Consumentenbond.nl

Peper of zoutmolen?

• 8 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 2014 Bekeken

Een door mij opnieuw gebruikte zoutmolen bleek na enige tijd bijna tot niet meer ter malen. Het maalsysteem bleek te zijn versleten. Dat betekent dat er bij dit soort molens, samen met het zout of de peper, plastic in het eten wordt gemalen (!).
In een winkel kocht ik een hervulbare molen.
De verkoper riedt mij, na mijn verhaal te hebben gedaan, een peper- en een zoutmolen aan met een keramisch maalwerk.
Er blijken dus drie soorten maalwerk te zijn: plastic, metaal en keramiek.
Ik koos dus molens met een (duur) keramisch maalwerk, die overigens uitstekend malen.
Ik geloof de verkoper. U?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Dacht ook een keer maar eens wat meer geld uit te trekken in de hoop eindelijk eens een goede pepermolen te hebben . Wat een waardeloos ding ! Uiteraard nooit voor een plastic maalwerk gaan . Ook zonder dat weten we pas na langere tijd of het een goede keus is geweest .
Ik heb al 'eeuwen' een pepermolen met een Peugeot maalwerk en dat kost een paar centen maar die gaan een leven lang mee.
Het maakt bij een pepermolen niet zoveel uit of het metaal of keramiek is.
Van beide heb je goede en slechte molens.
Ook de manier van malen heeft invloed op de smaak.

Ik heb me een tijdje geleden laten verleiden om er 1 bij te kopen.
Niet op het merk gelet, dom!
Ik wilde namelijk een molen voor witte en zwarte peper.
De molen maalt onregelmatig en de peper geeft soms geen aroma.
Reputatie 7
Badge +7
ik heb ook diverse molens, naast gewone strooiers. Maar bekend is het merk Peugeot. In de meeste restaurants hebben ze ook dat merk. Gek genoeg kijk ik er altijd op, omdat het natuurlijk ook een automerk is. Dat gebeurt ook bij Mitsubishi, als je naar het toilet gaat in een restaurant zie je vaak overal Mitsubishi. Het is een tik van me. Maar de Peugeotmolen is prima, geen klachten over. Groeten Leo.

Ik heb al 'eeuwen' een pepermolen met een Peugeot maalwerk en dat kost een paar centen maar die gaan een leven lang mee.

Gelul.

Ik heb de fout gemaakt een Peugeot pepermolen te kopen voor veel teveel geld. En uiteraard, net als die takke auto's is het ding binnen no time kapot.

Bagger.

Mijn schoonmoeder had ook een peper- en zoutmolen van peugeot. De pepermolen maalde niet goed meer, dus ze had een nieuwe set van een ander merk gekocht. In de winkel vroeg de verkoopster wat voor soort peper er in de molen zat. Wat blijkt: de vier kleuren (vier seizoenen) peper met de rode bolletjes is vetter waardoor de molen niet optimaal werkt. Uitgeprobeerd, en ja hoor met zwarte peper werkte hij wel. Wij hebben dus haar oude set geadopteerd en werkt prima! 

Als de zoutmolen het niet meer doet zal het mechanisme inderdaad wel versleten zijn. Ik vind het een goede tip. Ga in het vervolg bij aankopen erop letten of het maalwerk van plastic, keramiek of metaal is. Dank

Reageer