Consumentenbond.nl

Speciale aanbiedingen bij bonuskaart AH

• 20 september 2019
  • 41 reacties
  • 1082 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 30 reacties
Cath 89

Ik heb een bonuskaart maar zonder persoonlijke aanbiedingen.

Nu lees ik op een papiertje dat om nieuwe bonuskaart zit dat Albert Heijn je wel erg persoonlijk wil
leren kennen - maar dan krijg je misschien wel eens uitstapjes en voordeeltjes.

En tenslotte: je gegevens zijn veilig. "Alle informatie over je eerdere aankopen gebruiken we alleen maar om je beter te leren kennen. Zo kunnen we speciale aanbiedingen doen die echt bij je passen."

Is het nog vrij als bekend is wat je favoriete artikelen zijn, en je favoriete merken, en wat je gemiddeld
in een week koopt? De samenstelling van je gezin is makkelijk te achterhalen enz.

41 reacties

Is het nog vrij als bekend is wat je favoriete artikelen zijn, en je favoriete merken, en wat je gemiddeld in een week koopt? De samenstelling van je gezin is makkelijk te achterhalen enz.

Ik heb mijn kaart wel geactiveerd en ik hoef niets extra te betalen dus ja, het is nog steeds vrij.
Reputatie 1
Badge
Cath 89

Ik bedoelde, een gevoel van vrijheid hebben.
Dat AH niet meekijkt wat er volgens het algoritme redelijk in zit dat je weer dit of dat gaat kopen.
Reputatie 1
Badge
Cath 89

Als ik boodschappen doe zonder dat er iets in de bonus zit gebruik ik de bonuskaart gewoon niet, zo
komen minder gegevens van mij bij AH binnen.
Meekijken is geeft een beetje een raar perspectief maar zelfs als AH zou kunnen voorspellen dat ondergetekende vandaag waarschijnlijk een pak melk nodig heeft wat heeft dat dan voor concrete impact op mijn leven of gevoel van vrijheid? Als ze al een extra pak melk laten aanrukken, dan staat daar mijn naam niet op en als iemand anders het laatste pak meeneemt grijp ik nog steeds mis en het staat mij volledig vrij vandaan al dan niet een pak melk mee te nemen of nog een dag te wachten. Dus nee, het heeft geen invloed op mijn gevoel van vrijheid.
Reputatie 1
Badge
Cath 89oo

AH wil wel een boodschappenlijstje voor je voorstellen/samenstellen, handig! volgens hen.
Op basis van producten die je eerder koopt.
Volgens het papiertje dat om een nieuwe bonuskaart zit.

Misschien is het service voor mensen met volle karren die een keer in de week boodschappen doen?
Ik woon in een stad, daar doen veel mensen meerdere keren per week boodschappen, daar heb je bij lang niet alle supermarkten parkeermogelijkheid. Veel mensen gaan per fiets/lopend naar de supermarkt.

AH wil wel een boodschappenlijstje voor je voorstellen/samenstellen, handig! volgens hen.
Op basis van producten die je eerder koopt.

Nooit iets van gemerkt maar ze doen maar, dat eet toch geen brood? Ik snap niet wat dat voor invloed zou hebben op mijn gevoel van vrijheid.
Reputatie 7
Badge +4
Cath 89oo

Misschien is het service voor mensen met volle karren die een keer in de week boodschappen doen?
Ik woon in een stad, daar doen veel mensen meerdere keren per week boodschappen, daar heb je bij lang niet alle supermarkten parkeermogelijkheid. Veel mensen gaan per fiets/lopend naar de supermarkt.

ik zie ineens AI mogelijkheden, stel de bonuskaart ziet dat je waarschijnlijk melk nodig hebt en kijkt even of er parkeerplaatsen zijn en appt dat vervolgens naar je, lijkt me ideaal!

wel jammer dat ik net uit de stad vertrek naar een dorp waar ze nog met paard en wagen boodschappen doen 😉
Reputatie 6
Badge +5
Als je de bonus kaart anoniem gebruikt weten ze ook veel van je.
Als je ook pin gebruikt kennen ze je naam.

Als je de bonus kaart activeert op een alias email adres en een nep geboortedatum.
Eventueel nog een nep adres b.v. een overgeslagen nummer in een willekeurige straat.
Ik heb ook wel eens postcode 3744AA huisnummer 1 ingevuld bij een klantenkaart.

