Consumentenbond.nl

Neem jij wel eens een doggybag mee naar huis?

• 14 januari 2020
  • 10 reacties
  • 523 Bekeken

Badge +7
  • Moderator
  • 1140 reacties

Waren je ogen groter dan je maag? En de porties toch iets groter dan je dacht? Dan kan het fijn zijn om de restjes in een doggybag mee naar huis te nemen.

Uit dit artikel uit het AD van 13 januari 2020 blijkt dat de doggybag stevig aan populariteit wint in Nederland. "Bijna de helft (46 procent) van de Nederlanders krijgt wel eens een doggybag aangeboden na het eten in een restaurant. Vijf jaar geleden was dit nog 27 procent. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Stichting Natuur & Milieu."

Neem jij wel eens een doggybag mee naar huis? Waarom wel of niet? Praat mee!

10 reacties

Waarom zou ik de restjes van een maaltijd mee naar huis nemen? Walgelijke gewoonte en ook heel slecht voor je hond.

Reputatie 6
Badge +7

Ja, dat doen we de laatste jaren.

Het komt niet doordat de ogen groter zijn dan de maag, maar met de jaren worden ogen en maag wellicht slechter, in elk geval als je ouder wordt eet je niet meer zoveel. De porties in een restaurant zijn dan vaak te groot. En soms is het toch zonde dat alles weg te gooien. Dan kan je het beter mee naar huis nemen.

Ik heb veel gereisd voor het werk in in andere landen bestaat dit al jaren, met name Amerika is het heel gewoon. De porties zijn daar ook groter, ook al kan je kiezen tussen small, medium en large. Maar als voorbeeld voor hier, we nemen af en toe spareribs, je krijgt dan een portie toegemeten en dat is meestal teveel. Je kan natuurlijk vragen, ik hoef maar 5 spareribs, maar dat heb ik niet elders gehoord en doen we dan ook niet. We vragen en doggybag en nemen het mee naar huis. Helemaal niets op tegen, goed dat het in Nederland ook toeneemt. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb geen hond.
En de laatste paar keer, ‘all you can eat’ gegeten.
Bestellen en niet opeten, is dan boete.

Reputatie 7
Badge +6

Het heet doggybag . Betekent natuurlijk niet dat de hond het moet eten . Is vaak ook niet goed voor ze . Als we het zelf willen eten , moet het natuurlijk nog wel eetbaar zijn. Overigens hebben wij dat nog nooit aangeboden gekregen en ook geen behoefte aan . Dat terwijl we toch gemiddeld zo'n tien keer per jaar buiten de deur eten. 

Reputatie 6
Badge +7

Ik had het nog niet door @E.T. Wiersum  en dacht inderdaad dat @A. Deen  echt zijn hond bedoelde. Maar oké, het is nu duidelijk.

Het meenemen van eten vanuit en restaurant is me duidelijk geworden in Amerika. Zoals ik al meldde daar gebeurt dat veel.  Hier in Nederland heb ik het zelden meegemaakt. Maar de laatste jaren merken we dat we veel minder eten en ‘het bestelde’ vaak niet op krijgen. Met name dus bij de spareribs bleef op beide borden een flink stuk over. Toen ze de ober zelf…. bij ons gooien we het weg, zonde, wilt u het niet meenemen? Nou eten weggooien is ook zonde, dus hebben we het aanbod aangenomen. Je krijgt in dat restaurant zo'n eet-doosje mee. En we hebben slechts de overmaat spareribs meegenomen, verder geen frutseltjes sla, of gebakken aardappels of frites enz.

Maar ieder moet natuurlijk zelf weten wat ie doet. Echter Imke stelt dat een 46% een doggybag aanbod krijgt. Het raakt dus bekend en ik schaam me ook niet. Het moet wel enige proportie hebben en eetbaar zijn en blijven en nog smaken thuis na opwarmen. Het alternatief weggooien vinden we dan zonde. Wij gaan zo'n 40 keer per jaar naar een restaurant. Dat is een paar jaar geleden begonnen omdat we door omstandigheden niet meer met vakantie gaan en ook geen stedentrips of hotel arrangementjes meer maken.

