Consumentenbond.nl

Vitaminetekort aanvullen met betere voeding of met een supplement?

Volgens de supplementenindustrie krijgen we via onze gewone voeding te weinig vitaminen en mineralen binnen. Een verkooppraatje? Ja, maar wel met een kern van waarheid. Hoe zit dat? Kom erachter in het gratis artikel uit onze minigids Vitaminen.

Vul jij een tekort aan met betere voeding of met een supplement? Geef je reactie.

19 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Ik heb het gevoel dat vitamine pillen zijn wat pokon is voor planten; kunstmest.
Wie let er nu beter op mijn gezondheid, het RIVM of mijn huisarts?

Ik ben nogal verbaasd over het feit, dat de traditionele wasmachinetester die altijd met feiten kon berichten, de Consumentenbond, zich steeds vaker onder het legioen van de voedingsadviseurs gaat begeven, alhoewel ik daarbij wel véél citaten van andere organisaties zie, die voor werkelijk geïnteresseerden al bekend zouden moeten zijn. Ik voorzie daardoor eerder een toenemende inflatie en vervlakking qua interesse aan een never-ending-thema.

Over vitamines, mineraalstoffen enz. maak ik me helemaal geen zorgen. Ik eet doorsnee-gezond volgens de geldende voedingstabellen, vermijd teveel fout vet en suikers en drink voornamelijk water. De huisarts ... ziet mij slechts 1x per jaar, wanneer ik vrijwillig een zeer uitgebreid bloedonderzoek laat doen (basisverzekering) en eventuele gebreken vanuit het laboratorium meteen zouden kunnen opvallen. Het is mijn jaarlijkse APK-keuring.

(Chronisch) zieken staan m.i. sowieso voortdurend onder contr​​ôle en krijgen de ontbrekende en noodzakelijke supplementen 'gratis' en doelgericht wel voorgeschreven.

Ik onthoud mij daarom van stemming in de poll ... !
Badge
Ik let (vooral de laatste jaren) ook altijd goed op wat ik eet en drink. Kom dagelijks makkelijk aan de 250 gram voorgeschreven groente, eet genoeg fruit en andere gezonde dingen. Toch zijn mijn ijzerwaarden en B12 structureel te laag of aan de lage kant. Mijn lichaam neemt de ijzer en B12 niet goed op. Daarom is het voor mij wel echt noodzakelijk om hier dagelijks een aanvulling in te nemen.

Ik heb meerdere soorten geprobeerd, maar mijn bloedwaarden bleven laag. Sinds kort heb ik hele goede tabletten gevonden, zonder slechte toevoegingen. Ze zijn iets duurder, maar hierdoor blijven mijn bloedwaarden goed op pijl.

Het geldt dus niet voor iedereen dat je alleen met voeding goed zit. Elk lichaam is anders. Soms moet je naast gezonde voeding toch nog iets extra's hebben.
Ik herinner me aan één van de zondagse radio-columns van de natuurgenezer Jacob Huibers uit Amerongen: "Niets helpt en het kost ook niets"

Leuk om eens te lezen: HIER

Ik heb het gevoel dat vitamine pillen zijn wat pokon is voor planten; kunstmest.

Geplaatst door Jan H. op Jun 7, 2017.

Probeer eens je kamerplant met koemest te bemesten.
Reputatie 3
Badge +3

Wie let er nu beter op mijn gezondheid, het RIVM of mijn huisarts?

Ik ben nogal verbaasd over het feit, dat de traditionele wasmachinetester die altijd met feiten kon berichten, de Consumentenbond, zich steeds vaker onder het legioen van de voedingsadviseurs gaat begeven, alhoewel ik daarbij wel véél citaten van andere organisaties zie, die voor werkelijk geïnteresseerden al bekend zouden moeten zijn. Ik voorzie daardoor eerder een toenemende inflatie en vervlakking qua interesse aan een never-ending-thema.

Over vitamines, mineraalstoffen enz. maak ik me helemaal geen zorgen. Ik eet doorsnee-gezond volgens de geldende voedingstabellen, vermijd teveel fout vet en suikers en drink voornamelijk water. De huisarts ... ziet mij slechts 1x per jaar, wanneer ik vrijwillig een zeer uitgebreid bloedonderzoek laat doen (basisverzekering) en eventuele gebreken vanuit het laboratorium meteen zouden kunnen opvallen. Het is mijn jaarlijkse APK-keuring.

(Chronisch) zieken staan m.i. sowieso voortdurend onder contr​​ôle en krijgen de ontbrekende en noodzakelijke supplementen 'gratis' en doelgericht wel voorgeschreven.

Ik onthoud mij daarom van stemming in de poll ... !

