Consumentenbond.nl
gratis artikel

Supermarkt: zelfscanner of kassa?

  • 30 oktober 2020
  • 25 reacties
  • 1891 Bekeken
Supermarkt: zelfscanner of kassa?
  • Consumentenbond team
  • 3 reacties

Ben jij enthousiast over het zelfscannen van je boodschappen in de supermarkt? Of voel je je prettiger bij een kassière? We zijn op zoek naar mensen die een duidelijke voorkeur hierover hebben en die dit willen vertellen in een artikel over supermarkten. Je moet wel bereid zijn om met je foto in het artikel te staan. Wil je dat? Geef je je dan op bij mij en dan neem ik contact met je op. Dat kun je het beste doen door een privébericht naar mij toe te sturen.

Wil je niet in het artikel vermeld worden, maar wel je ervaringen met ons delen? Doe dat vooral hier in deze post. Ik ben benieuwd! 
 

Update! Benieuwd naar het resultaat? Bekijk het gratis artikel uit de Consumentengids van januari 2021 hier.


25 reacties

Bij de supermarkten in mijn wijk, is dit niet beschikbaar.
Ik heb ooit een manager gevraagd of het hier ook komt, er wonen hier te veel criminelen was het antwoord.

Reputatie 7
Badge +6

Onze voorkeur is nog steeds de gewone kassa. Ik vind het zorgelijk dat contacten tussen mensen steeds zeldzamer  worden doordat het overgenomen is en wordt door apparaten . Alleen in supermarkten waar regelmatig fikse rijen bij de kassa staan , zou zelfscan een voordeel kunnen zijn vinden wij . Deze hebben die mogelijkheid echter niet bij ons . Ik merk bij  Jumbo dat bij de meeste zelfscan-klanten  alles toch nog gecontroleerd wordt . Wat is dan nog het nut van de zelfscan ? Onze dochter doet bij AH wel aan zelfscan via een app op de smartphone . Dat bevalt wel heel goed na gewenning . Ze is alleen de eerste keer gecontroleerd ( waarbij het klopte ) en daarna nooit meer . Zou AH een systeem hebben die betrouwbare en onbetrouwbare klanten registreert ? En dus bewezen betrouwbare klanten zelden of nooit meer controleert ? Zou kunnen. 

Ik ben wel eens bij een Delhaize geweest waar het wisselgeld uit een apparaat kwam. Dat vond ik al onpersoonlijk genoeg. Het zal de supermarkt wel wat opleveren dat zelfscannen, maar heeft de maatschappij er als geheel wat aan? Is het nodig? Ik denk dat het een van de vele kleine stapjes is in het onpersoonlijk worden van de maatschappij; iets waar we steeds meer de rekening van gepresenteerd gaan krijgen. En er is natuurlijk nooit hard een oorzaak van aan te wijzen, maar we weten het wel allemaal.

Reputatie 1
Badge +1

de laatste jaren doe ik sowieso al veel boodschappen online en bulk waar het kan. voor een kleine boodschap werkt zelfscannen goed, maar zodra je veel dure produkten koopt wordt je vaak ertussen uitgepikt voor en nacontrolle, ook je winkeltas in het karretje vullen wordt je vaak nog raar aangekeken en voelt soms ook als boef, vooral bij inspectie een naar gevoel.

 

toch denk ik dat supers in toekomst slimme AI camera toezicht gaan inzetten en dat iedereen dan zn boodschappen tenminste niet meer die band op hoeft te jensen. dat uit en in het karretje op het eind scheelt toch wel lang wachten.

 

mandjes is vaak lastig die mag je niet meenemen naar de inpaktafel dus sta je bij de zelfscanner ook altijd mee te balanceren want veel ruimte is daar vaak ook niet. 

 

gezien corona nog wel een tijdje een ding blijft, verbaast het me dat supers zo laks zijn en niet massaal in zetten op online bestellen en even later afhalen. 

 

 

Ik scan mijn boodschappen omdat ik boodschappen doen niet leuk vind om te doen. Bij een grote Dekamarkt is het vrij eenvoudig je drukt op het scherm en de scanner licht op en die gebruik je, in deze winkel kan  je ook met je smartphone scannen maar dan moet je wel een app hebben. Bij Albert Heijn heb je bonuspas nodig om een scanner te krijgen, hierdoor worden je boodschappen geregistreerd wat privacygevoelig is de Dekamarkt niet. Het scannen heeft ook een nadeel als de server eruit ligt moet je naar de gewone kassa.