En tot slot krijg ik een sik van telkens inloggen, voor ieder bericht dus inloggen, waardeloos. Groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Betalen voor iets wat we niet opkrijgen is uiteraard jammer . Wij kiezen indien mogelijk altijd de kleinst mogelijke portie van het hoofdgerecht . Het blijft meestal bij twee gangen omdat ook nog een nagerecht  doorgaans gewoon teveel is . Gezien de velen op deze aardbol die honger lijden en er soms zelfs door sterven , vind ik onnodig weggooien eigenlijk ook een schande . Zo bekeken is die doggybag zo raar nog niet. 

Reputatie 6
Badge +7

Het is zo dat wij er ook zo over denken gevoegd bij het feit dat je toch de (volle) prijs voor een gerecht betaalt en maar een gedeelte verbruikt. Uiteraard kijken wij vooraf (op de kaart) naar de porties. En vaak is er keuze, bijv. bij biefstuk 150 gram of 300 gram e.d., maar niet overal is een keuze in gewicht of grootte mogelijk. Dan zijn het dus vaste porties, vaststaande gerechten enz.. Het gebeurt ook wel dat je plotseling toch minder trek hebt. Je gaat met enorme trek naar het restaurant en eenmaal daar aanwezig en wachten op het gerecht ebt de trek weg. Dan is het prettig dat je dan toch wat kan meenemen…. en meestal kan je zelf aangeven wat je wilt meenemen.

Ik heb vandaag overdag minder tijd gehad de kranten door te nemen, maar ontdekte nu dat in het AD een hele pagina aan de doggybag gewijd was. Daar ook meer informatie en meer cijfers. Zo is berekend dat per jaar 51 miljoen kilo voedsel bij de horeca in de kliko verdwijnt. Dan krijgt een opmerking dat velen op de aarde honger lijden meer betekenis. Maar dan zou de horeca zelf voor het weggooien een oplossing moeten zoeken in de richting van behoeftigen. Dat zal niet meevallen. Dat je het niet laat weggooien, maar zelf meeneemt is dan toch een beter gevoel. Ik ben dus zeker geen tegenstander van de doggybag.  Het hoeft niet opgedrongen worden, maar overal een keuze is al een verbetering.

De krant meldt ook dat de organisatie campagnes voor natuur en milieu onderzoeken heeft gedaan onder een duizend mensen omtrent de doggybag. Uit de loop der jaren blijkt dat een toenemend aantal mensen de doggybag gewoon gaat vinden. En vooral bij jonge mensen is hij in. Op de horecava is gisteren door de minister een logo aangeboden aan de horeca om op het raam te plakken, zodat men weet dat een doggybag daar gewoon goed is. En vandaar dus ook de nieuwsberichten nu. En ook blijkt daaruit dat 67% van de restaurant bezoekers graag een keuze grootte van gerechten op de kaart zien. Groet Leo.

Ik krijg soms aangeboden eten mee te nemen, maar meestal niet (meestal blijft er ook niet veel over wat het meenemen waard is).

Maar als dat wel zo is krijg ik dat aanbod wel. Ik sla het meestal af omdat ik er niet aan toekom het op te eten, en dan is het ook weer zonde van de verpakking.

Ik bestel liever niet teveel, of vraag een kleinere portie.

Waarom zou ik de restjes van een maaltijd mee naar huis nemen? Walgelijke gewoonte en ook heel slecht voor je hond.

Doe dan maar mee aan deze grandioze voedselverspilling en het eten in de vuilnisbak te laten verdwijnen.

Ik heb geen hond.
En de laatste paar keer, ‘all you can eat’ gegeten.
Bestellen en niet opeten, is dan boete.

Dat ze het dan meegeven in een doggybag.

Reageer