Consumentenbond.nl

Staat kool op jouw menu?


Reputatie 3
Badge +2
Rodekool, boerenkool, wittekool, bloemkool, spruitjes, broccoli… Je hoeft niet naar het schap met superfoods om je portie vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Onze overbekende koolsoorten klinken misschien niet zo exotisch maar zijn rijk aan gezonde stofjes. Weten wat er precies in zit? Bekijk het gratis artikel uit de Gezondgids.

Staat kool regelmatig bij jou op het menu? Hoe eet je het ‘t liefst? Praat mee!

10 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Alle soorten kool: heerlijk!!
Ik probeer zelf spruitjes en boerenkool te kweken (met wisselend succes!) maar kool staat bij ons minstens een keer per week op het menu. Vooral in stampotjes kan je eindeloos experimenten met kool.
Favorieten: 1. Chinakool, 2. Zuurkool, 3. Broccoli, en 4. Bloemkool.

Andere kolen worden buiten de deur gehouden. Jammer, maar zo is de werkelijkheid.
Reputatie 7
Badge +5
Ja , hoor. Vrijwel alle koolsoorten komen bij ons elke week wel een keer of meermalen op tafel Meestal met aardappels en vlees . Soms als stamppot . Over de bloemkool en koolraap gieten we graag een sausje , maar de laatste tijd meestal niet wegens de extra calorieen.
Reputatie 7
Badge +4
Bloemkool, broccoli en 's winters stamppot boerenkool en zuurkool. Soms ook spruitjes.
Chinese kool meestal als rauwkost, lekker knapperig, veel meer smaak dan ijsbergsla en niet duur.
Kool is heel gezond en de meeste soorten zijn erg goedkoop.
Badge
Ik eet graag rode kool, zuurkool, spruitjes. In nasi gebruik ik witte kool of spitskool - ik maak veel verschillende porties in een keer.
Bloemkool eet ik ook wel, of ik maak er soep van.
Reputatie 7
Badge +4
@J.M. Krol
Spruitjes zijn een heerlijke groente, als je ze tenminste niet te lang kookt! Ze horen nog een beetje knapperig te zijn. Kleine spruitjes zijn het lekkerst. De reden dat veel mensen en vooral kinderen geen spruitjes lusten en het hen voor de rest van hun leven een akelige herinnering laat hebben is dat zij te lang gekookt werden. Dan worden zij heel zacht en van binnen roze, echt heel vies. Bovendien verandert er dan ook chemisch iets waardoor het voor veel oprispingen zorgt. Niet echt een manier om kinderen enthousiast voor groenten te maken dus.
Spruiten, bloemkool en zuurkool. De eerste twee soorten niet botergaar, is het niet lekker meer. Spruiten kun je koken met een half ui er bij in (ongesneden) zodat het minder zwaar verteerbaar wordt. Meestal max 10 minuten koken.
Zuurkool eet ik met spekblokjes uitgebakken, gesnipperd uitje en teentje knoflook, half glas witte wijn en stuk of 5 geplette jeneverbessen. Dat laten sudderen en smullen maar als stamppotje.
Reputatie 7
Badge +7
Klinkt goed @Fred B.!

Zijn er nog anderen die zulke smakelijke tips hebben voor het bereiden van kool?
Badge
Spruitjes kun je ook roerbakken. Schoonmaken en halveren, en kort koken. En daarna in de wokpan met een gesnipperd uitje, wat gember erbij is ook lekker. Soms doe ik de aardappels (in kleine stukjes gesneden) er ook gewoon bij, en bv van die vegetarische reepjes.
Reputatie 5
Badge +4
Mijn zoon lust ook geen spruitjes, behalve als ik ze maak met uitgebakken spekjes, walnoten, een handjevol gedroogde cranberries, flink veel geraspte kaas en dan gratineren... 😘

Reageer