Consumentenbond.nl

Verwarrende Vinkjes definitief van de verpakking!

• 20 oktober 2016
  • 10 reacties
  • 192 Bekeken

Reputatie 1
De Vinkjes verdwijnen gelukkig! Het alternatief van Minister Schippers is een app. Wij vinden dat er wel een alternatief moet komen, maar gewoon op de voorkant van de verpakking.

Stelling: 'Een app is veel te onhandig en geen goed alternatief voor het Vinkje'.

10 reacties

Goedemiddag beste lezer,

De voedingswaarde van alles wat wij nuttigen is niet transparant. Het groene en blauwe vinkje voldeden niet aan de verwachtingen. Er is behoefte aan een methodiek dat de consument, maar ook de verstrekker(bijvoorbeeld een zorginstelling) en de producent op een snelle manier kan zien dat er een verantwoorde maaltijd wordt genuttigd/aangeboden/geproduceerd. Afgelopen jaren heeft Karel Laheij hard gewerkt aan een oplossing die voor alle doelgroepen de transparantie geeft. Ik kan hem van harte aanbevelen: www.voedingswaardecheck.nl . De minister wil transparantie voor de consument middels een app, de consumentenbond wil het op de verpakking. Laat de producent de waarde 'met sterren'

op hun verpakking drukken en daarnaast een app om direct te toetsen of daar waar geen sterren op staan te zien wat de voedingswaarde is.

Ik wens de consumentenbond veel succes en ben andermaal groot voorstander van transparantie. Weet wat je eet!

Anton François
Waarom niet gewoon stoplichtkleuren! Voor iedereen duidelijk en niet de hele bevolking gebruikt apps! Ook daar moet bij stilgestaan worden.
De verpakking moet een snelle verantwoorde keuze mogelijk maken. Dus dat Britse stoplichtensysteem maakt een votte keuze voor nog gezonde mensen mogelijk. Voor bv diabetici en mensen met hoge bloeddruk en andere risicogevallen die meer willen weten over de samenstelling van een product zal een app de oplossing kunnen zijn. Deze mensen zullen er meer moeite voor willen doen om te weten te komen of een product wel goed voor hen is. Een goede app die bv via een barcode scan input krijgt over een product kan ter plekke de juiste keuze voor de koper mogelijk maken.

Dus een goede app kan zeker helpen.
kreeg als "oudere"l x p. dag een vit.d-tabletje voorgeschreven.W.s. omdat ouderen te weinig buiten komen en dat geldt inderdaad voor mij wel
geen app svp.wel voorgaande ideeen lijken me juist en te volgen voor iemand die -nog- niet met apps werkt.
Het moeten raadplegen van je telefoon, vooropgesteld dat je die hebt en beschikt over databundel, is gewoon veel te ingewikkeld. Niet iedereen is hoogbegaafd. Veelal is de doelgroep waar overgewichtproblemen zitten wat minder geschoold. Maar de betekenis van een stoplicht kennen we allemaal. Vandaar ook een vurig pleidooi voor het Britse systeem, zodat het voor iedereen direct duidelijk is. Dit gaat een enorme besparing opleveren in de gezondheidszorg. Bij voorbaat hartelijke dank
De mensen die meer informatie nodig hebben, zoals diabetici, zijn vaak juist ouderen en een flink deel daarvan loopt niet de hele dag met een mobieltje op zak.Die app zal vooral gebruikt worden door jongere (en gemiddeld gezondere) mensen en schiet dus zijn doel voorbij.Zelf heb ik een nierprobleem en moet dus goed opletten hoeveel natrium in alles zit. Een duidelijk vignet (stoplichtkleuren zijn het duidelijkst en bovendien internationaal) op de voorkant en gedetailleerde informatie op de achterkant lijkt mij prima. Alles waar geen gedetailleerde info op staat, koop ik niet.Ik erger me wel aan het misbruik dat fabrikanten/supermarkten maken van de regel dat op ambachtelijke producten geen voedingsinformatie hoeft te staan. Er worden heel veel zogenaamd ambachtelijke voedingsmiddelen verkocht - waarvan de verpakking suggereert dat het ambachtelijk zou zijn, zoals koekjes die gewoon uit de fabriek komen - en waar geen informatie over voedingswaarden, zout etc. op staat.
Stoplichten systeem lijkt mij een prima oplossing. Alstublieft geen app. Niet iedereen heeft een smartphone. En ik wil niet in de winkel iedere keer mijn telefoon moeten pakken. Ik wil het graag in een opslag op de verpakking zien.
Op zich is een app goed als je een smartphone gebruiker bent! maar natuurlijk onvoldoende.