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jun 7, 2017.
Reputatie 3
Badge +3
Beste H.G.van Rheenen, even een kleine correctie op uw bericht. Ik ben een van de chronische patienten en kan u verzekeren dat mijn medicijnen om de bliksem NIET gratis zijn, althans niet allen. Ik gebruik een medicijn wat vroeger in het pakket zat en er nu is uit gehaald. Ik moet daarvoor bij de reguliere apotheek €60.= per kwartaal voor betalen, omdat deze niet meer in het pakket zitten vallen deze ook buiten de eigen bijdragen. Dus probeer niet te generaliseren want er zijn altijd dingen die buiten de boot vallen.

Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 3
Badge +3
Beste H.G.van Rheenen, even een kleine correctie op uw bericht. Ik ben een van de chronische patienten en kan u verzekeren dat mijn medicijnen om de bliksem niet gratis zijn, althans niet allen. Ik gebruik een medicijn wat vroeger in het pakket zat en er nu is uit gehaald. Ik moet daarvoor bij de reguliere apotheek €60.= per kwartaal voor betalen, omdat deze niet meer in het pakket zitten vallen deze ook buiten de eigen bijdragen. Dus probeer niet te generaliseren want er zijn altijd dingen die buiten de boot vallen.

@D. Zwart

Mijn relaas is uiteindelijk eerder een verdekte tip, om juist voor chrónisch zieken, die op eigen rekening supplementen kopen eens met de behandelende arts te gaan praten om extra vitaminen op recept te kunnen krijgen. Niet de multi-supplementen van Kruidvat, maar de hogere doseringen zijn doorgaans 'gratis' via de basisverzekering.
Reputatie 3
Badge +3
Beste H.G.van Rheenen, toch nog wel even een reactie namelijk vitaminen zijn al een paar jaren uit het ZF pakket, maar ik moet wel een aantal medicijnen (die ik nodig heb) zelf betalen.De aardige mevr.Schippers heeft het pakket flink gesnoeid met als gevolg betalen en supplementen kunnen door de huisarts voor geschreven worden.Leuke bijkomstigheid is dat het geen wat ik bij de apotheek haalt en betaald niet binnen het eigen risico vallen,dus zoveel rozengeur is er in Nederland. Het is echt om te huilen, maar begrijpt daarom wel dat mensen die dure medicijnen nodig hebben voor bijv. kanker deze nu wat makkelijker kunnen krijgen, en als ik daar op deze manier bij kan helpen,heb ik daar geen probleem mee.Dit wilde ik nog wel even kwijt, voor ik het vergeet, wanneer een arts medische noodzaak op het recept schrijft helpt dat zeker.

Reputatie 6
Badge +5
@HG. van Rheenen

Dank voor uw info over de bloedtest. Dat was mij niet bekend, maar ik zal er mijn huisarts (bij mjn eveneens zeldzame bezoeken) naar vragen.

Bent u ook benieuwd naar de werkelijke kosten van de "vergrijzing". Tot nu toe heb ik nergens cijfers kunnen ontdekken. Wel een opmerkelijk medisch verdienmodel in een artikel van de Volkskrant deze week nav een RIVM-rapport.

Vroeger stierven mensen gewoon door ouderdom, maar nu blijkt dat door kanker te zijn. Vandaar het ontwikkelen van nieuwe en uiteraard steeds duurdere behandelmethoden. De alsdus levensverlengde patiënt loopt grote kans aan dementie te bezwijken, maar ook op dat gebied wordt enthousiast onderzoek gedaan. Dat alles zou voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor een verdubbeling van de zorgkosten in 2040. Ben ik de enige die zich afvraagt wie dat nu eigenlijk wil?
@Lisa Boele

OT: We geven aan zorgkosten minder uit dan voor de auto, om een vergelijking te trekken ...

Onlangs heb ik, door actuele omstandigheden, een zoektocht gedaan naar dementie waaronder ook Alzheimer en vooral hoe dit vroegtijdig te herkennen zou zijn. Daarbij schrik je van de totaal ontbrekende kennis en nul behandelingsmogelijkheden. Over het vroeg kunnen herkennen van kanker en de steeds betere behandelingsmethoden vind ik echter vÉÉl materiaal. Ooit stonden we ook dÁÁr op een nulpunt.

Mijn conclusie/hoop is, alhoewel toegegeven eerder een buikgevoel, waarom zou men over twintig jaar niet ÓÓk dementie beter kunnen beheersen en ik herhaal uw vraag of dit een wenselijke ontwikkeling is? Hoeveel mensen kunnen tegen die tijd dan misschien al legaal 'na een voltooid leven' vrijwillig afhaken, zoals D66 al hardop heeft gedacht? We moeten aan deze zelfredzaamheid nÚ nog even wennen, maar het is een mogelijke, nu nog ondenkbare, optie.

