Consumentenbond.nl

Prijsverhogingen supermarkten: herkenbaar?

Reputatie 1
Badge +3
  • Betrokken deelnemer
  • 58 reacties
Bij verschillende supermarkten zien onze community leden flinke prijsstijgingen, bijvoorbeeld bij de Aldi en de Albert Heijn. Het gaat om dagelijkse, veel gekochte producten als melk of brood, dus kunnen je normale boodschappen ineens best oplopen. Heb jij ook zulke prijsverhogingen gezien en hoe ga je ermee om?

16 reacties

Reputatie 1
Badge +2
Ik merk regelmatig dat de prijzen bij Albert Heijn worden verhoogd. Ineens is een literpak melk of een half brood een dubbeltje duurder. Andere verhogingen vallen minder op, bijvoorbeeld omdat je niet de kiloprijs van de verschillende soorten kaas in de hoofd hebt, om nog niet te spreken over de prijzen van non-food. Ergerlijk vind ik het als goedkope producten verdwijnen en de duurdere varianten blijven. Dat is ook een soort prijsverhoging. Wat doe je eraan? Niets, want de afstand tot de instantie die de prijzen en het assortiment vaststelt is te groot. Het heeft geen zin vakkenvullers of caissières hierover aan te spreken.
Febr 2017 brood en melk weer duurder. Gezien bij AH en Deen. Dat de koopkracht toeneemt is dus misleidend, als tegelijk de zorgpremie met 10 euro en basisvoedingsproducte met dubbeltjes omhoog gaan. Een goed begin zou zijn als men massaal stopt met kopen bij AH.
Boter 50% duurder geworden. Dat viel me op, omdat de stijging zo hoog is. Verder zie ik regelmatig prijzen van basis producten stijgen, zoals bloem, brood, eieren....
1 januari 2017 prijsverhoging tussen 20 en 50 procent bij verschillende producten. Per 1 augustus 2017 j.l. weer op verschillende producten 20 tot 50 procent verhoging. Binnen een half jaar 40 tot 100 procent duurder. Mijn loon staat sinds 2005 stil. Alles wordt duurder. Wat kun je er tegen doen? Niks! Mens moet eten. Belastingen zijn omhoog. Verzekeringen zijn omhoog.
Reputatie 3
Badge +3
Beste Linda, even een korte reactie op uw stelling dat de prijzen omhoog zijn gegaan. Het volgende, er wordt bekend gemaakt dat een loonsverhoging in aantocht is. Wacht zegt de fabrikant daar wil ik ook wel een graantje van meepikken daarna volgt de detaillist en vervolgens wil de winkelier ook niet achterblijven. Maar een groter gevaar ligt op de loer, want als het kabinet zijn zin krijgt gaat de goedkope BTW van 6% naar 9%. De goedkope BTW is voor de dagelijkse behoeften, zoals eten en drinken bedenk ook daarbij als men bijvoorbeeld nu 1 euro BTW betaald er in de toekomst 1.50 euro moet betalen. Ook de schijnvertoning van het CBS geeft aan dat de koopkracht beter is geworden maar welke artikelen slaan zij altijd over.Kijk eens verder de matrassen en bontjassen en bankstellen zijn in prijs gezakt, maar het zou helderder zijn als de index van de dagelijkse behoeften worden getoond.
Met een vriendelijke groet!!
Enige tijd geleden verkocht AH een fles lemon van 1,5 ltr. voor € 0,48. De flessen zijn nu 2 ltr. en kosten ineens € 0,89. Ik koop nu een fles lemon van 1,5 ltr in Duitsland voor € 0,39. Als de btw verhoogd wordt zal er nog veel meer in Duitsland gekocht worden. De benzine is in elk geval ook € 0,20 goedkoper.
Reputatie 3
Badge +3
Beste J.J.Rigtering, het is nog sterker, zoals u misschien weet koopt LIDL centraal in. Welnu ik koop een mini accuboormachine in Frankrijk voor € 14,95 en wat schetst mijn verbazing. Enige weken erna lagen deze machines hier in Nederland ook te koop bij dezelfde firma. Alleen de prijs was een ietsje anders, hij kostte hier € 19,95. Het verschil dus € 5.=, ik daar over gebeld en kreeg als antwoord dat er Nederland andere regels zijn voor de inkoop. Dus service nada noppes niets.
Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 6
Badge +5
Ik koop altijd spruiten bij de Lidl, altijd zo tussen de €0,69 en €0,89 voor een zakje spruiten van 1 kg. Het is wel eens €1,19 geweest. Er is ook biologische in zakjes van 500 gram. Maar ik bedoel dus echt de zakjes van 1 kg.

