gratis artikel

Optimaliseer je weerstand met voeding

• 12 February 2021
  • 5 reacties
  • 551 Bekeken
Optimaliseer je weerstand met voeding
Badge +8
  • Community Manager
  • 2085 reacties

Wil je je weerstand optimaal ondersteunen? Dan kun je kun je bij je voeding op drie pijlers letten. Zorg dat je de juiste vitamines en mineralen binnenkrijgt, eet onbewerkte voedingsmiddelen en houd je darmen in topconditie.

Lees hier meer over in dit gratis artikel uit de Gezondgids van februari 2021.

Hoe houd jij je weerstand op peil? Praat mee!

5 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Als je gevarieerd en zo onbewerkt mogelijke voeding neemt, dan komt het wel goed met je weerstand. Daarnaast natuurlijk voldoende bewegen, niet roken en matig alcohol gebruiken.

Extra boosts vit C spoel je voornamelijk weg door het toilet. Vitamine D suppletie is niet nodig als je een half uur per dag buiten komt.

Zo simpel kan het. Bij “normale” voeding is suppletie niet nodig. Dat wordt anders als je aangepast eet, zoals veganistisch, etc.

Ik vind het nogal een riskant artikel. Als je dit bekijkt wat een veel beter gevisualiseerd stuk is: https://www.informationisbeautiful.net/visualizations/snake-oil-superfoods/ dan zijn die beweringen echt veel minder sterk dan in jullie artikel naar voren komt. En overigens deze voor supplementen: https://informationisbeautiful.net/visualizations/snake-oil-scientific-evidence-for-nutritional-supplements-vizsweet/

En ik denk echt dat het een probleem is dat “baat het niet dan schaadt het niet” ook niet klopt, want ik mis echt de tekst dat je voor serieus medisch advies met je huisarts moet overleggen: dit soort verhalen met teksten als “ … eet onbewerkte voedingsmiddelen en houd je darmen in topconditie“ is veel te stellig en stimuleert wat mij betreft bijgeloof in vage huismiddeltjes.

Weet jij hoeveel lessen de meeste  huisartsen over voeding in de opleiding, hebben gehad ?

Bar weinig! Dat gaat nu wel veranderen.

Gelukkig zijn er wel huisartsen, die er wel wat van weten.

Er zijn nu helaas, nog maar weinig huisartsen, die iets over gezonde voeding weten. Laat staan er iets over vertellen. Mijn huisarts heeft het nog nooit over preventie of over gezonde voeding gehad.

Nu er eindelijk meer over preventie gesproken wordt,  komt dat hopelijk meer op gang.

Kijk vooral wat je zelf kunt doen. Daar is gezonde voeding, er een van.

Gezonde onbewerkte voedingsmiddelen, dat is voor mij super food.

Reputatie 7
Badge +6

In mijn ervaring houden huisartsen zich inderdaad niet of nauwelijks bezig met voeding . En dat terwijl dat zo belangrijk is voor de gezondheid . Gelukkig kunnen we zelf ook ruimschoots info vinden . Ik hoop en denk dat de meesten wel ongeveer weten wat wel en niet gezond is . Echter nooit verkeerd van de CB om hier nog eens extra aandacht aan te besteden . Ook die druk van fabrikanten om extra vitamines te slikken is op dit forum en in consumentenprogramma's op de TV al eens aan de orde geweest . Bij gezonde voeding bleek dat bij de meesten niet nodig . We moeten naar onze eigen omstandigheden kijken , of er een tekort is of dreigt van bepaalde vitaminen en andere stoffen . Vooral ouderen raad ik aan om nu en dan de huisarts te vragen om een uitgebreid bloedonderzoek . Doen ze zelden op eigen initiatief . Hier bij ons wel een jaarlijkse controle voor 70-plussers ( met een beperkt bloedonderzoek ) .  Daarmee kunnen ook bepaalde tekorten en andere afwijkingen gezien en zo nodig bijgestuurd worden . 

Een prima artikel, want hoe meer aandacht er is voor de gezondheidsaspecten van voedsel, hoe beter. Maar dit is een heel uitgebreid kennisveld en de vraag is, in hoeverre een steeds gedetailleerdere kennis van allerlei individuele voedingsstoffen van invloed is op op de inkopen die je doet en het voedsel dat je bereidt. Want groente mag dan gezond zijn, maar het verzadigt niet en vraagt de nodige tijd bij de bereiding. Tenzij je alles voorgesneden en gewassen in zakjes koopt, maar dat is duur en mogelijk krijg je dan een speciaal gekweekt product dat niet meer hetzelfde is als het oorspronkelijke waarin al die fantastische voedingsstoffen werden ontdekt.

Ik gebruik ook zeker wel eens gemaksprodukten en ben blij dat ze er zijn, maar leg het zwaartepunt  voor groente en fruit toch bij verse seizoensprodukten die in onze contreien van nature goed groeien en dan met name op de koude grond. In de eenvoudige aanname, dat de natuur voorziet in alles wat nodig is om gezond en in stand te blijven. Dat is niet hetzelfde als primitief of terug naar de natuur want onder de hier geldende omstandigheden is dat onmogelijk, Maar het is wel een goede leidraad voor een eenvoudiger en gezonder dieet waarbij voedingsmiddelen niet  voortdurend over de hele wereld versleept worden.

Reageer