Consumentenbond.nl

Voedingsapps: welke gebruik jij?

Badge +1
Er zijn inmiddels allerlei apps over voeding. Denk aan apps om bij te houden hoeveel calorieën je binnenkrijgt, apps over E-nummers en apps die helpen om gezonder of duurzamer te kiezen in de supermarkt. Bij de Consumentenbond willen we een aantal ervan onder de loep nemen en we zijn daarom benieuwd naar je mening.

Gebruik jij apps over voeding? Zo ja, welke en wat zijn je ervaringen hiermee? Zo nee, kan je aangeven waarom je ze niet gebruikt?

Heb jij vragen over voedingsapps? Waar zou de Consumentenbond naar moeten kijken?

19 reacties

Reputatie 1
Ik heb de app van de Mcdonalds 😅
Een Android applicatie: KiesIkGezond
Deze scant een product thuis of voordat je hem koopt in de winkel,
en geef hier informatie over..
En geeft evt. een alternatieve keuze.
Dr Michael Gregers Daily Dozen app. De 12 meest gezonde voedingsmiddelen die je dagelijks zou moeten eten. Erg leuk. Zijn website nutritionfact.org is ook geweldig. Ongelooflijk waardevol en een eyopener voor mij.
Ik gebruik de Eetmeter-app van het Voedingscentrum. Maakt heel inzichtelijk waar precies de calorieën in zitten. Is niet perfect, zo staan er een aantal standaarden in, zoals: een snee brood weegt zoveel, en een glas wijn zoveel, naar al met al vind ik de app wel bruikbaar. Het helpt mij om af te vallen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb geen app, heb trouwens niet eens een smartphone. ☺
Wij kopen alles biologisch of biologisch-dynamisch en gaan af op de kennis die we in de loop van ons leven opgedaan hebben en adviezen die nu en dan bekend gemaakt worden en waar we vertrouwen in hebben.
Recept voor een zo gezond mogelijk leven:
Geen alcohol, niet roken, geen toegevoegde geraffineerde suikers, geen koffie, geen drugs, geen dieren eten (dus geen vlees en vis), verder ook nauwelijks producten van dierlijke afkomst behalve een kleine hoeveelheid kaas, veel verse groenten, voldoende beweging in de buitenlucht, zonlicht, geen of zo min mogelijk chemische medicijnen, je niet te veel mee laten slepen door de negativiteit in de media en de waan van de dag, genieten van allerlei leuke en mooie dingen op deze prachtige wereld. ☺😋
Fatsecret. Werkt zonder account en is heel uitgebreid. Food is vergelijkbaar, ziet er wat mooier uit met plaatjes, maar Fatsecret heeft net wat meer mogelijkheden.
Reputatie 7
Ik gebruik geen apps voor voeding en dergelijke, Dat wil niet zeggen dat ik nooit een kijkje neem op dergelijke sites.
Ik ben geen zweverige natuur en eco freak, ik eet wat ik lekker vind, of er nou veel suiker inzit of niet (alleen teveel zout vind ik ronduit smerig) ook een vette bek snack op z'n tijd moet kunnen, net zo goed als boter in plaats van al die kunstmatige smeersels die de smaak van je brood en je beleg verpesten. Op de lijn hoef ik sowieso niet te letten. Over het algemeen vallen dergelijke sites me nogal tegen. De consumentenbond zou beter kunnen kijken naar onder andere het zoutgehalte in kant en klaar maaltijden, het lijkt of die worden klaargemaakt met zeewater. Ook de voedingswaarde van die k&k happen is dubieus. Ik gebruik ze zelf niet, niet te vreten en ik kan bovendien erg goed koken, maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen omdat ze denken tijd uit te sparen (ze moeten wel eerst naar een drukke winkel, meestal komen ze uit hun werk en dan is het spitsuur bij de supermarkt, dat kost al snel een half uurtje tot drie kwartier, het zoeken naar een parkeerplaats niet meegerekend. In die tijd zet je makkelijk een echte maaltijd op tafel. Ook ouderen die niet meer zelf (kunnen) koken maar geen maaltijden van Tafeltje Dekje of dergelijke willen krijgen teveel zout en te weinig groenten (en vlees of vis of een vega variant) binnen.
Reputatie 4
Badge +5
Dag @MrsJones , wel wat ouder, maar we hebben meermalen k&k maaltijden getest, ook op zout, en zelfs maaltijden van Tafeltje Dekje die helaas hetzelfde beeld laten zien; té zout - zoals je al meldde.