Als die app er toch komt zou je meer info moeten krijgen als je meerdere opties benut.

BV via de barcodescan (wat al op het product staat) of via een Quick scan op het product

Het moet ook kunnen BV gaan via de scanpaal in de winkels waar je een product mee scant via de barcode (zoals je het ook in een Albert Hein kan gebruiken om de prijs te achterhalen) of voor de bedrijven via een scanapparaat.

Op deze manier kunnen mensen met of zonder een smartphone, gezondheidsinstellingen, restaurants enz, gebruik maken van een scanner/scanpalen en op een desbetreffende computer/smartphone app uitlezen wat er in een goed onderbouwde centrale database komt!?

Deze database moet uiteraard door meerdere partijen worden ingevuld!?

Om te beginnen het bedrijf wat het product maakt, zij moeten hier alle ingrediënten en in zijn hoeveelheid in beschrijven, hierin moet je de ruimte laten voor andere partijen om hun visie/onderzoeken enz in de database weer te kunnen geven! zoals bv het voedingscentrum, foodwatch, jullie de consumentenbond en andere belangrijke onafhankelijke partijen!?

Uiteraard is een stoplichtsysteem op het product veel directer en overzichtelijker voor de consument maar dit kan je of moet je combineren met de app/scanpaal/computer/Quick scan/barcode!?

Ik zelf zou er zeker gebruik van maken als er centraal informatie gevonden kan worden via een van deze manieren of meerdere!! ondanks mijn gezonde verstand en mijn kennis van meerdere producten door hier en daar wat onderzoek te doen is het toch fijn als ik het extra kan opzoeken daar waar ik een product wil/koop !!

Kort om, veel mensen beschikken over een smartphone maar velen ook niet! ( de ouderen onder ons en zoals hierboven al is genoemd) anders is via een scanpaal/computer/scanapparaat in de winkel of bedrijven! zo kan je toch aardig te weten komen wat er in je product zit !?

ik betaal niet hoor belastingdienst/schippers....... ;-))

gr Marcellino
Prima dat de vinkjes stoppen. Waren erg verwarrend, zoniet misleidend. En droegen allerminst bij tot het maken van een goede keuze vanuit gezondheidsoptiek.

Niet aan een app beginnen! Dat is een schijnbeweging. En niet doortastend genoeg. Typisch vanuit de VVD-gedachte ontsproten. Minister Schippers ontpopt zich meer en meer als beschermer van industriebelangen, terwijl het belang voor de volksgezondheid haar topprioriteit moet zijn.

Gewoon OP het levensmiddel gaan etiketteren. Met een stoplichtsysteem voor tenminste vet, suiker, zout. De criteria hiervoor kunnen relatief eenvoudig afgeregeld worden op percentages van de maximaal aanbevolen dagelijkse inname.

Maar ik vrees dat de levensmiddelenindustrie (FNLI) ook hierover weer ontzettend tijd zal gaan rekken. Maar hoezo? De productie van gezonde (re) levensmiddelen is nu juist een uitdaging waarbij het Nederlandse bedrijfsleven internationaal een voortrekkersrol kan vervullen.

Reageer