Consumentenbond.nl

Verspakketten: waar voor je geld?

• 13 december 2019
  • 31 reacties
  • 4913 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1519 reacties

Wanneer je zin hebt in een maaltijd met verse groenten, maar niet alle losse ingrediënten wilt verzamelen dan kan een verspakket erg handig zijn. Diverse supermarkten bieden deze pakketten aan, wij onderzochten hoe gezond ze zijn en welke supermarkt het meeste waar biedt voor je geld.

Het merendeel van de door ons onderzochte pakketten doorstond onze test met een voldoende. Jumbo's verspakketten scoren het beste, met gemiddeld een 6,6. Lidl en Plus blijven wat achter met een 6. Opvallend is dat zowel het gezondste (kruidige couscous) als het minst gezonde (Mexicaanse wraps) van de Lidl komen. Benieuwd geworden naar de testresultaten? Bekijk dan dit gratis artikel uit de Gezondgids van december.

Koop jij wel eens verspakketten? En bevallen die? Praat mee!

31 reacties

Die pakketten bevallen uitstekend. Waar ik anders gedwongen was van allerlei groenten een complete verpakking te kopen heb ik nu precies wat ik nodig heb en is het vers en niet voorgesneden. Ik zie wel dat jullie in de beoordeling het (voor mij) belangrijkste criterium overgeslagen hebben en dat is of het een beetje te hachelen is. Anderzijds volg ik zelden de exacte voorschriften en dan is het resultaat voor iedereen wellicht anders.  Ik kan de burrito's en de Thaise groene curry van AH van harte aanbevelen.

Trap er niet in!

Deze pakketten hebben slechts één doel: nieuwe afzet genereren bij luie kapitaalkrachtige consumenten.

Koop gewoon verse groenten en ga vervolgens uit van wat je in huis hebt.

@Léonz Man, man, wat laat jij je kennen. Niet dat je er ook maar iets van begrepen hebt, want dan had je gezien dat zo'n pakket sowieso voornamelijk uit genoemde verse groenten bestaat. Maar ook moeten mensen die dat kopen wel lui zijn. Je moet alles zelf snijden dus wat is het verschil in werk met losse producten? Inderdaad geen. 

Natuurlijk had ik het wel begrepen, heer Deen, want de "Verspakketten” staan in de Lidl folder van -ik meen- de volgende week. Had u mij eigenlijk wel begrepen?

De luiheid bestaat in het overlaten van fundamentele keuzes aan bedrijven met commerciële belangen. Beslis zelf wat je wil en moet eten. Als je dan ziet wat "men” in die pakketten stopt: “Groentebouillon blokje”. Te gek voor woorden.

Trap er toch niet in.

Net zat er nog te weinig verse groenten in maar nu een bouillonblokje des aanstoots, alsof het puur vergif is. Wat zullen we vandaag eens eten is sowieso al geen “fundamentele” keuze maar een dagelijks dingetje en die pakketten zijn gewoon een leuke optie. Verder heb ik er enkel probleem als andere mensen andere keuzes maken, zou je ook eens moeten proberen.

Net zat er nog te weinig verse groenten in

Wie heeft dat gezegd?

Net zat er nog te weinig verse groenten in

Wie heeft dat gezegd?

Je geeft aan “Koop gewoon verse groenten”, blijkbaar koop je dus geen verse groenten als je zo'n pakket aanschaft en dat vind ik een tikje misleidend en ook contraproductief. Ik denk juist dat er zat mensen rondlopen die best een beetje stimulatie en hulp kunnen gebruiken bij het koken met meer verse ingrediënten en daar passen die pakketten juist prima bij.

Stap 1: Laat die Verspakketten liggen waar ze thuis horen: in de supermarkt.

Stap 2: Koop gewoon verse groenten. Je ziet en voelt dan ook precies wat je koopt.

Zo heb ik het bedoeld en niet anders.

Reputatie 7
Badge +4

ik zal wel gek zijn, maar een Verspakket, de naam zegt het immers al, is toch ook vers?? Het enige verschil is dat knijpen, maar dan weet ik wie al die groente bij ons in de super kapot knijpt! :wink:

Misschien moet je iedereen zijn eigen keus laten, anders wordt het leven zo saai en eenzaam….

Misschien moet je iedereen zijn eigen keus laten, anders wordt het leven zo saai en eenzaam….

Dat spreekt vanzelf.

Reputatie 7
Badge +4

Dat spreekt vanzelf.

