Consumentenbond.nl

Online supermarkt Picnic: ik kan niet wachten!

• 5 augustus 2015
  • 17 reacties
  • 839 Bekeken

“Nieuwe online-supermarkt daagt AH en Jumbo uit” (AD) In een tijd waarin je bijna alles online kan bestellen en laten bezorgen, is het eigenlijk misschien wel vreemd dat er niet veel onlinesupermarkten zijn die jouw bestelling bezorgen. De enigen die mij te binnen schieten zijn Albert Heijn en Truus.nl, maar die laatste is al in 2012 failliet gegaan. Vandaag kwam naar buiten nieuwe online supermarkt Picnic in de loop van september van start zal gaan. Uit het persbericht: “Picnic levert alle boodschappen, van dagverse producten als brood, groente en vlees, tot A-merken en een voordelig huismerk. De klant bestelt zijn boodschappen met behulp van een eenvoudige app, waarmee hij door de afdelingen 'swipet'. Betaling vindt in de app plaats, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pinpas nodig is.” Lijkt mij best handig! Zeker als aanvulling op bestellingen die ik wel eens doe via HelloFresh en Uitdegrond.nl. Ik ben benieuwd naar jouw reactie op de stelling: Online supermarkt Picnic: ik kan niet wachten!

17 reacties

75% van de huidige consumenten lijkt hiervoor sympathie te hebben.....

Toch wonderlijk, dat dit nu pas uitvoerig wordt getest. Uiteindelijk hoop ik, dat de plaatselijke supermarkten hierop moeten inspelen en ook on-line gaan (lees moeten) leveren. Die hebben een extra voordeel, korte wegen en zijn daardoor in staat op een kwartier precies te kunnen aanleveren. DÀt is het namelijk het meest genoemde nadeel bij onderzoek, je weet niet wanneer de bezorging plaatsvind.

Een tweede tegenargument was de vrees over de kwaliteit bij verse spullen. AH start een bio-winkel.

Derde argument was de, tijdens het onderzoek nog onbekende prijs, 'wat zijn de direct of indirecte meerkosten?' Bij Picnic nu dus duidelijk, de laagste prijs zonder bezorgkosten. Laagste prijs garantie zoals bij Jumbo?

Voor een specifiek (te klein) marktsegment lijkt me dit een prima dienst, zoals voor tweeverdieners en ouderen.

Ik kan nog dus wÈl wachten, tot ik zelf de deur niet meer uit kan........door ziekte of ouderdom. Onafhankelijk zijn bij boodschappendoen is hierdoor dan gelukkig binnen handbereik.

NB. Picnic moet er wel hÉÉl erg rekening mee houden, dat er zoiets als een Amazon bestaat en bij een zeer succesvolle start, het roer, dan goed voorbereid, kan overnemen!
Ik geef ze geen schijn van kans. Alleen als een buitenlandse partij met hÉÉl veel geld een positie als bezorgsupermarkt op de Nederlandse markt wil kopen, mÉt de bijbehorende aanloop verliezen, zien we deze club nog bestaan 2 jaar na de eerste bezorging.

Wel goed voor de concurentie natuurlijk.
Mislukt experiment.....

In Zweden is een verdergaand supermarkt-experiment met de thuisbezorging mislukt. De combinatie werd gedaan met een boodschappenbus/kluis aan huis, zodat de bezorger geen precieze bezorgtijd meer hoefde af te spreken. Dat was ook ÉÉn van de graverendste tegenargumenten. Ook een auto voor de deur of elders op het werk bij voorbeeld kon als boodschappenbus ingezet worden. De bezorger kreeg op aanvraag per telefoon een eenmalige kofferbak-openings-code, waarmee tegelijkertijd was aangegeven dat de boodschappen bezorgd waren (Volvo deed bij dit experiment het deel m.b.t. de aangepaste auto-sloten).

Tegenargument bleek na deze mislukte test vooral het vershouden, warmhouden of koelhouden van producten en de ongeschiktheid voor diepvriesproducen te zijn. Dus de onzekere bezorgtijd was weliswaar geËlimineerd, maar het weer is ook in Zweden nog niet beÏnvloedbaar, ook niet door Volvo. Helaas, (bevroren) pindakaas!

Aanleveren per Amazon-drone of afhalen met de eigen-drone mag (nog) niet boven bewoonde gebieden.....

