Consumentenbond.nl

voedingswaaarden uit de combimagnetron

• 5 november 2018
  • 24 reacties
  • 1275 Bekeken

Gisteren hoorde ik dat eten opgewarmd in de magnetron geen voedingswaarde meer heeft, ik had het nog nooit gehoord, maar klopt dit ?

24 reacties

Nee, maar mensen geloven van alles en het staat op internet dus ..... 😉
Reputatie 7
Badge +5
Hoe sneller iets warm en gaar gemaakt wordt, des te minder vitaminen verdwijnen/afbreken. @Curiere-trommelen
Hoe sneller iets warm en gaar gemaakt wordt, des te minder vitaminen verdwijnen/afbreken. @Curiere-trommelen

Niet alle voedingswaarde bestaat uit vitaminen.
Reputatie 7
Badge +5
Op de rest heeft tijdsduur vrijwel geen enkel effect, eiwitten blijven eiwitten en suikers blijven suikers.☺
Reputatie 7
Badge +5
Ik vind het gewoon lekker!!
Ik vind het gewoon lekker!!

We kunnen van Oekel quoten; "Há, diepvries!"
Reputatie 7
Alleen op die zweverige websites wordt beweerd dat het ongezond is en dat er vitamines en mineralen verdwijnen. Het enige wat verdwijnt is vocht, daarom moet je een schaal of bord altijd afdekken maar niet potdicht. Normale websites, zoals gezondheidsnet en gezondheid.be verkopen die onzin niet.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Ik stoom mijn eten tegenwoordig in een stoompan als ik al thuis warm eet (wat vaak niet het geval is) en ik volg daarbij het Pioppi-dieet althans mijn eigen varianten daarvan.
Reputatie 7
Stomen doe ik in de magnetron in een stoommandje, een levensgevaarlijk plastic ding van Blokker dat eigenlijk uit de handel zou moeten worden genomen maar als je weet dat je je er lelijk door kunt verbranden omdat het ding zo slap is, is het goed bruikbaar.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Ja, daar heb ik een demonstratiefilmpje van gezien op YouTube https://youtu.be/CbjoVEQAVB4
Reputatie 7
@F. den Oudsten die is het niet. Op het eerste gezicht ook niet Op de andere filmjes.
het is een schaal van half zacht plastic, daar bovenop kunnen twee mandjes, die zijn van hard plastic, en daarop een deksel, ook half zacht. In de schaal gaat water. Dat ding is flexibel dus als je de hele meuk in één keer uit de magnetron haalt, wat je echt niet moet doen, schiet de schaal met kokend water half open zodat je je handen brandt omdat je pannenlappen te klein zijn, de mandjes gaan dan schuiven, met een handdoek kan het wel maar je moet het ding kaarsrecht houden. Ik haal alleen de mandjes eraf maar daar heeft misschien niet iedereen erg in, het stomen gaat perfect maar het ding zou eigenlijk niet in de handel moeten zijn. De randen waar de bak en schalen in ellaar passen zijn te laag en te smal.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Er is denkelijk een kleine communicatiestoring. Ik bedoelde een demonstratie van 'een' stoommandje, niet dat specifieke stoommandje waar jij problemen mee hebt. Nog anders gezegd, ik kende dat niet maar Curver heeft dus kennelijk plastic stoommandjes. Of je deze ook bij Blokker kunt kopen of juist niet zou ik niet weten. Mijn stoompan met water doet het ook prima. Maar misschien kun jij me vertellen of zo'n stoommandje in zijn algemeenheid, zonder daar bij te doelen op dat Blokker ding, misschien nog beter is qua energieverbruik of bereidingstijd want het boeit mij wel.
Reputatie 7
@F. den Oudsten idd,, een kleine communicatiestoring. Een stoompan heb ik ook maar op de
kookplaat duurt het aanzienlijk langer dan in de magnetron. Een stuk of zes middelgrote aardappelen, heel, elf minuten, dan hebben ze de juiste gaarheid lm ze later te bakken, een minuut langer om ze gewoon te eten het, het scheelt niet,veel tijd met koken maar wel met stomen in een stoompan op gas of elektrisch. Bloemkool, spruitjes en broccoli gaan ook goed. Andere dingen heb ik nog niet geprobeerd.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Heel goed, misschien moet ik als proef ook eens zo'n Curver bak aanschaffen, bijvoorbeeld hier https://www.obelink.nl/curver-smart-microwave-multifunction-3-0-liter.html

Die vierkante staat op dezelfde pagina.

