Consumentenbond.nl

Voeding adviezen van de consumentenbond

• 28 mei 2020
  • 2 reacties
  • 250 Bekeken

Badge

Ik vind de voedingsadviezen van de consumentenbond nogal eenzijdig en zelfs behoorlijk outdated. Er is inmiddels heel veel onderzoek en wetenschappelijke bewijzen (zeker meer dan 20 jaar) rond de voordelen van dieten die aanzienlijk minder koolhydraten en meer (verzadigde) vetten voorschrijven.

Van alle dieet adviezen die ik van voedingsdeskundigen hebben gehad over de jaren hadden geen 1 gewerkt totdat ik overging naar een lowcarb dieet. Ik heb binnen 6 maanden 10 kg verloren (allemaal vet) en nu - naar anderhalf jaar - ben ik fitter dan ik ooit ben in de laatste 20 jaar (ik sport ook meer maar mijn lichaam voelt gewoon “fitter” - ik kan duidelijk meer.

Ook heb ik gezien dat mijn bloeddruk en bloedwaarden aanzienlijk verbeterden. Maar mijn verhaal is niet uitzonderlijk: dit overkomt vele anderen die dit pad kiezen. En ook mijn verhaal van mislukking met de “klassieke” dieetadviezen is ook niet uitzonderlijk: sterker nog het is ruim bekend dat de normale (hoog koolhydraten) dieten jammerlijk mislukken met faalpercentages hoger dan 90%. Het zou leuk zijn als meer voedingsdeskundigen deze ervaringen wat serieuzer zou nemen. Einstein zei ooit: “Insanity is doing the same thing, over and over again, but expecting different results.”. Zo zitten we met de huidige voedingsadviezen en een toenemende obesitas al bijna 50 jaren steeds hetzelfde te doen met de huidige voedingsadviezen.

Ik zou op zijn minste willen zien dat de consumentenbond meer aandacht geeft hieraan en aangeeft dat rond voeding er heel veel discussie is (en veel nieuwe wetenschappelijke onderzoek!) over wat het beste is. De stelligheid (en outdated zijn) van de adviezen van de consumentenbond op dit gebied zijn volstrekt misplaatst.

Ik heb zelf over de laatste jaar zelf heel wat goede youtube videos met wetenschappelijk achtergronden verzameld op dit gebied. Deze kan je vinden op:*

Mogelijk kan de consumentenbond op dit gebied wat meer bekwamen.

*[Link verwijderd door beheerder]

2 reacties

Badge +8

Dank voor de feedback, @M. Logger!

Reputatie 2
Badge +1

Ik ben het eens met M.Logger. Ik moet glutenvrij eten en ik heb nog wat voedselallergieën. Maar sinds ik geen gluten meer eet -en geen melk- heb ik vrijwel geen astma meer, ben 40 kg afgevallen naar een slank BMI, ben ik van allerlei huidklachten af, spierpijnen/krampen, geen roos meer, enz. Zelfs mijn bloeddruk is keurig, sinds 30 jaar.

En het went snel, ik eet ook nog eens veel lekkerder.

Reageer