In een door ons vaak bezochte Lidl supermarkt zijn onlangs 6 zelfscankassa’s geïnstalleerd. Een verademing! Veel ruimte tussen de scanners onderling, en omdat veel mensen het zelfscannen (nog) niet zo zien zitten ben je zo klaar. Je moet wel een soort van “systeem” hebben om te vookomen dat je artikelen dubbel scant, of juist vergeet te scannen. Zo heb ik doorgaans een boodschappenkrat bij me, waarin ik de gescande artikelen leg. Dat er steekproefsgewijs gecontroleerd wordt is prima. Als je voor een paar euro(cent) bewust artikelen niet scant, dan ben je een zielepiet.

Ik ben tegen zelfscan-kassa’s. Die gaan namelijk ten koste van banen voor mensen met weinig opleiding; en die mensen zijn zeer talrijk. Het grootwinkelbedrijf redeneert als volgt: “met zelfscan-kassa’s is de kans op diefstal groter, maar zolang het verlies dat we daardoor lijden maar kleiner is dan de salarissen die we anders zouden moeten betalen, blijft het een goed idee.” En zelfscan-kassa’s zijn nooit ziek, en nooit moe, en hoeven niet op vakantie.

Maar het draait in het leven niet alleen om winst en verlies. We moeten ook zorgen dat er voor zoveel mogelijk mensen plaats is op de arbeidsmarkt. Iedereen heeft recht op een baan, ook als hij/zij niet veel opleiding heeft.

Reputatie 7
Badge +6

Er was hier een supermarkt die ook een zelfscan kassa invoerde. Het hele jaar ging ik wekelijks met mijn vrouw daar ook boodschappen doen naast andere winkels, nooit kregen we controle. Supermarkten zijn daar blij mee, je gaat niet naar alleen maar één supermarkt, maar naar meerdere.

Op een dag was mijn vrouw ziek en ging ik alleen de boodschappen doen. Ik moest het huishouden in m'n uppie doen en haar verzorgen. Ik had het niet makkelijk maar met frisse moed kwam ik mijn huwelijksbelofte na. Meteen kreeg ik controle bij de zelfscan kassa. Daar kwam ik prima doorheen, niets aan de hand. Voor mij hoefde het sindsdien niet meer. De winkel is later overgenomen door een andere keten. Maar dat was landelijk.

Ik doe al sinds 1996 mijn boodschappen met zelfscan bij m.n. AH. In de beginperiode werd je er door de computer uitgepikt voor een controle en dan moesten alle boodschappen alsnog op de band bij de kassa. Als de controle klopt dan duurt het langer voor je weer controle krijgt.

Een aantal voordelen van het zelfscannen zijn:

  • Geen verrassing meer bij het afrekenen, je weet vooraf wat je gaat betalen.
  • Je hoeft niet terug de in winkel als er prijsverschil is tussen prijs in schap en aan de kassa. Je kunt meteen zien in de handscanner / telefoon als prijzen verschillen.
  • je kunt je boodschappenkrat / boodschappentas tijdens het winkelen netjes vullen
  • Bij gebruik van telefoon kan je bij AH ook je boodschappenlijst in je telefoon zetten. Je kiest vervolgens bij welke AH je de boodschappen doet en de app zet de boodschappenlijst in volgorde van betreffende winkel. Zo vind ik vrij snel mijn boodschappen in een onbekende AH.
  • geen lange wachtrij bij kassa

ik ben het trouwens niet eens met het feit dat ik geen sociaal contact meer zou hebben. Bij de zelfscan lopen altijd AH-medewerkers rond om je te helpen als iets niet lukt.

Reputatie 7
Badge +6

Het is zeer onprettig , zo’n controle . Vooral als er onterecht een alarm afgaat , wat mij een paar keer gebeurde en alle ogen van de hele zaak je gaan aanstaren alsof je een boef bent . Als iedereen goudeerlijk zou zijn was het niet nodig en zouden soms falende controle-poortjes ook niet nodig zijn . Ik neem het de winkeliers absoluut niet kwalijk , dat ze diefstal tot een minimum willen beperken , @Jan .  Wel ben ik weg gebleven bij een zaak waar ALTIJD het alarm afging , notabene als ik naar BINNEN liep . Dat was ik wel snel spuugzat . :thinking::rolling_eyes::persevere:

Reputatie 7
Badge +6

@EricN Momenteel valt het inderdaad nog wel mee met de sociale contacten . Toch voorspel ik met grote waarschijnlijkheid dat de trend van mensen vervangen door machines nog veel verder gaat dan nu al vooral de laatste halve eeuw gaande is . We zullen het wel zien bij leven en welzijn . :wink:

Vorige week stond ik per abuis in een rij voor de (nieuwe) zelfscankassa’s. Ik had alleen een tros Fairtrade bananen. Die worden normaliter aan de kassa gewogen.

