Consumentenbond.nl

Raad gezond zout aan

• 18 oktober 2019
  • 2 reacties
  • 173 Bekeken

Zoutarm eten is gezond. Dat inzicht hebben we, mede dankzij de Consumentenbond. Toch voegen velen, ik ook, zout toe aan hun eten om het smakelijker te maken. Wat ik mis in de campagne is informatie over goed zout. M.i. zou het goed zijn als de Consumentenbond erop zou wijzen dat hoe grover het zout, hoe ongezonder. We "proeven” immers de buitenkant van de zoutkorrel, maar ons lichaam moet de inhoud ervan verwerken. Een twee keer zo grote korrel heeft een vier keer zo groot oppervlak maar een acht keer zo grote inhoud. Met andere woorden, hoe fijner de korrel hoe beter de verhouding tussen voordelen (proeven) en nadelen (inhoud). Dus als we zout toe willen voegen aan eten dan kunnen we het beste zo fijn mogelijk zout gebruiken.

Dan is er ook nog een keuze tussen natrium en kalium zout. De eerste schijnt erg slecht voor ons te zijn, en kalium minder slecht. Ook dat kunnen we dus beter eten. En toegevoegde jodium is een bonus vooral voor wie geen of weinig brood eet.

Zelf houd ik het al lang bij JOZO Light Zout met 70% minder natrium, jodium en extra fijn (02).

Bent U het met bovenstaande eens?

2 reacties

Badge +6

Hi @Frans, welkom op de Community en wat leuk om te zien dat je meteen een topic bent gestart!

In principe zijn wij het met je eens. De reden dat wij ons niet compleet focussen op het zelf toevoegen van zout is dat het merendeel van het zout dat we binnenkrijgen door fabrikanten is toegevoegd. De hoeveelheid zout die we zelf toevoegen valt dus eigenlijk wel mee ten opzichte van de hoeveelheid die we ‘ongemerkt binnenkrijgen’.  Met een fijnere zoutkorrel bereik je sneller een zoutere smaak, en als je minder zout wilt gebruiken heeft dat inderdaad de voorkeur. Producten als grof zeezout vinden sommige mensen wegens de structuur lekker, maar het verspreid zich minder goed door een gerecht.

Mocht je ze nog niet gezien hebben, dan zijn deze pagina en de informatie hier wellicht ook interessant voor je!

Beste Imke, bedankt voor je reactie.

Het artikel over zout heb ik indertijd gelezen. Ik ben het helemaal eens met de campagne van de Consumentenbond om het verborgen zout terug te dringen.

Wat ik in het artikel niet begrijp is de zin ” Voor je gezondheid zijn zoutsoorten als Himalaya zout of Keltisch zeezout niet beter of slechter dan gewoon keukenzout.” Hier zou m.i. moeten staan dat a) de fijnste zout soorten het beste zijn en b) dat zout met minder natrium en meer kalium beter zijn. Met andere woorden, de zout soorten die ook na malen met de molen thuis nog grof zijn, zijn minder gezond. 

Reageer