Consumentenbond.nl

Stelling: 'Aardappelen en brood zijn geen dik-makers'

  • 6 januari 2016
  • 10 reacties
  • 308 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
Sommige mensen kiezen ervoor om geen of zo min mogelijk brood te eten. Om verschillende redenen, bijvoorbeeld omdat er veel calorieën in zitten, of omdat ze geen tarwe of gluten willen eten. Ook voor aardappelen is geen gezond imago weggelegd. Toch bevatten beide producten noodzakelijke voedingsstoffen, zoals koolhydraten, vitamines, vezels en mineralen.

Aardappelen en brood zijn geen dik-makers, ook al denken sommigen dat je deze producten beter kunt laten als je op de lijn wilt letten.

Wat denk jij?

10 reacties

Zelf eet ik ook geen aardappels, brood, pasta en rijst in eerste instantie omdat ook ik dacht dat je hier dik van werd. Ondertussen weet ik wel beter, maar toch eet ik nog steeds deze ingrediënten niet. Waarom? Omdat ik door het eten van deze producten voor mijn erg moe en futloos wordt (door de hoge glycemische index) en ik mij sinds ik deze producten niet meer eet veel meer energie heb wat als gevolg heeft dat ik meer sport en dus ook afval. Samenvattend: van aardappelen wordt je inderdaad niet dik, maar de glycemische index van deze producten waren wel deels de oorzaak van mijn vermoeidheid waardoor ik minder afviel.
Badge +1
van aardappelen brood en pasta wordt je misschien niet dik. Wel gaan SOMMIGE mensen er meer van eten dan ze willen. Zelf kan ik niet tegen pasta en brood. Nee geen coeliaki. Maar ik heb vanaf mijn 8ste problemen met darmproblemen. Geen arts kan vinden waarom ik 3 weken geen ontlasting heb. Nee geen typefoutje. in 2003 ben ik gestopt met het eten van brood en pasta ook andere kh en sinsdien ga ik elke dag. Vorig jaar op vakantie geprobeerd om brood te eten en weer zit ik verstopt. Wekenlang geen ontlasting. Glutenvrij brood is het enigste wat ik kan eten maar vind ik niet lekker. Wat nu? Toch maar weer brood eten of pasta. Nou ze kunnen me wat. Dan ben ik liever dood dan elke dag met pijn opgescheept. Ook merk ik met mijn vriend dat als hij meer eiwit eet en vet dat hij minder honger heeft. En dat moeten we toch minder eten. Doen we dat dan is het nog niet goed.
Als je een normaal gewicht hebt, gewoon lekker dooreten. Nijg je tot te zwaar worden: laten staan of met die produkten minderen. Dit in verband met een voorstadium van suikerziekte en de insulinestoot die je door die suikers/koolhydraten krijgt.
Bij met mate en afwisselend eten en voldoende beweging, is niets een dikmaker.
wanneer men met het seizoen mee eet , winterkost -winter ,zomerkost -zomer,en met mate kan men alles eten.

kijk ook eens bij de lokale boerderijwinkels of mensen met een volkstuintje.
klopt. in de landen om ons heen zijn aardappelen ook gewoon GROENTE! en brood doet ook niemand moeilijk over
Er zijn twee goede (en wetenschappelijk onderbouwde) redenen om geen brood en aardappelen te eten:

1) Brood en aardappelen behoren tot de "snelle suikers": ze worden door je lichaam zeer snel omgezet in suiker (energie). Daar komt bij, dat ons aandeel brood ENORM is toegenomen. We eten er dus veel te veel van. Denk aan "ontbijtgranen", koekjes, pasta, en aan het veelvuldig toevoegen van Tarwe aan tal van supermarkt producten. Dit heeft, behalve dat het te veel aan energie wordt omgezet in lichaamsvet (je wordt er DIK - DIK - DIK van!), als belangrijk nadeel dat je Schildklier steeds Insuline moet aanmaken om deze suikerpieken te neutraliseren. Dit geeft tal van pré diabetische klachten bij veel mensen, en kan vanaf middelbare leeftijd voor problemen gaan zorgen.

2) Gluten zijn voor mensen in deze hoeveelheden veelal schadelijk. Je hoeft daar geen Coeliakie voor te hebben. Het lijkt er op, dat Gluten een sleutelrol spelen in het in gang zetten van tal van klachten. Dit komt, omdat Gluten een gen aanzetten die de darmdoorlaatbaarheid vergroot. Daardoor kunnen voedselresten in je bloedbaan terecht komen, die vervolgens door je afweersysteem opgeruimd moeten worden (= vermoeiend). Nachtschades (zoals aardappelen en, bijvoorbeeld, tomaten) bevatten natuurlijke afweerstoffen van de plant, net zoals peulvruchten en Soja. Omdat we deze in zeer grote hoeveelheden zijn gaan eten, zorgen deze voedingsmiddelen voor het afnemen van je darmconditie: je neemt steeds moeilijker voedingsstoffen op, wat bij mensen tot tekorten kan leiden (B12, ijzer, enz.).

Voor mensen met een genetische kwetsbaarheid, kan dit alles samen uiteindelijk leiden tot auto-immuunziektes, kanker, enzovoorts. Maar voor velen geldt, dat het leidt tot sluipende klachten, zoals overgewicht en vermoeidheid.

Het klinkt gek, maar probeer het maar eens uit: laat alle granen en aardappelen weg uit je dieet. Je bent je energieleverancier in je voeding kwijt, want van fruit zit je maar kort vol, en van groentes veel korter. Een alternatieve energieleverancier is vlees: deze geeft de energie veel geleidelijker af, waardoor je veel langer vol zit. Overigens schijnt, ondermeer vanwege de voeding van de dieren, Biologisch vlees aan te raden zijn, omdat - in tegenstelling tot bio-industrievlees - de verhouding tussen Omega 3 en Omega 6 wel gezond is.
Badge
Ik ben het helemaal eens dat men niet dik wordt van aardappelen en brood. Men wordt dik van te veel aan dierlijke vetten, kant-en-klaarmaaltijden, zout en zoute sausjes e.d. Ook snoep en chips e.d zijn dikmakers. Men vergeet dat in bijna alles wat men koopt zout is toegevoegd, en dat door dit zout vocht door het lichaam wordt vast gehouden.
Badge +1
Volgens schrijfster/diëtiste Yvonne Lemmers van het boek/dieet Grip op Koolhydraten (sinds maart 2009 nu de 12e druk) zijn 'koolhydraten de nieuwe vetten'. En hoef je niet meer op de calorietjes te letten maar op de koolhydraten. Je bent snel en langer verzadigd als je eieren, kaas, enz. eet, zodat je automatisch minder eet en afvalt. Aardappelen en brood zijn dus wel degelijkde eigenlijke dikmakers.

M.a.w. het hierboven aangehaalde over de verlaging van de bloedsuikerspiegel en insulineresistentie is verandering van het eetpatroon de sleutel tot een meer normaal lichaamsgewicht. En kun je blijkens diverse ervaringen zelfs van de diabetes afkomen.
Reputatie 2
Badge +1
Ik ben net 30 kilo afgevallen, en ik at gewoon brood en aardappelen. De echte dikmakers zijn jus, mayonaise, (te veel) vlees, friet, snacks, volvette kaas, enz.

Reageer