Tot nu toe stoom ik alles in één stoompan inclusief in stukjes (en eerst gekruide) gesneden kipfilet. Ook bij de groentekruiden gooi ik er wat groentekruiden door heen.
Reputatie 7
Misschien schaf k die ook aan, hij lijkt me een stuk veiliger dan dat ding van mij, ik laat niemand anders het ding uit de magnetron halen om ongelukken te voorkomen. Rond is in de magnetron beter dan vierkant, in een vierkante schaal worden de hoeken soms niet warm genoeg, maar vierkant stouwt weer makkelijker weg, dilemmaatje.
Reputatie 3
Badge +3
Niemand kent het ware en verboden verhaal over de magnetron. Het is het verhaal van de Zwitserse voedingswetenschapper Dr. Hans Ulrich Hertel, die door ingrijpen van de magnetronfabrikanten het zwijgen werd opgelegd.

Voedsel uit de magnetron brengt de gezondheid ernstige schade toe. Dit is in 1989 vastgesteld door de Zwitserse voedingswetenschapper Hans Ulrich Hertel, die meer dan tien jaar probeerde om zijn ontdekking wereldkundig te maken, maar daarin werd tegengewerkt door de Zwitserse autoriteiten.

Door magnetronverhitting worden de cellen in veel soorten voeding uit elkaar gereten en de celstructuur zwaar beschadigd. Wat je dus eet zijn zwaar beschadigde cellen, en deze voeding dient vervolgens als informatie voor je eigen cellen. Behalve de zeer gewelddadige effecten van de wrijvingswarmte, ook wel de thermische effecten genoemd, vinden er tijdens magnetronverhitting ook a-thermische effecten plaats. Deze worden echter nog niet zo goed begrepen, omdat ze niet zo makkelijk kunnen worden gemeten. Men vermoedt dat deze a-thermische effecten verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de vervorming en degradatie van cellen en moleculen. Als je eten op welke manier dan ook verwarmt verliest het altijd wel wat van zijn voedingswaarde, maar als je een magnetron gebruikt blijft er bijna niets meer van over.

Als je voedsel eet dat in een magnetron is verhit of ontdooid, treden bovendien in je bloed meetbare veranderingen op die kenmerkend zijn voor de eerste fasen van het ziekteproces van mensen die aan kanker lijden. Deze schokkende ontdekking had al bijna 30 jaar geleden voorpaginanieuws kunnen zijn, als dr. Hans Ulrich Hertel niet met succes de mond was gesnoerd door fabrikanten van magnetrons, die op een handige manier gebruik hebben gemaakt van handelswetten. Het Zwitserse Hof verbood Hertel namelijk om zijn onderzoeksgegevens openbaar te maken, op straffe van hoge boetes – en zelfs onder bedreiging van persoonlijk faillissement.

Intussen krijgt dr. Hertel echter steun uit wetenschappelijke hoek, in de vorm van nieuwe studies, die zijn ontdekkingen uit 1989 onderschrijven. Dat er geen wetenschappelijk bewijs is, is volstrekt onjuist. Waarom deze informatie wordt verzwegen is wel duidelijk.

