Consumentenbond.nl

Nieuw Hollands biertje Kordaat

• 30 augustus 2019
  • 14 reacties
  • 3220 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Bondgenoot
  • 1912 reacties
Niet om reclame te maken, maar de Lidl in mijn woonplaats kwam sinds kort met Kordaat bier in flesjes en heeft nu een hele pallet staan met halve liter blikjes. Een andere bierbrouwer probeerde het via de rechter nog tegen te houden, maar nu mag het. Het opmerkelijke is de lage prijs terwijl het toch prima smaakt, fris met een aangenaam bittere afdronk. Krat met 24 flesjes à 30cl = €6,49 wat neerkomt op €0,90 per liter en een halve liter blikje is €0,49 = €0,98 per liter.

Het bier wordt in Nederland gebrouwen, ze zeggen dat het categorie II pils is, zegt mij minder, als er maar condens aan de zijkant zit. RTL-Z is het gaan uitzoeken, het wordt toch door Bavaria gebrouwen in Lieshout. Jeuj, Noord-Brabant weer!

De alcoholvrij Kordaat smaakt ook heel best, €0,33 voor een 33cl blikje. Maar die wordt in Frankrijk gebrouwen speciaal voor Lidl Nederland. Die heeft ook een aangename bittere afdronk.

Ik vind het een prima biertje voor zo'n lage prijs en drink het graag. Vinden jullie dat ook?

14 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Inderdaad niets mis mee! 👍
Het verschil tussen Cat I en Cat II is simpel.
Bij een Cat II is minder graan gebruikt.
Om toch aan een normaal alcohol percentage te komen, voegt met alcohol toe van een andere bron dan graan. Dat zal in dit geval iets van 1 tot 1½ % zijn.
De belasting op Cat II is lager omdat graan ook voor de productie van brood gebruikt wordt.
Vandaar dit soort bieren goedkoper zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Dank voor de uitleg! Dat sluit goed aan bij wat ik proef, iets minder "vol".
Badge

het biertje kordaat heeft een lekkere afdronk maar die reclame is absoluut niet kuis ik vind dat dat implementeerd dat de andere bier merken niet geschikt zijn voor kordate mensen maar dat is mijn mening en ik zeg maar zo bier is bier en er word altijd al gegooid met nare meningen over bier ieder zijn smaak ieder zijn mening de een proeft merk de ander graan of hop of mais tis maar net wat je smaak is 

groetjes 

Het verschil tussen Cat I en Cat II is simpel.
Bij een Cat II is minder graan gebruikt.
Om toch aan een normaal alcohol percentage te komen, voegt met alcohol toe van een andere bron dan graan. Dat zal in dit geval iets van 1 tot 1½ % zijn.
De belasting op Cat II is lager omdat graan ook voor de productie van brood gebruikt wordt.
Vandaar dit soort bieren goedkoper zijn.

Quatsch, de categorie zegt iets over het stanwort gehalte, zeg maar de hoeveelheid suiker in de wort. Het zegt niet of je daar eventueel naast MOUT ook ongemout en/of andere zetmeel bronnen bij gebruikt.

Mout is graan dat even gekiemd heeft en dan van de kiem ontdaan is en daarna geroosterd is.
De wort ontstaat door het maischen van het graan.
Stamwort is de gekoelde zoete vloeistof na dit proces.
Je kunt daarna andere suikers toevoegen.
Die hebben geen invloed op het stamwort gehalte.

Echt waar, staat er op de ingrediëntendeclaratie van Kornaat suiker? En eerst voegden ze nog extra alcohol toe?

Niet te min, alle suikers tellen mee in de stanwort, ze kunnen immers allemaal worden omgezet in alcohol en dasr betaal je de accijns over. 

Nee er staat glucosestroop, een bijna smakeloos goedje.
Dat is toch in het eindproduct, alcohol uit een andere bron als graan.

Daarin is dit bier niet uniek, ook hele sterke bieren hebben dit soms.
Als je goed proeft, proef je de suikerbiet in het bier.
Dat is de reden dat ik al jaren geen Kanon(alias Gulpner Gladiator) gedronken heb.
Wel CAT.S zonder dat, zou het bier smakeloos zijn.

Als grensbewoner van/met Duitsland zeg ik: belachelijk duur voor een kwaliteit van niks!

Trap er niet in.

Glucose stroop is inderdaad suiker, dat voldoet niet aan het reinheidsgebot, en dat voor een Duits bedrijf.

Met dit weer kan ik wel een Noctus 100 aanraden, als je het over Duitse biertjes hebt.

Met dit weer kan ik wel een Noctus 100 aanraden, als je het over Duitse biertjes hebt.

Nog nooit van gehoord en ook nog nergens te koop gezien.

Gij raadt ons dode mussen aan, heer Wortelstamper. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

Als niet bierkenner noch drinker

Noctus, from the Latin word for night, is a rich, dark beer with a creamy froth and an aroma of bitter chocolate with a hint of coffee. A real English Imperial Stout like

Riegele - Noctus 100 bier kopen en bestellen? Dat doe je bij de Drinkhut! Meer dan 1500 bieren op voorraad ✓ Snel thuisbezorgd ✓ Kies jouw favoriete bier .

Reputatie 3
Badge +2

Glucosestroop zit voor een deel in de zwaardere biertjes. En vooral in de wat goedkopere. Het is een goedkoper ingrediënt dan een graan. Glucosestroop (suiker) wordt in zijn geheel omgezet in alcohol.

Proeven kun je het niet. Ik drink het graag. Maar niet de genoemde Gulpner Gladiator. Die is gewoon te zwaar voor mij. Wel lekker trouwens.

Reageer