Consumentenbond.nl

Publicatie verschillende Jumbo's

• 4 maart 2020
  • 32 reacties
  • 574 Bekeken

De Consumentenbond ziet dat er per filiaal verschillen prijzen worden gevraagd door Jumbo. Ik vraag me af het handig is om de lijst met prijspeilen te publiceren. De duurdere Jumbo's hebben er waarschijnlijk geen boodschap aan, maar de goedkopere worden wellicht minder terughoudend.
Wat denk jij?

32 reacties

Volgens mij staat het prijspijl perJumbo in de laatste consumenten gids. Op welke terughoudendheid doel je overigens?

@A. Deen ja, maar ik denk dat het niet handig is om het peil per vestiging te publiceren.
Het is goed dat te zien is dat Jumbo niet overal goedkoop is.
Ik vrees dat goedkope Jumbo's de prijzen gaan verhogen omdat ze goedkoop zijn, maar dat dure Jumbo's de schouders ophalen. Dat is toch niet goed voor de consument?

Ze hanteren verschillende prijzen omdat het een optimale winst geeft. Veel concurrentie lagere prijzen anders minder omzet, weinig concurrentie hogere prijzen. Publicatie gaat daar niets aan veranderen.

Reputatie 7
Badge +7

Het kan zijn dat de klanten naar de goedkopere Jumbo's gaan, als ze in de lijst zien welke de goedkoopste zijn. De andere Jumbo's zullen dan wel wat moeten doen.

Overigens begrijp ik het zakelijke niet van dergelijke transacties…. een goedkope en een dure Jumbo ???? Dat zegt toch een hoop over jezelf, over je zaken doen. Groet Leo.

Het kan zijn dat de klanten naar de goedkopere Jumbo's gaan, als ze in de lijst zien welke de goedkoopste zijn.

Dat denk ik ook!

Het kan zijn dat de klanten naar de goedkopere Jumbo's gaan, als ze in de lijst zien welke de goedkoopste zijn. De andere Jumbo's zullen dan wel wat moeten doen.

Mensen maken een afweging tussen afstand, prijs, assortiment, kwaliteit en service. Als de Jumbo in het volgende dorp echt zoveel goedkoper was en ze dat zo belangrijk vinden gaan ze daar al lang naartoe.

Ik vind overigens dat de Consumentenbond die cijfers dus gewoon moet publiceren.

In de stad waar mijn vriendin woont zijn twee Jumbo's. Een van de twee is het dichtste bij. (Ja, ja).

Hoe weet je nu wat de prijzen zijn in de andere Jumbo?

Anders valt er toch niets af te wegen?

Reputatie 7
Badge +6

@Léonz  Heb je de PDF gezien die helemaal onderaan in de test is te openen? Daar staan de winkels met het adres genoemd en of ze goedkoop , gemiddeld of duur zijn. Het prijsbeleid hangt af van de aanwezigheid van de concurrenten in de buurt en hun prijs. Doordat in de drie Noordelijke provincies heel weinig concurrentie is , zijn alle Jumbo's daar duur op twee na , die gemiddeld scoren. 

In de stad waar mijn vriendin woont zijn twee Jumbo's. Een van de twee is het dichtste bij. (Ja, ja).

Hoe weet je nu wat de prijzen zijn in de andere Jumbo?

Anders valt er toch niets af te wegen?

Je moet er natuurlijk wel wat voor doen, voor niets gaat de zon op, of leest de Consumentengids. 

Reputatie 6
Badge +5

Ik vraag me af, in hoeveel winkels is dit.
Het is me namelijk ook opgevallen in de mediamarkt.
Een product 50% duurder dan in hun eigen webshop.
En in een ander filiaal weer een hele andere prijs.
Als je het door hebt, zetten ze de prijs even een half uur omlaag.
Ze kunnen alle prijzen van Nederland namelijk in de computer zien.

Reputatie 7
Badge +6

Het klopt dat andere branches ook kijken  naar de prijzen van concurrenten in de buurt . Pompstations zijn ook een goed voorbeeld wat dat betreft. Het duurst zijn ze langs de snelweg doordat de meeste klanten kennelijk geen zin hebben om de snelweg te verlaten en een goedkopere te zoeken. 

