Consumentenbond.nl

Vasten: het ultieme dieet?

• 29 mei 2015
  • 8 reacties
  • 518 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5

Bij het onderwerp DiËten mis ik het ultieme niet-diËet: vasten. De huisarts heeft er doorgaans geen ervaring mee en raadt het dus niet aan. Ben ooit zelf aan de slag gegaan met het boekje "Bewusst Fasten" van RÜdiger Dahlke en vond een soortgelijke maar iets mildere aanpak in het boekje van Dr. C. Hamburger (what's in a name?): "Vasten, diËet en gezonde voeding". Na 7 dagen alleen drinken: water, vruchtenthee, groentebouillon zonder zout en vruchtensap ben ik 5 kg kwijt (waarvan 2 kg vocht, die er na afloop weer aankomen) en voel me fantastisch. Kost bijna niets en helpt ook goed om slechte eetgewoontes te veranderen. Zijn er nog meer mensen met deze ervaring?

[Opmerking redactie: topic verplaatst naar het forum Voeding en Levensmiddelen.]

8 reacties

Ter aanvulling aan het gestarte thema........

Vasten heeft de oorspronk in de religie, maar is inmiddels (behalve in Nederland), een jaarlijks terugkerend ritueel om te kunnen ontslakken/ontzuren. D.w.z. een gelegenheid om het lijf, de darmen grondig van giftstoffen te reinigen en de kans om het (weer ingeslepen) foute voedingspatroon te overdenken en te herzien. Een voor beoefenaars holistische aanpak om lijf en geest te kunnen reinigen en inderdaad geen direct alternatief voor een dieetje, maar een 'houding', waarbij loslaten een passende uitdrukking is, maar een sterke wil moet dit kunnen sturen.

Onze voedingsgewoonten zijn niet altijd gunstig voor het lichaam. Veel stoffen hebben een negatieve invloed op de weerstand en de gezondheid van het lichaam. Denk daarbij aan de volgende voedingsgewoonten:

veel koffie drinken veel theedrinken veel alcohol drinken veel roken veel kant en klaar voedsel eten veel vlees eten onregelmatig eten regelmatig te veel eten veel suiker eten
Door allergieÈn geplaagden hebben vaak goede resultaten met het ontzuren. Diabetici en zwangeren is het niet aan te raden en medicijnengebruikers doen er goed aan eerst met de huisarts een gesprek te voeren. Maar TS heeft de ervaring, dat die hier niet genoeg kennis van hebben......dan kunt u dus ook nog de literatuur raadplegen. Een onomstoten medisch bewijs ontbreekt, maar diegenen die zich hier beter en zichzelf bewuster door 'voelen' keren telkens weer tot dit ritueel terug.

Literatuur veel in het duits: steekwoorden als Entschlacken, Entgiften, Fasten en/of met de toevoeging -Kur.

Algemene informatie en een mogelijk instapboekje in het nederlands:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98947-je-lichaam-ontzuren-met-voeding-hoe-en-waarom.html

http://www.bol.com/nl/p/ontslakken/1001004001807576/

Wie heeft er een goed gesprek over kunnen voeren met de (huis-)arts?
Reputatie 6
Badge +5
Bij een van mijn zeldzame bezoeken aan de huisarts heb ik erover verteld. Zij toonde zich zeer geÏnteresseerd maar had er inderdaad geen ervaring mee. In de (als ik mij goed herinner) 50-er jaren heeft de Russische regering aan twee legerartsen opdracht gegeven tot grootschalig wetenschappelijk onderzoek. Over de (verrassend positieve) resultaten is geplubliceerd in het Russisch. Door de koude oorlog en een benepen Westerse wetenschap bleef vertaling achterwege. Ik ontleen deze informatie aan het door ARTE al meerdere keren uitgezonden "Fasten und heilen".

