Consumentenbond.nl

Vermelding prijs per kilo in supermarkt verplicht stellen

• 22 november 2016
  • 9 reacties
  • 532 Bekeken

Vaak hanteren winkeliers verschillende prijseenheden voor een zelfde soort produkt. Bij voorbeeld bij de groentezaak wordt de prijs van gewone tomaten per kilo aangegeven, de trostomaten per pond en de 'luxe' soorten per ons. Wil je vergelijken dan moet de gaan rekenen. Ook in supermarkten (bv. AH) wordt het kiloprijs van vlees en vis soms aangegeven en meestal niet . Zo wordt vergelijken met concurrent moeilijk. Zou de vermelding van de kiloprijs niet verplicht moeten worden?

9 reacties

Reputatie 7
Ik dacht dat de kiloprijs altijd werd vermeld, behalve op de markt, daar is het niet altijd even duidelijk.
Reputatie 7
Badge +7
Ik dacht dat de kiloprijs altijd werd vermeld, behalve op de markt, daar is het niet altijd even duidelijk.
Klopt @Mevrouw Jones, voor een hoop producten is dit inderdaad verplicht. Hier vind je welke producten uitgesloten zijn van deze wetgeving.
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad alles per kg. vermelden. Soms staat ook het ene in gram of kg. en het andere in ml. of l., bijvoorbeeld bij sauzen. Maar juist om verwarring te zaaien en mensen iets te laten kopen waar meer op verdiend wordt terwijl de suggestie gewekt wordt dat zij iets goedkoops kopen wordt dit bewust gedaan. De meeste mensen kijken niet eens naar de hoeveelheid die er, vaak klein, bij vermeld staat. Zo lijkt onbewust 3,95 voor 500 g. goedkoper dan 5,95 voor een kg. Je ziet vak bij elkaar 3,95 en 5,95 staan en zonder het allemaal te gaan bestuderen lijkt de 3,95 de voordeligste keuze. In de drukte, haast of nadenken over allerlei andere boodschappen en zaken wordt zo'n beslissing snel gemaakt.
Als de kassa maar zo veel mogelijk rinkelt, want daar draait het allemaal om. 🤔
Reputatie 7
Zijn de mensen dan echt zo dom? Ik dacht dat iedereen wel wist dat een grootverpakking naar verhouding voordeliger is,
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Het gaat ook om allerlei losse producten hè, zoals groenten en fruit.
En inderdaad zijn grote verpakkingen relatief veel voordeliger, maar veel mensen kiezen toch voor de kleine omdat de prijs lager is. Ja, het is onlogisch en niet handig, maar blijkbaar hebben zij, mogelijk onbewust, het idee dat hun portemonnee zo'n grote verpakking niet toelaat. Bij diervoeder zie je dat ook heel sterk. Veel mensen kopen steeds opnieuw kleine pakjes in de winkel, terwijl je via bepaalde sites hetzelfde of veel beter voer veel goedkoper kunt bestellen, vooral wanneer je dan voor een grote zak kiest. De prijs kan dan zo maar de helft of zelfs maar een derde per kg. zijn.
Reputatie 7
Voor alleenstaanden zijn grote verpakkingen niet altijd voordelig, tenzij je een grote vriezer hebt. Ook aanbiedingen van bijv. twee zakken boerenkool voor de prijs van één zijn dat niet. Als ik zie wat een vrijgezelle vriendin soms weggooit schrik ik me een ongeluk. Op de markt kan ik elke hoeveelheid groenten en fruit krijgen die ik wil hebben, heel handig want ik maak regelmatig iets met gemengde groenten en dan heb ik liever een handje boontjes dan een pond, mijn vriezer is niet van elastiek, drie rode puntpaprika's in plaats van dat eeuwige stoplicht van de supermarkt en twee wortelen in plaats van een hele bos peen. Op de markt is de prijs voor zo'n kleine hoeveelheid naar verhouding niet hoger dan de kiloprijs, in ieder geval niet bij mijn groentenjuwelier.
Reputatie 7
Badge +4
Eten weggooien doen wij nooit. Of er moet echt iets vergeten zijn wat beschimmeld ergens achter of onder te voorschijn komt. Ik vind het een zonde om eten weg te gooien. Dan kun je nog beter je geld rechtstreeks in de kliko gooien, dat bespaart boodschappen doen en er mee sjouwen, het opbergen, het schoonmaken, koken enz. 🤔 Als die vrijgezelle vriendin eten weggooit ligt dat echt aan haar, want dat is onnodig. Maar ik ken ook echtparen die een bloemkool half gebruiken en de rest weggooien. "Omdat zij geen zin hebben om 2 keer achter elkaar bloemkool te eten"... Je kunt het dan prima een aantal dagen later weer eten of op een andere manier klaarmaken, bijvoorbeeld bakken met kerrie. Of er soep van maken, of het in een gemengde groente verwerken, of als rauwkost, enz. Overigens doen enorm veel mensen het en wereldwijd wordt door consumenten, restaurants en supermarkten zelfs net zo veel voedsel weggegooid als opgegeten... Onvoorstelbaar. 😣
Ieder restje kun je heel eenvoudig in een volgende maaltijd gebruiken of even opwarmen als extraatje bij een lunch of warme maaltijd. Brood kun je maandenlang in de vriezer bewaren, net als veel andere producten.
Reputatie 7
Dat weet jij, dat weet ik maar ik zou niet graag de mensen de kost geven die geen benul hebben van wat ze nodig hebben en die een kar volgooien met dingen die ze niet langer dan twee of drie dagen kunnen bewaren. Wat ik ook belachelijk vind, misschien is er een topic over, is de t.h.t. datum op producten die een mensenleven lang goed blijven, rijst bijv., pasta, bloem (behalve zelfrijzend bakmeel, de gist werkt uit) Zolang het goed bewaard wordt en er geen klander of meelworm inzit kun je het jaren bewaren. Ik vraag me af wanneer een of andere malloot bedenkt dat er op WC papier en ondergoed een houdbaarheidsdatum moet komen.
Ik vraag me af wanneer een of andere malloot bedenkt dat er op WC papier en ondergoed een houdbaarheidsdatum moet komen.

Dat is non-food maar ik het kader van "rules are rules that must be obeyed at all times" staat er wel een THT op keukenzout.

Reageer