Dan krijg je wel de aanbiedingen.
Loop je het minste kans, dat ze met je gegevens aan de haal gaan.
Reputatie 7
Mijn bonuskaart staat op een heel rare naam in een niet bestaande plaats. Omdat ik altijd pin maakt het misschien niet eens veel uit.
Wat er met gegevens die ze via een niet anonieme kaart binnenkrijgen gebeurt weet ik niet. ze zien wat je populairste artikelen zijn maar stel nou dat iemand van 35, prima baan met bijpassend inkomen, iedere dag twee flessen wijn koopt le leegdrinkt, zich om de haverklap ziek meldt en hoge dokterskosten heeft. Als verzekeringsmaatschappijen ooit gaan spitten in allerlei bestanden komen ze die wekelijkse veertien flessen wijn een keer tegen. Het is nog niet zo ver maar het zal er ookt wel van komen.
    [quote=MrsJones][/quote]
Mijn bonuskaart staat op een heel rare naam in een niet bestaande plaats. Omdat ik altijd pin maakt het misschien niet eens veel uit.
Wat er met gegevens die ze via een niet anonieme kaart binnenkrijgen gebeurt weet ik niet. ze zien wat je populairste artikelen zijn maar stel nou dat iemand van 35, prima baan met bijpassend inkomen, iedere dag twee flessen wijn koopt le leegdrinkt, zich om de haverklap ziek meldt en hoge dokterskosten heeft. Als verzekeringsmaatschappijen ooit gaan spitten in allerlei bestanden komen ze die wekelijkse veertien flessen wijn een keer tegen. Het is nog niet zo ver maar het zal er ookt wel van komen.

Is dit een variant op de discussie dat mensen die roken hun eigen ziektekosten maar moeten betalen? Want als het dat niet is wat maakt het de ziektekostenverzekering dan uit wat iemand drinkt?
Reputatie 7
Badge +6
Wij bespeuren geen nadelen van het eerlijk invullen van de gegevens toen we die bonuskaart aanvroegen. In zijn algemeenheid is van de privacy al niet zo heel veel overgebleven . Dat lukt alleen als we nergens aan meedoen en overal nee tegen zeggen . Een dergelijk geisoleerd bestaan zal bijna niemand willen. Met de persoonlijke bonus aanbiedingen hebben we soms 15 % bespaard op een bedrag van ongeveer € 100 ,- Ze bekijken ons koopgedrag en daar heb ik geen problemen mee . Banken doen dat ook en zonder onze toestemming . Dat vind ik veel kwalijker .....
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben na de oorlog (de 2e) begonnen met leven. Veronderstel dat het de 1e (oorlog) was geweest, zo de 20-er jaren. Dan had ik nooit van bonuskaarten gehoord, noch van het je volgen waar en hoe je boodschappen doet enz. En over alles van je weten en je vrijheid beperken, tot 1940 ook niet van gehoord.
Maar we leven nu en dit zijn dan de onderwerpen van deze tijd, de wetenswaardigheden die men uitgevonden heeft. Dat ze daarom allemaal goed en positief zijn zeg ik niet, maar heeft het je altijd maar blijven verzetten, wel zoveel zin. Zelfs als je deels gelijk hebt wat je vrijheden betreft, het gaat hier wel om bonuskaarten, het in de gaten houden van je koopgedrag (iets wat je door je (in)kopen in feite al verklaard). Wij hebben ook zo'n kaart, en ik woon in een dorp met kar en paard, maar ook ik heb nooit iets gemerkt van beknotten van mijn vrijheid om wat en waar ook te kopen. Ik heb ook nog nooit reacties gehad dat ik door mijn kaart reisjes of boodschappen kan winnen of voordelig, nog voordeliger dan anderen, diverse dingen kan krijgen. Heb ik misschien de verkeerde kaart?.
Ik heb hem wel zelf afgenomen, ben ermee akkoord gegaan. Als je dat allemaal niet doet, geen enkele kaart neemt, dan zit je toch goed. Als je volgens mij geen kaarten neem, heb je ook de problemen ervan niet. Groeten Leo.
Reputatie 7
@A. Deen, zo bedoel ik het niet. Als verzekeraars erop gaan letten hoe (on)gezond iemand leeft zouden ze de premie kunnen aanpassen. Het begint bij alcohol, dan tabakswaren, frisdrank, suiker, chips enzovoort. Wat ook nog eens oneerlijk is want er zijn ook mensen die liters drank kopen bij de slijter, tabak bij de sigarenwinkel en chips bij bijv. Lidl.
Inderdaad, zoals de heer L.J.F. de Ruiter alweer terecht opmerkt: geen Bonuskaart nemen is natuurlijk een optie. Ik heb dit zelf ook terdege overwogen.

Het unieke van onze vriend Albert Heijn is dat je vrijwel alle, of misschien wel alle aanbiedingen worden onthouden (geweigerd dus) als je geen Bonuskaart kunt overleggen.

Het zinnetje aan de kassa „Heeft u een Bonuskaart?“ lijkt zo onschuldig, maar is de facto een keihard pressiemiddel.

In alle andere supermarkten zijn alle aanbiedingen gewoon voor alle klanten.

