Vis met of zonder huid wegen bij de visboer

• 16 May 2021
  • 14 reacties
  • 215 Bekeken

Ik koop regelmatig zalm voor mijn sushi bij de visboer en vraag om een helft van de vis, zonder huid. Ik heb gemerkt dat diverse personeelsleden op verschillende manier mij laten afrekenen: de ene weegt de vis met de huid en laat me dus brutto gewicht afrekenen en een ander fileert deze eerst en laat mij netto gewicht afrekenen.

Wat is een correcte manier om mijn zalmfilet af te rekenen - brutto of netto?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

hier is nog net geen wetgeving voor, dus dat bepaalt de verkoper zelf. 

en ik gok dat de visboer de prijs in de vitrine heeft genoemd voor zalm met huid. 

Het valt nog mee. Mijn eega kwam thuis van de markt en vertelde dat de visboer zonder mededeling  de hele vis woog, nog voor het verwijderen van ingewanden. De kiloprijs was aantrekkelijk, maar de hoeveelheid eten op ons bord stelde niet veel voor.

hier is nog net geen wetgeving voor, dus dat bepaalt de verkoper zelf. 

en ik gok dat de visboer de prijs in de vitrine heeft genoemd voor zalm met huid. 

Hij heeft niet eens de prijskaartjes in zijn vitrine! Het is altijd een verrassing wat ik ervoor moet betalen. 

Ik zie het in de supermarkt ook wel eens, dat iemand alvast het overtollige van de groente af haalt.
Dan is het gewicht wat lager.
Mag je dat doen?

Reputatie 4
Badge +4

Nee u wordt niet opgelicht. De visboer koopt de vis met huid en al voor een prijs per kilo. Hij betaalt dus bijvoorbeeld voor een zalm met huid van 2 kilo 10 euro. Dus zijn inkoop is 5 euro per kilo.

Als u de zalm zonder huis afrekent zit hij met een door hem betaalde huid die dus niets oplevert.

Ik koop oude kaas die de kaasboer voor mij in plakken snijdt. Hij weegt wat ik wil en haalt dan pas de korst eraf op mijn verzoek. Wel zo eerlijk want anders verdient hij veel minder.

Als je bij de ene medewerker een andere prijs betaalt dan bij een andere is er toch iets mis hoor!
Maar je zou er iets van kunnen zeggen. In het ergste geval verlies je een vriend aan de visboer, maar of dat erg is als hij jou meer rekent dan een ander?

sowieso is het zo dat je zalm (en andere vis) “op de huid” kan bakken (in plaats van door de sushi te doen). Dus het is ook weer niet zo dat die huid a priori ‘afval’ is. Dus ik zou eerde zeggen dat u mazzel heeft bij diegene die zonder huid weegt dan andersom.

Laat ik iets voorop stellen.

Ik denk niet dat onze kaas- en visboeren zich staande kunnen houden dankzij aardige mensen die de korstjes van hun kaas en de huid van hun vis afrekenen. 

Mijn vraag is ook daarom niet als ethisch bedoeld. En zeker niet als verzoek om een visrecept.

Ik vraag mij gewoon af of hier wettelijk iets voor geregeld is.

Wanneer ik zalm op de huid koop, vind ik het niet meer dan logisch dat ik daarvoor ook betaal. Maar waarom zou ik betalen voor iets waar ik niet om had gevraagd en wat ik ook niet meekrijg? Er worden ook stukjes zalmfilet verkocht. Bij het afrekenen zegt de visboer toch ook niet: "Wacht, ik zoek nog een stukje vel erbij om mee te wegen"?! 

Reputatie 7
Badge +4

nogmaals, de prijs wordt bepaalt op wat er in de vitrine ligt, in jouw geval is dat zalm op de huid. dat koop je en hoe je het de winkel mee uit neemt is aan jou. feitelijk zou het zelfs duurder kunnen worden als je zalm op de huid laat fileren, het kost de visboer immers tijd. 

Reputatie 5
Badge +4

Hier zetten ze het er netjes bij (=voorbeeld)

http://www.hetviskraam.be/webshop/nl/product/verse-vis/zeebaars/71

Maat: 0,8-1,2 kg per stuk. Deze vis wordt bruto gewogen en na weging naar uw wens versneden. Het netto gewicht van het visvlees bedraagt tussen de 35 en 40% van het bruto gewicht. De prijs is per kg bruto vis.

Wanneer ik zalm op de huid koop, vind ik het niet meer dan logisch dat ik daarvoor ook betaal. Maar waarom zou ik betalen voor iets waar ik niet om had gevraagd en wat ik ook niet meekrijg? Er worden ook stukjes zalmfilet verkocht. Bij het afrekenen zegt de visboer toch ook niet: "Wacht, ik zoek nog een stukje vel erbij om mee te wegen"?! 

Zalmfilet is maar een stukje van de vis, zonder graten of huid….  ik heb het ook nog nooit aangeboden gezien met graten en huid want dan heet het geen filet maar bijvoorbeeld een moot vis.

https://www.google.com/search?client=opera&q=zalmfilet+definitie&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Dat zit in de naam verwerkt, filet, je koopt een stukje vis, niet de hele vis of een moot (met vel), dus het stukje vel erbij zoeken om mee te wegen is geen correcte weergave van wat een stukje filet is/hoort te zijn en imho daarmee geen goed argument in dit verhaal. 

Reputatie 7
Badge +4

hier kun je zelf aangeven of je zal met/zonder huid wilt, en 3 keer raden, zonder huid is duurder ;-)

Zalm - Schmidt Zeevis Webwinkel

Reputatie 4
Badge +4

@MuffinNL 

U betaalt toch ook voor de schil van een sinaassppel of banaan. Of de verpakking van melk of vleeswaren.

Dus ook voor de huid van vis. Het is al een service dat ze gratis de huid eraf willen halen. Moeten we hier serieus een wet voor maken? Dit is toch vanuit commercieel oogpunt gezien logisch. Het is handel geen liefdadigheid.

Nogmaals: het ging er om dat verschillende personeelsleden verschillende prijzen rekenden.
OP had het uiteraard daar bij moeten laten en niet eens moeten vertellen waar het over ging. Zo van:

"Hoi. Ik kom regelmatig in een bepaalde zaak om dingen te kopen. Ik merk dat de dingen die ik koop bij het ene personeelslid duurder zijn dan bij het andere. Wat zouden jullie daarvan vinden?”

BTW: Later heeft Muffin zelf zijn vraag afgezwakt.

Reputatie 7
Badge +4

goed, al het andere is al behandeld. 

Dan de vraag aan de TS wat het antwoord was toen hij dat verschil in wegen door het personeel voorlegde aan de visboer, want ik neem aan dat die het het beste weet en dat de visboer de eerste is waar je dat aan vraagt.

De wetgeving is wat er op het kaartje in de vitrine staat, nogmaals ;-) 

Reageer