Titaniumdioxide (E171) is geen veilig voedseladditief

• 15 May 2021
  • 7 reacties
  • 140 Bekeken

EFSA beschouwt titaniumdioxide (E 171) niet langer als een veilig voedseladditief. De Europese
voedselveiligheidsorganisatie publiceerde een update over dit dossier na een verzoek
van de Europese Commissie.

De Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) heeft in 2021 opnieuw naar de veiligheid van de witte kleurstof titaandioxide (E171) gekeken. Er is de laatste tijd namelijk veel onderzoek naar gedaan. Een aantal van deze nieuwe onderzoeken laten zien dat E171 DNA beschadigt, andere onderzoeken laten dat niet zien. De EFSA kan daarom niet uitsluiten of titaandioxide het DNA beschadigt en stelt dat het niet veilig is.

7 reacties

Dan zullen ze het in het vervolg niet meer toepassen en moeten we oppassen voor spullen uit de US, de UK en andere “derde wereld” landen waar dit soort voortschrijdend inzicht altijd wat later doordringt. Zo zijn in de loop dar jaren natuurlijk ontzettend veel stoffen uit ons eten gehaald, te beginnen bij loodacetaat en waar het ooit ophoudt weet denk ik niemand. Weet alleen wel dat echt gevaarlijke dingen er al wel “even” uit zijn en dat men steeds minutieuzer kijkt dus ik zou er niet te veel van in paniek raken zelfs als u dagelijks drop krijtjes at.

Reputatie 5
Badge +4

Enige toevoegingen aan de topic start lijkt me wenselijk.

Helaas doet de EFSA geen definitieve (conclusive) uitspraken en spreekt ook geen ban uit voor deze stof uit.

De uitspraak komt vnl. voort uit het gegeven dat TiO2 voor een groot deel uit nano-deeltjes bestaat.

Deze nano deeltjes kunnen vaak ongehinderd in ons lichaam vrijwel overal komen, het gevolg hiervan daar moet nog heel veel onderzoek naar gedaan worden en deze materie is zeer complex, dus daar zijn de onderzoekers voorlopig nog wel even druk mee. Er zijn veel meer stoffen dan TiO2 die in nano-vorm kunnen voorkomen. Ik kom zelf uit de professionele wereld waar met nano deeltjes gewerkt wordt en het is wel een serieuze zaak. Het is dan vooral het vermijden van risico'’s via inademing, waar die deeltjes echt zo maar door het longweefsel in het bloed komen en vervolgens op reis gaan door het lichaam en daar mogelijk schade aan kunnen richten.  Als projectleider had ik dus bij een potentiele introductie de taak al om een risico assessment (iswm onze hoofd veiligheid van materialen) te doen of dit ook tot toekomstige problemen kon leiden, in de productie en voor de toepassing bij een klant en hun klanten. En dat ging zelfs dus om non-food! Het is dus geen broodje aap verhaal. 

What next…. zie onder….ze informeren de betrokken leden en hun risk managers gaan zich buigen over mogelijk wettelijke acties. 

https://www.efsa.europa.eu/en/news/titanium-dioxide-e171-no-longer-considered-safe-when-used-food-additive

6. What happens next?

EFSA’s scientific advice will be used by risk managers (the European Commission, Member States) to inform any decisions they take on possible regulatory actions.

Drop krijtjes eten: Is voornamelijk suiker…. (weinig zout) dus aan een iedere (groot)gebruiker om zelf in te schatten of de taks bereikt wordt…  ;) 

PS: Als het eenmaal wet is en het in de hele EU zo geregeld is, dan zou deze wettelijke basis een stok achter de deur moeten zijn om import uit niet-EU van fout voeding met zulke materialen te bannen.

Voor de chemie is dat de REACH wetgeving met bijbehorende labeling en maatregelen die getroffen moeten worden om er überhaupt mee te mogen werken. Er staan forse straffen op het niet volgen ervan, het is zover ik weet dan een economisch delict.

Ben geen expert op voedingsgebied, dus daar kan ik niet verder in detail over schrijven tav wetgeving en handhaving.

E171 is nog volop ‘verkrijgbaar’. In de populaire Prodent Coolmint tandpasta (ooit door de Consumentenbond uitgeroepen tot beste tandpasta). In kauwgom die bij de Lidl in het schap staat. Waarom is het nog niet uit de schappen??

Waarom is het nog niet uit de schappen??

Heeft u de bijdrage van @Gebruiker1234567890 gelezen?

ja, nu gelezen, het mag blijkbaar nog worden gebruikt, zolang als de producenten hun verantwoordelijkheid niet nemen, of daar niet toe gedwongen worden bij wet.

Reputatie 4
Badge +3

ja, nu gelezen, het mag blijkbaar nog worden gebruikt, zolang als de producenten hun verantwoordelijkheid niet nemen, of daar niet toe gedwongen worden bij wet.

Dat lijkt me allemaal geen probleem.

Overigens uit de openingsbijdrage:

‘ EFSA beschouwt titaniumdioxide (E 171) niet langer als een veilig voedseladditief ‘: deze bewering is waar.

‘ De EFSA kan daarom niet uitsluiten …... en stelt dat het niet veilig is’: deze bewering in onwaar.

Vandaag is besloten in de Europese commissie dat E171 met ingang van 2022 verboden is,
met een overgang fase van 6 maanden.

Reageer