Ik vroeg mij achteraf af: hoe gaat dat bij de zelfscanners? Wordt daar ook gewogen?

Er was hier een supermarkt die ook een zelfscan kassa invoerde. Het hele jaar ging ik wekelijks met mijn vrouw daar ook boodschappen doen naast andere winkels, nooit kregen we controle. Supermarkten zijn daar blij mee, je gaat niet naar alleen maar één supermarkt, maar naar meerdere.

Op een dag was mijn vrouw ziek en ging ik alleen de boodschappen doen. Ik moest het huishouden in m'n uppie doen en haar verzorgen. Ik had het niet makkelijk maar met frisse moed kwam ik mijn huwelijksbelofte na. Meteen kreeg ik controle bij de zelfscan kassa. Daar kwam ik prima doorheen, niets aan de hand. Voor mij hoefde het sindsdien niet meer. De winkel is later overgenomen door een andere keten. Maar dat was landelijk.


Het is juist fijn dat ze controleren. Dan weet je dat je niet te veel betaalt vanwege degenen die niet alles scannen. Dat wordt toch in de prijzen doorberekend.

Reputatie 7
Badge +7

Persoonlijk geef ik nog de voorkeur aan de gewone kassa. Bij het zelfscannen krijg je in feite een grote verantwoordelijkheid. Je moet veel zelf gaan doen en ook goed doen, want bij een vergissing kan je via controle eruit gehaald worden Controle zal nodig zijn, maar is op zich al niet echt prettig. En als men toch controle moet houden, hoeveel tijd- en personeel winst is er dan? Ik denk dat via internet bestellen en vervolgens laten bezorgen, een hogere vlucht zal nemen.

Interessant dit artikel uit de volkskrant:

VERSLAGGEVERSCOLUMN-margriet oostveen in raalte “Waarom mensen zich om de tuin laten leiden rond de zelfscankassa”

 

Dit stukje begint met een harde aanvaring met een zelfscankassa. Ik ben die vrouw die grommend staat te klooien met een berg groente en fruit, helaas onvindbaar in het zelfscansysteem. Achter me ontstaat een rij die zich opdringt.’Die courgette moet u apart intoetsen’, zegt klant één.

‘Ja, en de sinaasappels had u dan weer even moeten wegen.’ Klant twee.

Klant drie: ‘Ananas heeft nu een barcode onderop, kijk maar!’

Drie methodes op één zelfscankassa. Het wordt me opeens even te veel. Waarom accepteren mensen dit nog? Iedereen praat over de grote boze minister die geen afstand op zijn bruiloft heeft gehouden, en hier staat een heel rijtje klanten behulpzaam in mijn gezicht te ademen. Als makke schapen. Voor een kutcomputer!

 

...

 

‘Allereerst: er moet in de buurt van zelfscankassa’s áltijd een ouderwetse kassa met lopende band openblijven’, zegt Martijn Termaten, retail salesdirector bij Pan Oston, ‘de self service specialist’ in Raalte. ‘Wij beschouwen de lopende band als een uitje.’

 

Ook als ik nog eens breed uitmeet ‘slow adopter’ te zijn, geeft hij geen krimp. Martijn legt kalmpjes uit dat de SCO’s zoals in mijn Plus-supermarkt in Utrecht ook eigenlijk alleen bedoeld zijn voor ‘handjemandje-klanten’, zoals ze dat in zijn business noemen: mensen met tien stuks boodschappen. ‘Daarboven wordt het onhandig, dan heb je meer aan scan & go’.

Maar veel krappe stadwinkels als de mijne hébben geen scanpistolen. En sluiten toch hun laatste lopende band. ‘Ja, dat is dus eigenlijk niet de bedoeling.’

De bedoeling van de zelfscankassa heet ‘keuzevrijheid’. ‘Vroeger stond je daar maar aan die band. Nu ben je zelf in charge.’

...

Pardon? ‘Een customer journey’. Ofwel ‘beleving’. Van de broodgeur die ze nu bij supermarkt A rond de broodafdeling spuiten tot de speciale belichting waarmee supermarkt B het vlees nog wat roder doet lijken. Lekker in charge zelfscannen hoort daarbij. ‘Dat is allemaal pyschologisch onderzocht’, zegt Martijn.

