Consumentenbond.nl

Voedingshypes: alleen mooie beloftes of echt resultaat?

  • 21 maart 2019
  • 12 reacties
  • 4215 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
‘Liever geen koeienmelk maar amandelmelk. Kurkuma helpt tegen depressie en bij afvallen. Van zeewier blijf je jong. Spelt is beter dan tarwe.’

Het is een greep uit beweringen die je misschien voorbij hebt zien komen. Iedereen wil natuurlijk zo gezond mogelijk leven of van een of andere kwaal af. Als je iets maar vaak genoeg roept, geloven mensen het vanzelf. En zo wordt een nieuwe voedingshype geboren.

Maar sommige voedingstrends zijn echt niet onterecht. Welk voedsel is helemaal zo gek nog niet? We zetten voor zeven hippe voedingsmiddelen op een rij wat erover wordt beweerd en wat je eraan hebt.

Ben je op basis van bepaalde beloften over een voedingsmiddel anders gaan eten? We zijn benieuwd wat je meer of juist minder bent gaan eten en of dat een gewenst resultaat had. Deel het hier!


12 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dan lijkt van alles en nog wat eten en drinken, ook wel gevarieerde voeding genoemd, de beste keuze en de beste koop te zijn, dan krijg je van alle voedingsmiddelen de positieve stoffen die ze bevatten binnen.
Reputatie 7
Met al die hypes heb ik niets, ik eet over het algemeen gezond, vers en gevarieerd, veel fruit en rauwkost, niet te veel vlees, afgewisseld met vis of met iets anders, een heel enkele keer een vette bek snack, van een flink stuk taart ben ik ook niet vies. De laatste jaren lijdt half Nederland aan voedselintolerantie en/of allerlei allergieën. Ik ken er een paar bij wie die allergiën toch echt tussen de oren zitten en zij zullen echt de enigen niet zijn.
Reputatie 3
Badge +5
We zijn jaren geleden al minder vlees gaan eten. Dat wel. Toen nog vooral uit milieuoverwegingen. Maar verder aten we toch al vrij gezond en gevarieerd. Aan hypes doen we niet, al proberen we wel geregeld nieuwe recepten.
Basale voedingsleer en kookles op de basisschool en eventueel in het middelbaar onderwijs vind ik nog steeds een goede aanbeveling. Of een kookclub voor (groot)ouders en (klein)kinderen: samen koken op school: boodschappen doen, koken en opeten. Dan hoeft dat thuis ook niet meer en je hebt wat te doen na schooltijd.
Reputatie 7
@Luctor , Ik vraag me af of er nog mensen zijn die weten wat voedingsleer inhoudt, waarschijnlijk denken ze genoeg te hebben aan het voorwoord in een kookboek van die kliederende Jamie Oliver of die afvaldeskundige Sonja en nog iets. Ik kreeg een overdosis voedingsleer bij de avondcursussen die ik heel lang geleden heb gevolgd. Daar heb je levenslang profijt van.
Reputatie 7
Badge +5
Gelukkig heeft die kliederende Jamie Oliver wel een behoorlijk aantal mensen aan het koken gekregen. ☺
Reputatie 7
Dat weet ik, helaas ben ik al een paar keer proefkonijn geweest bij iemand die met hem wegloopt. Om nou te zeggen dat ik genoten heb, het was eetbaar maar niet voor herhaling vatbaar.
20 jaar lang heb ik de verkeerde goeroe's gevolgd. Alle diëten kende ik in essentie wel uit mijn hoofd. In vrijwel alle boeken werd mij voorgehouden dat vetten en oliën in de maaltijd niet vet genoeg konden zijn, en dat alle ophef over te hoog cholesterol lariekoek was. Ik moest vooral oppassen met brood en andere koolhydraatrijke voeding. Tenslotte gaf ik het op: ik behoorde tot die categorie, die niet KON afvallen. Totdat ik via mijn werk Fijke Timmer ontmoette, een stagiaire NB, die bereid was, mij met haar vers aangeleerde kennis te begeleiden.

Tot mijn stomme verbazing hanteerde zij de meest vetarme producten uit de aloude Schijf Van Vijf, droeg me op nul punt nul-producten te gebruiken, vetarme kaas, en alles zoveel mogelijk af te wegen. Niets uit een pakje ook, en alles zo vers mogelijk, hetgeen ik overigens al gewend was. Met de moed der wanhoop ging ik met haar adviezen aan de slag.