Reputatie 3
Badge +3

Sommige Jumbo filialen zitten op A1 locaties en betalen heel veel huur, dus een hogere marges is dan nodig. Andere Jumbo's zitten op een veel voordeliger plaats en kunnen dus toe met minder marge. Dit buiten de concurrentie om. 

Reputatie 7
Badge +6

Zal ongetwijfeld ook een rol spelen @Gerard. 

Badge +8

@Léonz  Heb je de PDF gezien die helemaal onderaan in de test is te openen? Daar staan de winkels met het adres genoemd en of ze goedkoop , gemiddeld of duur zijn. Het prijsbeleid hangt af van de aanwezigheid van de concurrenten in de buurt en hun prijs. Doordat in de drie Noordelijke provincies heel weinig concurrentie is , zijn alle Jumbo's daar duur op twee na , die gemiddeld scoren. 

Hi @P.A. Willems, welkom op de Community! Ik wilde hetzelfde schrijven wat E.T. Wiersum al schreef: heb je deze lijst inmiddels al gevonden? Of doel je op een ander soort lijst?

@A. Deen stelt dat de prijzen gericht zijn op optimale winst. Dat klopt wel. Economen denken die prijsstelling kunt bereken met het juiste model. Dat is de vraag. Mensen zijn geen machines. Soms is dat goed, want omrijden voor een paar euro kost geld en luiheid is dan een goede eigenschap.

De publicatie van de Consumentenbond is - denk ik - geen goed idee. Het is te weinig informatie om een goed besluit te kunnen nemen over omrijden of niet. Maar Jumbo leest ook mee.

Stel de Jumbo in de buurt is een duurdere. Denk je dat die de prijzen gaan verlagen?

Stel de Jumbo in de buurt is een goedkopere. Als filiaalmanager zou ik onmiddellijk besluiten om (voorzichtig) alle prijzen met 2% te gaan verhogen! Als klant ben ik snel boos, maar dat helpt me geen zier. Want de prijsstijging is betaalbaar.

Ik vind het een heel slecht idee om een filiaal te vertellen dat het goedkoop is.

De Consumentenbond stelt dat Jumbo verschillende prijsniveaus hanteert, op basis van prijspeilingen. Maar Jumbo werkt (ook?) met franchisenemers en voor zover ik weet is het verboden en illegaal om die prijzen voor te schrijven.

Mijn vraag was en is: zijn de consumenten beter af door goedkopere filialen te vertellen dat ze niet duur zijn?

Reputatie 7
Badge +7

Als ik zo de discussie gelezen heb, moet ik bekennen dat ik niet wist dat er tussen vele zelfde filialen van welke branche ook zoveel prijsverschillen waren.Eerlijk gezegd snap ik er niet veel van. Oké er is me veel uitgelegd, over winstmaken, over dure en goedkope locaties,  kortom over allerlei redenen waarom prijzen kunnen verschillen. Maar als ik nou ook nog moet gaan letten waar welk dus " zelfde”  filiaal het goedkoopste is, wordt het wel ingewikkeld. Loop ik straks met een heel pak prijslijsten onder mijn arm, of de laptop of tablet.. Ik kan niet meteen stellen…. ik vind het een slecht idee om het goedkoopste filiaal te benoemen….. want ik wil natuurlijk wel graag op de hoogte gehouden worden en zeker als prijsverschillen de kant van 50% opgaan. Maar ik begrijp niet, ondanks alle aangedragen redenen, waarom men zoiets doet, het is tenminste buitengewoon verwarrend. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

een ondernemer heeft naast liefde voor zijn/haar vak, natuurlijk een winstoogmerk. En dat bepaalt ie op basis van zijn eigen kosten en z'n positie in de markt. Dus een jumbo, en elke andere ondernemer, weet drommels goed waar zijn prijsniveau zit, of de CB 'm dat nou wel of niet verteld.

