Staat kool op jouw menu?
Staat kool regelmatig bij jou op het menu? Hoe eet je het ‘t liefst? Praat mee!
Ik probeer zelf spruitjes en boerenkool te kweken (met wisselend succes!) maar kool staat bij ons minstens een keer per week op het menu. Vooral in stampotjes kan je eindeloos experimenten met kool.
Andere kolen worden buiten de deur gehouden. Jammer, maar zo is de werkelijkheid.
Chinese kool meestal als rauwkost, lekker knapperig, veel meer smaak dan ijsbergsla en niet duur.
Kool is heel gezond en de meeste soorten zijn erg goedkoop.
Bloemkool eet ik ook wel, of ik maak er soep van.
Spruitjes zijn een heerlijke groente, als je ze tenminste niet te lang kookt! Ze horen nog een beetje knapperig te zijn. Kleine spruitjes zijn het lekkerst. De reden dat veel mensen en vooral kinderen geen spruitjes lusten en het hen voor de rest van hun leven een akelige herinnering laat hebben is dat zij te lang gekookt werden. Dan worden zij heel zacht en van binnen roze, echt heel vies. Bovendien verandert er dan ook chemisch iets waardoor het voor veel oprispingen zorgt. Niet echt een manier om kinderen enthousiast voor groenten te maken dus.
Zuurkool eet ik met spekblokjes uitgebakken, gesnipperd uitje en teentje knoflook, half glas witte wijn en stuk of 5 geplette jeneverbessen. Dat laten sudderen en smullen maar als stamppotje.
Zijn er nog anderen die zulke smakelijke tips hebben voor het bereiden van kool?
Mijn menukaart wordt -voor zover het om kool gaat- gedomineerd door Chinese kool.
Een uiterst aanbevelenswaardige kool die altijd weer weet te verrassen.
chinese kool is toch gewoon chinese kool? de verassing komt van degene die het klaarmaakt 😉
Een deel komt uit onze eigen tuin . Ziet er soms wat minder uit doordat we geen bestrijdingsmiddelen gebruiken. Doet niets af aan de smaak . Iets wat we zelf gekweekt hebben voegt iets toe voor mijn gevoel . Zuurkool en boerenkool eten we altijd als stamppot met uitgebakken spek en worst . Andere koolsoorten eten we meestal met aardappels apart en een stukje vlees. Over de bloemkool gieten we weleens een witte saus en over de spruitjes satesaus . Vinden we lekker .
In de zomer gebruik ik veel houtskool.
alleen in de zomer?
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.