Petitie: nieuwe aanpak productverbetering van voedingsmiddelen

• 24 May 2021
  • 11 reacties
  • 147 Bekeken

Badge

Is het een idee om een petitie te starten omtrent de nieuwe aanpak voor productverbetering van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de komende 10 jaar? Als de Consumentenbond nu eens komt met een geïnformeerd en concreet voorstel namens de meer dan driekwart van consumenten die wil dat fabrikanten verplicht worden om minder zout en suiker toe te voegen en de 91% van de consumenten die het in ieder geval een goede zaak vindt als fabrikanten minder suiker en zout aan verpakte voedingsmiddelen toevoegen.

Deze tweede groep richt zich vermoedelijk meer op het stimuleren van de productie van gezondere voedingsmiddelen eerder dan strenge regels. Misschien is het wijs om te onderzoeken welke aanpak de voorkeur verdient volgens de rest van de 91% die niet bij die 75% hoort die strenge regels wil.

Voor het voorstel van strenge regels omtrent grenswaarden is het misschien een idee om de expertise van voedingswetenschappers en professoren in te zetten?

Ik bedoel, de overheid heeft de afgelopen 7 jaar al gefaald. Nu wil de overheid de bal niet langer bij de fabrikanten leggen en meer actief ingrijpen, maar de voorstellen gaan volgens de Consumentenbond niet ver genoeg. We kunnen beter zeggen wat we wel willen dan enkel dat het niet goed genoeg is.

Als het een goed voorstel is, dan ben ik in ieder geval bereid om die petitie te ondertekenen.

Heeft iemand anders nog ideetjes?

Links: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/consumenten-willen-minder-suiker-en-zout-in-voedingsmiddelen

https://www.consumentenbond.nl/voedingstests/aanpak-te-veel-zout-suiker-en-vet-in-voeding-heeft-gefaald

@Babs1

11 reacties

Is het een idee om een petitie te starten omtrent de nieuwe aanpak voor productverbetering van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de komende 10 jaar?

Absoluut, en als u die start komt u er ongetwijfeld ook achter hoe groot het door u geschetste draagvlak van 91% nou werkelijk is maar mijn steun heeft u.

Mijn steun heeft u ook, maar ik ben bang dat tijdens de officiële mega-petitie die verkiezingen heet toch wel veel mensen hebben gestemd op partijen waarvan ze niet goed wisten waarvoor die staan, dus uw kansen zullen beperkt zijn.

Verkiezingen in Nederland zijn een m.i. best eerlijk systeem, maar de uitkomst is niet beter dan waar de stemmers op stemmen.

Reputatie 7
Badge +6

Prima plan omdat verzoeken zonder dwangmiddelen richting producenten vrijwel niets geholpen hebben . Inderdaad heeft ons stemgedrag niet bepaald geholpen om nu eens meer voor de consumenten op te komen en minder voor voor de producenten. 

Reputatie 4
Badge +4

Laat de consument zelf kiezen voor betere producten. Al die extra regels kosten heel veel geld. U bent zelf wijs genoeg om een gezonde keuze te maken. Als.we dat allemaal zouden willen en dus doen dan volgen de fabrikanten in rap tempo.

Laat de consument zelf kiezen voor betere producten. 

Dat hebben consumenten altijd gekund. De discussie gaat meer over het wegnemen van (goedkope) slechte opties. Niets mis mee als je politiek flink links of flink rechts van het politieke midden komt, beiden niet bang zijn van wat dwang, voor verschillende doelen uiteraard.

Laat de consument zelf kiezen voor betere producten. Al die extra regels kosten heel veel geld. U bent zelf wijs genoeg om een gezonde keuze te maken. Als.we dat allemaal zouden willen en dus doen dan volgen de fabrikanten in rap tempo.

Nee niet iedereen kan in woud van de marketing zijn gezonde weg vinden. Echt heel veel mensen zijn daarin machteloos. Tel ze maar eens op: de analfabeten, de mensen die weduwe/weduwnaar zijn geworden en de taken van hun partner overnemen, de nieuwe en oude allochtonen die de taal niet machtig zijn en de mensen die niet gezegend zijn met de achterdocht en doortastendheid van het ideale consumentenbondlid. Dat zijn er bij elkaar heel veel. Ik vergeet nog de mensen die het gewoon allemaal schijnbaar niet boeit. maar wel boos en verongelijkt reageren als het bij henzelf mis gaat. Misschien zijn er dat nog wel meer.

Badge

Is het een idee om een petitie te starten omtrent de nieuwe aanpak voor productverbetering van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de komende 10 jaar?

Absoluut, en als u die start komt u er ongetwijfeld ook achter hoe groot het door u geschetste draagvlak van 91% nou werkelijk is maar mijn steun heeft u.

Ik moet heel eerlijk zijn: ik heb geen idee hoe groot dat draagvlak van 91% nou werkelijk is. Ik schets dat niet zelf, ik haal dat rechtstreeks uit het eerste artikel. In de inleiding staat: “91% van de consumenten vindt het een goede zaak als fabrikanten minder suiker en zout aan verpakte voedingsmiddelen toevoegen.” En in de abstract staat dat dit gegeven komt uit “panelonderzoek van de Consumentenbond onder 782 respondenten.” Ik zou eerlijk gezegd ook wel wat meer willen weten over dat panelonderzoek en de uitvoering ervan, want 91% is wel een heel hoog percentage. Hopelijk deugt dat onderzoek een beetje en is ze valide. :relaxed:

Edit: ik heb in ieder geval iets gevonden. https://www.consumentenbond.nl/acties/suiker/consumentenonderzoek-minder-suiker-en-zout-in-voedingsmiddelen

Badge

Mijn steun heeft u ook, maar ik ben bang dat tijdens de officiële mega-petitie die verkiezingen heet toch wel veel mensen hebben gestemd op partijen waarvan ze niet goed wisten waarvoor die staan, dus uw kansen zullen beperkt zijn.

Verkiezingen in Nederland zijn een m.i. best eerlijk systeem, maar de uitkomst is niet beter dan waar de stemmers op stemmen.

Ik moet u daarin toch wel gelijk geven. Het zou fijn zijn als mensen zich eerst goed inlezen alvorens ze gaan stemmen. Mijn punt ging echter over een petitie om dit het gespreksonderwerp in het toekomstig kabinet te maken. De petitie zelf geeft enkel het signaal af van die vermeende 91% en ~75% en dan kan het inderdaad nog zo zijn dat ze het even aanhalen om het vervolgens weer naast hen neer te leggen ja; maar goed dan hebben we ook maar gedaan wat we konden doen. De Consumentenbond wil zelf ook nog in gesprek met staatssecretaris Blokhuis.

Badge +1

Beste @Jef1125 

Goed idee! Graag deel ik daarom de link naar een petitie die een aantal andere organisaties pas geleden zijn gestart over productverbetering: https://www.tijdvoorgezondevoeding.nl/#petitie

De Consumentenbond steunt deze petitie.

Reputatie 7
Badge +6

Gedaan en gedeeld . :thumbsup:

Reputatie 1

Even op een rijtje wat er verbeterd of gemonitord kan worden:

(Toegevoegde) suikers

Vetten

Oorsprong ingrediënten

Duurzaam?

Diervriendelijk?

Biologisch of niet?

Conserveringsmiddelen

Smaakversterkers?

Kunstmatige (zoet-) stoffen?

Verpakkingen

Etc.

Er zijn vele keurmerken in omloop. Het zou goed zijn als dat aantal beperkt wordt en daarvoor in de plaats een soort overstijgend keurmerk komt.

Reageer