Extrapoleren is in deze branche/maatschappij is gÉÉn zinvolle optie, eerder de juiste prioriteiten zetten en de wetgeving tijdig aanpassen. De zorgkosten vergelijken met de kosten van een auto, waarmee ik begon, is natuurlijk ook niet zinvol. Misschien zit er nog veel potentie in preventieve zorgvermijding ... zoals gericht vitaminegebruik na de jaarlijkse zorg-APK?

MIjn punt is tevens, of dit Überhaupt (vitaminen, medicijnen, zorgkosten t/m wetgeving over levensbeËindiging) een thema, uitgerekend voor de Consumentenbond moet zijn. Ik heb hier moeite mee, daar de CB iedere politieke inmenging weert. Maar ... daarvoor is een geheel nieuwe topic nodig.
Reputatie 6
Badge +5

Geplaatst door Jan H. op Jun 7, 2017.

Probeer eens je kamerplant met koemest te bemesten.

Geplaatst door U.K. Boche op Jun 8, 2017.

Dat kan prima als je die korrels voldoende verdunt en die lucht in je huiskamer wilt. Maar het werkt niet voor alle planten, net zoals vitaminesuppelmenten niet voor iedereen geschikt zijn.
Reputatie 6
Badge +5
@ HG van Rheenen

Heel veel consumentenzaken zijn politiek, maar de CB stelt op dit forum b.v. ook de basisvergoedingen uit de ziektekostenverzekering ter dicussie en daarop kan gewoon op persoonlijke titel gereageerd worden.

Overigens begrijp ik uw overwegingen. Ik verzet mij slechts tegen de extrapolatie van het Rijksinstituut (het is niet de mijne) die een komende generatie steeds hogere zorgkosten voor een steeds ouder wordende bevolking in het vooruitzicht stelt.

Om tenslotte bij het topic te blijven: ik gebruik geen supplementen maar wel een mineraalwater met extra hoog magnesiumgehalte, hetgeen uitstekend bevalt.
Zonder bepaalde supplementen ben ik een kasplantje dat dodelijk vermoeid is en klachten aan het zenuwstelsel krijgt.

Vitamine B-12 injecties i.m., methylfolaat, vitamine B-complex waaronder vitamine B6, magnesiumtauraat, zink, vitamine D druppels, beta TCP, vitamine K2-mk7 en groene thee-extract waar ik verbazend goed op reageer.

Daarnaast eet ik gezond, gevarieerd en mager (amper vet), dus uiteraardgeen koek of snoep.
Reputatie 3
Badge +3
Beste S.Poulos, misschien een bloedonderzoek laten doen en testen op testosteron. Wanneer deze te laag is kunnen dergelijke verschijnselen voordoen, een geijkt middel is Androgel 50 mg en heeft bij vele geholpen. Maar raadpleeg uw huisarts hier over, ik hoop voor u dat dit DE oplossing brengt. Ik kijk uit of dit voor u ook geldt.Met een vriendelijke groet!!
Badge
Zonder bepaalde supplementen ben ik een kasplantje dat dodelijk vermoeid is en klachten aan het zenuwstelsel krijgt.

Vitamine B-12 injecties i.m., methylfolaat, vitamine B-complex waaronder vitamine B6, magnesiumtauraat, zink, vitamine D druppels, beta TCP, vitamine K2-mk7 en groene thee-extract waar ik verbazend goed op reageer.

Daarnaast eet ik gezond, gevarieerd en mager (amper vet), dus uiteraardgeen koek of snoep.

beste consumentenbond-lid. Veel van deze vitaminen zijn alleen in vet oplosbaar. Dat vet eten slecht zou zijn is inmiddels achterhaald (als je het tenminste niet combineert met suiker), hoewel ons voedingscentrum nog vrolijk het tegenovergestelde beweert. Dus lekker veel roomboter of room in de koffie (zonder suiker) is gezond! Kijk anders even terug naar het zeer recente tv-programma 'Dokters van morgen' waarin de gemeente Leende aantoont wat ik bedoel.
https://www.televizier.nl/categorie/informatief/antoinette-hertsenberg-over-dokters-van-morgen.4034166.lynkx
Misschien dat door wat vaker vet te eten de vitaminen beter worden opgenomen in het lichaam en de energie biji u volop terugkeert. Succes!
Doe maar betere voeding Antje 🙂
Badge
"laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding" ~HIPPOCRATUS~ Zei één of andere....vent.

Vaak en ''veel'' kruiden in het eten is een goed idee. Of neem nu zemelen. Daar wat van bij het eten doen voor het opdienen (het kan vaak niet eens te zien zijn dat ze erbij zijn gedaan) en nooit meer obstipatie. Of gewoon door de lauwe thee. Om eerst het effect te zien.

Of zoiets: actie voor de ontwikkeling van vegetarisch eten enz dat 100% goed te eten is. En zodat de prijs ook kan volgen.

Reageer