________________________________________________________________________________________

Meer over Picnic, de aanlooptijd, wie erachter ztten en de partners:

http://www.emerce.nl/nieuws/nieuwe-online-supermarkt-picnic-opent-aanval-albert-heijn-jumbo
Ik weet dat hier enorm veel kapitaal achter zit, dus ik geloof er wel in, ik zal er zeker gebruik van maken.
Ik realiseer me dat we als samenleving voortdurend in ontwikkeling zijn en dat veel gebruiken en gewoontes per definitie gedateerd zullen zijn. Hoe de wereld er na mijn dood uit zal zien is nu nog fantasie, maar veel fantasie zal ongetwijfeld werkelijkheid worden. Kijk alleen maar eens naar de mobiele telefonie. Voor de meeste mensen was dit zo'n twintig jaar geleden volstrekte fantasie, terwijl het nu voor de meeste mensen de 'smartphone' de gewoonste zaak van de wereld is. Ontwikkelingen zijn goed, onvermijdbaar en nodig. Maar sommige van die ontwikkelingen roepen vragen op bij mij. Zoals die van online boodschappen doen. Los van allerlei technische details en economische aspecten vraag ik me vooral af wat deze ontwikkeling betekent in sociaal opzicht. In de meest rigide vorm van online boodschappen doen hoef ik voor niets mijn huis meer uit. En niet alleen voor boodschappen, werkelijk alles wat ik nodig heb kan aan huis of in huis worden bezorgd, deels nu al of geheel in de toekomst. Ik geloof dat ik dit niet wil. Sinds een jaar of wat koop ik niets meer online, maar bezoek weer de winkels. Ik informeer me soms nog wel op het internet, maar doe mijn aankopen in de winkels. Zeker geldt dit voor veel (en in toenemende mate) lokale of regionaal geproduceerde (voedsel)producten. Dat me dit soms wat meer kost neem ik voor lief. Dat is een kwestie van prioriteiten stellen en misschien wat efficiËnter inkopen. En het bevalt me heel goed. Juist ook door de persoonlijke contacten die ik hierdoor heb. Nee, ik zal geen gebruik maken van online-aan-huis-leveranciers. En wanneer ik zelf niet meer in staat ben boodschappen te doen, dan hoop ik dat anderen dat voor mij zullen doen op de manier zoals ik dat zelf deed.
Geachte F.A. Huser,

Over uw reactie is over na gedacht en inderdaad in sociaal opzicht wordt het er niet beter op, winkelen is en blijft in zekere maten gezellig.

Een mooie stelling van u is....."En wanneer ik zelf niet meer in staat ben boodschappen te doen, dan hoop ik dat anderen dat voor mij zullen doen op de manier zoals ik dat zelf deed,

zo je doet zo je ontmoet, heel fijntjes.

Ik zal toch mijn stelling van vandaag 12.36 iets bij moeten stellen.

met vriendelijke groet, Richard.
Als 65+ vinden mijn vrouw en ik het echt leuk om om de andere dag boodschappen te doen in de oergezellige winkelstraat: je komt altijd wel iemand tegen om een praatje te maken. Wij zullen zo lang mogelijk geen gebruik maken van dit nieuwe winkelfenomeen.
De discussie verschuift naar een interessant aspect: als binnenkort alles te bestellen is via internet, wat doet dat met de maatschappij in sociaal opzicht?

De discussie verschuift naar een interessant aspect: als binnenkort alles te bestellen is via internet, wat doet dat met de maatschappij in sociaal opzicht?

Geplaatst door Stephan op Aug 12, 2015.

