Consumentenbond.nl

Puzzelen met voedingswaarden: doe de quiz!

• 10 februari 2017
  • 19 reacties
  • 237 Bekeken

[img]c5891844-cf96-4931-b478-82a3d1c00c85.jpg[/img]Koken met pakjes en zakjes is lekker makkelijk, maar ze zitten vaak bomvol zout, suiker en vet. Helaas zijn de etiketten vaak zo onduidelijk dat je geen idee hebt hoeveel er precies inzit van deze stoffen.

Kun jij de voedingswaarden op de etiketten ontcijferen? Doe onze quiz! Laat in je reactie hieronder weten of het meeviel of tegenviel.

Meer weten? Lees ons (gratis) artikel over het Verdoezelen van voedingswaarden.

19 reacties

je had wel even een rekenmachine nodig. Alleen de laatste vraag had ik fout. Jammer genoeg stond er niet bij hoe je dit kunt berekenen. Maar misschien kan je het zelf ook niet 100​​℅ berekenen.
volgens mij heeft de consumentenbond deze vraag fout berekend, ik ben dit nog aan het uitzoeken. Volgens mij moet het juiste antwoord 31% zijn.
Reputatie 1

volgens mij heeft de consumentenbond deze vraag fout berekend, ik ben dit nog aan het uitzoeken. Volgens mij moet het juiste antwoord 31% zijn.

Geplaatst door D.A. Tekelenburg op Feb 20, 2017.

Beste D.A. Tekelenburg. Het goede antwoord is 25%. De 1,5 gram zout die volgens het etiket in een bereide portie zit, komt namelijk niet alleen uit de Conimex-nasimix. Ook het zout uit de ingrediënten die je zelf moet toevoegen zit hierbij in. Zoals het zout uit het het varkensvlees. Het goede antwoord is 25 %. Dit staat niet op het etiket. De informatie van het ‘onbereide product’ kun je alleen online vinden via https://www.conimex.nl/producten/kruidenmixen/kruidenmix-voor-nasi/
idem, ik had bij de laatste vraag ook 31% en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de juiste redenering.

Ik kwam daar ook op uit eerst zelf nog iets hoger maar had niets afgerond maar door gerekend. toen nogmaals gerekend met afgeronde getallen toen kwam ik op 31% Ik ben wel benieuwd hoe de consumentenbond aan 25% komt.
Reputatie 1
Het goede antwoord is 25%. De 1,5 gram zout die volgens het etiket in een bereide portie zit, komt namelijk niet alleen uit de Conimex-nasimix. Ook het zout uit de ingrediënten die je zelf moet toevoegen zit hierbij in. Zoals het zout uit het het varkensvlees. Daarom is het goede antwoord 25% Dit staat niet op het etiket. De informatie van het ‘onbereide product’ kun je alleen online vinden via https://www.conimex.nl/producten/kruidenmixen/kruidenmix-voor-nasi/
Bedankt voor de uitleg. om het dan minder zout te maken alles totaal doe ik niet meer extra zout toevoegen aan bijv. de rijst.
De redenering dat de toegevoegde ingredienten ook zout bevatten klopt mi niet. In zowel vlees, groente en rijst zit van nature nauwelijks zout. Volgens Conimex zit er 0,3 gram zout in hun produkt. Ze zeggen alleen niet of dat per gram is of per zakje (dat zal niet gaan). Als het 03 gram is per gram produkt, dan kom je dus idd op 30% uit. Conimex zoekt dit verder uit, kan nog 3 weken duren???!!!
Reputatie 1
De redenering dat de toegevoegde ingredienten ook zout bevatten klopt mi niet. In zowel vlees, groente en rijst zit van nature nauwelijks zout. Volgens Conimex zit er 0,3 gram zout in hun produkt. Ze zeggen alleen niet of dat per gram is of per zakje (dat zal niet gaan). Als het 03 gram is per gram produkt, dan kom je dus idd op 30% uit. Conimex zoekt dit verder uit, kan nog 3 weken duren???!!!

Heb je zelf contact opgenomen met Conimex?
Ik heb idd zelf contact opgenomen met Conimex, ik wil gewoon weten hoe het zit
Leuk dat jullie de quiz hebben gemaakt!

Vraag 4 geeft aan dat het, omdat de ingrediënten die je zelf toe moet voegen meeberekend zijn bij 'bereid product', het meestal onmogelijk is om zelf uit te rekenen wat er in de mix zélf zit. Alleen voor de Conimex-producten vind je deze informatie online, bij andere producten waar het op het etiket ontbreekt, kun je deze informatie nergens vinden.

