Nieuwe alcoholwet

• 23 June 2021
  • 7 reacties
  • 91 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi allemaal,

Ik zag laatst op het nieuws dat er per 1 juli een nieuwe wetgeving komt omtrent promoties voor alcohol. Ik verbaasde me hier wel over omdat naar mijn mening dit wel redelijk betuttelend is. 

Er werd namelijk gesteld dat het voornamelijk om jongeren ging. Maar deze drinken volgens mij al goedkopere drank. Ik denk niet dat je deze groep hiermee stopt. Hoe denken jullie hierover?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind het ook betuttelend.  Zoveel excessen zijn er niet. De jeugd weet zich prima onder controle te houden. Alleen die uitzinderingen maken overlast. Ik dacht dat dronkenschap niet meer zo de factor is in het verkeer maar meer drugsgebruik. 

Ik las dat de huidige kortingen variëren tot 21% bij bier, dat supermarkten daarmee stunten omdat de mensen ook daadwerkelijk naar die supermarkt komen om dat bier. Terwijl dat niet zo zou zijn bij wijn want dan nemen ze maar twee flesjes, te weinig om speciaal daarvoor naar die supermarkt te komen. Tot 25% korting geven mag nog wel, en daarboven kwam al bijna niet voor, dus de wet raakt de mensen nog niet. Maar het zal wel niet lang duren eerdat ze dat opschroeven. 

En een stuk cultuur dat verloren gaat.
https://www.destentor.nl/regio/bier-in-aanbieding-drentse-jongens-halen-490-kratten-met-tractor~aeb5898f

Ik vind het ook betuttelend.  Zoveel excessen zijn er niet. De jeugd weet zich prima onder controle te houden. Alleen die uitzinderingen maken overlast.

Zoek eens op comazuipen.

Van: Nederlands Jeugd Instituut 

Aantal jongeren met een alcoholvergiftiging

In totaal zijn in 2019 1.400 jongeren onder de 18 jaar en in totaal 2.900 onder de 25 jaar voor een alcoholvergiftiging behandeld op de spoedeisende hulp in een ziekenhuis. Het aantal alcoholvergiftigingen per 100.000 inwoners is het hoogst bij jongeren onder de 18 jaar (met 115 SEH-bezoeken per 100.000). Dit geldt vooral voor jongens; 123 per 100.000. Van de jongeren onder de 18 jaar die behandeld zijn op de SEH is 61 procent daarna opgenomen geweest in het ziekenhuis. 

Ruim een vijfde van alle bezoekers aan de spoedeisende hulp met een alcoholvergiftiging was jonger dan 18 jaar. Het aantal alcoholvergiftigingen op de spoedeisende hulp onder jongeren tot 25 jaar is de laatste tien jaar gestabiliseerd. In de periode 2008-2019 schommelt het aandeel jongens tussen 12 en 17 jaar met een alcoholvergiftiging rond de 60 procent, en meisjes rond de 40 procent. Binnen de groep 12- tot en met 17-jarigen bestond een ruime meerderheid uit jongeren van 16 of 17 jaar (Valkenberg & Nijman, 2020).

Laatst bewerkt: 15 februari 2021

Reputatie 7
Badge +6

Te hopen dat diegenen die naar het ziekenhuis moesten en dood hadden kunnen gaan als dat niet gebeurd was , dit als een ernstige waarschuwing hebben gezien en hun gedrag aanpassen  . Dan is het ergens goed voor geweest . Het percentage comazuipers dat steeds weer in de fout gaat zal niet hoog zijn denk ik  . Een keertje in het ziekenhuis zegt  niet automatisch dat ze een blijvend probleem hebben . De meerderheid  zal meestal wel maat weten te houden en een deel zal helemaal geen alcohol drinken of sporadisch . Niettemin wel een probleem voor wie geen maat kan houden net als bij drugs . 

Reputatie 1
Badge

Ik vind het ook betuttelend.  Zoveel excessen zijn er niet. De jeugd weet zich prima onder controle te houden. Alleen die uitzinderingen maken overlast. Ik dacht dat dronkenschap niet meer zo de factor is in het verkeer maar meer drugsgebruik. 

Ik las dat de huidige kortingen variëren tot 21% bij bier, dat supermarkten daarmee stunten omdat de mensen ook daadwerkelijk naar die supermarkt komen om dat bier. Terwijl dat niet zo zou zijn bij wijn want dan nemen ze maar twee flesjes, te weinig om speciaal daarvoor naar die supermarkt te komen. Tot 25% korting geven mag nog wel, en daarboven kwam al bijna niet voor, dus de wet raakt de mensen nog niet. Maar het zal wel niet lang duren eerdat ze dat opschroeven. 

Hier ben ik het inderdaad mee eens. Er blijven altijd wel uitzonderingen. Daarnaast blijven jongeren juist wel drinken, alleen wordt er aangespoord om goedkoper drank te halen.

Reputatie 1
Badge

Te hopen dat diegenen die naar het ziekenhuis moesten en dood hadden kunnen gaan als dat niet gebeurd was , dit als een ernstige waarschuwing hebben gezien en hun gedrag aanpassen  . Dan is het ergens goed voor geweest . Het percentage comazuipers dat steeds weer in de fout gaat zal niet hoog zijn denk ik  . Een keertje in het ziekenhuis zegt  niet automatisch dat ze een blijvend probleem hebben . De meerderheid  zal meestal wel maat weten te houden en een deel zal helemaal geen alcohol drinken of sporadisch . Niettemin wel een probleem voor wie geen maat kan houden net als bij drugs . 

Dat lijkt mij zeker, althans ik hoop het. Het is natuurlijk verschrikkelijk als dit gebeurt. Maar zo heb je helaas ook mensen met verslaafd zijn aan suikerproducten bijvoorbeeld. Wellicht juist goedkopere alcohol minder aantrekkelijk maken?

Ik denk dat het helemaal niet uit maakt of drank in de aanbieding is.
Als je een feestje organiseert, koop je gewoon wat er nodig is.
De meesten hebben ook nog een sterk voorkeur voor een bepaald merk.
Zet je ze het beste bier uit een vreemde brouwerij voor de neus, vinden ze het vies of worden er zogenaamd ziek van.
In de goede oude tijd, waren er hier zomer acties 2 kratten voor de prijs van 1.
Ik hamsterde dan kratten en zette ze in de opslag.
Als je dan zelfbeheersing hebt, heb je dan een rente die geen enkele bank je bieden kan.

Reageer