Consumentenbond.nl

Stiekem veranderen van verpakking

• 29 november 2019
  • 4 reacties
  • 415 Bekeken

Ik vind het opvallend, dat in een tijd waarin we verpakking zoveel mogelijk milieuvriendelijk willen maken en daarom plastic willen terugdringen het me opvalt dat fabrikanten stiekem plastic toevoegen, voorbeelden;

Van der Meulen Melba Toast, de doos is veranderd van een complete kartonnen doos naar een kartonnen doosje met een plastic ‘ruitje’, zodat je dat plastic er eerst uit moet verwijderen om het kartonnen doosje bij het oud papier kunt deponeren, uiteraard is het plastic gelijmd, dus veel mensen zullen dit niet scheiden.

Aldi Una waspoeder, vaak in een kartonnen bewaardoos, nu alleen verkrijgbaar in een dik plastic zak, het karton is verdwenen!

Spaghetti die voorheen in een kartonnen doos verkrijgbaar was nu in plastic zak.

Ik denk dat dit sluipende meergebruik van plastic steeds mee voorkomt, zou het geen goed idee zijn om hiervan in de Consumentengids een terugkerend kader te maken, met name and shame voor de fabrikant??

4 reacties

Fabrikanten zouden belast moeten worden voor alle verpakking die ze voeren naar rato van de milieubelasting. Dan komt die externaliteit gewoon in de prijs en kan de markt verder gewoon zijn werk doen.

Reputatie 6
Badge +5

Voorstel: Een belasting zegel.
U betaald 50ct extra omdat dit product in plastic zit.
Chips in metaalfolie zak, ook 50ct duurder.

Voorstel: Een belasting zegel.
U betaald 50ct extra omdat dit product in plastic zit.
Chips in metaalfolie zak, ook 50ct duurder.

Iets dergelijks maar dan wat preciezer en karton heeft ook een milieubelasting. Gewoon echt uitrekenen met de beste informatie die we hebben en de fabrikant af laten dragen over alle verscheepte producten net als accijns op alcohol. Moet wel Europees want anders komt het verkeer van goederen weer in het gedrang.

Ik vind het opvallend, dat in een tijd waarin we verpakking zoveel mogelijk milieuvriendelijk willen maken en daarom plastic willen terugdringen het me opvalt dat fabrikanten stiekem plastic toevoegen, voorbeelden;

Van der Meulen Melba Toast, de doos is veranderd van een complete kartonnen doos naar een kartonnen doosje met een plastic ‘ruitje’, zodat je dat plastic er eerst uit moet verwijderen om het kartonnen doosje bij het oud papier kunt deponeren, uiteraard is het plastic gelijmd, dus veel mensen zullen dit niet scheiden.

Aldi Una waspoeder, vaak in een kartonnen bewaardoos, nu alleen verkrijgbaar in een dik plastic zak, het karton is verdwenen!

Spaghetti die voorheen in een kartonnen doos verkrijgbaar was nu in plastic zak.

Ik denk dat dit sluipende meergebruik van plastic steeds mee voorkomt, zou het geen goed idee zijn om hiervan in de Consumentengids een terugkerend kader te maken, met name and shame voor de fabrikant??

Mijnheer/Mevrouw A. Brink. U hebt het goed door. Bij mij gaan (ook) de nekharen recht overeind staan als er sprake is van STIEKEM gedrag. Ofwel, het niet rechtdoorzee handelen. Het soort figuren dat dit doet heet bij mij Arie Achterbaks, Sammy Stiekem, Glenn Gluiper, Aldo Arglistig, Klaas Klef, Ulbe Uitgestrekensmoel of Victor Viezelachje. Kortom: de Farizeeërs zijn ook in de 21e eeuw nog volop aanwezig.  Goodgoan: Gait H.M. Leferink

Reageer