Plus specerijenmix gehakt

• 31 March 2021
  • 9 reacties
  • 131 Bekeken

Ik gebruik deze mix van Plus al jaren, vind ik makkelijk. Ik was toe aan een nieuw busje. Opschrift: 50% minder zout, prima. Ik vergeleek dit met de gegevens op het oude busje. Tot mijn verbazing kwam het volgende uit de vergelijking: oud: zout 73,1g per 100 g, nieuw 36,6 g per 100 g.

En nu komt het: oud: suikers 0,4 g per 100 gr. nieuw 2,7 g per 100 g. energie: oud 391 kJ/94 kcal per 100 g, nieuw 1090kJ/261 cal per 100 gr. 

Conclusie, 50% minder zout maar 7 keer meer suiker en bijna 3 x zoveel energie.

Dat lijkt me toch niet erg bijdragen aan gezonde voeding. Kan de Consumentenbond aandacht schenken aan dit soort specerijenmengsels. Zo krijg je ongemerkt of veel zout, of veel suiker binnen.  Beter is natuurlijk zelf specerijen toevoegen en vlees minderen of helemaal vega. Ik wissel af.

9 reacties

Nou ik vind dat je niet moet overdrijven: Ja er zit meer energie in, maar als je iedere dag10 gram er van neemt is het veel denk ik? Dus de netto inname van suikers hieruit zal niet erg veel bijdragen aan je totale energiebalans. Terwijl als het gaat om zout we als het om de dagelijkse inname wél in hoeveelheden van enkele grammen spreken. Dus daar maakt het wel degelijk een belangrijk verschil.

Dus áls de consumentenbond ergens de strijd over aanmoet zou ik zeker niet dit voorbeeld kiezen.

Ik heb niet de bedoeling om te overdrijven. 

Ik vind het vreemd: minder zout, maar meer suiker. Er wordt uitgegaan van 10 gr. mix per 500 gr. gehakt, dus 0,27 gr. suiker, en 500 gr. is zeker voor 3 tot 4 personen, dus de suikerinname is inderdaad erg weinig. Zout is in de nieuwe samenstelling 3,66 gr per 500 gr. gehakt, was 7,31. Ik zag andere reacties over specerijenmengsels en alternatieven met recepten, prima. Ik zal de klantenservice van PLUS mijn vraag toesturen. Ben ook verbaasd over de toename van het aantal kJ/kcals. 

Je redeneert te veel met absolute getallen denk ik, van zout

Voor volwassenen geldt het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen.

Dus in dit geval ga je van een relatieve dagelijkse inname van 30% van de maximale hoeveelheid naar 15%. Een verschil van 15 procentpunt.

Wat betreft de suiker ga je van 0,02% naar 0,13% een verschil van 0,1 procentpunt.

Reputatie 2
Badge +1

Het oude zout-gehalte was hoog. Het suikergehalte valt best mee, al is het 3 x zoveel. 3x weinig is nog steeds niet veel ;-)  Bij wijze van spreken even naar de brievenbus op en neer lopen en je hebt het verbrand. De smaak moet ergens vandaan komen.

Wel goed dat je kritisch blijft kijken.:clap_tone1:

Ik ga er helemaal niet van uit, dat de suiker er in zit voor de smaak.
Of het zit in een van de nieuwe specerijen of het conserveert een van de nieuwe specerijen.

Zelf gebruik ik nooit gehaktkruiden.
Ik bedenk zelf, welke kruiden ik er in doe.

Voorbeeld recept wat ik wel eens bedacht heb:
500g    Gehakt
3     Beschuiten
1     Eigeel
2tl   kaneel
2tl   Korianderzaad
1tl   Komijnzaad
¼tl  Kardemom
3tl   Gembermoes
20ml    Ketjap Manis

@H.H.M. Gubbi U hebt gelijk dat u zich daaraan stoort. Je zou het zelf niet in je hoofd halen om aan een vleesgerecht suiker toe te voegen. Maar het wordt al jarenlang geaccepteerd, dat er suiker zit in alle vleeswaren (m.u.v. Parma ham) en de achterliggende gedachte zal wel zijn, dat er dan ook wel wat extra van dit goedkope ingrediënt aan een kruidenmix voor vlees kan worden toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn genoeg recepten van vlees waarbij suiker een ingredient is van de kruidenmix. En dan niet verborgen. Spareribs maak je bv vaak met zoete (kruiden)mengsels

Je zou het zelf niet in je hoofd halen om aan een vleesgerecht suiker toe te voegen.

RAAR.
Hoeveel recepten zijn er niet, waarbij honing toegevoegd is.
Of Javaanse suiker.
In mijn bovenstaand recept zit ketjap. (0,7g suiker/ml)

Reputatie 5
Badge +3

In de voedingsmiddelenindustrie gebruikt met vaak zout, suiker en water als goedkoop vulmiddel. Zou men dat niet doen, wordt het product duurder. Persoonlijk vind ik dat er in een kruidenmix geen van allen hoort.

Dat in vleeswaren etc. geen suiker hoort, is niet waar. In veel producten zit dat. Het staat ook op de ingrediëntendeclaratie. Alleen zijn daar wel 10 namen voor te vinden. Geheel afhankelijk welke suiker men heeft gebruikt. Het teveel aan zout vervangen door een suiker is lovenswaardig.

Reageer