Stoomoven: ervaringen kooktijd?

• 18 March 2021
  • 1 reactie
  • 597 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 0 reacties

We gebruiken al een tijdje een stoom oven en zijn daar best tevreden over (Siemens).

Bij de gebruiksaanwijzing zat een tabel met tijden per ingrediënt. Mijn ervaring is dat ze wat aan de krappe kant zijn.

Sperziebonen spant wel de kroon. Bij mij staat 20 minuten, maar dat is echt veel te kort. Minstens een half uur is mijn ervaring en dan gaat het in de pan toch een stuk sneller.

Heeft iemand een tip of (andere) ervaringen?

Oh ja wat doen jullie gelijk vullen en dan aanzetten op eerst op stoom laten komen en dan de bakken erin?

1 reactie

Hallo

Wij gebruiken al jaren een stoomoven. De stoomoven kookt niet sneller, maar gemakkelijker.

Zorg wel dat er water in het bakje zit. Verwarm de oven voor: 6 minuten tot 100 graden. maar je kunt ook koken op 120 graden. Een halve kilo bonen duurt dan ongeveer 20 minuten aardappelen in vieren snijden. Kip filet kun je op 120 graden in 30 minuten bereiden, dat is wel koken, niet bakken. In  principe : kook je als volgt.

Instellen op 120 graden met 100% stoom minuten voorverwarmen. Dan de aardappelen er in de gaatjes bak, na 10 minuten temperatuur op 100 graden , 100% stoom boontjes en kip toevoegen en 20 minuten  koken dan is alles klaar.

Rundvlees, varkensvlees ed kun je beter apart bakken in een pan, althans dat vinden wij lekkerder.

Je kunt bij Siemens naar een demo gaan, moet je wel reserveren, maar dat is heel leerzaam.

Reageer