En of je als consument nou naar een ander filiaal wilt gaan voor een paar dubbeltjes korting, is jou keus. Er zijn inderdaad mensen met hele prijslijsten onder de arm zodat ze altijd de goedkoopste hebben, prima, want het is jou keus en als je dat niet wilt vergeet je deze hele discussie en ga je gewoon naar je favoriete winkel :wink:

Reputatie 7
Badge +7

Oké beste @E.B.F. Stroeve , ik kan een eind met je meegaan. En zoals ik hiervoor al uitte, hebben mij de prijsverschillen tussen  1e. exact dezelfde artikelen en 2e. in exact dezelfde winkels, dus filialen van een grote keten, enorm verbaasd.. Maar ook hiervoor gesteld, er is me veel uitgelegd.. En tot slot al kan ik met veel redenen een eind meegaan, uiteindelijk blijft toch mijn mening.. En die heb ik heel netjes en beleefd uitgedrukt, het is tenminste verwarrend.. Ik kan me nauwelijks voorstellen, maar zal er dus aan moeten wennen, dat iedere Albert Heijn zijn eigen prijzen vaststelt. Ik kan er totaal niet over uit.  Het is nieuw en een openbaring voor me. Alle zaken van eenzelfde concern kunnen voor hun artikelen dus allemaal verschillende prijzen hebben. En nogmaals uitzonderingen geen probleem, als bij de ene C&A een kostuum een jaar blijft hangen, dat die dan in de uitverkoop gaat, dus een andere prijs krijgt, volledig begrip voor. Maar structureel verschillende prijzen voor exact dezelfde winkels of winkelketens vind ik echt onbegrijpelijk. En ben ik daar dan de enige in, ik verwacht bij alle AH"s toch dezelfde prijzen ?? Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik weet niet of alle supermarktketens dit doen , Leo . In ieder geval wel degenen die in de lijst staan genoemd. Bij andere winkelketens hoeft dat ook niet altijd zo te zijn .

Wat ik nu dan niet begrijp:

Stel je wil een pot rinse appelstroop kopen en je vraagt je af waar die het goedkoopste is.

Je tikt dan de term ‘rinse appelstroop’ in bij AH, de Plus, enzovoort.

Als je dat een paar jaar geleden deed bij de Jumbo, kreeg je eerst een filiaaldwang: selecteer je filiaal. Anders kon je niet verder.

Maar nu, vandaag, staat er gewoon: Canisius Rinse Appelstroop (de enige echte!) €0,60. Blijkbaar bij alle Jumbo’s dus.

Zie hier.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vermoed dat die prijsverschillen niet op alle artikelen zitten , @Léonz  .

Reputatie 7
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter ik ga je nog meer in verwarring brengen 😉 bij de mediamarkt, en volgens mij ook al een proef bij appie, hebben ze elektronische prijzen bij de artikelen die ze op elk moment kunnen veranderen. 

Reputatie 7
Badge +7

Al verwarring genoeg. Ik ben meteen even naar @Léonz  “Hier” gegaan En inderdaad het eigen merk Rinse appelstroop wordt voor 0,60 eurocent á 450 gr.  bij Jumbo aangeboden. Maar bij Vomar kost het 0,58 eurocent en bij AH 0,59 eurocent. En Jumbo zelf heeft nog veel meer vergelijkbare merken, via Google is de laagste prijs 0,59 eurocent maar via allerhande potvormen loopt het op van 1,20 naar zelfs 3,- tot 4,- Euro. Maar goed dat is bekend,  zoveel zinnen, zoveel soorten, zoveel prijzen. Als je dat echter allemaal af wilt lopen, heb je wel wat te doen en weet dan kost tijd kost geld. En als er dan ook nog het elektronisch prijzen komt, ben je nergens meer zeker van, de verwarring ten top :weary: . We zien wel waar het heen gaat. Nog meer voor de prijs naar de prijspaal gaan, een zwaktebod van het bedrijf. Groet Leo. 

Reputatie 6
Badge +5

Om de verwarring nog groter te maken.
Die appelstroop van rinse is grotendeels suikerstroop.
Daarom koop ik Crombach.

Om de verwarring nog groter te maken.
Die appelstroop van rinse is grotendeels suikerstroop.
Daarom koop ik Crombach.

Kost die ook €0,60?

Reageer