Dan de finale dreun: ‘Terwijl het niet eens sneller is’.

Kan Martijn Termaten, retail sales director bij Pan Oston, ‘de self service specialist’ in Raalte, dit nog eens herhalen?

‘Ja hoor, dat is onderzocht: de zelf-checkout duurt gemiddeld 7,8 seconden per product. En een kassière met lopende band heeft maar 1,9 seconden per product nodig.’

De zelfscankassa is dus ruim vier keer langzamer. Ha!

Martijn: ‘Mensen dénken alleen maar dat hij sneller is, omdat ze in charge zijn.’

Logisch wel. Daarom duurt coronatijd ook zo lang.

Liefst scannen, meteen alles in de tas, scanner in het slot, pinnen en wegwezen. Alleen die poortjes waar dan nog je bon moet worden gebliept zijn rete-irritant.

En wel hopen op een zelfde scanner als jijzelf voor je, niet iemand die z’n producten uiteindelijk nog blijkt te moeten scannen, dan alles eerst gaat staan inpakken, z’n scanner kwijt is, pinpas uit het zesde mapje moet vissen vergeet zn scanner in slot te stoppen, opnieuw gaat staan scannen, lukt niet - servicemedewerker gaat roepen  WAAAAAAHHHHHH!!!

Kortom, een fantastisch systeem, maar niet voor ALLE mensen

Wat leuk en interessant om al jullie meningen en ervaringen te lezen. Hartelijk dank hiervoor. Inmiddels hebben we al personen gevonden die we gaan interviewen voor een artikel in de Consumentengids. Maar deel gerust verder je mening en je ervaring in deze post. We lezen het graag.

Badge +1

het leek me wel makkelijk zo'n scanner bij m'n shoppertje: iets pakken, scannen en metéén inladen.................... maar wat 'n drama! ik moest elke keer 'n controle ondergaan en de boel weer helemaal uit- en weer inpakken, VOOR NIETS, zeker wel 15 keer na elkaar. (trouwens óók bij 't contactloos betalen, wat ik speciaal voor 't gemak van de winkelier ingesteld had, moest ik steeds alsnog mijn pin-code gebruiken. één keer vanwege de net iets overschreden limiet, maar daarna meestal vanwege controle? zoveelste klant)? ik krijg steeds méér het idee dat ze weten wie ik ben en mij altijd moeten hebben............... ook 'n keer moest ik belachelijk veel betalen: bleek het puzzelboekje wat toch echt 1x op de scanner stond in de 8 stappen naar de kassa er ineens 6x op te staan. thuis maar gelijk even naar de bon van de vorige dag gekeken: ja hoor, óók 'n boodschap 6x aangeslagen. dit was echter iets van nog geen euro en viel niet op door het hoge totaalbedrag. ik  gebruik nu géén scanner meer en controleer altijd alle bonnen! ook groot nadeel: m'n over de straat rollende shoppertje hoog in en weer uit de winkelwagen tillen is voor mijn rug funest en bovendien nog hardstikke onhygienisch ook, maar wat anders als dat nog het enige is wat je mag en waarvoor je nog maar 1x in de zoveel weken even buiten komt en dan nog eens iemand ziet en weer weet dat de wereld nog wel bestaat?

daarna scan-kassa geprobeerd toen er helemaal niemand was. maar oh jee, ineens toch mensen achter me! word ik wel zenuwachtig van en vergeet dat ik dóór kan klikken. waar staat nou toch die courgette? winkelmeisje erbij geroepen en die heel geduldig. verder alles toch nog wel gelukt en toen wilde ik zegeltjes en ik maar zoeken, maar die alléén bij de reguliere kassa. shit, waren 't er net best wel veel. maar naar de rij bij de altijd drukke servicebalie. moest ik met mijn bon 't hekje uit en werkte dat natuurlijk niet. weer wachten tot iemand erbij kwam. na opnieuw door de halve winkel gereden te hebben eindelijk zegels en toen gauw wegwezen en voorlopig ook niet meer terug! éven wat boodschappen doen............... zó jammer die ergernissen steeds aan 't gezellige buurtwinkeltje waar ik ooit terecht kwam en wat ik altijd en zowat 28 jaar trouw gevolgd ben!