Vandaag lagen die bij de Lidl voor €1,49 per zakje. Ik keek niet verder en liep door. Bij de kassa nam ik de reclamefolder van vandaag mee. Groot is mijn verbazing dat ik daarin de spruiten zie staan voor volgende week van €1,49 voor €0,89. Ik kijk nog een keer goed, het gaat nu ook niet om een zakje van 1 kg, maar om een zakje van 750 gram! Dus omgerekend €0,89 voor een kilo wordt dus €1,99! Een prijsstijging van 223%! Hallo, daar gaan m'n spruiten. Bewonder mijn foto uit de reclamefolder maar:

Reputatie 6
Badge +5
Ik zie op dit moment enorme prijsverhogingen van allerlei niet seizoen gebonden producten gedurende de afgelopen maanden bij de grootste supermarkten.
Even een vergelijking Ro­bijn Was­mid­del klein & krach­tig black vel­vet en wit een jaar geleden grofweg 6 1/2 euro, dit jaar langzaam naar 7 euro en nu 8,39 bij de grote Supermarkten.
(Bij één supermarkt deze week in de reclame dezelfde verpakkingen 4 voor 10 euro.)

Dit fenomeen zie ik de laatste tijd bij heel veel producten gebeuren.

Waar komt dit ineens vandaan?
Zijn de supermarkten zich aan het voorbereiden op de overstap van 6 naar 9 % en zeggen ze straks:
Wij zijn sociaal bezig en wij verhogen de prijzen niet?
Vorige maand kocht ik nog 250 gr.roomboter ongezouten van Melkan voor 1,79 euro
Eergisteren kwamen ze ook bij mijn boodschappen en ik schrok, nu betallde ik 2,19 euro
Hoe is is dit mogelijk? Dit kan toch niet!!!
Reputatie 6
Badge +5
Hallo, ik vind het ook een flinke verhoging. Pas 1 januari a.s. gaat de BTW van 6 naar 9%, maar dan zou het €1,84 zijn. Ik tikte in google en vond dit overzicht

http://www.supermarktaanbiedingen.com/zoeken/melkan+roomboter?cookiestoegestaan

Dan is er nog iemand die €1,95 rekent maar anderen zijn duurder. En het kuipje is 225 gram en geen 250.

Als consument heb je de macht van de concurrentie, dan ga je de volgende keer ergens anders kijken waar het goedkoper is. Of in plaats van b.v. elke vier weken een pakje doe je een keer om de vijf weken. Dan heb je het duurdere terug. We kijken ook steeds naar de prijzen bij het shoppen. Vinden we het duur dan slaan we een keertje over, is het goedkoop dan pak je er twee. Dit soort truukjes heb je dan als consument.
Reputatie 6
Badge +4
Al boodschappen doende krijg ik steeds meer het idee dat Supermarkten alvast zijn begonnen met het rekenen van die 9% (ipv 6%) lage BTW zelfs al voor die officieel is ingevoerd. Dat zelfde zag ik jaren geleden ook bij het invoeren van de euro. Voor bepaalde producten betaalde ik toen ineens meer dan de helft in euro's dan dat ik voorheen in guldens had betaald, in vergelijking met die gulden dus.

Uiteindelijk lost een en ander zich dan wel weer op als 1 supermarkt onder de normale prijs gaat duiken waardoor we een nieuwe supermarktoorlog krijgen.

Wel vervelend als Supermarkten zulke spelletjes spelen en dan ook nog denken dat wij dat als klant niet door hebben.

Ik las ook ergens dat Supermarkten elkaar qua prijzen haarscherp in de gaten houden. Ik heb geen glazen bol hier maar het zou me niet verbazen als de volgende supermarktoorlog binnenkort een feit wordt.
Roomboter is alleen nog weggelegd voor de elite. ☺
Léonz schreef:

Roomboter is alleen nog weggelegd voor de elite. ☺
Nou ben ik niet met je eens, ben ook alleenstaande met n uitkering, kijk echt zeer goed met inkopen, dan kan ik me soms ook goed A produkten permiteren.

Reputatie 7
Badge +7
Gebruiker1544433162 schreef:

Vorige maand kocht ik nog 250 gr.roomboter ongezouten van Melkan voor 1,79 euro
Eergisteren kwamen ze ook bij mijn boodschappen en ik schrok, nu betallde ik 2,19 euro
Hoe is is dit mogelijk? Dit kan toch niet!!!

Jeetje, dat is inderdaad een flinke verhoging @Gebruiker1544433162 (laat je het me weten wanneer je liever een wat meer persoonlijke gebruikersnaam wenst? 😉) Omdat we al een topic hebben over extreme prijsstijgingen in supermarkten op de community heb ik je topic met de bijbehorende reacties hiernaartoe verplaatst. Zijn er meer leden met dergelijke ervaringen?
Hallo Gebruiker met het lange nummer,

Het was een "gele hesjes'-grapje.

Reageer