Consumentenbond.nl

Oproep aan de Consumentenbond m.b.t. Ve-tsin (gistextract, glutamaat, E621)

• 20 juli 2019
  • 8 reacties
  • 469 Bekeken

Reputatie 3
Badge +5
Iets dat me al heel lang bezighoudt: het stofje ve-tsin in voedingsmiddelen.
We weten dat een paar stoffen slecht zijn wanneer je er te veel van eet.
Alleen: wat is te veel van het slechte? Zoals van vet, suiker, zout (bitter en zuur laten we makkelijk staan).
Over die ve-tsin blijft het maar bekvechten. Logisch, want ook hier gaat het om de hoeveelheid per dag die je ervan naar binnen krijgt. Een beetje is niet erg. Maar veel wel. Misschien niet voor iedereen, maar dat is met alles zo. De vraag is dus ook hier: wat is te veel?

Ik zou er voorstander van zijn wanneer fabrikanten verplicht worden op het etiket aan te geven hoeveel ve-tsin er in 100 gram van hun product zit.
En er geen onduidelijke of verhullende termen wordt getolereerd. Dat het gaat om ve-tsin in enige vorm: gistextract, glutamaat, MSG, E621, aroma, sojasaus, etc.
Wat me opvalt is dat met het oog op de volksgezondheid vet, suiker en zout definitief in de beklaagdenbank zitten. Maar dat dit voor ve-tsin nog niet zo is, terwijl het inmiddels aan zo ongeveer alle voedingsmiddelen wordt toegevoegd.
Daarbij zijn chips, borrelnoten en pizza’s berucht, maar we kochten laatst hamburgers bij de Jumbo en ook daar zat gistextract in. De wereldgerechten van Knorr. Lekker hoor, daar niet van.
Allerlei broodbeleg incl. salades, soep al dan niet instant, sausjes en sausmixen, bouillonblokjes, kant en klaar-maaltijden, kruidenmixen en vegetarische en zelfs biologische producten.

Alle bekende klachten ontstaan wanneer je er per dag te veel van naar binnen krijgt.
Wanneer je weet dat het ergens inzit en hoeveel, dan kun je zelf je persoonlijke limiet beter in de gaten houden.
Mijn hartslag gaat er van omhoog, ik krijg hartkloppingen, last van m’n gewrichten (door lekke darm) en astma-achtige verschijnselen. Anderen worden misselijk, krijgen last van hun darmen, hoofdpijn of duizelingen.

Kortom, ook dit is rotzooi als het te pas en te onpas in grote hoeveelheden aan voeding wordt toegevoegd of het van nature er al veel van bevat.
Best goed om hier aandacht voor te vragen, vind ik. Ook in het kader van de ‘stoplicht-actie’ voor gezonde voeding.
Uitbannen door onbewerkte voeding te promoten zal vrees ik niet voldoende resultaat geven. Daarvoor zijn we te veel aan gemaksproducten gewend en erdoor verwend geraakt.

8 reacties

...we kochten laatst hamburgers bij de Jumbo en ook daar zat gistextract in.
Laten wij zout, suiker en vet uit het beklaagdenbankje halen en de hamburger er opzetten/-leggen.

Ik denk dat de hamburger schadelijker is dan het gistextract dat er aan is toegevoegd.
Reputatie 3
Badge +5
@Léonz Dat denk ik dus niet. Al zullen er hamburgers van beroerde kwaliteit zijn. Zoals er van alles goede en slechte kwaliteit is.
Reputatie 7
Badge +6
Dat Ve-tsin iets is om mee op te passen , hoorde ik 50 jaar geleden ook al . Zou best de moeite waard zijn om eens goed te onderzoeken als dat nog niet is gedaan. Dat geldt echter voor heel veel stoffen die we dagelijks binnen krijgen . Voor de Consumentenbond ondoenlijk en veel te kostbaar om dat te laten onderzoeken , schat ik in . We zouden het ook een overheidstaak kunnen noemen om ons te beschermen . Daar hoeven we ook niet veel van te verwachten . Alle waakhonden die er zijn hebben veel te weinig mogelijkheden door allerlei oorzaken en dat zie ik niet snel veranderen.
Reputatie 3
Badge +5
@E.T. Wiersum Ik ben het met u eens dat er veel stoffen zijn die je niet te veel moet binnenkrijgen en dat niet op alles getest kan worden. Maar toch vind ik deze wel passen binnen het beleid om de inhoud van voeding verplicht op verpakkingen te vermelden en mbt de stoplichtmethode als het gaat om de kwaliteit. De impact van ve-tsin is namelijk groot. Net als van suiker, vet en zout. Ik denk dat het door producenten steeds meer wordt ingezet als makkelijke en goedkope vervanger van vet, zout, kruiden en andere natuurlijke smaakmakers. Ook soja past in het rijtje zij het op een andere manier, maar dat staat al op verpakkingen. Om het over pesticiden maar niet te hebben. Overigens zullen die nooit op verpakkingen komen te staan...
Zusterorganisaties elders in Europa en de VS testen veel. Daar kan ook gebruik van gemaakt worden.
Misschien een idee om een inventarisatie te maken van alle dubieuze stoffen in voeding. Net als elders op dit forum van alle nagenoeg onuitwasbare vlekken in witte textiel 😉 En dan kijken wat er nog niet onder de loep is genomen. Ve-tsin (glutamaat/ gistextract/ aroma/ E621) hoort daar naar mijn oordeel bij, te meer omdat het een soort neurotransmitter schijnt te zijn met een verslavende werking. Zie ook het gidsje 'Wat zit er in uw eten', van uitgeverij Bouillon.
Reputatie 7
Badge +6
Ik meen te weten dat veel onderzoeken ook plaatsvinden in samenwerking met buitenlandse zusterorganisaties. Een heel goed streven om dat zo veel mogelijk te doen en zodoende de kosten te kunnen delen.
Badge +6
Hi @Luctor, dank voor het signaal. Ik geef het intern door. Waarschijnlijk heb je deze informatie op onze website al gelezen?
Reputatie 3
Badge +5
@Imke Ik had die info nog niet gelezen. Sulfiet is inderdaad ook zo'n stof die veel problemen geeft. In jullie wijngidsen werden de hoeveelheden in de geteste wijnen genoemd. Ook hiervoor geldt dat er persoonlijke drempelwaarden zijn en dat het lastig is om die te bepalen op basis van wat er op etiketten staat.
Reputatie 7
Sommige mensen zijn er behoorlijk allergisch voor, die krijgen het dan bijv. benauwd. In dat geval moet je extra goed opletten bij het boodschappen doen. Kennelijk worden er smaakloze producten gemaakt die dringend een smaakversterker nodig hebben, bovendien is ve-tsin goedkoop.

Reageer