Dank voor je reactie Stephan. Wat mij betreft is dat inderdaad een interessant aspect en ook een noodzakelijk element in de discussie. De focus ligt vaak op technische of in dit geval ook economische thema's, waarbij voor mij de vraag relevant is en blijft of dat wat kan ook mag of wenselijk is. Dat vraagt om een kritische houding en gedegen reflecties. Voor mij is dit ook een aspect dat hoort bij de consumentenbond, juist ook hoort bij deze vereniging!
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk dat veel mensen die nu naar hartelust op internet kopen, hier nog wel eens spijt van konden krijgen als op een gegeven moment alle of bijna alle winkels verdwijnen door dit koopgedrag . Ik hoop en verwacht dat het niet zo ver zal komen, doordat velen de voordelen van de traditionele winkels vroeg of laat herontdekken. Wij, ( mijn vrouw en ik ) , vinden buiten de deur winkelen prettiger, gezelliger en gezonder en vinden het als pensionado's ook prettiger dan achter de geraniums gluren. Als onze gezondheid ons dwingt om via internet te winkelen is het wel prettig dat dat er ook is en blijft. Kortom, ik hoop dat beide mogelijkheden zullen blijven en het verdwijnen van winkels in de steden en dorpen stopt.Anders kon het wel eens erg ongezellig gaan worden op straat........
Ik heb lange tijd in 2008 en 2009 en 2010 mijn boodschappen door AH laten bezorgen. Toen woonde ik in een dorp in de randstad. met twee babies is het onmogelijk op normale manier boodschappen te doen als je niet op loopafstand van een supermarkt woont en niet dagelijks een klein beetje kunt halen. Inmiddels woon ik al weer 5 jaar in Drenthe. Hier bezorgd AH dus niet. Al 5 jaar lang hoop ik tevergeefs! Nu lees ik dat AH de bezorg-oorlog aan wil gaan. Laat ze in hemelsnaam eerst eens gaan bezorgen dan! Ik juich elke concurrentie voor AH toe, als ze dan maar hier bezorgen ook! Ik wordt onmiddellijk klant.

Ze zouden eens moeten kijken naar Engeland. Wij huren daar regelmatig voor een tijdje een woning in vakanties omdat mijn man Brits is. Maakt niet uit hoe afgelegen, elke grote supermarkt bezorgd daar door het HELE land, en GRATIS. Hemels!
Het lijkt me fantastisch! Al zijn er bepaalde producten (en dan denk ik voornamelijk aan fruit en groenten) waar ik denk ik altijd voor naar de fysieke supermarkt zal blijven gaan. Hoorde ook een leuke anekdote over een vrouw die online wortels wilde bestellen, maar geen flauw benul had hoeveel een wortel woog. Bleek ze uiteindelijk maar 1 wortel gekocht te hebben, haha! Maar even zonder flauwe kul, ik denk dat dit concept met behoorlijk wat opstartprobleempjes te maken zal krijgen, maar dat wanneer het uiteindelijk absoluut voor een revolutie in boodschappenland kan zorgen.

Geplaatst door Stephan op Aug 12, 2015.

Voor ouderen of eenzame personen kan het juist heel sociaal zijn. Een dergelijke supermarkt zou in zijn systemen een extra service kunnen toevoegen dat als je normaal wekelijks besteld, en dan al twee weken niet meer hebt besteld, dat er dan even wordt gecontroleerd of je niet dood in je huis ligt.

Kan nog lang zijn, maar in elk geval beter dan een heel jaar dood in je huis liggen!
Je kunt ook eens kijken of je bij de biologische winkel in je woonplaats online kunt bestellen en aan huis laten leveren. Als je geluk hebt doen ze dat, vanaf een bepaald orderbedrag, zelfs gratis. Thuisbezorgen is trouwens terug van weggeweest; bij mijn grootmoeder kwamen de bakker, groenteboer, aardappelboer, melkboer, slager, fourniturenhandelaar enz. aan de deur of stuurden een boodschappenjongen op de fiets. Er werd gekocht aan de kar, per vaste bestelling of telefonisch.
Badge
wel eens gedacht aan mensen in de periferie van ons land?

die kunnen soms niet zomaar naar een Jumbo , AH of wie dan ook.
En het sociale aspect, ja zeker wel, echter als je een smalle portemonnee hebt gaan de centjes voor.

dutch
Reputatie 7
Badge +4
Wij hebben nog nooit boodschappen online gedaan.
Het nadeel van AH vind ik dat je producten af moet nemen waar je helemaal geen behoefte aan hebt om het gratis bezorgd te kunnen krijgen. 🤔
Maar wanneer je ziek bent of oud en krakkemikkig lijkt het mij zeker erg handig. Gelukkig zijn er ook bezorgdiensten die biologische producten aan huis leveren dus dat is geen probleem.🙂😋
Reputatie 7
On line winkelen vind ik onpersoonlijk, ik koop een enkele keer een boek of cd via Bol maar liever ga ik naar Donner of naar een boekenmarkt, dan ben ik een hele dag zoet en een stuk armer.
Voor mensen die de deur niet uitkunnen is het een uitkomst maar je komt bijna geen mens meer tegen voor een gezellige babbel.

Reageer