Het enige dat Albert Heijn ons (nog?) permitteert is: hulp vragen aan medeklanten die ook in de rij staan: „Zou ik even uw Bonuskaart mogen gebruiken?“.
Reputatie 7
Badge +7
Inderdaad @Léonz en ook wat @E.T. Wiersum zegt, zonder bonuskaart geen korting en dat is dan soms 15 tot 20% van je eigen portemonnee. En Appie is de enige die het zo doet, uitgezonderd dat er nog wel wat klantenkaarten de ronde doen. Als je vrijheid je lief is geen kaart nemen en anders gewoon de winst pakken. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +4
google wist weer raad: https://www.ah.nl/klantenservice/vraag/kA00Y000000MuAHSA0

je kunt gewoon een anonieme bonuskaart krijgen voor alle kortingen, alleen uiteraard geen persoonlijke kortingen, maar dat is dan weer een keus.
Natuurlijk zijn er „anonieme“ Bonuskaarten, heer Stroeve. Dat weten wij ook zonder de zoekmachine erbij te halen.

Maar waarom is een Bonuskaart dan verplicht om voorgehouden kortingen te mogen ontvangen?

Als het 100% anoniem is, kunnen zij toch ook geheel zonder Bonuskaart perfect zien wat er verkocht is?
Reputatie 1
Badge
Cath 89

reactie op E.T. Wiersum

Als het alleen om koopgedrag gaat - en niet om de hoogte van de hypotheek of van de energierekening - kijkt Albert Heijn meer mee dan mijn bank in mijn geval.

Ik ben nog zo ouderwets dat ik zo min mogelijk pin, mijn bank is AH niet tegengekomen op mijn
afschriften. Automatisch pinnen schijnt aanstekelijk te werken.

PSD2, als ik al toestemming gaf, ziet van mijn dagelijkse uitgaven niet veel.
Reputatie 7
Badge +7
Het is kennelijk ingewikkelder met die kaarten dan ik dacht. En ik begrijp het ook niet meer helemaal. Er is dus een kaart die op naam staat en kortingen geeft en er is een anonieme kaart, die kennelijk hetzelfde doet. Maar waarom is een Bonuskaart dan überhaupt verplicht om voorgehouden kortingen te mogen ontvangen? Voor persoonlijke kortingen ??? Ik heb daar nog nooit iets van gezien, is dat weer die transparantie. Groeten Leo.
Reputatie 1
Badge
Cath 89

Er zit een plakkertje op nieuwe bonuskaarten. Dan hoopt AH dat je die kaart via je emailadres
activeert, dan willen ze je zoals ze stellen beter leren kennen, ook d.m.v. extra aanbiedingen.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @Cat89 en overige forumleden. Ik heb de topic van @Cat89 toch goed gelezen, maar ervan uitgegaan dat we het over 'dezelfde' kaarten hadden. Wij hebben nog niet zolang geleden nieuwe kaarten gekregen. Maar geen plakkertje erop. Wel een hoekje eruit, het AH embleem, bonus erop, de streepjescode en Kaart direct bruikbaar enz, Dus geen plakkertje en niets van persoonlijke aanbiedingen. Nooit opmerkingen van de kassières gehad. Volgens mij dus geen enkele transparantie. Ik zal er wel eens achter heen gaan. Groeten Leo.
Reputatie 1
Badge
Cath 89

Ik ken een caissière die iedere keer nadrukkelijk om de bonuskaart vraagt.Of je een gepersonaliseerde
kaart hebt, daar heb ik in de winkel niemand over gehoord.
Dat zal meer het belang van AH als bedrijf zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Ja , er schijnt inderdaad verschil tussen de oude en nieuwe bonuskaarten te zijn . Het fijne weet ik er ook niet van en hoor ik graag. Ik weet dat mijn vrouw de persoonlijke bonusaanbiedingen per mail krijgt . @Cat89 Onze bank kan bijna al onze geldtransacties zien doordat wij heel veel automatische incasso's hebben en verder heel veel pinnen . Met contanten werken we weinig. AH kan uiteraard alleen zien wat we in hun winkels kopen . Ook klantenkaarten bij andere ketens zijn vooral bedoeld om ons koopgedrag te analyseren en liefst nog veel meer gegevens te bemachtigen . Blijkbaar is dat erg lucratief gezien het feit hoe graag de markt dat wil . Kortingen met de vele vormen van klantenkaarten worden echt niet verstrekt om ons er beter van te laten worden al heeft het voor ons ook voordelen die we anders niet zouden hebben.
Reputatie 1
Badge
Cath 89

Daarom is de bonuskaart mijn enige voordeelkaart in winkels.
Ik kan jammer genoeg niet buiten een ov-chipkaart.
En een museumkaart die evengoed registreert vind ik zonde om te laten lopen.
Reputatie 1
Badge
Cath 89

In een krantenartikel van een tijdje geleden zag ik dit:

Voor de Universiteit van Amsterdam openen Bol.com en Albert Heijn de weg naar miljoenen
proefkonijnen.

Het moet hier over kunstmatige intelligentie gaan.

Het was blijkbaar gewoon een mededeling, een reactie heb ik niet aangetroffen.
Of heb ik die gemist?

Reageer