zal na het weekend met je checken of het evt. aan lokale instellingen kan liggen.
Hallo Niels,

Had je mijn e-mail adres nog? Zo ja, stuur het maar toe. Dat hoeft uiteraard niet op stel en sprong.

Ik kan mij voorstellen dat jullie aan het weekeinde gaan beginnen.
Reputatie 6
Badge +5
Hi @Léonz ,

Ik kan natuurlijk niet op een relaxte manier Pasen vieren in de wetenschap dat jij het artikel niet kan lezen 😉. Ik heb mijn salade even opzij geschoven en het artikel verzonden naar het e-mailadres waarmee jij je hebt geregistreerd bij de Community. Als het naar een ander e-mailadres moet gaan, dan even via een privébericht aan mij doorgeven👍🏻.

Prettig paasweekend alvast!
Hallo Niels,

Artikel ontvangen, Paasweekeinde gered. Dank je zeer.

Als ik het goed zie, zat er veel taugé in je salade. Mmmm....!

Reageer