Overdosering vitaminepillen

• 4 October 2021
  • 7 reacties
  • 156 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Wat is het nut voor een fabrikant om een te hoge dosering in een vitaminepil zoals magnesium te stoppen? Daar hebben ze m.i. geen enkel voordeel van, dus WAAROM??

7 reacties

Badge +5

Hi allen. Ik heb een antwoord van één van onze experts :blush:

@M. Vink Het is al eerder genoemd zie ik. Fabrikanten willen zich onderscheiden en bij consumenten leeft toch heel erg de gedachte, hoe meer hoe beter. Fabrikanten merken waarschijnlijk dat een hoge dosering beter verkoopt.

@Arend123 Hier lijken wat zaken door elkaar heen te lopen. Je hebt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dat is de hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt. Voor magnesium is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen mannen zoals je zegt 350mg en voor vrouwen 300mg. Dat gaat dus om de hoeveelheid die je in totaal zowel uit de voeding als uit eventueel een supplement nodig hebt per dag.

De aanvaardbare bovengrens van 250mg gaat puur om de hoeveelheid magnesium uit een supplement. Meer dan 250mg uit een supplement kan darmklachten geven.

Voor magnesium uit voeding is er geen bovengrens. In het artikel is geprobeerd dit uit te leggen :slight_smile: Als je om wat voor reden de ADH voor magnesium niet haalt kan je dus een supplement nemen om het gemis uit de voeding aan de vullen. Neem dan nooit meer dan 250 mg. Dat is ook niet nodig, want via de voeding krijg je natuurlijk altijd wel een (groot) deel van die ADH binnen. 250 mg magnesium uit een supplement bovenop de voeding zal dus voor de meeste mensen meer dan genoeg zijn.

Verder zijn er inderdaad allerlei vormen van magnesium waarbij de ene vorm waarschijnlijk een grotere kans op diarree geeft dan de andere vorm. Van magnesiumoxide is bekend dat het waarschijnlijk de grootse kans op deze bijwerking geeft in hoge dosering. Maar ook bij andere vormen van magnesium is dat niet uit te sluiten.”

magnesium geen vitamine maar een mineraal!

Magnesium in pure vorm is een metaal.
Door er iets me toe doen ontstaan er zouten of mineralen.

Ik vind wel dat deze informatie ook op de websites vermeld moet staan. Ik koop mijn supplementen online in apotheek websites maar ik verschiet van deze informatie. Ik was niet eens op de hoogte. Het staat ook niet duidelijk vermeld op de verpakking. Ik slik dagelijks magnesium

Ik slik 1 vitamine omdat mijn huisarts vind dat het goed voor me is.
Als ik nieuwe ga halen, kijk ik even rond in die winkel, die helemaal vol staat met middeltjes waar je gezond van wordt. Ik maak een praatje over gezonde pillen en koop de voorgeschreven tabletjes.
Ik ruik eens aan een kruidenmengsel.
Ik ga dan als een herboren mens de winkel uit.
Geweldig wat je eigen brein kan doen, zonder 1 pil te slikken.

Omdat consumenten zo dom zijn en de hoogste dosering kopen.
Dingen die niet verkopen, verdwijnen vanzelf van de markt.

Het méér is beter is er inderdaad van kinds af aan en generatie na generatie ingemept door mensen die de oorlog hebben meegemaakt toen je maar beter kon zorgen dat je wat meer in huis had.

Ten eerste is magnesium geen vitamine maar een mineraal! Wat betreft het onderzoek van de CB, hier worden alle vormen van magnesium met elkaar vergeleken. Er is een groot verschil tussen magnesiumoxide en bijvoorbeeld magnesiumcitraat. magnesiumoxide werkt inderdaad laxerend in een hoge dosering maar magnesiumcitraat niet! Daarbij spreekt de consumentenbond het ministerie van volksgezondheid tegen: De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van magnesium is 373.8mg per dag. 200mg magnesium is 53,5% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. En daarbij worden specifieke vormen van magnesium, zoals bisglycinaat of malaat niet benoemd. Kortom, een zeer slecht onderzoek!!

Reageer