Consumentenbond.nl

"Twee voor..."acties onvoordelig voor alleenstaande

• 30 juli 2019
  • 16 reacties
  • 753 Bekeken

Badge
Ik dacht dat Kruitvat ermee is begonnen, twee artikelen voor een eenheidsprijs. Nu verkoopt Kruitvat geen kruidenierswaren dus ben ik genoodzaakt om daar voor bij een supermarkt langs te gaan. Ik doe meestal mijn boodschappen bij JUMBO, niet dat het zo'n goeie zaak is, maar ze zitten voor mij het dichtste bij. Ik doe dus mijn boodschappen bij Jumbo, en die hebben standaard aanbiedingen, zoals twee dozen voor € 5.00, mooi, maar in mijn geval heb ik daar niets aan. Om te beginnen ben ik alleenstaande, en ik ben diabetes patient. Omdat de familie niet om de spreekwoordelijke hoek woont zie ik die maar een enkele keer op bezoek komen. Als ik soms trek krijg in een tompoes, dan ben ik verplicht om twee dozen a 4 stuks te kopen. Koop ik echter maar één doos, dan kost die niet € 2.50, de helft van €5.00, maar €2.89. Ik wordt dus gestraft dat ik alleenstaande ben en dat kost me € 0.39. Twee dozen is voor mij geen optie en omdat toempoezen maar beperkt houdbaar zijn en omdat ik niet gestraft wil worden voor mijn alleenstaande status, dus koop ik ze maar niet.
Bovenstaande is maar een voorbeeld, en het heeft JUMBO behaagt om steeds meer "twee voor' acties te gebruiken. Zijn het niet bederfelijke artikelen, dan kan ik een voorraad aanleggen, maar dat lukt niet met gebak, vleeswaren en andere etenswaren.
Natuurlijk heb ik JUMBO hier op aangesproken, maar ze vinden zelf dat er genoeg aanbiedingen zijn voor eenpersoons huishoudens. Ze zijn dus niet geíntersseerd in een alsmaar groter worden groep alleenstaande consumenten in de maatschappij!

