Percentage vetten in olijfolie?

• 25 April 2021
  • 4 reacties
  • 80 Bekeken

Op de fles olijfolie die ik hier heb staat dat er in totaal 91,3% vetten in zitten. Maar wat zit er dan nog meer in? Wat is die resterende 8,7%? Ik heb er wat op gezocht, maar kan het niet vinden. Je zou zeggen dat het 100% vet is. Koolhydraten en eiwitten staan op 0 en 0.
(prima olijfolie trouwens)

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

reken je zelf de percentages uit? 100ml olie is nl geen 100gr

Je hebt gelijk, er staat per 100 ml.

Een samenstelling die in totaal niet op 100 uitkomt, wat is dat stompzinnig dat dat is toegestaan. Waarom moeten niet gewoon alle samenstellingen per 100 g worden aangegeven zodat je direct percentages hebt? Vette dingen in milliliters lijken hierdoor een stuk minder vet. ‘Toeval’ natuurlijk... Het lijkt me een punt voor de Consumentenbond om te pleiten voor consequente ingrediëntendeclaraties.

Even verder speurend in het keukenkastje kom ik waarschijnlijk een fout tegen.
Ik heb een flesje Biofood sesamolie waar volgens het etiket 100 gram vetten in zitten per 100 gram produkt. Dat kan kloppen.
Daarnaast heb ik een flesje sesamolie met het bekende rode dopje van Mee Chung Canning Co. Ltd. waar 87 gram vet in zit per 100 gram.
Dat dat beide zou kloppen lijkt me te stug. Ik denk dat de aanduiding in grammen op het flesje van Mee Chun onjuist is.

Als je in de Wikipedia kijkt zie je dat oliezuren een rol spelen.

Reputatie 5
Badge +4

Op het flesje Biofood sesamolie worden de vetten en oliën op een hoop “gegooid” en vindt de splitsing in de functionaliteit in andere bewoordingen plaats:

https://www.damhert.com/nl/shop/producten/33141/damhert-raw-food-sesamolie-koudgeperst-bio?back=nl/shop/producten&categorie=

Vetten: 100 g  
Waarvan verzadigde vetten: 18 g  
Waarvan enkelvoudig onverzadigde vetten: 40,0 g  
Waarvan meervoudig onverzadigde vetten: 42,0 g

Dit mengsel gaat met zoveel onverzadigde vetten  zich als een olie gedragen, zoals onderaan de CB al schrijft: De termen olie en vet worden vaak door elkaar gebruikt.

De meeste consumenten zullen van een olie spreken, de fabrikant spreekt van vetten met erbij een sub-indeling.

Chemisch gezien is alles het product van glycerol met een verzadigd vetzuur of  een enkelvoudig onverzadigd vetzuur of een meervoudig onverzadigd vetzuur… of… een mengsel van 2 of 3 van deze subgroepen. Veel van deze oliën zijn of dierlijk of plantaardig van oorsprong. Ze kunnen ook kunstmatig gemaakt worden uit het genoemde glycerol door een reactie uit te voeren met het geschikte vetzuur of een mengsel ervan.  Bij deze chemische reactie ontstaat puur water dat verwijderd wordt. Afhankelijk van de grondstoffenkeuze wordt het een olie of vet, waarbij ik dan definitie van  de CB hanteer. Voor (chemisch begrip van de term (on)verzadigdheid zie deze wiki.

Mee eens: het zou handiger zijn als iedereen dezelfde taal zou spreken en de etiketten 100% eenduidig zouden zijn.

https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/olie#:~:text=Het%20verschil%20is%20dat%20olie,vetzuren%20en%20is%20daarom%20vloeibaar.

Het verschil tussen olie en vet

De termen olie en vet worden vaak door elkaar gebruikt. Het verschil is dat olie bij kamertemperatuur (20-25 graden Celsius) vloeibaar is terwijl vet dan vast is.

• Harde vetten bestaan uit verzadigde vetzuren die pas bij een hogere temperatuur smelten.
  • Olie bestaat juist grotendeels uit onverzadigde vetzuren en is daarom vloeibaar

Reageer