Bronnen:

https://www.medicaldaily.com/microwaves-are-bad-you-5-reasons-why-microwave-oven-cooking-harming-your-health-250145

http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/magnetron-een-recept-voor-kanker/

http://missnatural.nl/moet-de-magnetron-de-deur-uit/
Reputatie 7
https://www.psiram.com/de/index.php/Hans_Ulrich_Hertel
De man, een pseudo wetenschapper, is tamelijk omstreden. Ruim de halve westerse wereld gebruikt magnetrons, hoe komt het dan dat de mensen steeds ouder worden, dat zijn vast niet alleen mensen die geen magnetron hebben. Cellen beschadigen tijdens het koken op een warmtebron ook, als je vlees braadt wordt het malser als je bijv. ui of tomaten bijvoegt, door een enzym krijgen cellen een andere structuur waardoor het vlees sneller gaart, het wordt tevens malser. Dat moet dan ook gevaarlijk zijn.
Reputatie 7
Badge +5
@Y.A.S. Ik geloof he-le-maal niets van je verhaal.

Ik heb een meer dan 30 jaar oude Magnetron van Philips en ik stoom mijn eten de laatste tijd in een stoompan (zojuist nog gedaan) mede om de gezondheidswinst maar dat heeft totaal niets te maken met de veronderstelde ongezondheid van mijn magnetron.

Andere onderzoekers hebben het verhaal inmiddels naar het rijk der fabelen verwezen.
Ieder verhaal waarbij de realiteit verklaard moet worden met een complot is waarschijnlijk onjuist.
Reputatie 7
Badge +6
Die welles -nietes spelletjes zijn denk ik al zo oud als de mensheid. Ook dingen die jaren voor waar aangenomen werden kunnen zomaar weer veranderen. Ik blijf er nuchter onder . Met een flinke dosis gezond verstand komen we al een heel eind .🤔 😉
Reputatie 7
Badge +5
@Y.A.S. schreef: "Wat je dus eet zijn zwaar beschadigde cellen, en deze voeding dient vervolgens als informatie voor je eigen cellen"

Volledig onjuiste informatie, cellen worden in je darmen afbroken tot zeer basale stoffen om opgenomen te kunnen worden in je bloedbaan, die het lichaam gebruikt om weer eigen nieuwe cellen te maken.

"Behalve de zeer gewelddadige effecten van de wrijvingswarmte."

Koken, stomen en gaat ook met zeer veel hitte en geweld gepaart, de groente- en vlees cellen worden er gaar van of vallen vrijwel geheel uit elkaar en dat maakt het eten lekker b.v. gecaramelliseerde uien in het zacht geworden stoofvlees.
Koken met veel geweld in het begin en dan nog een paar uurtjes rustig aan resulteert gelukkig in heel lekker eten.

"Als je voedsel eet dat in een magnetron is verhit of ontdooid, treden bovendien in je bloed meetbare veranderingen op die kenmerkend zijn voor de eerste fasen van het ziekteproces van mensen die aan kanker lijden."

Ik heb dit nooit gezien in ook maar enig bloedonderzoek in de 20 jaar die ik in de gezondheidszorg heb gewerkt en dagelijks bloedonderzoeken onder ogen heb gehad en heb aangevraagd, dus ik mag hier zeker de uitspraak doen dat dit klinkklare onzin is.

En ga niet komen dat dit een samenzwering is van de medische industrie en de gezondheidszorg in Nederland, want daar zijn wij Nederlanders veel te eigenwijs voor en te zelfstandig professioneel in de gezondheidszorg.

@Y.A.S. schreef: "Dat er geen wetenschappelijk bewijs is, is volstrekt onjuist."

Waar is het door je genoemde bewijs?
Niet in de website links die je hebt geplaatst.
Laat maar zien dat wetenschappelijk bewijs, maar wel met een dubbel blind onderzoek wat herhaalbaar is gebleken, want dat betekend wetenschappelijk bewijs.
Reputatie 7
Naar dat wetenschappelijk bewijs ben ik ook geruime tijd op zoek geweest maar net als Bert heb ik het nog niet kunnen vinden. Hij heeft zijn wetenschappelijke onderzoek goed verborgen.

De magnetron werkt volgens het principe "door wrijving ontstaat hitte”. Alle claims met een soort complot theorie zijn onzin.

De magnetron werkt volgens het principe "door wrijving ontstaat hitte”. Alle claims met een soort complot theorie zijn onzin.

Dat weten we, maar sommige mensen geloven het niet.

Reageer