Consumentenbond.nl

Vegetarische "rookworst"

• 18 december 2018
  • 3 reacties
  • 214 Bekeken

Badge
Komt vegetarische "rookworst" iniddels een beetje in de buurt van gewone rookworst? Nou nee.

Geïnspireerd door een stukje in de Consumentengids en op https://www.consumentenbond.nl/voedingsmiddelen/geproefd-vegetarische-rookworsten , kocht ik kortgeleden een doosje "Rookworst" van het merk Garden Gourmet, in de Bonus bij Albert Heijn. In het stukje door de Bond was die er qua smaak als tweede uitgekomen. Ik houd van rookworst, maar voel me ook schuldig over vlees eten, dus als er een goed alternatief is, graag.

Wat viel dàt tegen! Deze "rookworst" heeft alleen in de vorm vaag iets met rookworst te maken, verder in niets. Er zit nauwelijks smaak aan, al helemaal geen rooksmaak, de textuur is slecht (veel te fijn en homogeen) waardoor het "mondgevoel" van geen kanten lijkt op dat bij echte rookworst, en de presentatie is, zacht gezegd, onaantrekkelijk: twee kaarsrechte rolletjes in een uniforme bruinig-rozige kleur. Het roept beelden bij me op van machines die uit twee pijpen tegelijk worstjes-spul spuiten en dat in hoog tempo in groene bakjes laten vallen. Brrr.

Als dit tot het beste hoort wat de vleesvervangende fabrikanten nu te bieden hebben, dan hebben ze nog een lange weg te gaan. De worstjes van Garden Gourmet komen nog het meest in de buurt van die zielige excuses-voor-een-rookworstje die je vindt in de goedkope tweevaks stamppotten zuurkool en boerenkool in de supermarkt, maar ook die zijn de vegetarische "worstjes" nog straatlengtes vóór. Jaren geleden kookte ik vaak met vegetarische burgers, Javaanse schijven en dergelijke. Ook beslist niet geweldig, maar toen al een stuk beter dan dit.

Dit was ééns maar niet weer. Het lijkt erop dat er een product op de markt is gebracht dat daar nog helemaal niet aan toe is. Misschien dat ik Valess nog 's probeer als dat in de aanbieding is (normaal €2,89 voor 160 gram!), maar ik twijfel. Ondertussen houd ik m'n geweten zoet met letten op één of meer Beter Leven-sterren op de verpakking van echte rookworst.

Groeten, Jaap.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Beste @J. Verhage,

Leuk dat je dit topic hebt geopend! Toevallig ben ikzelf één van de (minder) gelukkige proevers geweest in de smaaktest. Je ziet me dan ook terug in het filmpje. We hebben meerdere vegetarische rookworsten getest, en waren het er eigenlijk allemaal over eens dat ze alle vier niet echt smakelijk zijn of bij een echte rookworst in de buurt komen qua smaak. Maar er moet er dan toch een volgorde worden bepaald, dus vandaar het rijtje. 😉 Natuurlijk is smaak voor iedereen anders. Zo hebben we achteraf de restanten nog aan andere collega's laten proeven, en waren er ook mensen bij die sommige worsten wel heerlijk vonden smaken. Wellicht zit er voor jou ook nog een lekkerdere variant bij. Ik hoor het graag van je wanneer je de proef op de som hebt genomen!
Badge
Beste Monique,

dank voor je reactie.

Groeten, Jaap.
Ik houd van rookworst, maar voel me ook schuldig over vlees eten, dus als er een goed alternatief is, graag.
Als u zich schuldig voelt, houd er dan gewoon mee op.

Er zullen zich tientallen alternatieven aandienen.

Misschien vergeet u de rookworst wel helemaal. (Ik denk er zelf nooit aan, behalve nu dan even, natuurlijk).

Reageer