16 reacties

Wat is het idee dan, moet kwantumkorting verboden worden?
Reputatie 7
Badge +6
Tja , ooit woog de kruidenier heel veel van wat we kochten af en konden we net zo veel of weinig kopen als we wilden . Die winkels zijn verdwenen omdat supermarkten goedkoper waren en meer keus hadden. Vrijwel alles is sindsdien voorverpakt . Het gevolg is dat ons vaak meer opgedrongen wordt dan we willen omdat aan kleine hoeveelheden te weinig verdiend wordt .Daardoor zien we ook in andere branches dat afname van grotere hoeveelheden aantrekkelijker is. Voor eenpersoons huishoudens is de kleinste verpakking van veel zaken al te groot . Dus niet alleen bij acties kan dat een probleem zijn . Als gezinsleden niet hetzelfde willen eten , speelt het probleem ook dat sommige waren bedorven zijn voordat het op is. Weinig aan te doen.
@E.T. Wiersum Ik denk dat het onderwerp "de kleinste verpakking is al te groot voor een eenpersoonshuishouden" een heel valide punt is maar feitelijk iets anders dan "producten worden goedkoper naarmate je grotere verpakkingen koopt en daardoor betalen mensen die alleen de kleinste verpakking kunnen kopen meer per eenheid en dat is oneerlijk". Dat eerste is belangrijk omdat het verspilling in de hand werkt, dat tweede is mits je natuurlijk niet een te grote verpakking krijgt opgedrongen, zie het eerste punt, gezeur. Je zou juist blij moeten zijn dat de kleine verpakking te koop is zodat je tegen een kleine meerprijs niet gedwongen wordt tot verspilling.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb het niet over oneerlijk gehad . Wel vind ik het jammer . Ik betaal liever wat meer dan de helft weg te moeten gooien. Toch zijn er wel mogelijkheden in diverse winkels om minder te kopen van een deel van het assortiment. Als er een slagersafdeling is zijn ze meestal bereid om voorverpakt vlees om te pakken in een kleinere verpakking als we dat bij ons in de omgeving vragen . Veel groente kunnen we ook zelf afwegen naar keuze . Verder kunnen we een teveel aan brood en vlees en een aantal andere zaken opdelen in kleinere porties en invriezen . Uiteraard lukt dat niet met alles zoals TS terecht opmerkt . Wie dat kan en wil kan ook vaker gebruik maken van een aanbieding door een deel in te vriezen . Tompoezen en ander gebak kan hij beter bij de bakker halen . Daar is wel keus in het aantal en bijna altijd nog veel lekkerder ook . Wel duurder , maar dat is het mij dubbel en dwars waard .
Reputatie 7
@A. Deen , die kleine meerprijs kan aardig oplopen. Als ik een éénpersoons verpakking broodbeleg koop is die bijna net zo duur als een gewone verpakking, een klein blikje mais kost niet veel minder dan een groter blikje waarvan je misschien de helft niet gebruikt (niet iedereen kent het begrip restverwerking). Een éénpersoonshuishouden heeft de zelfde lasten als een huishouden met twee personen die (mogelijk) allebei verdienen. In Rotterdam (ik weet niet of het overal zo is) betaal je alleen minder verontreinigingsheffing. Misschien gebruik je in je eentje minder water en iets minder energie maar huur of hypotheek, een aantal verzekeringen, telefoon en dergelijjke zijn gelijk, je moet het allemaal wel in je eentje opbrengen, er zijn ook mensen met een klein salaris, een uitkering of alleen AOW. Kwantumkorting loont voor iemand die alleen is als die een niet te kleine vriezer heeft. Anders kun je beter naar een groentenboer en een slager gaan, dat is misschien iets duurder maar je koopt dan wel een afgepaste hoeveelheid en kwaliteit, dan hoef je niets weg te gooien. Op de markt kun je bij de meeste groenteboeren kleine hoeveelheden zonder meerprijs kopen, als je tien boontjes en twee champignons nodig hebt is dat geen probleem.
Badge
Mrs.Jones, U heeft het begrepen, het gaat niet om het meer betalen, maar omdat er geen alternatief is!
Die 2 voor 1 aanbiedingen zijn meer bedoeld als reclame voor de supermarkt dan het voorzien in de behoefte van de consument. Bij bederfelijke waar kun je er ook als kleinverbruiker je voordeel mee doen door die te koken/blancheren en in de diepvries op te slaan. Bij het tompouzenvoorbeeld gaat dat inderdaad niet op, maar die zijn vaak wel (en nog goedkoper) in de diepvries van de supermarkt te vinden. Over de kwaliteit moet je het dan niet hebben, maar die z.g. verse kunnen een vergelijking met het vroegere banketbakkersproduct ook niet doorstaan. Een bezoek aan een echte banketbakker resulteert dan mogelijk in een win-win-situatie. Voor het eigen smaakgenot en de plaatselijke middenstand.
Reputatie 4
Badge +5
Voor wie het interessant vindt hebben we nog twee topics in lijn met dit onderwerp:
  • Dit topic over producten en de houdbaarheid
  • En in dit topic vind je tips om voedselverspilling tegen te gaan
😄😄😄😄
Als alleenstaande zonder nageslacht zijn er wel meer issues die niet eerlijk zijn. Toeslagen voor nageslacht, scholen die niet tegen kostprijs in rekening worden gebracht, zorgverzekeringen die gratis minderjarigen meeverzekeren, kinderopvang subsidies, allerlei verlofsoorten waar je als alleenstaande nooit voor in aanmerking komt. En zo kun je nog wel even doorgaan. Ik ben daar wel klaar mee. Ik wil dat daar eens wat voor gedaan wordt. Dan is het prijsbeleid van winkeliers maar een heel klein probleem. Zelf net geprofiteerd van 3 pakken zuivel voor de prijs van 2, 30 % korting op luxe koffiesoorten bij aankoop van een grote hoeveelheid. Wel even iets meer inkopen maar dat komt wel goed omdat houdbaarheid wel goed is. Maar wat mij betreft een ondergeschikt probleem, er zijn heel veel meer kosten waar alleenstaanden (zonder nageslacht) de hoofdprijs betalen.
Reputatie 7
Dat is het solidariteitsprincipe, we betalen ook allemaal mee aan kinderbijslag, kraamzorg (ik heb geen kinderen), zorgkosten voor mensen die niet verzekerd zijn (ze bestaan nog steeds), toeslagen die we zelf niet krijgen. Dat hele toeslagenstelsel zou moeten worden afgeschaft, gooi het op één hoop zodat het één toeslag wordt, uitkering afhankelijk maken van het inkomen van wie er recht op heeft. De Fiscus zal het daar bijzonder moeilijk mee krijgen.
Reputatie 6
Badge +4
en wat te denken van wegenbelasting! ik betaal voor snelwegen waar ik nog nooit ben geweest!
Reputatie 7
In dat opzicht is rekeningrijden eerlijker maar mensen die noodgedwongen iedere dag ver moeten rijden omdat er geen andere mogelijkheid is betalen zich scheel. Zelfs in Nederland zijn nog plekken met nauwelijks OV.
In dat opzicht is rekeningrijden eerlijker maar mensen die noodgedwongen iedere dag ver moeten rijden omdat er geen andere mogelijkheid is betalen zich scheel. Zelfs in Nederland zijn nog plekken met nauwelijks OV.

Als je "moet" reizen kun je de kosten wel doorbelasten en als je naar rato betaalt worden alternatieven voor veel rijden vanzelf aantrekkelijker. Betalen naar gebruik geeft economisch en ecologisch altijd de eerlijkste prikkels.
Reputatie 7
@A. Deen , da's ook weer waar. Er zitten wel haken en ogen aan, tenzij buitenlandse auto's een vignet moeten kopen of anderszins tol moeten betalen maar dan krijg je weer protesten uit de grensstreken, net als destijds toen Duitsland tol wilde gaan heffen.
@A. Deen , da's ook weer waar. Er zitten wel haken en ogen aan, tenzij buitenlandse auto's een vignet moeten kopen of anderszins tol moeten betalen maar dan krijg je weer protesten uit de grensstreken, net als destijds toen Duitsland tol wilde gaan heffen.

En daarom wordt het ook tijd voor een Europees platform waarbinnen ieder land zijn mobiliteitsbeleid vorm kan geven maar wel in een keer overal betaald kan worden. Kunnen we ook die tol en al die idiote vignetten mee vervangen.
Reputatie 7
@A. Deen , mee eens, daar zat ik ook aan te denken maar Frankrijk, Italië en Spanje hebben al tolwegen al zijn dat alleen de snelwegen, Zwitserland en Oostenrijk hebben een vignet, hoe het in de Scandinavische- en oostbloklanden zit weet ik niet. Het zou dan overal het zelfde moeten zijn maar of je ze allemaal op één lijn krijgt?????

Reageer