Het z.g. ontbreken van (Westers) wetenschappelijk bewijs weerhoud trouwens veel kapitaalkrachtige prominenten er niet van om zich jaarlijks een of twee weken terug te trekken in een peperdure vastenkliniek en daar, onder medisch toezicht, een "behandeling" te ondergaan die je ook zelf thuis kunt doen.
Deze preventieve alternatieve geneeskunde brengt niets in het laadje voor de voedingsindustrie resp. voor de farmacie, een reden waarom dit eerder een nischenthema blijft. Standaard verzorgers en verzekeraars willen er geen geld achteraan gooien. Toch zijn er inderdaad (privÉ-)klinieken, die hiervoor hun diensten aanbieden (de nederlander zal eerder wellness-kliniek zeggen). Een kuur duurt ÉÉn tot twee weken.

Zoals ooit de accupunctuur ook een schaduwleven voerde, zal de ontslakking/ontzuring vooreerst een individuele, particuliere greep voor de bewust levende zijn en/of voor de dikke portemonnaie blijven. Kurorten in Zwitserland, Oostenrijk en Zuid-Duitsland bedienen de navraag en leveren (beperkte pr-) informatie.

http://www.heilfastenhotels.de/

N.B.Vanmiddag kreeg ik van de Nederlandse PatiËnten en Consumenten Federatie (NPCF Utrecht) de volgende enquette toegestuurd........ toeval.......of toch een beginnetje van holistische geneeskunde?

Gaat u naar de huisarts met vragen over onderwerpen als uw gewicht, stress, gezond eten en bewegen? Of begint uw huisarts zelf wel eens over uw leefstijl? Deze vragenlijst gaat over de rol die uw huisarts speelt als het om uw leefstijl gaat. Doet u mee? Via onderstaande link kunt u direct de vragenlijst invullen. Het invullen van de vragenlijst kost gemiddeld 10 minuten. Waarom deze vragenlijst? De huisartsenorganisatie heeft richtlijnen gemaakt voor huisartsen. Daarin wordt aangegeven wat een huisarts kan bespreken met een patiËnt die vragen over zijn leefstijl heeft. En naar wie de patiËnt eventueel doorgestuurd kan worden. Een huisarts kan een patiËnt ook ongevraagd aanspreken op leefstijl. Wij willen graag weten wat uw ervaring hiermee is. Heeft u met uw huisarts wel eens over uw leefstijl gesproken? Heeft u adviezen gehad ter verbetering van uw leefstijl? Of vindt u het niet de taak van de huisarts om u op uw leefstijl te wijzen?

Dus Superfood of een week lang Waterdrinken?
mijn ervaring met de huisarts/en is dat ze er veel te weinig van weten. ze sturen je door naar een dieetiste die er ook weer niks van weet. ik had er een en die zei dat ik een maaltijd moest vervangen door modivast. als je over detoxen begint dan verwerpen ze dat meestal. of hoogstens 2 dagen. steeds krijg je te horen dat je stofwisseling daalt en dat je erna veel zwaarder wordt. en van een dieet leer je niets. je moet wel je leefstijl veranderen.
Badge +1
Als ik me goed herinner, las ik een paar jaar geleden over een onderzoek met muizen, waaruit bleek dat muizen die niet hun buikje vol konden eten, langer leefden. Een ander wetenschappelijk artikel maakte korte metten met onslakkingskuren: als je nieren goed werken, worden afvalstoffen netjes afgevoerd - dat er zich 'slakken' zouden ophopen in je lichaam en dat je die zou moeten verwijderen, is dus onjuist. Ik weet dat hier veel over te lezen is op internet, maar geloof alsjeblieft niet alles wat je op internet kunt lezen. Tenzij je ET bent, want dan weet je waar je familie zich verstopt 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Helaas kent Nederland geen traditie op het gebied van vasten en in de artsen- en dieetistenopleiding komt het niet aan bod. Men is dus zeer terughoudend, zo al niet afwijzend, wanneer het om advies gaat. Ik ben jaren geleden zelf aan de gang gegaan met het boekje "Bewusst fasten" van de Duitse arts en psycholoog RÜdiger Dahlke, nadat ik zijn (wel in het Nederlands vertaalde) boeken De zin van ziekzijn en Ziekzijn: signalen van de ziel had gelezen. Zij geÏntegreerde kijk op gezondheid sprak mij aan en gaf voldoende vertrouwen om aan de hand van zijn vasten-aanwijzingen aan dat avontuur te beginnen. Het vereist wel zelfvertrouwen en de overtuiging dat een normaal functionerend lichaam, net als in het dierenrijk, uitstekend voor langere tijd zonder vast voedsel kan. Als u het Duits ook maar enigszins machtig bent is het genoemde boekje een absolute aanrader. Het vasten duurt een week en het lichaam verbrandt dan opgeslagen vet. Dat is een zeer aards proces, waarbij niemand het woord "zweverig" nog in de mond zal nemen. De opbouw daarna moet zorgvuldig gebeuren en biedt een unieke mogelijkheid om eetgewoontes te veranderen. Bij de eerste keer vasten is het raadzaam daarvoor vrij te nemen. Later kun je gewoon doen wat je altijd doet, inclusief (met mate) sporten. Ik verlies gemiddeld 3 kg vet (ruim 25.000 calorieËn) en 2 kg vocht (maar die komen er door zouthoudend voedsel weer snel aan). Dat gewichtsverlies kun je het beste zien als een aangename bijkomstigheid en niet als doel. Ik ben ooit met vasten begonnen omdat je er, volgens Dahlke, behalve een opgeruimd lichaam, vooral een opgeruimde geest aan overhoudt. En dat kan ik beslist beamen. Elke keer als ik teveel op mijn bord heb gekregen, ben vastgelopen, iets moet veranderen maar ik weet niet hoe, neem ik mijn toevlucht tot een vastenperiode. Daarna blijkt steeds dat er meer dan alleen vet is opgelost en kan ik met een frisse kijk op zaken weer aan de slag.

