Consumentenbond.nl
Beantwoord

Test alcoholvrij bier

• 4 augustus 2018
  • 9 reacties
  • 921 Bekeken

Is het wel terecht om Erdinger witbier te testen tussen alle normale bieren?
icon

Beste antwoord door Monique 28 augustus 2018, 15:19

Bij deze @Noordenbos: Het merk is Erdinger Weissbrau, maar het alcoholvrije bier wordt niet als weizen aangeduid, in tegenstelling tot de andere bieren van Erdinger. Erdinger bevat wel als enige tarwemout en zou je daarom als weizenbier kunnen zien.

Achteraf gezien zou het wellicht logischer zijn dit bier niet mee te nemen in de selectie, omdat het qua ingrediënten wat afwijkt van de andere soorten. Weizen is normaal gesproken wat zuurder en heeft een volle schuimkraag. Al zien we in de smaaktest niet heel duidelijk terug. Het is niet de zuurste uit de test, en de hoeveelheid schuim was gemiddeld.

Bekijk origineel

9 reacties

Verklaar u nader, alstublieft.
Reputatie 7
Er staat een biertest op de site, ik vermoed dat daaraan wordt gerefereerd maar het is niet heel duidelijk wat TO bedoelt.
Er is inderdaad een biertest uitgevoerd op alcoholvrije biertjes.
Dit zijn, voorzover ik kan zien allemaal gewone bieren alleen de Erdinger is een witbier.
Zoals we weten is de smaak en samenstelling van een witbier erg afwijkend van een 'gewoon' bier.
Had de Erdinger hier dus wel tussen moeten staan.
Het is appels met peren vergelijken!
Reputatie 4
Badge +4
In de test staat niet dat de geteste Erdinger een Weizen is. Ik zie alleen Erdinger Alkoholfrei. Verderop in het forum wordt wel over een witbier van Erdinger gesproken.

Niettemin hoop ik op een uitgebreidere test van alcholvrije bieren in de toekomst, uitgespitst naar soort. Ikzelf drink wel eens Diebels Alt alkoholfrei, en op dit moment probeer ik een Porter (donker zwart bier met koffiesmaak). Ook lekker.
Reputatie 7
Badge +7
Goede vraag @Noordenbos. Ik ga het voor je na. 🙂 Uiteraard geef ik @Silex zijn tip ook gelijk door.
Reputatie 7
Badge +7
Hi Noordenbos,

Weet dat we je niet zijn vergeten hoor. 😉 Wegens de vakantie laat het antwoord wat langer op zich wachten dan je normaal van ons mag verwachten.
Excuses voor het ongemak, ik kom snel bij je terug!
Reputatie 7
Badge +7
Bij deze @Noordenbos: Het merk is Erdinger Weissbrau, maar het alcoholvrije bier wordt niet als weizen aangeduid, in tegenstelling tot de andere bieren van Erdinger. Erdinger bevat wel als enige tarwemout en zou je daarom als weizenbier kunnen zien.
Achteraf gezien zou het wellicht logischer zijn dit bier niet mee te nemen in de selectie, omdat het qua ingrediënten wat afwijkt van de andere soorten. Weizen is normaal gesproken wat zuurder en heeft een volle schuimkraag. Al zien we in de smaaktest niet heel duidelijk terug. Het is niet de zuurste uit de test, en de hoeveelheid schuim was gemiddeld.

Als u, zoals ondergetekende, kunt genieten van een goed getapt glas PILS, en je moet, om wat voor reden dan ook, over op 0.0% ‘pils’,  ben je het beste uit met Grolsch 0.0%. Ik moet, gezien evenwichtsproblemen, oppassen met het gebruik van alles waar alcohol in zit, omdat dat dat de verschijnselen versterkt. Ik heb daarom (noodgedwongen) een lange testtocht van allerlei 0.0% bieren achter de rug. Nou, dat viel over het algemeen vies tegen, met de nadruk op 'vies’. Nog niet zo lang geleden, ‘ontdekte’ ik Grolsch 0.0% pas, hoewel het al op de markt is sinds 2017. Ik vind dit 0.0% bier echt een uitschieter tussen zijn soortgenoten. Van belang is wel het bier te schenken op de aanbevolen temperatuur (3 graden)

Wat betreft ‘witbier', dat vind ik sowieso niet te drinken, het zij met of zonder alcohol.

Proost.

1. Kooijman

*[Gegevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie]

Reputatie 7
Badge +6

Als ik alcoholvrij bier drink vraag ik me soms ook af of ze met opzet het bier anders laten smaken om niet de verkoop van de bieren met alcohol te verninderen. Soms smaakt de een naar papier. Maar alcoholvrij Kordaatbier van de Lidl vind ik ook heel goed smaken. Je zet me op het spoor om die van Grolsch ook eens te proberen.

Met dit tropische weer let ik niet meer zo op de temperatuur. Ik stop ze drie uurtjes in de diepvries, dan komt er condens op de zijkant van het glas als je inschenkt, dan is het koud genoeg!☺

Reageer