Consumentenbond.nl

Plotseling ongevraagd teveel zout in AH volkoren Graanontbijt.

• 20 januari 2020
  • 2 reacties
  • 215 Bekeken

Badge +1

Beste mensen, 

Vandaag viel het me ineens op dat er iets veranderd is aan het product “AH Volkoren Graanontbijt”. 

Het product had tot nu toe streepjescode 8718265079885 op de zijkant van het pak maar krijgt voortaan streepjescode 8718907123440 op de onderkant van het pak. 

De pakken lijken nog steeds heel veel op elkaar maar bij nadere bestudering is er een groot verschil. 

Het product had tot nu toe 0,1 gram zout per 100 gram van het product. 

In de nieuwe pakken zit echter 0,48 gram zout per 100 gram van het product. 

Dat is bijna 5 maal zoveel! (380% meer!) 

Tot nu toe was er geen zout toegevoegd, nu is er 0,48 gram toegevoegd zout. 

Bovendien zitten er geen tarwezemelen meer in het product. 

Heel erg jammer. AH had eerst een heel goed product in handen wat veel beter was dan het product Brinta en op deze manier is de kwaliteit helaas een stuk slechter geworden. 

Zemelen zijn gezond.  

Zout is ongezond, het is slecht voor de bloeddruk, het hart en de nieren.

Lees bijvoorbeeld de informatie op deze websites:  

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/aandoeningen/welke-problemen-kunnen-er-ontstaan-als-je-te-veel-zout-eet.aspx

https://www.nierstichting.nl/nierschade-voorkomen/zoutbewust-eten/?gclid=Cj0KCQiAvJXxBRCeARIsAMSkApqvxhrr1oOZPja_ULf4pSiuPt9i7W6zYq1m7HeMF0uctRb6ncv3M0AaAtFWEALw_wcB

Het is geen goed idee om zout toe te voegen aan het eten. 

Een extra probleem is dat je het zout er niet meer uit kan krijgen als het er eenmaal in zit. 

Soms wordt er zout aan het eten toegevoegd om het op smaak te brengen, het argument is dan dat “niemand het koopt zonder zout omdat het te flauw is van smaak”. 

Dat is onzin. 

Als iemand zout wil dan kan hij of zij het volgens mij prima zelf toevoegen, een kilogram zout kost bijna niets. 

Iedereen kan dus zelf beslissen of hij of zij een product zonder zout nog wil aanpassen door er een schepje zout aan toe te voegen. 

Maar doordat de producent van AH Volkoren Graanontbijt nu extra zout toevoegt aan het product ben ik nu gedwongen om meer zout te nemen, ik kan daar zelf niet over beslissen. 

Wat ik ook vervelend vind is hoe geniepig dit gaat. 

Het product was goed maar is zonder enige aankondiging veranderd, er staat ook niet iets op zoals “Nieuwe smaak!” of “Vernieuwd product!”. 

Daardoor neemt mijn vertrouwen in de kwaliteit van de producten van AH af. 

Of zou ik elke keer opnieuw de kleine lettertjes aan de zijkant van elk pak moeten lezen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

2 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Het product komt vanaf een andere fabrikant, dat is uit de barcode op te maken.

87 staat voor Nederland dan volgen 5 cijfers die de fabrikant aanwijzen. De nieuwe fabriek gebruik dus een andere samenstelling, niets aan te doen. Daarnaast mag je 6 gram zout per dag hebben, dat zijn 12 porties van 1p0 gram ontbijt granen.

Badge +1

Beste 1566772873,

Dank voor je snelle reactie! Interessant om te weten dat je aan de streepjescode kan zien dat het product nu uit een andere fabriek komt. 

Natuurlijk is er wel wat te doen aan de hoeveelheid zout die er in het product zit, ze kunnen in die andere fabriek gewoon ophouden met het toevoegen van zout. Vaak wordt zout toegevoegd uit gewoonte of uit angst dat “men” het anders niet lekker vindt. 

Het is jammer dat de inkopers van AH zijn overgestapt naar deze fabriek want het product wat ze nu onder dezelfde naam verkopen is in twee opzichten van slechtere kwaliteit: veel meer zout en geen zemelen meer. Niet alleen dom maar ook consumentenbedrog. 

Gebruik van een normgetal om verkeerd gedrag te rechtvaardigen komt vaker voor, ik denk daarbij aan Schiphol die het allemaal wel mee vindt vallen met het lawaai en de luchtverontreiniging omdat ze netjes binnen de norm blijven. Nou, ik waar ik woon daar valt het niet mee met de overlast! 

Soms zit er onvermijdelijk wat zout in ons eten zoals in vis uit de zee maar het is nergens voor nodig om extra zout toe te voegen. 

Zout is aantoonbaar slecht voor nieren, hart en bloedvaten. De normgetallen houden geen rekening met individuele gevoeligheden. Mensen met zwakkere nieren of hart doen er goed aan om zo min mogelijk zout te eten, daarvoor is 6 gram per dag echt teveel. 

Het is jammer dat het product AH Volkoren Graanontbijt nu op de lijst komt te staan van de producten die je beter maar niet kan eten als je verstandig wil omgaan met je hart en nieren. 

Reageer