Sinds november 2018 zag ik plotseling getallen op mijn weegschaal passeren, waarvan ik dacht dat ze alleen op duurdere weegschalen voorkwamen. Inmiddels is mijn gewicht gedaald van 113.5 naar 99.9 kg, en de dalende trend zet zich voort. Ik vind het nog steeds verbijsterend...
Na jaren voorzichtig met vet, veel sporten en geen gram afvallen via de dietiste op koolhydraatarm gezet. Zonder hongergevoel, zonder moeite, vielen de kilo’s er af en is op gewicht blijven een eitje.
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1531822438 Dank voor je mooie praktijkvoorbeeld, dat kan veel mensen het goede pad wijzen.

Alles in een dieet wat onbeperkt mag, gaat meestal goed fout.
Teveel Koolhydraten en/of vetten en/of eiwitten, gaat ten koste van andere voedingsstoffen en kan zelfs een tekort opleveren van één van de andere voedingsstoffen.

Je lichaam heeft van alles wat nodig, je kunt ieder product wel omschrijven als Super Food, want overal zit wel iets goeds in, in een hogere hoeveelheid.

Eet je veel koolhydraten of vetten dan krijg je ook de daarbij behorende calorieën binnen.
Eet je minder koolhydraten of vetten dan daalt het aantal calorieën en kom je minder aan of val je vanzelf af.

Ik gebruik altijd de Voedingswaardetabelom te zien wat er in bepaalde voedingsmiddelen zit, hier kun je heel gedetailleerd vinden wat er allemaal inzit, zowel de voedingswaarde als vitamines en mineralen.

Ik ga niet uit van een richtlijn, maar lees af en toe puur uit interesse en eet van alles en nog wat en ik krijg in ieder geval de meest essentiële stoffen ruim voldoende binnen en ik vind het afwissende juist lekker in mijn "Het Eet van alles en nog wat Dieet"
met als ondertitel "Eten uit allerlei streken en culturen is zeer afwisselend en meestal heel lekker."
Ik eet al jaren 's ochtend misosoep met veel groenten, zeewier en eiwitten in de vorm van seitan, ei, kip of zalm. Niet vanuit een hype, maar vanuit de macrobiotiek. Ik koop ook al jaren al mijn groenten biologisch. Ik vul alles aan met zo gezond mogelijke supplementen.
Volgens de voedingsleer die ik volg, is cacao absoluut ongezond, en hennep ook. Ik gebruik deze ingrediënten daarom nooit. Ook alcohol, of het nu rode wijn is of niet, is een grote afrader voor de gezondheid.
Verder probeer ik in nauw contact te zijn met mijn lichaam, om in te voelen wat er nodig is. Niet vanuit appetijt, maar vanuit de werkelijke behoefte van het lichaam, en dat verschilt van dag tot dag. Variëren met ingrediënten is een must voor het juist functioneren van de lichaamsfuncties.
Ik ben nooit ziek.
Het is kenmerkend voor een rijke consumptie maatschappij dat mensen bijna als gelovigen over voedsel spreken. Ik heb er niets op tegen maar de commercie heeft behoorlijk vrij spel. Lees Katan over de mythen.
Dat ik niettemin reageer, is om te melden dat mijn hoge bloeddruk, waarvoor ik jaren een bêta blokker moest slikken met alle vervelende bijverschijnselen van dien, in een maand normaal was na het vervangen van NaCl door KaCl.
Zoutloos/zoutarm eten is wellicht nog beter maar dat kon ik, ook sociaal, niet langdurig opbrengen. Ik verloor kilo's lichaamsgewicht waar ik niet op zat te wachten. Ik ben overigens ook nooit ziek.
Reputatie 2
Badge +2
Ik doe al jaren nergens zout of suiker in. Ik gebruik wel zo af en toe appelstroop (in mijn pap) om iets te zoeten, maar dan heb ik ook gelijk de ijzer uit die stroop die ik ook nodig heb. Verder bij elke maaltijd wat groente en fruit eten. Heel veel bladgroenten (palmkool, boerenkool, bloemkoolblad, pluksla, paardenbloemblad, etc.) en bessen (rode, witte, aardbeien, frambozen, bramen) uit eigen tuin, die ik verwerk in een soort smoothie en/of bij mijn broodmaaltijd eet. Heerlijk! Verder walnoten en hazelnoten die ik in de natuur verzamel. Ik voel me er uitstekend bij, sport heel veel en kan zoveel eten als ik wil. Soms zelfs wat extra bananen om op gewicht te blijven.

Reageer