waarom doe je dat dan niet? lees even je eigen reacties terug

Reputatie 7
Badge +7

Als je echt goed en gezond eten wil, zijn er zat adviezen, ook kookboeken zat en vol recepten. Maar je moet er toch ook wel wat verstand van hebben en niet ieder is als kok of keukenprinses geboren. Er komt nog veel meer bij kijken. Sowieso moet je er zin in hebben. Wij willen best wel eens wat proberen, maar je hebt niet elke dag zin uren in de keuken te staan. En als verdediging zal wel aangedragen worden dat dat niet hoeft, maar niemand maakt me wijs dat je in luttele minuten klaar bent. Dus dan komen we gelijk naast de zin aan de tijd. Je moet er dus ook tijd voor hebben. En ook al ben je gepensioneerd en heb je (zogenaamd) niets te doen, wij hebben het helaas druk zat. En niet alles doe je daar zelf aan, c.q. ben je daar schuldig aan, er zijn dingen buiten je wil die je moet doen en moet je lange tijden elders blijven, dan blijft er weinig tijd voor “Uitgebreid en vers” koken over. Dan zijn kant en klaar maaltijden soms erg handig, en dan niet voor elke dag, maar voor wanneer het uitkomt. Vervolgens worden die maaltijden steeds beter. De verspakketten zijn weer een verbetering van andere kant en klaar maaltijden, de drievaks maaltijden, de diepvriesmaaltijden enz.. En je bent er zelf bij als je zoiets koopt. Zoekt het goede uit en laat liggen wat je niet lekker vind. Maar ik ben wel blij met de variatie, verse groenten, allemaal vers spul kopen en dan zelf alles koken en klaarmaken prima, maar ook de verspakketten en kant en klaar maaltijden , wanneer dat nodig en nuttig is. …… Maar ieder moet doen wat hij/zij zelf wil,  en respecteert elkaar. Groet Leo.

Het is uiteraard nooit verplicht om verstandige adviezen op te volgen.

Dat weet u toch ook wel?

Hallo Leo,

Door rustig en “tijdrovend” te koken creëer je juist tijd!

In China kent men het spreekwoord “Als je haast hebt, ga dan langzamer lopen".

Reputatie 7
Badge +4

Dat weet u toch ook wel?

eenzaam aan de top, hè!?

Reputatie 5
Badge +4

Dat weet u toch ook wel?

Ik vind je advies helemaal niet verstandig, maar ronduit dwingend, vooringenomen en beledigend met o.a. je woorden ‘lui en kapitaalkrachtig’. 

Prima!

Mogen we dan nu weer daadwerkelijk over die pakketten praten? Ik heb er een aantal van de Appie geprobeerd en die vond ik ronduit smakelijk. Hoe zijn de ervaringen bij bv de Lidl?

Overigens vond ik dit nog https://www.businessinsider.nl/verspakket-jumbo-albert-heijn-kosten/ over de kosten.

Reputatie 7
Badge +7

Mogen we dan nu weer daadwerkelijk over die pakketten praten? Ik heb er een aantal van de Appie geprobeerd en die vond ik ronduit smakelijk. Hoe zijn de ervaringen bij bv de Lidl?

Graag! 😉

Reputatie 6
Badge +5

Foto van een verspakket dat ik ooit in de supermarkt maakte.

De bond heeft zojuist een objectief onderzoek naar verschillende pakketten gepubliceerd. Data, cijfers, feiten en conclusies. Ik neem aan dat je het gelezen hebt. Wat is nu je punt, want deze foto lijkt absoluut niet op wat ik koop.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb een aantal verspakketten genuttigd maar verre van allen. Dus echt goed vergelijken kan ik niet en ik voel me ook geen kenner. Maar ik heb me er wel in verdiept.

Een verspakket is een samengesteld pakket met daarin verse ingrediënten voor een snelle en gezonde maaltijd voor 1, 2 of 4 personen. Het is dus vooral gemakkelijk bij het kiezen wat moeten we nu weer eten. Maar echt makkelijk in totaliteit, in klaar maken, is het ook weer niet. Je hebt er nog wel wat werk aan en je moet heel vaak nog ingrediënten toevoegen.

Zoals @A. Deen  stelt is er nu een onderzoek van de CB over verspakketten. Ik heb het nog niet gezien, of overheen gekeken, staat het in de gewone of gezondheidsgids?

De maaltijdbox.org heeft een soort top 10 samengsteld: Italiaanse lasagne verspakket voor €4,69 (Albert Heijn), Maaltijdpakket Thaise Rode Curry voor €3,51 (Jumbo), Indiase curry madras maaltijdpakket voor €4,69 (PLUS), Verspakket erwtensoep voor €2,79 (Coop), Verspakket Gado Gado voor €4,65 (Deen), Marokkaanse couscous verspakket voor €4,69 (Albert Heijn),Verspakket Thaise groene curry voor €4,59 (Hoogvliet).Maaltijdpakket Mexicaanse Burrito voor €3,36 (Jumbo), Indiase tandoori wrap voor €5,13 (PLUS) en Verspakket tomatensoep voor €3,39 (Coop). Maar of dit alles objectief is weet ik niet.

In diverse forums en voedselorganisaties worden ook nadelen genoemd: Niet alle ingrediënten worden meegeleverd, Minder keuze in recepten dan vakmaaltijden of  een maaltijdbox, Recepten zijn summier, en minder uitgebreid, Er bestaat geen abonnement, je moet de pakketten zelf kopen in de winkel. Laten bezorgen kan natuurlijk wel. Groeten Leo.

De Verspakketten zijn duidelijk gericht op de liefhebbers.

En die zijn er wel degelijk, heb ik de indruk.

Er is een markt voor!

@L.J.F. de Ruiter er staat een linkje in het eerste artikel van deze topic, helemaal bovenin.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @A. Deen , het is uit de gezondgids, die heb ik zelf niet, maar ga het nu via de link lezen. Dank, groet Leo.

Reageer