Reputatie 7
Badge +6

 @W.J. Odinga , Ik neem aan dat een shoppertje een boodschappentas op wieltjes is ? Ideaal voor mensen die lopend hun boodschappen willen of moeten doen . Winkelpersoneel wordt snel wantrouwig als boodschappen daar meteen in gedaan worden . Er zijn winkels waar deze niet mee naar binnen mag om die reden . Anderzijds , als je daar al 28 jaar klant bent met een goede naam is dat raar . Tenzij er zoveel verloop in het personeel is waardoor ze je niet kennen . Velen ( vooral ouderen ) hebben grote moeite met al die nieuwe snufjes . Ik zit ook wel eens te klungelen en zie dan ergernis bij een snel groeiende wachtrij achter me . Voelt zeer onprettig . Anderzijds erger ik me ook als ik een klungelaar voor me heb . Sommigen trekken zich er geen bal van aan als ze een snel groeiende wachtrij veroorzaken met zichtbare ergernis . Dat is het andere uiterste waar ik stiekem wel een beetje jaloers op kan zijn . :thinking::wink:

Bij de supermarkten in mijn wijk, is dit niet beschikbaar.
Ik heb ooit een manager gevraagd of het hier ook komt, er wonen hier te veel criminelen was het antwoord.

Tot mijn verbazing, heeft die supermarkt nu scanners.
Ze waren een paar dagen dicht en zijn nu bezig met het record, hoeveel klanten prop ik in een supermarkt.
Wellicht dat ik het een keer probeer, op een rustig moment.

Bij de supermarkten in mijn wijk, is dit niet beschikbaar.
Ik heb ooit een manager gevraagd of het hier ook komt, er wonen hier te veel criminelen was het antwoord.

Tot mijn verbazing, heeft die supermarkt nu scanners.
Ze waren een paar dagen dicht en zijn nu bezig met het record, hoeveel klanten prop ik in een supermarkt.
Wellicht dat ik het een keer probeer, op een rustig moment.

We verheugen ons op je verhaal!

Zelf ben ik de hele dag al bezig met allerlei knopjes, gemuis en heel precies werk, dus als ik ergens geen behoefte aan heb als ik mijn kostje bij elkaar raap is het dat wel.
Ik ben de kassajuffrouwen van deze wereld dankbaar.

Badge +8

:nerd: Benieuwd naar het resultaat van dit topic? Bekijk dan hier het gratis artikel uit de Consumentengids van januari 2021.

ja, ah heeft ze en ik ben er erg tevreden over. Die controlles moeten nu eenmaal en op termijn gaan ze misschien produkten voorzien van nanochips die gelezen worden bij de zelfscan en uitgang. 

Ik vind het vooral relaxter itt de bemande kassa, waar ze je altijd staan op te duwen.

Je weet na een paar keer zelfscannen al wanneer ze gaan controleren; 

als er een pauze zit tijdens scannen, als je even iets wilt inpakken of checken, als je wat langer wacht met betalen , om bv eerst in te pakken, dan komen ze, dan gaat hun pieper af. 

De afwijkende situaties. Maar als een vaste medewerker je kent van je vele bezoeken, dan annuleert die vaak de controle. 

Maar als je de lidl neemt, die is zo snel met scannen bij de kassa, daar ben zo doorheen , ze laten je niet lang wachten, bij ah wel bij de gewone kassa’s. 

Het lijkt me wel een erg diefstal gevoelig systeem en ik vraag me af of diefstallen niet enorm zijn toegenomen? 

Zou willen dat het waterdicht werd, zodat de prijzen niet hoger worden door diefstallen van anderen. 

 

 

Het lijkt me wel een erg diefstal gevoelig systeem en ik vraag me af of diefstallen niet enorm zijn toegenomen? 

Zou willen dat het waterdicht werd, zodat de prijzen niet hoger worden door diefstallen van anderen. 

 

Dat is gegarandeerd maar de personele besparing is blijkbaar nog steeds groter. Die prijzen zijn weliswaar begrenst door de kosten waaronder de derving maar veeleer een resultaat van wat de markt trekt en wat de concurrentie doet oftewel ingesteld op winstmaximalisatie. Denk aan Jumbo die drie prijsniveaus kent afhankelijk van de concurrentiedruk op de locatie.

Ik zie het voordeel niet van zelfscan-kassa 's. Geen contact. Zeker geen tijdwinst

Toch komt er een dame tevoorschijn en doet mijn scans opnieuw. Zelfde uitkomst. Het gaf een onprettig gevoel. Ik voelde me gecontroleerd, alsof ik iets illegaals geprobeerd had.

Ik droeg niet eens een bivakmuts of een wapen….

Reageer