Alleen daarom al ben ik het met je eens dat je beter zelf kunt koken - heb je geen leuke app met gemakkelijke recepten die je kunt gebruiken in de supermarkt, als je ingrediënten koopt?
Reputatie 7
Wendy van den Elshout schreef:

Dag @MrsJones , wel wat ouder, maar we hebben meermalen k&k maaltijden getest, ook op zout, en zelfs maaltijden van Tafeltje Dekje die helaas hetzelfde beeld laten zien; té zout - zoals je al meldde.

Alleen daarom al ben ik het met je eens dat je beter zelf kunt koken - heb je geen leuke app met gemakkelijke recepten die je kunt gebruiken in de supermarkt, als je ingrediënten koopt?

Grrr, ik was alweer spontaan uitgelogd
ik heb dat eerdere topic niet gezien, ik loop hier nog niet zo vreselijk lang rond en er staan heel wat topics.
Ik hoef geen app, als ik een heel enkele keer geen inspiratie heb struin ik de markt af of duik ik in één van mijn 275 Kookboeken. Die gaan zo ongeveer van Azerbeidjan tot Zwitserland. Ik heb weleens zo'n k&k hap gegeten bij een kennis die niet kan koken. Ik proefde alleen maggi, de halve nacht heb ik aan de kraan gehangen Zelfs de maaltijden in ziekenhuizen zijn vaak veel te zout, daar liggen toch vaak mensen met hart- en vaatziekten of nieraandoeningen.ik heb overigens geen aandoening als reden om bijna zoutloos te eten, ik vind het gewoon niet lekker, zout moet niet worden gebruikt als smaakmaker maar als smaakversterker. .
Badge +1
H. Freriksen schreef:

Een Android applicatie: KiesIkGezond
Deze scant een product thuis of voordat je hem koopt in de winkel,
en geef hier informatie over..
En geeft evt. een alternatieve keuze.

Hallo @H. Freriksen

Dank voor je bericht. Wij hebben deze app ook gebruikt en schreven er toen dit over.
Ben je het met onze indruk eens of heb je andere ervaringen? Ik ben benieuwd!
Badge +1
wolters36 schreef:

Ik heb de app van de Mcdonalds 😅

Bedankt @wolters36

Aan dat soort apps had ik nog niet gedacht. Waarom gebruik je die app? Ik zie dat ze bijvoorbeeld kortingsacties via de app aanbieden. Maak je daar gebruik van. Ze geven ook informatie over producten. Kijk je daar naar?
Reputatie 6
Badge +4
Ik heb ook wel een tip, Vrienden die maken aan het begin van de maand een lijst van de hele maand met wat ze eten.
En vaak kan je gewoon 50% hetzelfde en 50% nieuw eten veranderen in een maand.
Dan hoef je niet elke dag te kijken wat eten we etc, Dan kan je in het begin van de maand in kookboeken kijken etc voor hoe gezond het is.

Scheelt werk en is ook nog is handig!
Badge +1
Caro8461 schreef:

Dr Michael Gregers Daily Dozen app. De 12 meest gezonde voedingsmiddelen die je dagelijks zou moeten eten. Erg leuk. Zijn website nutritionfact.org is ook geweldig. Ongelooflijk waardevol en een eyopener voor mij.

@Caro8461 dank voor je bijdrage. Kan je aangeven hoe je de app gebruikt? Streep je bijvoorbeeld af welke van de 'daily dozen' je hebt gegeten?
En kan je een voorbeeld geven van wat je van zijn website hebt geleerd?
Ik ben benieuwd meer te horen over je ervaringen!
Badge +1
Irma Z. schreef:

Fatsecret. Werkt zonder account en is heel uitgebreid. Food is vergelijkbaar, ziet er wat mooier uit met plaatjes, maar Fatsecret heeft net wat meer mogelijkheden.