Inzoomend op het product Conimex mix voor Nasi. In dit geval hebben we de discrepantie tussen 31% en 25% ook gezien, in de voorbereiding van de quiz. We denken we dat de verklaring hiervoor het zout (natuurlijk voorkomend natrium) in het vlees moet zijn. Die hoeveelheid wisselt, volgens het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO). Echter, om precies te weten hoe het zit, hebben we de fabrikant opgeroepen om uitleg te geven. We zijn benieuwd hoe zij het verschil uitleggen en houden jullie op de hoogte!

PS Bij dit voorbeeld bevatten de ingrediënten die je zelf moet toevoegen misschien nauwelijks zout. Maar in het geval van een mix voor spaghetti of macaroni bijvoorbeeld, waarbij je zelf kaas moet toevoegen, is het probleem nóg duidelijker zichtbaar. Hoeveel van het zout uit een portie bereid product komt uit de kaas (die je zelf toevoegt) en hoeveel komt er uit het pakje mix? Tijd voor een duidelijker etiket, dus!
Inmiddels heb ik toch al informatie van Conimex zelf en daarbij zeggen ze dat:

Er zit in het onbereide product per 100 gram, 25,5 gram zout. In het zakje zit 19 gram kruidenmix en omgerekend zit er dan 4,8 gram zout in het totale zakje. Per portie onbereid is het 1,2 gram zout.

Dit is tenminste heldere taal, waarom niet gewoon dit op de verpakking zetten?

hierbij blijkt dus i.d.d. dat het antwoord 25% moet zijn, maar dat de informatie op de verpakking dus hoogstwaarschijnlijk niet klopt. Er zit echt geen 0,3 gram zout in een portie varkensvlees, groente en rijst.
in de rijst die ik heb staan zit per 100 gram 0,05 gram zout In. Ik maak het meestal met kip de kip die ik nu in huis heb zit 0,12 gram zout in per 100 gram. Geen idee wat er in varkensvlees zit moet je maar een keer bekijken. In groenten zit minder dan 0.1 gram zout en de boter die zou gebruiken 1,5 gram per 100 gram
ik ga even uit van de eetmeter, daarin staat varkensvlees onbereid 0,1 gram zout per 100 gram. kip 0,2 gram zout per 100 gram. Die kip die jij nu in huis hebt is dus waarschijnlijk al gekruid? Die kun je dus beter niet nemen als je ook al nasimix erin doet.
oeps een domme typ fout gemaakt het 0,12 g per 100 gram
tja zo gaat het natuurlijk helemaal fout, ik vond het al zo gek 1,2 gram zout per 100 gram is echt wel veel. alhoewel er in 100 gram kipfilet vleeswaar wel 2.1 gram zout zit. maar goed dan eet je ook meestal geen 100 gram.
Ja ik had ook alleen de laatste vraag fout. Wel erg veel zout dat er in zit trouwens. Thuis voegen we nergens los zout aan toe (behalve aan patat), wel kruiden en vaak zit daar al zout in.

Ik vind het best wel raar dat er niet duidelijk op de verpakking staat wat er IN zit. Wat heb ik er nou aan te weten wat er in de bereidde maaltijd zit volgens de fabrikant. Wat als ik er ander spul bij gooi? Dan weet ik toch nog niets? Als ze daar nou eens wat mee gaan doen. Gewoon er op zetten wat er in het pakketje zit, niet meer niet minder. En dan er ook op zetten welke soort koolhydraten iets bevat. Er staat nu al welk deel er suikers zijn, maar beter zou zijn te weten welk deel langzaam verteerbaar is en welk deel onverteerbaar is. En de verschillende vezels ook. Vooral de vezels, aangezien we daar gewoon te weinig van binnenkrijgen: goede koolhydraten, vezelinname (dit is een amerikaans onderzoek, maar de gezondheidsraad heeft in Nederland ook een tekort aan vezels geconstateerd) en belang van vezels.
Badge
Ben het helemaal eens met "Sarahbananah" (24 februari): zet gewoon op de verpakking wat erin zit, klaar, uit. Niks "bereid product" en dergelijke onzin. Had de laatste twee antwoorden fout; dacht dat "bereid product" de nasi + kruidenmix was, zonder toegevoegde ingrediënten.
Wat overigens ook vreemd is; op de producten website van AH wordt bij de ene boemboe het zoutgehalte met 100gr. van de boemboe vermeldt en bij de andere boemboe de hoeveelheid zout per bereid product. Dat maakt dat je merken amper onderling kan vergelijken op zoutgehalte. Mensen die het vluchtig lezen zien natuurlijk ook niet dat er per bereid product boven staat en bij andere per onbereid product. Ook op het huismerk staat het vermeldt per bereid product. Nu ben ik er geruime tijd ingedoken en weet het nu wel maar het heeft heel wat tijd gekost wat niet de bedoeling moet zijn.

Reageer