PFAS in plastic bakjes

• 23 June 2021
  • 7 reacties
  • 143 Bekeken

Ik vraag mij af of het herhaald gebruik in de magnetron en vriezer van de witte plastic bakjes van de afhaalchinees, gezien de negatieve publiciteit m.b.t. PFAS, schadelijk is voor de gezondheid. Zo ja, geldt dit eveneens voor de plastic dozen, geschikt voor magnetron en vriezer, die in de huishoudwinkels verkrijgbaar zijn?

Ik gebruik de witte bakjes  van de afhaal chineesom door mij bereide maaltijden in de vriezer te bewaren.

7 reacties

Ik verwacht absoluut geen PFAS in die bakjes van de Chinees en andere bakjes omdat dit er gewoon niet inzit maar ik zou sowieso geen plastic bakjes in de magnetron gebruiken tenzij dat geïndiceerd is.

Verder sluiten die bakjes van de Chinees matig wat me voor gebruik in de vriezer ook niet optimaal lijkt.

Op de bakjes van de lokale chinees staat dat het Polypropeen is.
Merkje geschikt voor voedsel en magnetron.
Het lijkt me sterk dat hier nog wat doorheen zit.

Veel papieren dozen en zakken hebben een verdacht laagje.
Denk aan de bezorg pizza of de opwarm zak voor een gebraden kip.

Er zou nog PFAS op of in kunnen zitten als er PFAS bevattende stoffen worden gebruikt in de productie van de bakjes, bijvoorbeeld als loslaatmateriaal, om te zorgen dat de bakjes niet blijven plakken aan de mal o.i.d.

@Harrie LPP 
Dan zou je geen enkel nieuw bakje meer kunnen vertrouwen.
Hoe meer je ze gebruikt, hoe minder er nog op zit.

Als dit er op staat, moet het een veilig bakje zijn.

@Harrie LPP 
Dan zou je geen enkel nieuw bakje meer kunnen vertrouwen.

Daar zit wat in natuurlijk, maar het hele PFAS-probleem is nu eenmaal juist dat dingen niet blijken te zijn zoals zou moeten.

Ik heb ook wel gewerkt met zo'n goedje.
Maar op de spuitbus stond niet veel.
“Trennmittel Silikonfrei”
Het was food grade, daar gebruikten we het niet voor.

Reputatie 4
Badge +6

De ouders van mijn schoondochter runnen een Aziatisch restaurant en gebruiken bakjes van een Chinees merk (S?), met bovenstaande tekentjes op het dekseltje. Sluiten perfect. Ik gebruik ze om in te vriezen en ze gaan daarna in de vaatwasser. Bijna onverwoestbaar, gaan heel lang mee zonder zichtbare slijtage.

Reageer