Hallo @Irma Z.
Dank voor je bericht. We zijn fatsecret al vaker tegengekomen, leuk dat je er positief over bent. Hoe gebruik je de app? Houd je dan bijvoorbeeld iedere dag bij wat je eet of is het meer zo dat je af en toe iets opzoekt?
En welke app bedoel je met 'Food'?
Ik hoor het graag!
Die app heet 'Food'. Logo in de appstore is een appeltje op een lichtgroene achtergrond. Ik gebruik beide apps voornamelijk als database om calorieen te bekijken. Precies bijhouden hoeveel je eet gaat heel goed, maar is me te veel werk.
@Nelleke Polderman, ja ik vink het aan in de app maar als je op de i van informatie klikt bij iedere categorie krijg je ook informatie over de soorten voedingsmiddelen en portiegroottes. De website nutrionfacts.org van dr Michael Greger is gebaseerd op een enorme hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek, er zit een heel team van vrijwilligers achter die dat uitpluizen. Wat ik heb geleerd is dat je welvaartsziekten niet alleen kan voorkomen maar ook kan omkeren. Zoals diabetes, verstopte aderen en nog veel meer. Er staat zo ongelooflijk veel informatie daar, ik Sta ervan versteld. Waar het in het kort op neer komt: eet een whole food plant based diet met zo min mogelijk verzadigd vet en cholesterol.
Hallo allemaal, even een update! Inmiddels hebben we 5 populaire voedingsapps bekeken. Dankjewel voor jullie suggesties. @Irma Z., ook de apps Fatsecret en Food staan erbij. Benieuwd hoe de apps het doen en hoe ze omgaan met je privacy? Neem dan snel een kijkje. Jullie ervaring met deze en andere voedingsapps blijven welkom in dit topic!
Reputatie 5
Badge +4
Ik gebruik geen apps (want ook geen smartfone) maar kijk zo af en toe nog wel eens in het boek Kijk op calorieën van Nicoline Duinker-Joustra dat van een enorm aantral voedingsmiddelen en drank de hoeveelheden kalorieën, eiwit, koolhydraten en vet vermeldt. Ik ben inmiddels 5 centimeter gekrompen en zie wel enige noodzaak om de voedingsgewoonten in de gaten te houden zodat ik niet in steeds grotere kledingmaten terecht kom. Verder is op verpakte levensmiddelen de ingrediëntendeclaratie verplicht en kun je precies zien wat je binnenkrijgt, ook zonder app.

Wel maakte het BBC consumentenprogramma Rip off Britain onlangs melding van een dodelijk allergie slachtoffer omdat op die in Europa verplichte ingrediëntendeclaratie destijds een uitzondering is gemaakt voor delicatessenzaken. Van die uitzondering wordt gebruik gemaakt door de fabrikanten van (in het betreffende geval) op vliegvelden verkrijgbare voorverpakte belegde broodjes. Met, dus, een fataal gevolg. Ik weet niet, of de Engelse situatie afwijkt van die in Nederland, maar indien niet, dan lijkt mij dit zeker iets voor de CB om aandacht aan te besteden.
Reputatie 7
@Lisa Boele, als je een broodje (vers) bij een tankstation haalt staat er ook geen ingrediëntenlijst bij (bij die verpakte sandwiches misschien wel maar die heb ik nooit geprobeerd omdat ze er nogal onaantrekkelijk uitzien) er staat alleen wat erop zit. Dat lijkt me ook een probleem voor mensen met een voedselallergie. De mensen die bij een tankstation werken hoeven niet noodzakelijkerwijs verstand te hebben van voedsel lijkt me, wat weten ze van allergische reacties en kruisbesmetting, als ze al weten wat het laatste inhoudt. "Gelukkig" ben ik alleen allergisch voor schelpdieren waar het voedsel betreft, er hoeft maar een half theelepeltje kookwater van bijv. mosselen in mijn eten terecht te komen of ik lig in het ziekenhuis.
Ik had ooit een app, eigenlijk gewoon online want het was op de PC. Dat was een Franse kooksite met waanzinnig lekkere gerechten. Helaas bestaat die site niet meer, er zat plotseling een virus in en kort daarna hield hij op te bestaan. Ik geloof dat hij Le trou Normand heette.

Reageer