In reactie op:

mijn ervaring met de huisarts/en is dat ze er veel te weinig van weten. ze sturen je door naar een dieetiste die er ook weer niks van weet. ik had er een en die zei dat ik een maaltijd moest vervangen door modivast. als je over detoxen begint dan verwerpen ze dat meestal. of hoogstens 2 dagen. steeds krijg je te horen dat je stofwisseling daalt en dat je erna veel zwaarder wordt. en van een dieet leer je niets. je moet wel je leefstijl veranderen.

Ik raad iedereen aan het programma dokters van morgen (afgelopen dinsdagavond NPO1) te bekijken waar het vastendieet wordt besproken. Hier gaat het vooral om de opzienbaarlijke ontdekking dat kankercellen snel afsterven als ze geen voedsel toegediend krijgen. Anders dan onze normale cellen, die daar wel tegen kunnen. Het viel mij op - na periodes van stress (zoals een echtscheiding) - als ik zeer weinig eet, ik mij daarna veel energieker en gezonder voelde. Ik kon weer normaal 15 km hardlopen, terwijl ik daarvoor steeds tegen blessures opliep. Op de een of andere manier voelt je lichaam zich sterker en energieker als je gedurende langere tijd vast of weinig eet. Ik had trouwens ook al gemerkt dat ik veel beter kon sporten in de ochtend als ik nog niets had gegeten.
Reputatie 6
Badge +5

@KPvanLieshout De door u genoemde uitzending heb ik gezien en ook die, enkele dagen later, bij Pauw waar Antoinette H. ter verantwoording werd geroepen door twee artsen als zelfbenoemde vertegenwoordigers van een of ander platform dat medische berichtgeving in de media in de gaten houdt. Zij zou patiënten "valse hoop” hebben gegeven. Dat was weer zo'n typische bekrompen reactie van medici die niets anders geleerd hebben dan voor elke kwaal een medicijn voor te schrijven. Wat A.H. (helaas, maar wel handig) noodzaakte om te benadrukken, dat je voor het vasten wel eerst je huisarts moet raadplegen. Dat is alleen nodig voor medicijngebruikers en ook lastig wanneer je huisarts niets weet van vasten omdat het in de reguliere artsenopleiding niet aan bod komt. Aan vasten valt ook niets te verdienen, aan medicijngebruik heel veel.

Reageer