Consumentenbond.nl

Ongevraagde 'light'-produkten

• 14 januari 2020
  • 1 reactie
  • 176 Bekeken

Badge

Er blijkt een nieuwe tendens: ongevraagde 'light'-produkten.

Ik werd er onlangs mee gekonfonteerd door een pak krokante muesli van AH wat ik even snel was gaan kopen. Het had een soort chemische smaak. Toen ik de ingrediënten bekeek zat er 'oligofructose' er in, wat bij nazoeken een NEP-suiker bleek te zijn.

Ik ben daar niet van gediend.

• Ik heb er niet om gevraagd. Als ik voeding koop wil ik geen gebakken lucht.
  • Het was niet aangegeven als een 'light'-produkt.
  • Het smaakte smerig.
  • Nepsuikers hebben een dubieuze reputatie.

Ik heb dit bij AH gemeld en het pak teruggebracht.

Vervolgens ging ik naar mijn gebruikelijke supermarkt om een ‘gewoon’ pak te kopen. Tot mijn verbazing bleken nog 2 merken dezelfde troep te bevatten. Enige verschil, ik had het nog niet geproefd bij het merk wat ik vaker had gekocht.

Ik zal in andere supermarkten, waar ik binnenkort dan maar heen ga, goed moeten kijken of me daar ook zoiets in de maag gesplitst dreigt te worden.

In het verleden heb ik al eens een vergelijkbare ontdekking gedaan met een frisdrank. Het werd uiteindelijk de aanleiding waardoor ik nu alleen nog maar puur vruchtensap drink in plaats daarvan. Aanbevolen trouwens.

Wat mij betreft wordt dit aan de kaak gesteld en tegengegaan. ‘Light’-TROEP is niet ‘gezond’, en ik wil er vooral ZELF een DUIDELIJKE keuze in kunnen maken.

Het is ergerlijk dat de momentele light HYPE tot idiote denkbeelden, gedrag, en produkten leidt. Mensen doen maar wat.

1 reactie

Reputatie 5
Badge +4

AH heeft nog meer merken muesli, net als alle andere supermarkten. En smaak is altijd subjectief.

Zo erg lijkt me oligofructose overigens niet.

Vezels met een zoete smaak

Er zijn ook vezels die zoet smaken, zoals oligofructose en inuline. Deze vezels worden vaak gebruikt ter vervanging van suiker of als extra bron van vezels in kant-en-klare producten. 
https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/vezels

Reageer