Consumentenbond.nl

Vegetarische producten: wat mis jij nog in het schap?

• 4 oktober 2018
  • 10 reacties
  • 817 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Vandaag is het dierendag, ook wel bekend als “eet-geen-dierendag”. Of je nu wel of geen vlees eet vandaag is natuurlijk aan jezelf. Wel zien we dat steeds meer mensen ervoor kiezen om minder of helemaal geen vlees te eten. Mede hierdoor stijgt het aanbod aan vleesvervangers. Wij bekeken en proefde drie nieuwe vleesvervangers: De ‘Knakwortel’, ‘Biefstukc’ en de ‘Boonnuggets’. Benieuwd naar het oordeel van ons panel? Lees dan het gratis artikel.

Leuk om te zien wat er allemaal op de markt wordt gebracht aan vleesvervangers. De een lijkt nog creatiever bedacht dan de ander. Of vleesvervangers eigenlijk wel op vlees moeten lijken, blijft een levendige discussie. In dit topic wordt dat uitgebreid besproken.

Van welk product zou jij graag een vegetarische variant willen?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Nou, ten eerste. Gratis artikelen zijn altijd leuk :P

Maar ik wil liever geen vegetarisch eten, Ik ben namelijk bang dat het niet meer naar normaal vlees smaakt.

Want een echte schnitzel.. Ik verwacht niet dat die hetzelfde smaakt wanneer het vegetarisch is..
Maar ik hoorde wel dat er tegenwoordig een klein beetje eten kan worden gekloont.. Dit is qua mijn mening een betere optie, Alleen dat is wel erg prijzig..

Alleen doordat friet niet vegetarisch is... Vindt ik het niet erg 😛
Reputatie 4
Badge +5
Hi @TijsZonderH,
Blij dat jij blij wordt van de gratis artikelen 😄

Ze zijn inderdaad met klonen bezig. Misschien is dat nog een interessante discussie voor een ander topic, want dat zijn eigenlijk ook dieren natuurlijk 😉

Kan me voorstellen dat het voor veel mensen wel fijn is dat er veel variatie en voor elk wat wils te verkrijgen is in de supermarkt. Erg benieuwd of iemand nog wat mist. Ik begreep dat er zelfs een vegetarische variant op filet americain is! Ook handig voor zwangere vrouwen 😁

Groet,
Celine
Reputatie 7
Eigenlijk zouden vleesvervangers qua smaak niet op vlees moeten lijken. Ik weet niet hoe anderen, ook vegetariërs en veganisten, hierover denken maar als je minder vlees gaat eten en daar vervanging voor zoekt zou dat iets moeten zijn met een heel andere smaak en textuur,.anders ga je vergelijken en de kans is groot dat je dan toch kiest voor een echte biefstuk of iets anders omdat het net niet is wat je verwacht. Ik neem als vervanging meestal een kaasschnitzel maar die past ook niet overal bij. Er zijn genoeg eiwitrijke gerechten waarbij vlees niet nodig is.
Reputatie 3
Badge +3
Ik ben wel geïnteresseerd in een vegetarische variant van een broodje aap. 😋
De Volkskrant recenseerde de 'vegetarische rookworst' van zowel Unox als de vegetarische slager, en het oordeel was vernietigend...

Oordeel per worst

Hema-worst. 260 gram, 2,25 euro

Erg vet. ‘Maar dat is juist lekker.’ Mooie knak. ‘Dit is de smaak van Nederland.’

Ambachtelijke worst van slagerij Putman in Arnhem, 4,05 euro

Veel vleessmaak. ‘Zou wat vetter mogen zijn.’ ‘Hier lust je nog wel een stukje van.’

Veganistische Roockworst van de Vegetarische Slager. 150 gram, 3,49 euro (adviesprijs)

Zurig en ‘kleiachtig’. Rechte worsten, lelijk afgewerkt. ‘Helemaal niks.’

Unox Vegetarische rookworst. 250 gram, 3,88 euro (adviesprijs)

Onaangenaam zuur. ‘Alsof er azijn in zit.’ Uiterlijk niet slecht, maar qua smaak teleurstellend. ‘Dit associeer ik niet met rookworst.’

In vergelijking daarmee vallen de plantaardige worsten bitter tegen. Strooker staat er ‘open minded’ in, benadrukt ze vooraf. Maar deze worst kan haar niet bekoren. Ze vindt die van Unox weeïg, ‘maar vooral zuur.’ ‘Alsof er azijn in zit’, beaamt slager Putman. De vegan worst van de Vegetarische Slager spuugt Strooker meteen uit. ‘Sorry hoor, maar dit is echt niet lekker.’
Van Leeuwen kraakt het velletje van de Unoxworst dat meer een vliesje is. ‘Dat knakt niet.’ Putman vindt de worst naast zuur ook ‘sponzig’. ‘Dit associeer ik niet met rookworst.’ Voor de vegan variant heeft hij geen goed woord over. Hij typeert de smaak als ‘kleiachtig’. ‘Ik eet altijd netjes mijn bord leeg. Maar niet als dit erop ligt.’

Rillingen

Keurmeester Walravens geeft beide worsten het genadeschot. De vegetarische uitvoering vindt hij een ‘worst zonder smaak’. ‘Van Unox had ik meer verwacht.’ Het exemplaar van de Vegetarische Slager geeft hem rillingen. ‘Een worst van niks.’
Reputatie 7
Men verwacht bij rookworst (die maar zelden echt wordt gerookt) een specifieke smaak, misschien is die moeilijk na te bootsen, liquid smoke is niet het zelfde als op hout gerookt, om maar iets te noemen. Het blijft kunstmatig, Als er geen smakelijke, ik neem aan dat vegetariers en veganisten ook graag lekker eten, kant en klare vervangers bestaan kun je beter wat meer peulvruchten en paddenstoelen gebruiken. Er zijn nog veel meer eiwitrijke producten die smakelijker zijn dan een nep rookworst.
Badge +8
Het is (eet geen) Dierendag! 🐮 Onlangs hebben we veganistische 'Faux Gras' geproefd. Bekijk hier wat onze proevers er van vonden.
Van welk product zou jij graag een vegetarische variant willen?
Als je vegetarisch eet, heb je helemaal niets meer met de vleeseetcultuur te maken.

Dus: geen varianten nodig.

Gewoon een andere werkelijkheid.
Reputatie 6
Badge +5
Ik ben van mening dat al die nep producten, een hoekje op de groente afdeling moeten krijgen.
Op dierendag ben ik blij dat er dieren zijn, die ik op kan eten.
Een hele kip naar binnen werken, zonder groente is een passende maaltijd voor mij op deze dag.
En vergeet niet op 18 mei plantendag te vieren.
Want planten hebben ook gevoelens.
Badge +8

:point_right: Zowel qua smaak als op het gebied van gezondheid zitten er grote verschillen tussen vegetarische hamburgers. Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond naar 16 van deze vleesvervangers. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.

Reageer